NAS till 1080p-/4k-filmer ?

Permalänk

NAS till 1080p-/4k-filmer ?

Har tröttnat på alla externa hårddiskar som ska kopplas i och ur hela tiden så jag sitter och funderar på en NAS, men är ny inom detta område...

De funktioner jag behöver är:

*Kunna streama filmer/musik från den till min Nvidia Shield
*Både 1080p och 4K-material ska fungera (h.264, h.265 samt dts-hd/ma)
*Stöd för minst 2 hdd (2,5" eller 3,5" spelar ingen roll)
*Gärna enkel layout/gränssnitt för att kunna konfigurera
*Tyst
*Pris: 3-4000:- + hdd

Möjligt att mina krav är för höga? Men som sagt...är ny inom detta område så alla tips/förslag är välkomna!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Kolla på modeller från t.ex Synology, har deras DS412+ själv och är extremt nöjd. Priset beror en del på hur många HDD du vill kunna rymma i längden.

Permalänk
Medlem

Stöder verkligen shield dts-hd/MA strömmat ?
Men om du menar att spela upp från en NAS så stöder ju shield pass through så HD/MA skall fungera fint:

Utöver det så har alla NAS'ar som släppts de senaste 5 åren (minst) har tillräcklig kapacitet för att klara 4k och värstingljud.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Utöver det så har alla NAS'ar som släppts de senaste 5 åren (minst) har tillräcklig kapacitet för att klara 4k och värstingljud.

Det beror på om de behöver transcoda eller ej. Jag kan säga att en DS412+ inte kommer att klara att transcoda en 4k film. Min DS412+ kan inte transcoda all 1080P film beroende på bitrate och om programmet stödjer hårdvaruacceleration eller inte. Och DS412+ har mer kraft än de flesta konsument-NAS'ar som går att köpa.

Jag vet inte vad Nvidia Shield kräver för att kunna spela upp en film. Kan den spela upp en fil direkt från en SMB-share så funkar det så klart med vilken NAS som helst, men om den kräver DLNA med transcodning av bilden så kan man nog glömma att använda en färdig NAS som källa för en 4k film.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det beror på om de behöver transcoda eller ej. Jag kan säga att en DS412+ inte kommer att klara att transcoda en 4k film. Min DS412+ kan inte transcoda all 1080P film beroende på bitrate och om programmet stödjer hårdvaruacceleration eller inte. Och DS412+ har mer kraft än de flesta konsument-NAS'ar som går att köpa.

Jag vet inte vad Nvidia Shield kräver för att kunna spela upp en film. Kan den spela upp en fil direkt från en SMB-share så funkar det så klart med vilken NAS som helst, men om den kräver DLNA med transcodning av bilden så kan man nog glömma att använda en färdig NAS som källa för en 4k film.

Vem har sagt något om transcoding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vem har sagt något om transcoding?

Skrivet av revolt_III:

De funktioner jag behöver är:
*Kunna streama filmer/musik från den till min Nvidia Shield

TS
Att streama till nånting förutsätter ju transkodning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

TS
Att streama till nånting förutsätter ju transkodning.

Nja, det är väl inte givet?

Streaming är det ju bara man kontinuerligt skickar data mellan sändare och mottagare, t.ex. NAS och klient, men det kanske är vanligast att det transcodas. Jag streamar ju från min NAS till HTPC:n, men där sker ingen transcoding så vitt jag är medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

TS
Att streama till nånting förutsätter ju transkodning.

Jag strömmar från min äckligt gamla NAS, en NAS som borde grävts ner för länge sen.
Men funkar gör det, väldigt bra med!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter exakt samma sak, fast jag streamar till min rPi. Någon som har ett konkret tips ? Transcoding verkar ju vara nyttigt om de finns.

Sorry att jag snyltar på din tråd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med DS415+ med Plex på min PC, iPhone, iPad och Xbox one.

Jag gillar kombinationen av en NAS och Plex för streaming. Viktigt att tänka på är att om er enhet ej stödjer direct play så behöver ni se till att er NAS har kapasitet för transcoding. Detta var en av anledningarna jag skaffade en DS415+ för den klarar 1080p transcode.

plex Nvidia Shield
@Dunlopzu plex rPi

Permalänk

Stort tack för alla svar!

Lite sent svar nu men kan uppdatera med att jag nu har köpt/byggt en NAS.

Dock så valde jag ingen färdig lösning utan jag köpte ett sånt här:
http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=C27...

och utöver det 8gb ram, psu, chassi och wd red hdd

Installerade sedan unraid på en usb-sticka. Fungerar klockrent än så länge.

Hade dock inte fungerat utan hjälp från en bekant som gav mig tipset.

Men nu tror jag och hoppas jag att jag ska klara mig och inte behöva uppgradera hårdvaran på ett tag.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Stort tack för alla svar!

Lite sent svar nu men kan uppdatera med att jag nu har köpt/byggt en NAS.

Dock så valde jag ingen färdig lösning utan jag köpte ett sånt här:
http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=C27...

och utöver det 8gb ram, psu, chassi och wd red hdd

Installerade sedan unraid på en usb-sticka. Fungerar klockrent än så länge.

Hade dock inte fungerat utan hjälp från en bekant som gav mig tipset.

Men nu tror jag och hoppas jag att jag ska klara mig och inte behöva uppgradera hårdvaran på ett tag.

Skriv gärna hur det går med det moderkortet om ett tag. Hoppas dem löst alla barnsjukdomar.

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Skriv gärna hur det går med det moderkortet om ett tag. Hoppas dem löst alla barnsjukdomar.

Ska försöka. Har ärligt talat inte valt det själv, men de timmar den varit igång har den fungerat bra och går tyst

Har en bekant som hjälpte mig att välja och han kör med samma moderkort själv och är nöjd säger han.

Men ja...jag är helt ny inom detta. Kör med unraid på usb-sticka och ska väl föröka komma igång med plex och allt vad det heter nu bara...

Har endast kör med usb-hdd förut som lagring så detta är en helt ny värld för mig.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III