Microsoft Surface Pro 4 och Surface Book

Permalänk
Medlem

Jag har en SP4 i7 16gb som ska komma i början av december kan knappt vänta! sitter mest och lusläser https://www.reddit.com/r/Surface/

Hur som helst så beställde jag ett Urban armor gear case från amazon uk, tog den blå tycker den är skit snygg
http://urbanarmorgear.com/collections/surface-pro-4-cases

Permalänk
Medlem

Kolla in (speciellt om du har en i7a)
https://www.reddit.com/r/Surface/comments/3uu2xu/yes_the_surf...

De säger mer eller mindre att i7 throttlar pga att temperaturen på hela enheten blir för hög (troligen batteriet som kan ta skada) och att det är en sensor på baksidan av eneheten som mäter det. Det gör mig lite osäker på om en i7a är värt det eller inte... vill gärna spela lite enklare spel (Civ 5 t.ex.) på den i ganska långa sessioner och om den throttlar så snabbt så blir ju "vinsten" med en i7a inte så stor mot en i5a.

Jag kan tänka mig att ett skydd kan göra det värre men även bättre beroende på vilket material skyddet är (plast sämre, metall möjligen bättre)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morifade:

Hur som helst så beställde jag ett Urban armor gear case från amazon uk, tog den blå tycker den är skit snygg
http://urbanarmorgear.com/collections/surface-pro-4-cases

Lyckas du att repa eller skada din SP4 med det skyddet på lovar jag personligen att köpa en ny till dig 😁g

I övrigt har jag hadt mer glädje av pennan hittills än vad jag trodde att jag skulle ha.
Vidare: Köpte det fysiska tangentbordet men har ej ännu kopplat in det utan har istället kört via mjukvarutangentbordet- som varit ovanligt bekvämt att skriva på.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag har beställt min genom jobbet vilket gör att jag kommer att ha den med mej ut på arbetsplatser samt kundbesök, koppling mellan penna och tablet med one note var det som avgjorde och jag hoppas att formatet ska pass mej som handen i handsken.
i7 var kanske lite över vad jag behöver men jag tänkte vafan när jag beställde och dom program jag brukar köra är Cad samt Excel mallar för kalkyler ect, privat så brukar jag köra lite lättare typer av video redigering och när det kommer till spel så tror jag det tyngsta jag kör skulle kunna vara world of tanks, har läst en del om throttling och är inte direkt orolig för prestandan av dom tester jag sett så ser det stabilt ut även när den "stryper" hoppas dock att dom städar bort buggarna så snabbt som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morifade:

hoppas dock att dom städar bort buggarna så snabbt som möjligt.

Jag fick ladda ner en del uppdateringar igår, bl.a. firmware-uppdatering, så får se hur det påverkar stabilitet/prestanda.

Edit: Testade nu att köra Edge i surfplatteläge. Fläktarna drog igång ganska omgående. Någon form av problem är det här helt klart, precis som användare på andra forum rapporterat om.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Fick idag leverans på en SP4 i5 8GB 256GB, köpt genom företaget. Ser fram emot att ha en liten uppackning ikväll. Ser mest fram emot att se hur bra det går att ta anteckningar med pennan. Spännande!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morifade:

Jag har en SP4 i7 16gb som ska komma i början av december kan knappt vänta!

Funderar på en liknande konfiguration, vad för laptop använder du nu? dela gärna av lite intryck när du fått enheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivia.m:

Funderar på en liknande konfiguration, vad för laptop använder du nu? dela gärna av lite intryck när du fått enheten!

Hej Olivia, jag har en 3år gammal Hp Elitebook just nu men den känns för omständig att släpa med sig, mitt största problem när det kommer till jobbet är att jag använder flera kollegieblock då jag är inblandad i många olika projekt. Jag hoppas verkligen på OneNote i tablet läget, vill inte lägga tid med att sitta och renskriva minnesanteckningar plus att det känns bättre att sitta med kunder och skriva på en tablet istället för att "gömma" sig bakom en laptop
min stationära dator på kontoret kommer jag att göra mej av med om Surface'n svarar upp till mina förväntningar
valde sp4 i7 16gb 256gb, det borde vara tillräckligt med HD för mina behov, ända orosmolnet är div. buggar men det borde dom kunna städa bort hyfsat fort får man hoppas!

