Permalänk
Medlem

Fick mitt R9 Nano idag, fungerar super och jag är nöjd, låter dock märkbart mer än Sapphires oförskämt tysta Tri-X Fury.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fick mitt R9 Nano idag, fungerar super och jag är nöjd, låter dock märkbart mer än Sapphires oförskämt tysta Tri-X Fury.

MVH

Har inte hunnit installera mitt än, men ditt inlägg om ljudnivån gör ju att man blir lite sugen på ett vattenblock.

Mitt nuvarande 7970 har ett universalblock på sig som jag för stynden bara tänker ta loss och låta ligga lös vid sidan av tills jag bestämt mig. Vattenkylning på nano handlar ju mer om ljudnivå än klockning.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

AMD har nyligen sänkt priserna

"27.11.2015 While AMD's R9 Fury lineup is now finally widely available, the Radeon R9 Fury X, which launched at US $649, is now priced at US $589, or even US $569 after rebate. The Radeon R9 Fury also got a significant price cut from its original price of US $549, down to US $499. The Radeon R9 Nano got a major price cut from US $649 down to US $569, or even US $549 after rebate. "

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

#Delerium Hade helt missat detta, verkar gått under radarn på de flesta siter, eller så kanske man bara missat det. Hur som helst så hamnar nu Nano i en betydligt intressantare prisklass, nästan så man blir lite sugen själv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Har inte hunnit installera mitt än, men ditt inlägg om ljudnivån gör ju att man blir lite sugen på ett vattenblock.

Mitt nuvarande 7970 har ett universalblock på sig som jag för stynden bara tänker ta loss och låta ligga lös vid sidan av tills jag bestämt mig. Vattenkylning på nano handlar ju mer om ljudnivå än klockning.

Jag måste dock vara tydlig med att kortet är inte högljutt, det är endast jag som är ytterst kräsen och ljudkänslig.

Vattenblock på Nano låter mycket trevligt!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparable:

Ni kan väl posta här om och hur ni klockar era nanos

Har nu gjort ett snabbt test av att undervolta mitt R9 Nano. Det jag har använt mig av är Sapphire TRIXX och benchmarkverktyget Furmark. Testet jag gjorde var Preset 1080p.

Prestandan gick faktiskt upp av att jag sänkte volten (från 4500 poäng till 4950), vilket förmodligen hänger ihop med att mindre värme utvecklas och den då kan hålla genomgående högre klockfrekvens. Jag har testat två lägen, först allt default och sedan med GPU Voltage -0,75mv.

http://postimg.org/image/3mnem2p23/full/

Varje test är genomfört två gånger, vilket ni ser i bilden ovanför.

Edit:

Har även testat dessa två lägen i Passmark Performance Test, och precis som tidigare går prestandan upp av att undervolta R9 Nano.
Förklaringen verkar som sagt vara att kortet lyckas hålla högre klockfrekvens över tid, vilket denna graf visar: http://postimg.org/image/z5t19d94v/
Här kör jag samma testslinga två gånger, skillnaden är att jag använder default voltage under den första och sedan -0,75mv på den andra. Man ser tydligt att under testslingan till höger (-0,75mv) så har kortet hållt högre klockfrekvens.

I praktiken verkar detta dock spela mindre roll. Det är främst testerna för compute som påverkas. I testerna av mer spelliknande scenarion (Directx10 och directx11) är skillnaden kring 1 fps: http://postimg.org/image/qkit288a5/full/

Lustigt nog presenteras mitt kort som Fury X.

Permalänk
Medlem

Är lite i valet och kvalet, har ett Nano liggande ouppackat, funderar på att byta mot ett 980ti då det varkar ha problem med att prestandan droppar och är ojämn, både jämfört med fury men framförallt mot 980ti, hur upplever ni som har testat det?

Här tex, kolla frame-time https://www.youtube.com/watch?v=ojFMO0EsRF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Har nu gjort ett snabbt test av att undervolta mitt R9 Nano. Det jag har använt mig av är Sapphire TRIXX och benchmarkverktyget Furmark. Testet jag gjorde var Preset 1080p.

Prestandan gick faktiskt upp av att jag sänkte volten (från 4500 poäng till 4950), vilket förmodligen hänger ihop med mindre värme utvecklas och den då kan hålla genomgående högre klockfrekvens. Jag har testat två lägen, först allt default och sedan med GPU Voltage -0,75mv.

http://postimg.org/image/3mnem2p23/full/

Varje test är genomfört två gånger, vilket ni ser i bilden ovanför.

Tack för att du dela me dig ! undrar nu hur mycket skillnaden hade blivit i spel!

Fan .. vill verkligen ha ett xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majesty:

Är lite i valet och kvalet, har ett Nano liggande ouppackat, funderar på att byta mot ett 980ti då det varkar ha problem med att prestandan droppar och är ojämn, både jämfört med fury men framförallt mot 980ti, hur upplever ni som har testat det?

