Stora ownCloud/Nextcloud-tråden

Permalänk
Medlem

@roosterx: "Segt" är ju relativt. Mitt album laddar på under sekunden, men då har jag en bra server, och bra bandbredd, kombinerat med Redis Cache med socket (på VMen är det port), så att det går segt beror inte på ownCloud enligt min mening.

Mitt tips, uppdatera HW och uppdatera appen till Gallery+ istället.

Btw, vad tyckte du om VMen? Enkelt att förstå, och bra setup-script? Feedback please.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@mini-ryttge Såg detta nu också och det stämmer. Jag kört med socket och inte port, men lägg märke till ), i slutet.
https://en0ch.se/index.php/s/5c33dJuZWz2f2jV

Har kommit fram till att köra owncloud i en LXC kanske inte var en så jävla bra idé trots allt. Frågan är hur mycket prestanda förlorar jag på att köra utan memcache? Lär enbart vara jag som använder den och förmodligen mest till dokument.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Har kommit fram till att köra owncloud i en LXC kanske inte var en så jävla bra idé trots allt. Frågan är hur mycket prestanda förlorar jag på att köra utan memcache? Lär enbart vara jag som använder den och förmodligen mest till dokument.

Varför köra i LXC? Vill du köra det separat kan du ju köra det via en VM istället.

Du förlorar kompatibiliteten med Transactional Filelocking, samt så är det inte bara dikument som cachas. Kan inte exakt hur det funkar, men säg att du förlorar ~1 sekund cirka per load. Sen är det ju många faktorer som spelar roll.

Men varför inte bara lägga till ), i slutet? Personligen hatar jag system som inte känns cleana, utan onödiga filer. och dylikt.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@roosterx: "Segt" är ju relativt. Mitt album laddar på under sekunden, men då har jag en bra server, och bra bandbredd, kombinerat med Redis Cache med socket (på VMen är det port), så att det går segt beror inte på ownCloud enligt min mening.

Mitt tips, uppdatera HW och uppdatera appen till Gallery+ istället.

Btw, vad tyckte du om VMen? Enkelt att förstå, och bra setup-script? Feedback please.

Ska testa lite till när jag får tid, om den tar samma tid på sig med 100+ bilder går det ändå inte så segt, sedan flyttar jag VMen bara över till min filserver och ser om det faktiskt blir någon skillnad i prestanda där.

Tror inte det är något fel på verken min HW eller bandbredd.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Ska testa lite till när jag får tid, om den tar samma tid på sig med 100+ bilder går det ändå inte så segt, sedan flyttar jag VMen bara över till min filserver och ser om det faktiskt blir någon skillnad i prestanda där.

Tror inte det är något fel på verken min HW eller bandbredd.

Eftersom du tycker att det är segt, vad är det du har som referens?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Varför köra i LXC? Vill du köra det separat kan du ju köra det via en VM istället.

Du förlorar kompatibiliteten med Transactional Filelocking, samt så är det inte bara dikument som cachas. Kan inte exakt hur det funkar, men säg att du förlorar ~1 sekund cirka per load. Sen är det ju många faktorer som spelar roll.

Men varför inte bara lägga till ), i slutet? Personligen hatar jag system som inte känns cleana, utan onödiga filer. och dylikt.

Jag la till ett ), i slutet och då gav den inga meddelanden alls utan bara var vit. Jag gissar att de har att göra med att man inte kan mounta saker hur som helst i en LXC. Servern fungerar utmärkt utan memcache. Kommer bara upp en liten varning i Security & setup warnings under admin att jag inte har memcache.

Kör Proxmox server för LXC's och VM's eftersom den kör fint på linux tänkte jag att jag kunde spara lite overhead samt enkelt kunna mounta host diskar med en LXC.

Kommer förmodligen att installera "om" den i en VM dagen då jag inte har massor med andra maskiner att installera.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag la till ett ), i slutet och då gav den inga meddelanden alls utan bara var vit. Jag gissar att de har att göra med att man inte kan mounta saker hur som helst i en LXC. Servern fungerar utmärkt utan memcache. Kommer bara upp en liten varning i Security & setup warnings under admin att jag inte har memcache.