Permalänk
Medlem

Tänker fylla på med en del info om pennintegreringen med surface. Som bekant öppnar man modern ui versionen av onenote med ett enkelt knapptryck. Och endast denna version av onenote. Vill man åt någon office-version är det startmenyn, genväg o.s.v. som gäller.

Om ni kikat på videor och sett hur smidigt man kan byta pennfärg genom ett hjul man klickar fram i appen så glöm det. Av någon outgrundlig anledning har man tagit bort denna funktion. Det är inte direkt krångligt att byta färg, tjocklek på pennan nu men det kräver några extra klick, främst om man är i helskärmsläge.

Inget av detta bör vara en deal-breaker. Onenote+penna är fortfarande ett riktigt kraftfullt verktyg.

En annan grej också. Man kan höja och sänka ljusstryrkan på skärmen med Fn+Del och Fn+Backspace respektive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Tänker fylla på med en del info om pennintegreringen med surface. Som bekant öppnar man modern ui versionen av onenote med ett enkelt knapptryck. Och endast denna version av onenote. Vill man åt någon office-version är det startmenyn, genväg o.s.v. som gäller.

Om ni kikat på videor och sett hur smidigt man kan byta pennfärg genom ett hjul man klickar fram i appen så glöm det. Av någon outgrundlig anledning har man tagit bort denna funktion. Det är inte direkt krångligt att byta färg, tjocklek på pennan nu men det kräver några extra klick, främst om man är i helskärmsläge.

Inget av detta bör vara en deal-breaker. Onenote+penna är fortfarande ett riktigt kraftfullt verktyg.

En annan grej också. Man kan höja och sänka ljusstryrkan på skärmen med Fn+Del och Fn+Backspace respektive.

Man kan ändra pennans knappar med Autohotkey. Jag har ändrat så att "den riktiga" versionen av onenote startar tex. Kolla mer här.

Snabbknappar, hjul och annat som man kan få upp på skärmen behöver man installera. Menar du Wacomhjulet (det finns väl i Wacomdrivrutinerna som tidigare SP använde?), eller någon annan lösning?
Har hittat ett gäng olika program för det men tycker alla är krångliga att få till och har inte riktigt haft tid och ork att ordna till det bra. Toolbar Creator, Radialmenu, Tablet PC Mouse (kostar pengar) osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Man kan ändra pennans knappar med Autohotkey. Jag har ändrat så att "den riktiga" versionen av onenote startar tex. Kolla mer här.

Snabbknappar, hjul och annat som man kan få upp på skärmen behöver man installera. Menar du Wacomhjulet (det finns väl i Wacomdrivrutinerna som tidigare SP använde?), eller någon annan lösning?
Har hittat ett gäng olika program för det men tycker alla är krångliga att få till och har inte riktigt haft tid och ork att ordna till det bra. Toolbar Creator, Radialmenu, Tablet PC Mouse (kostar pengar) osv osv.

Det här var nyheter för mig. Ska genast kollas upp när jag kommer hem från jobbet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morifade:

Hej Olivia, jag har en 3år gammal Hp Elitebook just nu men den känns för omständig att släpa med sig, mitt största problem när det kommer till jobbet är att jag använder flera kollegieblock då jag är inblandad i många olika projekt. Jag hoppas verkligen på OneNote i tablet läget, vill inte lägga tid med att sitta och renskriva minnesanteckningar plus att det känns bättre att sitta med kunder och skriva på en tablet istället för att "gömma" sig bakom en laptop
min stationära dator på kontoret kommer jag att göra mej av med om Surface'n svarar upp till mina förväntningar
valde sp4 i7 16gb 256gb, det borde vara tillräckligt med HD för mina behov, ända orosmolnet är div. buggar men det borde dom kunna städa bort hyfsat fort får man hoppas!

Hej morifade,
Tack för det utförliga svaret, då är jag i alla fall medveten om dina användningsområden. Japp kan tänka mig världens viktskillnad mellan elitebook och surface, i7 16 har nog "tillräckligt med HD" kraft haha. Ser fram emot lite intryck angående snabbheten och autocad användning, hoppas den inte fastnar bland julpaketen eller nånting på väg till dig :P.