Här tex, kolla frame-time https://www.youtube.com/watch?v=ojFMO0EsRF4

Har uppdaterat mina test ovanför. Det man kan säga är väl att AMD valt att pressa ner kortets power limit så att det ibland behöver klocka ner sig. Lösningen på det verkar vara att undervolta kortet, så håller sig klockfrekvenserna uppe under längre tid.

Kolla gärna min graf ovanför över hur kortet presterar i Passmark. Under "speltesterna" verkar klockfrekvensen ligga på 1000 mhz konstant.

Sedan finns det givetvis spel som prestandan droppar i, men det hänger snarare ihop med drivrutiner och vilken arkitektur som grafikkorten använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Har uppdaterat mina test ovanför. Det man kan säga är väl att AMD valt att pressa ner kortets power limit så att det ibland behöver klocka ner sig. Lösningen på det verkar vara att undervolta kortet, så håller sig klockfrekvenserna uppe under längre tid.

Kolla gärna min graf ovanför över hur kortet presterar i Passmark. Under "speltesterna" verkar klockfrekvensen ligga på 1000 mhz konstant.

Sedan finns det givetvis spel som prestandan droppar i, men det hänger snarare ihop med drivrutiner och om vilken arkitektur som grafikkorten använder.

då borde dessa kort inte vara långt ifrån nvidias bästa idagsläget!

Med drivrutins uppdatering och denna undervolt/tweak borde ge någre fler fps som gör att de är ännu närmare 980ti

Fast 980ti klockar riktigt bra..

Permalänk
Medlem

@criscros:
Fury Nano skall nog snarare ses som en konkurrent till GTX 980 rent prestandamässigt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

@criscros:
Fury Nano skall nog snarare ses som en konkurrent till GTX 980 rent prestandamässigt i dagsläget.

jo stämmer. Såg också att nano låg på 6000kr som billigast undrar om de sjunker i pris till jul?

EDIT: har du mätt wattage?

Permalänk
Medlem

@criscros:

Ja, även om det inte är den mest avancerade.
När jag benchar Furmark verkar wattage för hela systemet (exkl skärm) ligga ~280 watt.

Detta kan jämföras med mitt R9 280X, där hela systemet drog kring ~ 350 watt.

Permalänk
Medlem

Nano var tvunget att bli strömsnålare än Fury X pga den tilltänkta storleken och enda fläkten som följd av detta. Frekvensen på kärnan varierar beroende på värmeutveckling, det går att höja powerlimit i Overdrive (ej testat detta själv) och på det viset få en högre snittfrekvens, men följden blir att fläkten får arbeta mer och det skapar högre ljud. Om ni gör detta hamnar prestandan ungefär likvärdigt med ett Fury X / 980Ti.

Chipmässigt är ju detta dom bästa kretsarna dom fick fram, hårt binnade, perfekta att sätta under vatten.

I mitt tycke är dock kortet perfekt som det är, hade kunnat vara tystare (jag är extremt ljudkänslig) men för 99% därute är det brutalt bra kort, och många sitter med hörlurar.

Att frekvensen är dynamisk påverkar inte den upplevda prestandan, det blir inga enorma hopp i FPS. Under dom tester jag gjorde innan jag packade ner kortet igen så var snittfrekvensen 940 MHz under två timmar av Heaven, dvs hyfsat bra.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrik831:

@criscros:
Fury Nano skall nog snarare ses som en konkurrent till GTX 980 rent prestandamässigt i dagsläget.

Vilket i sig inte är fy skam med tanke på storleken och strömkonsumtionen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

AMD har som sagt nyligen sänkt priset på Nano. "R9 Nano got a major price cut from US $649 down to US $569, or even US $549 after rebate." Men det kanske inte har gett genomslag på de svenska priserna än.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium: Nej det verkar inte som det om du kollar på prisutvecklingen via prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Grattis till er som fick tag på Nano under 5k!

Det borde gå alldeles utmärkt att använda sig av Fractal Design Node 304 med nano, det gör att man kan använda sig av i princip vilket nätagg som helst då man inte tvingas ha ett nätagg som är max 160 mm långt.

dock funkar väl node 304 med varenda grafikkort så hade ju inte varit speciellt svårt att få ned de i den. och sen är node 304 ganska stort också.
ska du bära omkring på det en del så kan väl prodigy X vara något att rekommendera

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Någon annan som "fyndade" ett nano kort som har problem med coil whine?. Mitt kort låter som fan när man spelar så länge v-synken är av. Har ett 290X kort sen tidigare och det låter lite men Nano kortet är nog det värsta jag hört någonsin, funderar starkt på ett återköp.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Någon annan som "fyndade" ett nano kort som har problem med coil whine?. Mitt kort låter som fan när man spelar så länge v-synken är av. Har ett 290X kort sen tidigare och det låter lite men Nano kortet är nog det värsta jag hört någonsin, funderar starkt på ett återköp.

