Permalänk

köpråd - nytt tangetbord för arbete

Hej

Har inte köpt något nytt tangentbord på många många år. Senast jag köpte blev det ett logitech G11 som jag har haft fram till idag. Då spelade jag en del och trodde att detta skulle vara bra, visst är det bra men jag nyttjar ju inte några snabbkommandon och genvägar på det.

Nu har mitt G11 gått sönder och jag behöver snabbt beställa ett nytt tangentbord.
80% av tiden framför datorn är till skriva, surfa och arbete generellt. Dvs jag spelar inte så mycket och vill ffa att tangetbordet ska vara skönta t skriva på. Har aldrig stört mig på att tangentbordet jag har låter mycket, för mig är det viktigt att det känns ok att skriva på och inte är för svampigt som jag upplever tysta tangentbord kan vara.

Några tips?

Prisklass: 300-600kr

Permalänk
Medlem

Om du kan sträcka dig till 699 och inte stör dig på att tangentbordet låter lite rekommenderar jag ett Func KB-460 med blå brytare. Underbart skönt att skriva på!

Func på prisjakt

Finns även med röda och bruna brytare. Om du googlar/youtubar får du reda på lite mer hur de olika brytarna är.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Hej

Har inte köpt något nytt tangentbord på många många år. Senast jag köpte blev det ett logitech G11 som jag har haft fram till idag. Då spelade jag en del och trodde att detta skulle vara bra, visst är det bra men jag nyttjar ju inte några snabbkommandon och genvägar på det.

Nu har mitt G11 gått sönder och jag behöver snabbt beställa ett nytt tangentbord.
80% av tiden framför datorn är till skriva, surfa och arbete generellt. Dvs jag spelar inte så mycket och vill ffa att tangetbordet ska vara skönta t skriva på. Har aldrig stört mig på att tangentbordet jag har låter mycket, för mig är det viktigt att det känns ok att skriva på och inte är för svampigt som jag upplever tysta tangentbord kan vara.

Några tips?

Prisklass: 300-600kr

Hur gick det? Hittade du något som du är nöjd med som du kan rekommendera? Söker å ett för arbete, som inte är för svampiga och inte för "lätta" såsom Röda Cherrybrytare.

Permalänk
Avstängd

Köp ett med bruna brytare.

Permalänk
Skrivet av Sundvis:

Hur gick det? Hittade du något som du är nöjd med som du kan rekommendera? Söker å ett för arbete, som inte är för svampiga och inte för "lätta" såsom Röda Cherrybrytare.

Då finns det svarta. Det kör jag hemma.
Annars är blåa väldigt populära att skriva på då dom har en fin feedback som klickar till när du tryckt ner tangenten.
Bruna är nog inget för dig om du tycker röda är för lätta!

#12165570

Permalänk
Medlem

Svarta brytare för arbete baby! Lite mer motstånd och relativt tysta, ingen nackdel oavsett om du inte bryr dig om ljudnivån.

Kör med Steelseries 7G på jobbet. Fungerar klockrent, det som kan vara lite jobbigt är att backspace och enter är annorlunda utformade från vanliga svenska tangentbord.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Brown vs Red

Permalänk
Medlem

Kör röda för spel vilket är suveränt! Skall testa ett par svarta och bruna hur de känns.

Det svåra med att testa tangentbord på affär att man vill gärna se texten på skärm när man skriver för att känna sig helt bekväm.

Permalänk
Medlem

Generelt säger man att taktila brytare, tangenter med ett "hack" i, är bättre för när man skriver. Detta gör att man kan känna när tangenten aktiverar och på så vis inte trycka den i botten i onödan vilket ska leda till skönare skrivning.

Om du inte har kolla på mekaniska brytare kan jag göra en snabb summering.
Red: Helt linjära brytare som är rätt lätta att trycka ner
Black: Även dessa är linjära brytare, tyngre red kan man säga.
Brown: Har ungefär, ta detta med en nypa salt, samma motstånd som röda, skillnaden är att vid aktiveringspunkten av tangenten känner du ett klick.
Clear: Tyngre brown
Blue: Ungefär som brown, även här får du ta det med en nypa salt, fast man har lagt till ett aktiverings klick, dvs ljud, så det låter mer när du skriver. Detta för att ha både kännsel och hörsel att tillgå vid aktivering av tangenten.
Green: Tyngre Blue.

Hacket som finns på alla utom Red och Black kan vissa uppfatta som störig vid spelande, men de flesta bryr sig inte alls.
Också värt att nämna är att Blue och Green upplevs av vissa som att man måste släppa upp tangenten längre innan den kan återaktiveras i förhållande till övriga brytare.

Har du ingen preferens är säkert brun ett bra val, men annars åka till någon stor kedja och kän lite på de olika brytarna!