Kör Proxmox server för LXC's och VM's eftersom den kör fint på linux tänkte jag att jag kunde spara lite overhead samt enkelt kunna mounta host diskar med en LXC.

Kommer förmodligen att installera "om" den i en VM dagen då jag inte har massor med andra maskiner att installera.

Cool, har aldrig hört talas om Proxmox förut. Flyter på bra antar jag? Några sköna tweaks eller "gör den bara sitt jobb? Är det gratis?

Angånde ), så behöver du ha ); i slutet också annars blir det WSOD p.g.a. PHP fel. Ska du installera om så förlj manualen i första inlägget. Det är bara copy paste i princip - jag menar så slipper du VMs, även fast det är nice.

Btw, du skriver "massor av maskiner", vad är det du hostar? Dina egna grejer eller åt någon/några andra?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Eftersom du tycker att det är segt, vad är det du har som referens?

Jag har inte haft tid innan nu(har en flicka på 22mnd) till att gå till stationära datorn, det känns inte segt här, det va nog min gamla mbp.. då hade du rätt med bandbredd..

Tack ändå

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Cool, har aldrig hört talas om Proxmox förut. Flyter på bra antar jag? Några sköna tweaks eller "gör den bara sitt jobb? Är det gratis?

Angånde ), så behöver du ha ); i slutet också annars blir det WSOD p.g.a. PHP fel. Ska du installera om så förlj manualen i första inlägget. Det är bara copy paste i princip - jag menar så slipper du VMs, även fast det är nice.

Btw, du skriver "massor av maskiner", vad är det du hostar? Dina egna grejer eller åt någon/några andra?

Har
),
);
Som avslut i config filen.

Tidigare använt WMware ESXi free och gick nu över till proxmox pga jag kör väldigt mycket linux och Vsphere finns inte native till linux. Fungerar i stort sett som en betald licens till ESXi fast den stöder LXC, bygger på Debian så helt gratis. Du kan köpa support licenser men de ger dig bara support.

Kör plex och owncloud på proxmox burken atm, mailserver, reverse proxy och torrent server ska in och köras 24/7 funderar även på att slänga upp TS/vent. Sedan tillkommer alla labbsystem som jag mest vill pilla med/ha sönder.

Liksom mycket jag testar för skojs skull såg jag en tråd om proxmox på Swec och bestämde mig för att när min "nya" server levererades skulle proxmox in, främst för webui funktionen och sedan skulle LXC's testat.
Precis samma tillvägagångssätt som när jag hittade din tråd och bestämde mig för att testa owncloud. Ligger nu som en av de servrar jag rullar hela tiden.
Blir lite svårt att leka och installera lika mycket som jag vill när jag har ca 1h/dag som jag inte är upptagen.

Får tacka för utförliga guider, återkommer när jag har tid att kasta upp en riktig WM och se om memcahce fungerar i den, sedan pensionera den nuvarande.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Har
),
);
Som avslut i config filen.

Tidigare använt WMware ESXi free och gick nu över till proxmox pga jag kör väldigt mycket linux och Vsphere finns inte native till linux. Fungerar i stort sett som en betald licens till ESXi fast den stöder LXC, bygger på Debian så helt gratis. Du kan köpa support licenser men de ger dig bara support.

Kör plex och owncloud på proxmox burken atm, mailserver, reverse proxy och torrent server ska in och köras 24/7 funderar även på att slänga upp TS/vent. Sedan tillkommer alla labbsystem som jag mest vill pilla med/ha sönder.

Liksom mycket jag testar för skojs skull såg jag en tråd om proxmox på Swec och bestämde mig för att när min "nya" server levererades skulle proxmox in, främst för webui funktionen och sedan skulle LXC's testat.
Precis samma tillvägagångssätt som när jag hittade din tråd och bestämde mig för att testa owncloud. Ligger nu som en av de servrar jag rullar hela tiden.
Blir lite svårt att leka och installera lika mycket som jag vill när jag har ca 1h/dag som jag inte är upptagen.

Får tacka för utförliga guider, återkommer när jag har tid att kasta upp en riktig WM och se om memcahce fungerar i den, sedan pensionera den nuvarande.

Intressant! Du kör i princip exakt samma setup som jag förutom att jag inte hostar min mail, och använder VMware Workstation för mina VMs. Jo iofs, sen har jag byggt min server som en altiallo, så jag spelar även på den, dock väldigt sparsamt - men möjligheten finns "bara för att". Har aldrig testat något annat än VMware för att det aldrig funnits något behov, det har bara funkat. Virtual Box iofs, men jag gillade inte känslan i det, samt så har jag stött på en del buggar då jag och en utvecklare från ownCloud byggde ownClouds egna VM för communityt. Nätverket är inte det bästa på Virtual Box enligt mig.

Tips till dig om du vill ha lite enklare administrering på dina Linux servrar, kolla upp Webmin, finns på min sida. Jag föredrar terminalen, men en del saker går smidigare i Webmin.

Angående memcache så kör Redis, det ska bara vara att copy pasta från guiden i princip, det är så jag gör alla mina guider, eller försöker hålla mig till att det ska vara så iaf. Sen kom jag precis på varför det är WSOD - du har inte kört startup-scriptet (min VM) va? Om det inte är det så är det säkert något annat enkelt fel, svårt att vara spot on utan att få kika i systemet lite först.

Btw, jag söker just nu folk till min sida då jag vill utveckla den och producera fler vettiga guider, och tips. Så om du vill skriva av dig litegrann och dela dina erfarenheter så är du välkommen att skicka PM för vidare info. Jag har cirka 600 unika besökare per dag som det ser ut just nu.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Jag har stött på problem då VMware vill använda min SSD som virtuel disk. Hittar inte på google hur jag ändrar?
Har en 3TB som jag vill använda 700GB enbart för OwnCloud.

Tacksam för svar.

MVH
Nreko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Jag har stött på problem då VMware vill använda min SSD som virtuel disk. Hittar inte på google hur jag ändrar?
Har en 3TB som jag vill använda 700GB enbart för OwnCloud.

Tacksam för svar.

MVH
Nreko

Nu är jag total nybörjare på OwnCloud och har precis börjat kolla detta, men borde det inte gå att först göra en 700gb partition och ändra "datadirectory" i OwnClouds Config fil?

Ungefär såhär:

nano /var/www/owncloud/config/config.php Ändra raden - datadirectory => /var/www/owncloud/data Till något såhär - datadirectory => /mnt/700gb/owncloud/data

... Eller något liknande? Det kanske inte är så enkelt? :/
Både Owncloud och Linux är så nytt för mig att jag troligen är ute och cyklar någon helt annanstans, men för mig känns detta logiskt.

Någon får gärna rätta mig innan du testar och jag sabbar hela ditt system

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Nu är jag total nybörjare på OwnCloud och har precis börjat kolla detta, men borde det inte gå att först göra en 700gb partition och ändra "datadirectory" i OwnClouds Config fil?

Ungefär såhär:

nano /var/www/owncloud/config/config.php Ändra raden - datadirectory => /var/www/owncloud/data Till något såhär - datadirectory => /mnt/700gb/owncloud/data

... Eller något liknande? Det kanske inte är så enkelt? :/
Både Owncloud och Linux är så nytt för mig att jag troligen är ute och cyklar någon helt annanstans, men för mig känns detta logiskt.

Någon får gärna rätta mig innan du testar och jag sabbar hela ditt system

Hej, tack för svar!
Jag har testat både din och @enoch85 metoder, men får inte till det.
Vet inte vad jag gör för fel.

Får detta:
root@owncloud:~# resize2fs /dev/owncloud-vg/root
resize2fs 1.42.9 (4-Feb-2014)
The filesystem is already 4913152 blocks long. Nothing to do!