Ska hämta ut mitt imorgon, får nog testat det på onsdag, så får vi se då!
För 4500kr så måste det ha varit bästa pris/prestanda som gått att få tag på i år

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk

@ArKAN:
Ja, upplevde samma sak med mitt Nano. Spoltjut från helvetet, fast mera knaster än tjut egentligen. Lät ungefär som att fläkten gick emot något.

Men! Nu efter att ha kört ett par dagar så verkar det som att spolarna har "satt sig", det låter inte alls lika mycket längre. Ibland kan man höra det om man anstränger sig, men jag tycker ändå det är helt godkänt.

Kan även bekräfta att kortet blir snabbare när man undervoltar. Har inte hittat min lägsta stabila nivå ännu, men det verkar lovande.

Visa signatur

Dator

Permalänk
99:e percentilen

Roligt att se någon som upptäckt hur tramsigt stort Define R4 är och hur liten en dator faktiskt kan vara om man bara försöker. Jag tycker du ska slå en kik på Lian Li PC-TU100! Det kanske inte är rätt för just dig, för det är verkligen pyttelitet och trångt som bara den att bygga i, men det kanske kan tjäna som inspiration åtminstone. Det finns ju många chassin som är större än PC-TU100 utan att för den skull vara stora.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag valde att behålla mitt Nano, är sjukt nöjd med att ha fyndat det under Black Friday, galen prestanda per krona och älskar den lilla storleken, även om jag har ett E-ATX system så finns det gott om utrymme för luftflöde och det blir väldigt snyggt, stilrent! : )

Har spoltjut men det var värst i början, nu har det lagt sig och fläkten överröstar allting annat, i en del spel, i andra som ex. HoTS så är den knappt hörbar för det drar ingen prestanda : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

http://vid1138.photobucket.com/albums/n535/BoGGe80/R9nano_cw....

halvsunkigt filmklipp på mitt nano kort med coil whine. Filmat ca 30-40cm från kortet med stängt chassi.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

http://vid1138.photobucket.com/albums/n535/BoGGe80/R9nano_cw....

halvsunkigt filmklipp på mitt nano kort med coil whine. Filmat ca 30-40cm från kortet med stängt chassi.

Jag har också spoltjut i mitt kort, om än inte lika mycket.
https://www.youtube.com/watch?v=3ebJgGcSfKo

Jag upplever det dock som att spoltjutet har minskat, och när jag har chassit på datorn stängd så märker jag ingenting. Och det är endast under belastning som spoltjutet uppträder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

@ArKAN:
Kan även bekräfta att kortet blir snabbare när man undervoltar. Har inte hittat min lägsta stabila nivå ännu, men det verkar lovande.

Testade nu att låsa upp Sapphire TRIXX så att man kan ändra volten mer än 0,075mv. Instruktion för att göra detta finns här .

Sänkte volten med -0,090mv. I Furmark höjdes poängen ytterligare, till 5092 poäng (default 4500 poäng). Om detta även håller i spel återstår att se, men AMD verkar helt klart ha lämnat prestanda att hämta ut för den hängivne.

Undervolt:
http://i.imgur.com/XfLQZIr.png

Default:
http://i.imgur.com/m2RqMNr.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Testade nu att låsa upp Sapphire TRIXX så att man kan ändra volten mer än 0,075mv. Instruktion för att göra detta finns här .

Sänkte volten med -0,090mv. I Furmark höjdes poängen ytterligare, till 5092 poäng (default 4500 poäng). Om detta även håller i spel återstår att se, men AMD verkar helt klart ha lämnat prestanda att hämta ut för den hängivne.

Undervolt:
http://i.imgur.com/XfLQZIr.png

Default:
http://i.imgur.com/m2RqMNr.png

Underklockar jag mitt ex med 0,075mv så hänger sig datorn efter några minuter när man spelar. så jag verkar onekligen fått ett måndagsex

Edit: den ställer sig på 0,072mv efter några minuters undervoltning, och den går ej att sänka till 0,075mv mer.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Underklockar jag mitt ex med 0,075mv så hänger sig datorn efter några minuter när man spelar. så jag verkar onekligen fått ett måndagsex

Edit: den ställer sig på 0,072mv efter några minuters undervoltning, och den går ej att sänka till 0,075mv mer.

Testa att sänka Klockfrekvensen några steg och se om den håller sig stabil. Enligt Sweclockers tester håller kortet ändå nästan aldrig 1000 MHz i spel över tid, så om du med en undervolt kan få det att hålla 950 MHz stabilt så kan det bli en nettovinst ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fredrik831: Det verkar bero på vilket spel man spelar. I Cities Skylines och Fallout 4 ligger mitt kort på stabila 1000 MHz medan det i Shadow of Mordor verkar ligga runt 950 MHz.

Permalänk
Medlem

Älskar mitt R9 Nano lite smått sådär, så litet, kraftfullt, och oförskämt tyst nu när jag vant mig av med mitt Sapphire R9 Fury, grymt bra som helhet och jag är supernöjd.

Nu blir det AMD Greenland nästa år någon gång Q4 eller Q3, mums!

God jul på er som fyndade det för 4499 kr : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED