En bunt tråkiga pessimister i den här tråden. Klart som tusan att man kan skaffa sin egen lilla skitdator istället för Steam Machine. Poängen är att vi har äntligen en distributör/företag som försöker sig på att slå in sig på den tröga gaming-marknaden med ett nytt koncept och ett fritt operativssystem. Ingen bryr sig om vanliga Svensson kör sin egen custom-made linux-dator, utan här är det äntligen ett stort företag vilket förhoppningvis öppnar upp ögonen för speltillverkarna att se bortom Windows-världen. Dessutom kan det vara lättare för speltillverkarna att anpassa spelen för hårdvaran som används i Steam Machines istället för alla hundratusental Svensson-konfigurationer.
För mig blir det iaf ett givet köp.
Det är ju inte direkt ett nytt koncept, det som de gör är ju mer eller mindre att göra konsoler, fast i flera olika specifikatiopnen (prestandaklasser) vilket gör att hela miljön blir krånglig för slutkunden, mycket olika val och alternativ (precis som på PC marknaden för gaming datorer där det är för många olika modeller som kallas "speldator/gamingdator").
Dock så kommer detta nog trycka på Linux stödet i spel, om nu Steam machines blir sålda så det blir en användarbas värd att utveckla mot Linux för.
De flesta (speciellt här inne) ser det grafikmässigt om man jämför vilken plattform som är bäst, och då är faktorer som fps och detaljnivå de troligtvis främsta parametrarna. Möjligen ska generellt flyt (renderingstider) och responstider räknas med också, vilket knappast är till PC's nackdel. Sen att vanliga svenssons prioriterar saker som enkelhet och simpla mediabibliotek osv har mindre betydelse, varenda en som är insatt vet att allt som idag görs på en konsol går att göra bättre på en PC, tiden då den extra optimeringen för konsol hade någon större påverkan är förbi (i synnerhet nu när DX12 och mantle kommit). Jag säger inte att konsolerna är dåliga dock, för till priset de kostar så gör de väldigt mycket på ett bra sätt till en peng som du nog måste dubbla för att åstadkomma samma med dator, men en kraftfull dator tar en konsol på alla sätt prestandamässigt, optimeringar inräknade.
I och för sig, då Swec främst riktar sig mot överklockare/ "top of the line" användare och inte "vanliga svenssons" som de flesta är.
Majoriteten av användarna bryr sig mycket lite om prestanda eller max fps / detaljer, utan kör med förra generationens grafikkort, lägre cpu mm.
Och ser man till konsol vs pc spelande så har konsol vuxit väldigt mycket på LAN-party sidan på bara sista året, för ungefär 1 år sedan på ett LAN så var det kan ske 2-3 deltagare som körde konsol, mot LAN:et som var nyligen så var det ca 15 som körde konsol, vilket var ca 50% av deltagarna, så konsolspelande har ökat något enormt på bara 1 år, och det har väl dels med att göra att denna generation är i en lägre prispunkt än förra (Kan kan få en PS4 eller Xbox One för under 3000 kr ibland nu för tiden) mot förra generationen som låg nästan på dubbla priset.
Och optimeringar spelar en stor roll idag med, då det krävs för att få det att fungera som det ska, då konsol fortfarande är speciella att koda emot, vilket gör det betydligt enklare att optimera mot 2 plattformar och nå ca 40 miljoner användare mot att optimera för tusentals olika PC konfigurationer i både stabilitet och prestanda.
Tror ni att Steam Machines innebär "slutet" för PS4 och XB1?
Nej.
System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||