Permalänk
Medlem

Så idag köpte jag en Ir Termometer enbart för och testa tempen på min SP4!
Nu har jag en virussökning med 100% skärm ljusstyrka. Kör med Win Defender full sökning. Edge på, Laddare på.
HWmonitor säger min 43 och max 63
Ir Termometer mäter baksidan får varmaste punkten på 47 grader.Och tar man nedre sidan under foten så får jag cirka 37.5
Resten av översidan ligger på 40 och uppåt
Skärmen översidan är 42 och uppåt

Kan inte ni som äger SP4 Gärna ta och installera någon app lik HWmonitor och testa tempen vid belastning. Den är gratis HWmonitor
Köpte även en sån Ir Termometer

Vet ärligt talat inte hellre hur pålitligt värden är från denna IR termometer då den visar 34.5 på pannan.Ska testa den också en annan dag.samt har beställt en till så kan ja se vad den visar med.
Detta med tempen gör mig osäker på om jag ska behålla den eller ej...Åtminstonde jag får veta om jag ska lämna tillbaks och få en ny :s

PS. Testade igår att ha Edge på, körde på batteri och ej sladd. Surfa en hel del men fläkten kom aldrig igång hos mig!

Edit tog tempen på mi själv. 36.6 och denna visar 34.8, men andra ord den visar minst 2 grader för lite..Så det blir en temp på Cirka 49 C på baksidan.

Permalänk

Har nu äntligen fått min Surface Pro 4!!! Däremot får jag bluescreens väldigt ofta, och kan inte längre installera några uppdateringar... Testar att återställa datorn i hopp om att jag ska lyckas installera uppdateringar då. (Får bluescreens under själva uppdateringsprocessen)

Någon annan som varit med om något liknande?

EDIT: Den kom idag, de behövde boka om den ytterligare en gång, och dessutom glömde de annulera den andra beställningen de gjorde, oh well, bara att ringa en gång till.

Permalänk
Medlem

Bha... början på december börjar låta mer som 16'e december nu.....
Cant wait! man är som ett barn på julafton! får se det som att det ger MS mer tid att städa bort buggar

Permalänk

Kommit hem från USA och fick med mig en Surface Book (i5, 256gb med dGPU)
Kostade en del men för en underbar maskin. Den låter lite när den får jobba men annars har jag inte något att klaga på. Byggkvaliteten är på Apple Macbook nivå, både tangentbord och musplatta är topp!

Permalänk

Datorn failade med återställningen också.
Laddade ned Windows 10 på USB-sticka och gjorde en ny installation. Nu fungerar datorn klockrent!

Permalänk
Medlem

Som vanligt så, blev jag lite alltför taggad när jag fick väl komma igång, så multitaskade lite väl hårt medan jag uppdaterade i bakgrunden.
Gick inte att återställa, utan den fastnade på 7% och efter avstängning så fastnade den i reboot loop.
Efter en nyinstallation med recovery image på en sticka har det gått utmärkt att uppdatera och nu fungerar datorn utomordentlgt bra, dock har fläktkurvan varit oberäknelig när man streamat högupplösta och mindre tunga grejer.

Tangentbordet är ett måste och kan inte riktigt förstå varför det måste säljas separat.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Skrivet av Crentus:

Som vanligt så, blev jag lite alltför taggad när jag fick väl komma igång, så multitaskade lite väl hårt medan jag uppdaterade i bakgrunden.
Gick inte att återställa, utan den fastnade på 7% och efter avstängning så fastnade den i reboot loop.
Efter en nyinstallation med recovery image på en sticka har det gått utmärkt att uppdatera och nu fungerar datorn utomordentlgt bra, dock har fläktkurvan varit oberäknelig när man streamat högupplösta och mindre tunga grejer.

Tangentbordet är ett måste och kan inte riktigt förstå varför det måste säljas separat.

Haha! Det var exakt det som hände för mig, googlade lite och det visade sig att den bara är väldigt långsamt, efter typ en timme passerar den 7%, totalt tar det där väldigt lång tid, över 6h, jag fick gå och lägga mig innan den var klar. Men så klart så failade den i slutändan ändå och fick precis som du installera om från USB. Men nu fungerar den bra!

Permalänk
Medlem

Vi funderar på att köpa med oss en surface pro 4 (i5/256/8gb) till australien där vi ska stanna ett år from slutet av januari. Men, det är lite svårt med garanti har det visat sig..

Alt 1) Vi köper den här i Sverige innan vi åker => Blir utan hjälp med service om det blir problem första året

Alt 2) Köper bara tangentbordet här och själva plattan i AU, men då blir det problem med garantiärenden när vi flyttar tillbaka 2017.