Så här ser det även ut när jag kör fdisk -l:

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 2048 499711 248832 83 Linux
/dev/sda2 501758 1468006399 733752321 5 Extended
/dev/sda5 501760 41940991 20719616 8e Linux LVM
/dev/sda6 41941055 1468006399 713032672+ 8e Linux LVM

När jag sedan testar lägga en mapp som är större än 20 GB som är förinstallerad på @enoch85 .vmdk så får jag att det är för lite utrymme.. Någon som kan hjälpa ännu mer?

Permalänk
Medlem

Jag undrar faktiskt detsamma. Har en OwnCloud installation som är 20-30 GB men söker kanske runt 500-700 GB här med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Jag har stött på problem då VMware vill använda min SSD som virtuel disk. Hittar inte på google hur jag ändrar?
Har en 3TB som jag vill använda 700GB enbart för OwnCloud.

Tacksam för svar.

MVH
Nreko

Har du skapat ett vmfs-datastore på 3tb-disken?
Har du skapat en hårddiskfil på den datastoren?
Har du formaterat den i din vm?
Sedan måste du peka om Owncloud till den disken
Allternativt installerar du Ubuntu på din 700gb hårddiskfil, det är en enklare installation men databasen i Owncloud hade säkert gillat prestandan i ssd-disken

Permalänk
Medlem

Här är guiden det pratas om: https://www.en0ch.se/not-enough-space/ Den funkar, flera har lyckats tidigare, inklisive jag själv. Problemet är att blir det en siffra eller bokstav fel, så går det inte. Det gäller att vara noga.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Hej, tack för svar!
Jag har testat både din och @enoch85 metoder, men får inte till det.
Vet inte vad jag gör för fel.

Får detta:
root@owncloud:~# resize2fs /dev/owncloud-vg/root
resize2fs 1.42.9 (4-Feb-2014)
The filesystem is already 4913152 blocks long. Nothing to do!

Så här ser det även ut när jag kör fdisk -l:

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 2048 499711 248832 83 Linux
/dev/sda2 501758 1468006399 733752321 5 Extended
/dev/sda5 501760 41940991 20719616 8e Linux LVM
/dev/sda6 41941055 1468006399 713032672+ 8e Linux LVM

När jag sedan testar lägga en mapp som är större än 20 GB som är förinstallerad på @enoch85 .vmdk så får jag att det är för lite utrymme.. Någon som kan hjälpa ännu mer?

Skrivet av NodCommander:

Jag undrar faktiskt detsamma. Har en OwnCloud installation som är 20-30 GB men söker kanske runt 500-700 GB här med.

Jag testade precis guiden genom att bara copy pastea alla commandon uppifrån och ner på den senaste VMen - och det funkade. Så @NodCommander kör guiden, den funkar. @Nreko Du måste gjort något fel. Guiden funkar.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en bra guide till hur man confar StartSSL och Owncloud? Jag har noll koll.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni att instant upload fungerar? Jag tycker att det inte fungerar så bra från min iphone. Det står "File error" i telefonappen när jag kollar under uploads. Och så finns det inget naturligt retry eller så?

Så här ser det ut i loggen på servern, känns muggigt att man får massa fatal errors?

Exception: { "Message":"HTTP\/1.1 405 The resource you tried to create already exists", "Exception":"Sabre\\DAV\\Exception\\MethodNotAllowed", "Code":0, "Trace":"#0 \/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/dav\/lib\/DAV\/CorePlugin.php(583): Sabre\\DAV\\Server->createCollection('InstantUpload', Array, Array) #1 [internal function]: Sabre\\DAV\\CorePlugin->httpMkcol(Object(Sabre\\HTTP\\Request), Object(Sabre\\HTTP\\Response)) #2 \/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/event\/lib\/EventEmitterTrait.php(105): call_user_func_array(Array, Array) #3 \/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/dav\/lib\/DAV\/Server.php(469): Sabre\\Event\\EventEmitter->emit('method:MKCOL', Array) #4 \/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/dav\/lib\/DAV\/Server.php(254): Sabre\\DAV\\Server->invokeMethod(Object(Sabre\\HTTP\\Request), Object(Sabre\\HTTP\\Response)) #5 \/usr\/local\/www\/owncloud\/apps\/files\/appinfo\/remote.php(55): Sabre\\DAV\\Server->exec() #6 \/usr\/local\/www\/owncloud\/remote.php(137): require_once('\/usr\/local\/www\/...') #7 {main}", "File":"\/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/dav\/lib\/DAV\/Server.php","Line":1154 }

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hur upplever ni att instant upload fungerar? Jag tycker att det inte fungerar så bra från min iphone. Det står "File error" i telefonappen när jag kollar under uploads. Och så finns det inget naturligt retry eller så?

Så här ser det ut i loggen på servern, känns muggigt att man får massa fatal errors?

Exception: { "Message":"HTTP\/1.1 405 The resource you tried to create already exists", "Exception":"Sabre\\DAV\\Exception\\MethodNotAllowed", "Code":0, "Trace":"#0 \/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/dav\/lib\/DAV\/CorePlugin.php(583): Sabre\\DAV\\Server->createCollection('InstantUpload', Array, Array) #1 [internal function]: Sabre\\DAV\\CorePlugin->httpMkcol(Object(Sabre\\HTTP\\Request), Object(Sabre\\HTTP\\Response)) #2 \/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/event\/lib\/EventEmitterTrait.php(105): call_user_func_array(Array, Array) #3 \/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/dav\/lib\/DAV\/Server.php(469): Sabre\\Event\\EventEmitter->emit('method:MKCOL', Array) #4 \/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/dav\/lib\/DAV\/Server.php(254): Sabre\\DAV\\Server->invokeMethod(Object(Sabre\\HTTP\\Request), Object(Sabre\\HTTP\\Response)) #5 \/usr\/local\/www\/owncloud\/apps\/files\/appinfo\/remote.php(55): Sabre\\DAV\\Server->exec() #6 \/usr\/local\/www\/owncloud\/remote.php(137): require_once('\/usr\/local\/www\/...') #7 {main}", "File":"\/usr\/local\/www\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/dav\/lib\/DAV\/Server.php","Line":1154 }

Kör du iOS? Om du "swipar" eller trycker på ikonen så får du upp retry eller delete. På android är det inga problem, där görs det automatiskt fr.o.m nästa version.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Kör du iOS? Om du "swipar" eller trycker på ikonen så får du upp retry eller delete. På android är det inga problem, där görs det automatiskt fr.o.m nästa version.

Yes jag kör iOS. Kan swipa åt ena hållet men där finns bara ett delete alternativ. Skulle vara nice med någon typ "synka" alla bilder eller så också, om man tex installerar owncloud efter att man har tagit massa bilder. Får väll lägga in en issue på github.

Permalänk
Medlem

@trexake: Ja gör så, det är alltid det bästa för att få sin önskan igenom. En utav de saker jag gillar med ownCloud, saknar man något så ber man om det.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Detta låter intressant. Finns möjlighet att spegla servrar på olika IP/baka ihop dem till en enda virtuell server? Hur skiljer sig detta mot Synolgy's NAS + Cloud Station? Jag kan använda egen hårdvara?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Detta låter intressant. Finns möjlighet att spegla servrar på olika IP/baka ihop dem till en enda virtuell server? Hur skiljer sig detta mot Synolgy's NAS + Cloud Station? Jag kan använda egen hårdvara?

Ja, med lite kunnande så är allt möjligt. Ja du använder egen hårdvara. Ladda ner VMen och testa är mitt tips. Då får du ett bättre grepp om vad det handlar om. Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Hur brukar ni göra när ni ska lägga in stora mängder data för en användare? Datat jag har ligger på samma server men utanför owncloud. Jag har inte utrymme hos mina klienter att gå den vägen, plus att det tar väldigt lång tid. Det jag kan göra är att använda occ och köra files:scan, dock rekommenderas inte detta(?).

Hur skulle ni gjort i detta fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hur brukar ni göra när ni ska lägga in stora mängder data för en användare? Datat jag har ligger på samma server men utanför owncloud. Jag har inte utrymme hos mina klienter att gå den vägen, plus att det tar väldigt lång tid. Det jag kan göra är att använda occ och köra files:scan, dock rekommenderas inte detta(?).

