Överklocka mitt Strix 970

Permalänk
Medlem

Överklocka mitt Strix 970

Tjena!
Jag har ett Asus Strix 970 ( som inte är frabrikksöverklockat ) men jag har hört att man kan göra det själv, jag kan absolut ingeting av det där och är så jävla rädd att förstöra någonting, kan någon snäll själ här hjälpa mig? Hört att det är ett bra kort att överklocka, behöver inte få ut max av det utan lite extra bara när det ändå är så enkelt vad jag läst... Tack snälla!

Visa signatur

Zezaw

Permalänk

https://www.reddit.com/r/overclocking/wiki/gpu/general

Grafikkortet är det lättaste och minst "riskabla" att överklocka. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@vilseledd: Jag har bara 600w nätagg räcker det? btw jag har i5 3570k processor också, är det svårt att överklocka med?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk

Det finns tusentals guider på hur man gör detta:

https://www.youtube.com/watch?v=vUEMS-B1Siw
https://www.youtube.com/watch?v=tNsMBzaysMQ
https://www.youtube.com/watch?v=gA_l5-HDel4

Det är i stort omöjligt att skada ett modernt kort med överklocking. Fungerar inte överklockningen så kraschar bara datorn/drivrutinen och allt återställs till default.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Kan du inte adda mig i steam eller något? Seriöst det är inte normalt och skaka som jag gör ( Zerenade1 = steam )
och är 600w tillräckligt för att överklocka lite?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

Ladda ner MSI afterburner, dra upp powerlimit till max, dra upp core till 100 och memory till 250. Detta bör väl alla kort klara. Tryck apply och kör igenom valley, heaven och 3dmark. Passerar det så gå vidare till att spela. Kraschar spel/benchmarks så dra ner klocken lite, du kan även behöva starta om din dator i så fall.

Nu har du fått gratis prestanda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag drog upp gpu boostclock med +10, verka funkar utan några problem

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

Jag drog upp gpu boostclock med +10, verka funkar utan några problem

Dra upp till 100, kraschar drivrutinen är det bara att sänka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Nu är den +10 ska jag dra +100?? Wtf O.o, men grejen är den att jag startade om datorn efter jag hade tagit +10 men det var tillbaka på default igen ju, hur fixar jag det permanent ? ;S Och vad är det jag ska dra upp egentligen? Är det gpu boost clock? Eller memory eller va?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@ClintBeastwood: Nu är den +10 ska jag dra +100?? Wtf O.o, men grejen är den att jag startade om datorn efter jag hade tagit +10 men det var tillbaka på default igen ju, hur fixar jag det permanent ? ;S Och vad är det jag ska dra upp egentligen? Är det gpu boost clock? Eller memory eller va?

Dra upp coreclock med +100 och memory med +250, powerlimit till max och tryck på apply. Kör igenom benchmarks och se så att drivrutinen inte kraschar.
Funkar allt som det ska så tryck på save och välj ett slot, t.ex 1. Du kan välja att köra överklockningen redan vid start av datorn och väljer då "apply overclocking at system startup" men själv kör den okryssad och väljer vilken profil jag vill ladda varje gång.

Du kan ju finlira detta också men du ville ju bara ha en liten överklock så detta är väl en bra start.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@ClintBeastwood: Nu är den +10 ska jag dra +100?? Wtf O.o, men grejen är den att jag startade om datorn efter jag hade tagit +10 men det var tillbaka på default igen ju, hur fixar jag det permanent ? ;S Och vad är det jag ska dra upp egentligen? Är det gpu boost clock? Eller memory eller va?

Vad började kortet på 1000? Och du höjde med 10, låter det som nåt att vara nöjd med? ja 100 blir säkert en bra början, jag ligger på +230 eller nåt. För att spara överklockningen måste du klicka i något i stil med "apply on startup".

Edit: ops too late

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det är fan omöjligt att paja kort med OC såvida man inte har det som mål att göra. Några 100Mhz extra ska du väl kunna få ut utan att kortet blir för varmt/drivisarna kraschar, 970 ska väl vara ett bra OC kort.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Har dragit upp Powerlimit till 106% från 100% och coreclock med +53 så min GPU boostclock är 1231 nu, den var typ 1175 innan.
Jag gick aldrig över 65 grader när jag gjorde benchmark, kan ni titta här tack
https://gyazo.com/33e0c70c643c4586f043aeb51dc5aa71
Så såg det ut, hur ska jag gå till väga nu? Ska jag fortsätta dra upp coreclocken? Eller ska jag dra upp memoryclock nu?

Visa signatur

Zezaw