Hur hade ni gjort? Vet ni om något alternativ med internationell garanti som jag inte hittat info om

(har bara chattat med microsoft och dom sa att garantin bara gäller i landet man köpt prylen i)

Permalänk
Medlem

@Mahti:

Om garantin inte gäller och du ska stanna där i 1 år. Så hellre köpa plattan från Au och Tb här! I värsta fall så kostar Tbn 1200 siba.
Dock du ska inte glömma att du har 2 års Garanti! Köper du den i Au förlorar du 1 år när du är tillbaks.
Dessutom har du försäkring hemma kanske? Folksam stor ersätter för nypris första 4 åren
+Köper du via en del kreditkort får du 1 års utökad garanti.

Permalänk
Medlem

För oss som stött på buggen när surface pro 4 laddas ur i strömsparläge - Windowscentral.com skrev i veckan om att Microsoft jobbar på en lösning som bör vara tillgänglig vid början av 2016. Problemet verkar härröra från hur SP4 hanterar Edge med aktivt innehåll (ex. strömmande) i kombination med strömsparläge.
Enligt dem så är åtgärder som man kan ta så länge följande:
1. Undvik att ha Edge uppe med aktivt innehåll i kombination med störmsparläge.
2. Använd viloläge istället för strömsparläge.

Personligen använder jag viloläge. Det tar några extra sekunder att få igång maskinen. Jag ändrade det efter att datorn vid ett tillfälle flippade ur i strömsparläge och blev varm och drog i gång fläkten på max. Om detta hade att göra med Edge eller inte, vet jag inte. Jag ändrade inställningar omgående efter problemet och har inte upplevt samma sak igen.

Också enligt windowscentral ska det nu finnas en uppdatering för display driver krash. Återigen jag har endast upplevt detta en gång (med Edge så klart, vad annars). Då jag inte använder Edge särskilt ofta har jag inte haft lust att försöka reproducera detta. En snabbtitt i enhetshanteraren bekräftar att jag har senaste drivrutiner som alltså ska ha löst detta.

Permalänk

Det verkar som att mina problem med blåskärmar inte har löst sig ändå, får program som kraschar och åtskilliga blåskärmar.

De brukar innehålla meddelanden som nämner memory, watchdog timers, kernel, pfn_list_corrupt.

Någon annan som är med om något liknande?

Permalänk
Hedersmedlem

Efter mina första problem med att uppdatera min SP i5 (samma som flera andra här) och återställning via USB minne (och sen uppdatering) så har plattan peppar peppar inte kraschat någon gång igen.

Måste säga den är ursmidig. Har den stående på bordet och använder ett Corsair K65 RGB-tangentbord (+ MS egen docka) och känn s så mkt smidigare än min gamla laptop. Och enkelt att ställa undan. Min fru såg den och nu ska vi köpa en åt henne också då hennes Samsung S9 laptop har dött batteri.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Inga blåskärmar här. Grafikdrivrutinen har inte heller kraschat sedan den enda gången.

Permalänk
Medlem

CDON 9990 just nu för I5 4GB..hoppas fler butiker följer efter, har återköp på den fram till 23/1 fr elgiganten..Men cdon kommer jag ändå inte beställa ifrån då jag inte gillar deras kundtjänst.

Permalänk
Medlem

@3kgt: Den kostar 8491 på elgiganten fram till 24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

@3kgt: Den kostar 8491 på elgiganten fram till 24

15% rabatt i5 och i7 modellerna också, alltså mer än 10% studentrabatten på microsoft store! Visste dock inte det var bara till midnatt, som tur har elgiganten en generös policy när det gäller öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

@3kgt: Den kostar 8491 på elgiganten fram till 24

Var fick du 8491 ifrån? Du kanske funderar på SP3?

Skrivet av olivia.m:

15% rabatt i5 och i7 modellerna också, alltså mer än 10% studentrabatten på microsoft store! Visste dock inte det var bara till midnatt, som tur har elgiganten en generös policy när det gäller öppet köp.

Vad pratar ni 2 om? Det kostar 11490 !!!
Elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Var fick du 8491 ifrån? Du kanske funderar på SP3?

Vad pratar ni 2 om? Det kostar 11490 !!!
Elgiganten

Det står klart och tydligt. 15 % kassarabatt. Lägg till den i kassan så uppdateras priset.
För i5:an blir det 9766,50 :-