Hur skulle ni gjort i detta fall?

Kan nämna att jag gjorde varianten att flytta över filerna direkt på servern. Körde sedan files:scan <user> med occ för att scanna om filerna.

Permalänk
Medlem

Jag har satt igång ownCloud på en gammal Shuttle (AMD X2 4200+, 2 GB RAM) över openmediavault. Det är en lite äldre variant av owncloud som stöds out of the box, men jag kan använda datorn som mediaserver, ftp och liknande då samtidigt, och det ser ut att fungera bra.

Men jag får upp ett rött meddelande i adminskärmen:

Your web server is not yet properly setup to allow files synchronization because the WebDAV interface seems to be broken.

Det är lite ospecifikt, och synkroniseringen ser trots allt ut att fungera. Men helst vill jag göra något åt det. Har läst att det kan ha med SSL-certifikaten att göra, men kan inte se några uppenbara fel där.

Här är någon som föreslår att man ska mata in på formatet domain.dyndns.org:8443 som common name. Men, det verkar skumt. Jag har skippat ange porten där, dvs använder bara domain.dyndns.org.
http://forums.openmediavault.org/index.php/Thread/5846-Ownclo...

Har dock satt domain.dyndns.org:8443 som trusted domain, inklusive lokaltip:8443 i config.php

Vad matar ni in som common name i certifikatet? Några andra idéer?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av trexake:

Kan nämna att jag gjorde varianten att flytta över filerna direkt på servern. Körde sedan files:scan <user> med occ för att scanna om filerna.

Jag ska under januari/februari sätta upp en ordentlig owncloud server, har hittils kört endast i hemmet via en BeagleBone Black men den är för seg. Kommer bli en "riktig" NAS burk och owncloud i sin egna Docker container.

Det jag undrar nu är på samma tema som @trexake, hur får jag upp filer till en mapp jag inte vill synka lokalt? Säg att jag lagrar 1 TB data i katalogen "fotografier" och jag vill ladda upp nya foton dit utan att synka allt som redan ligger där för min bärbara har bara 256GB utrymme. Går detta med ownCloud?

Det enda jag kommer på är att göra som @trexake att ladda upp till NASen utanför ownCloud och sedan köra en filescan, men det är ju lite bökigt om jag kör Docker. Sedan vill jag ju inte ha någon handpåläggning varje gång jag tar nya fotografier, det ska ju ske automatiskt, eller åtminstone ska jag inte behöva köra något kommando på servern.

Permalänk
Skrivet av IlyaZ:

Jag har satt igång ownCloud på en gammal Shuttle (AMD X2 4200+, 2 GB RAM) över openmediavault. Det är en lite äldre variant av owncloud som stöds out of the box, men jag kan använda datorn som mediaserver, ftp och liknande då samtidigt, och det ser ut att fungera bra.

Men jag får upp ett rött meddelande i adminskärmen:

Your web server is not yet properly setup to allow files synchronization because the WebDAV interface seems to be broken.

Det är lite ospecifikt, och synkroniseringen ser trots allt ut att fungera. Men helst vill jag göra något åt det. Har läst att det kan ha med SSL-certifikaten att göra, men kan inte se några uppenbara fel där.

Här är någon som föreslår att man ska mata in på formatet domain.dyndns.org:8443 som common name. Men, det verkar skumt. Jag har skippat ange porten där, dvs använder bara domain.dyndns.org.
http://forums.openmediavault.org/index.php/Thread/5846-Ownclo...

Har dock satt domain.dyndns.org:8443 som trusted domain, inklusive lokaltip:8443 i config.php

Vad matar ni in som common name i certifikatet? Några andra idéer?

Comodo är kanske inte bästa källan men bekräftar iaf vad du har gjort och vad jag spontant tänker om "common name", ange _inte_ port numret (https://support.comodo.com/index.php?/Default/Knowledgebase/A...).

Borde vara någon annan konfiguration som ska fixas; är servern på något internt nätverk? (https://github.com/owncloud/core/issues/2511#issuecomment-197...)