Permalänk

Keylogger i W10

Jag har nog fått en keylogger i datorn och undrar vad den är knuten till? Hänger den ihop med det nätverk den är ansluten till och dess IP-adress? I så fall kan jag ju ta hem alla antimalware som finns utan att något av dom funkar eftersom det blir förstört på vägen till datorn. Jag har provat med alla dom vanliga programmen men naturligtvis hittar ingen någonting. Men om jag ansluter till en annan IP-adress, tappar keyloggern kontakt med världen då så att jag kan ta hem tex Malwarebytes och att det då faktiskt kan fungera? Finns det en risk att keyloggern sprider sig till det nätverket också istället?

Permalänk
Avstängd

En keylogger kommer inte från ingenstans, det måste vara något du klickat på efter nerladdning så vitt jag vet. Den kan med andra ord inte sprida sig på div. nätverk bara sådär, om det nu inte är någon sorts keylogger som är helt ny och som infekterar allt och alla.. Nja, tror inte det.. En keylogger skickar det du skriver till ägaren av scriptet, med det du skrivt ner. Har du internet så har den, men om du nu ska ladda ner något för att få bort den så är det bara att göra det, se bara inte till å logga in på diverse ställen som du inte vill ge bort lösenordet till ;o

Permalänk

Du kan även (om du har tillgång) dra ner diverse Anti-malware program via en annan dator och sedan installera det från en USB-sticka om du känner att du vill vara extra försiktig. Men som sagt du ska nog inte behöva vara allt för orolig om du inte går in på någon personlig sida med privat info Happy hunting!

PS. Kan ju rekommendera att du kompletterar med Malwarebytes Anti-Malware program vid sidan av ditt nuvarande anti-virus eller om du kör Windows egna defender idag. Det behöver du inte ha på hela tiden men kan köra en scan varje månad eller så.

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk

Windows 10 har egen inbyggd keylogger.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Kan jag bli av med W10 keylogger? Har stängt av allt som går att stänga av för "privatisering" och har inget Windows-konto heller.

Bara själva tanken gör mig vansinnig, att någon sitter och glor över axeln på mig. Det enda som jag vet har hänt är att någon snyltar på mitt FB-konto, har bytt lösenord femtielva gånger men vad hjälper det när någon ser det samtidigt som jag loggar in nästa gång. Så lösningen blev denna, en kompis byter dator efter jul och då får jag hans gamla laptop. Jag gör en ren installation på den via Felia kontantsurf och sen fortsätter jag med kontantsurf på den, glömmer alla nätverk, och använder bara den datorn till FB, banken, mail osv. Då borde jag väl få vara ifred eftersom vad jag än har måste ha kommit in via det hackade nätverket här. Då kan jag också vräka snyltgästen från FB. Jag har tjatat på dom om nätverket ett år nu utan resultat, nu ska jag bara bo kvar här max ett halvår så vill dom titta på när jag tittar på film sedan så får dom väl göra det då.

Permalänk
Medlem

Om du tror att någon sniffar via nätverket så kan de bara komma åt din information om du surfar på icke skyddade sidor som inte kör HTTPS.

Sedan kan de ju få in en keyloggar i datorn om du kör ouppdaterat Windows och/eller antivirus. Via ett säkerhetshål. Det känns dock mindre troligt ändå

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SvanteLilltroll:

Kan jag bli av med W10 keylogger? Har stängt av allt som går att stänga av för "privatisering" och har inget Windows-konto heller.

Bara själva tanken gör mig vansinnig, att någon sitter och glor över axeln på mig. Det enda som jag vet har hänt är att någon snyltar på mitt FB-konto, har bytt lösenord femtielva gånger men vad hjälper det när någon ser det samtidigt som jag loggar in nästa gång. Så lösningen blev denna, en kompis byter dator efter jul och då får jag hans gamla laptop. Jag gör en ren installation på den via Felia kontantsurf och sen fortsätter jag med kontantsurf på den, glömmer alla nätverk, och använder bara den datorn till FB, banken, mail osv. Då borde jag väl få vara ifred eftersom vad jag än har måste ha kommit in via det hackade nätverket här. Då kan jag också vräka snyltgästen från FB. Jag har tjatat på dom om nätverket ett år nu utan resultat, nu ska jag bara bo kvar här max ett halvår så vill dom titta på när jag tittar på film sedan så får dom väl göra det då.

Den loggern är såpass inbakad i W10 att du aldrig riktigt blir av med den.
Mdl forum har mer info.

Permalänk
Medlem

Hej! man vad är problemet, installera om bara ...
//Goerana

Skrivet av SvanteLilltroll:

Kan jag bli av med W10 keylogger? Har stängt av allt som går att stänga av för "privatisering" och har inget Windows-konto heller.

Bara själva tanken gör mig vansinnig, att någon sitter och glor över axeln på mig. Det enda som jag vet har hänt är att någon snyltar på mitt FB-konto, har bytt lösenord femtielva gånger men vad hjälper det när någon ser det samtidigt som jag loggar in nästa gång. Så lösningen blev denna, en kompis byter dator efter jul och då får jag hans gamla laptop. Jag gör en ren installation på den via Felia kontantsurf och sen fortsätter jag med kontantsurf på den, glömmer alla nätverk, och använder bara den datorn till FB, banken, mail osv. Då borde jag väl få vara ifred eftersom vad jag än har måste ha kommit in via det hackade nätverket här. Då kan jag också vräka snyltgästen från FB. Jag har tjatat på dom om nätverket ett år nu utan resultat, nu ska jag bara bo kvar här max ett halvår så vill dom titta på när jag tittar på film sedan så får dom väl göra det då.