Valve inleder utrullningen av Steam Machines

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

En bunt tråkiga pessimister i den här tråden. Klart som tusan att man kan skaffa sin egen lilla skitdator istället för Steam Machine. Poängen är att vi har äntligen en distributör/företag som försöker sig på att slå in sig på den tröga gaming-marknaden med ett nytt koncept och ett fritt operativssystem. Ingen bryr sig om vanliga Svensson kör sin egen custom-made linux-dator, utan här är det äntligen ett stort företag vilket förhoppningvis öppnar upp ögonen för speltillverkarna att se bortom Windows-världen. Dessutom kan det vara lättare för speltillverkarna att anpassa spelen för hårdvaran som används i Steam Machines istället för alla hundratusental Svensson-konfigurationer.

För mig blir det iaf ett givet köp.

Det är ju inte direkt ett nytt koncept, det som de gör är ju mer eller mindre att göra konsoler, fast i flera olika specifikatiopnen (prestandaklasser) vilket gör att hela miljön blir krånglig för slutkunden, mycket olika val och alternativ (precis som på PC marknaden för gaming datorer där det är för många olika modeller som kallas "speldator/gamingdator").
Dock så kommer detta nog trycka på Linux stödet i spel, om nu Steam machines blir sålda så det blir en användarbas värd att utveckla mot Linux för.

Skrivet av skewgen:

De flesta (speciellt här inne) ser det grafikmässigt om man jämför vilken plattform som är bäst, och då är faktorer som fps och detaljnivå de troligtvis främsta parametrarna. Möjligen ska generellt flyt (renderingstider) och responstider räknas med också, vilket knappast är till PC's nackdel. Sen att vanliga svenssons prioriterar saker som enkelhet och simpla mediabibliotek osv har mindre betydelse, varenda en som är insatt vet att allt som idag görs på en konsol går att göra bättre på en PC, tiden då den extra optimeringen för konsol hade någon större påverkan är förbi (i synnerhet nu när DX12 och mantle kommit). Jag säger inte att konsolerna är dåliga dock, för till priset de kostar så gör de väldigt mycket på ett bra sätt till en peng som du nog måste dubbla för att åstadkomma samma med dator, men en kraftfull dator tar en konsol på alla sätt prestandamässigt, optimeringar inräknade.

I och för sig, då Swec främst riktar sig mot överklockare/ "top of the line" användare och inte "vanliga svenssons" som de flesta är.

Majoriteten av användarna bryr sig mycket lite om prestanda eller max fps / detaljer, utan kör med förra generationens grafikkort, lägre cpu mm.

Och ser man till konsol vs pc spelande så har konsol vuxit väldigt mycket på LAN-party sidan på bara sista året, för ungefär 1 år sedan på ett LAN så var det kan ske 2-3 deltagare som körde konsol, mot LAN:et som var nyligen så var det ca 15 som körde konsol, vilket var ca 50% av deltagarna, så konsolspelande har ökat något enormt på bara 1 år, och det har väl dels med att göra att denna generation är i en lägre prispunkt än förra (Kan kan få en PS4 eller Xbox One för under 3000 kr ibland nu för tiden) mot förra generationen som låg nästan på dubbla priset.

Och optimeringar spelar en stor roll idag med, då det krävs för att få det att fungera som det ska, då konsol fortfarande är speciella att koda emot, vilket gör det betydligt enklare att optimera mot 2 plattformar och nå ca 40 miljoner användare mot att optimera för tusentals olika PC konfigurationer i både stabilitet och prestanda.

Skrivet av Krigarvarg:

Tror ni att Steam Machines innebär "slutet" för PS4 och XB1?

Nej.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXpander_:

En bunt tråkiga pessimister i den här tråden. Klart som tusan att man kan skaffa sin egen lilla skitdator istället för Steam Machine. Poängen är att vi har äntligen en distributör/företag som försöker sig på att slå in sig på den tröga gaming-marknaden med ett nytt koncept och ett fritt operativssystem. Ingen bryr sig om vanliga Svensson kör sin egen custom-made linux-dator, utan här är det äntligen ett stort företag vilket förhoppningvis öppnar upp ögonen för speltillverkarna att se bortom Windows-världen. Dessutom kan det vara lättare för speltillverkarna att anpassa spelen för hårdvaran som används i Steam Machines istället för alla hundratusental Svensson-konfigurationer.

För mig blir det iaf ett givet köp.

Realister skulle jag nog snarare kalla det. Konceptet är inte direkt nytt, det är väl som mest en variant av redan befintliga lösningar. Spelbranschen har slutat bry sig om Windows för längesedan, delar av den har aldrig ens brytt sig. Konsolmarknaden är stor exempelvis, mobilmarknaden är gigantisk. Nu är jag generellt för Linux och ser gärna att Linux-distros får bättre spelstöd än vad det hade när jag senast använde det primärt (2008).

I övrigt se nedan. De flesta av oss vill nog gärna se en förändring i hur spelmarknaden för datorer faktisk är idag men detta lär inte förbättra något. Tyvärr.

Skrivet av Krigarvarg:

Tror ni att Steam Machines innebär "slutet" för PS4 och XB1?

Kortfattat? Knappast.

Microsoft och Sony vet vad de gör och har bra koll på spelmarknaden. Microsoft är inne på sin tredje generation Xbox, Sony på fjärde generation Playstation, båda vet rätt väl vad som fungerar. Valve är ute och fiskar på ett område de inte begripit sig på, kunderna som köper Playstation och Xbox kommer inte vilja betala flera tusenlappar för att kunna spela indie-spel ingen hört talas om med en Linux-baserad dator. Det räcker att kolla vilka spel som faktiskt säljer och spelas mycket för att inse att Valve inte verkar veta vad de håller på med. De _måste_ ha med Electronic Arts om de verkligen vill plocka marknadsdelar och de måste få fler storbudget/AAA-titlar till deras plattform. Och framförallt måste de få ner priset på hårdvaran.

Jag tror och känner mig dessvärre rätt säker på att Valve kommer misslyckas, såvida inte fokuset är att de struntar i att försöka ta över den tradionella marknaden utan försöker sälja "egen" hårdvara till befintliga kunder. Detta kan nog ge så pass stora förluster att Valve försvagas och tappar det grepp de under senare år fått på datormarknaden.

Microsoft och Sony lär nog inte påverkas det minsta lilla. Microsoft har förvisso svårt att lansera lyckade produkter på senare år, men när de vill så kan de. Förändringarna i företaget verkar lovande med. Sony har en lojal kundbas men desto svårare med ekonomin. Samtidigt kommer den japanska staten att rädda företaget om de håller på att konka. Playstation-delen går bra och lär leva vidare om Sony skulle rasa ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

En bunt tråkiga pessimister i den här tråden. Klart som tusan att man kan skaffa sin egen lilla skitdator istället för Steam Machine. Poängen är att vi har äntligen en distributör/företag som försöker sig på att slå in sig på den tröga gaming-marknaden med ett nytt koncept och ett fritt operativssystem. Ingen bryr sig om vanliga Svensson kör sin egen custom-made linux-dator, utan här är det äntligen ett stort företag vilket förhoppningvis öppnar upp ögonen för speltillverkarna att se bortom Windows-världen. Dessutom kan det vara lättare för speltillverkarna att anpassa spelen för hårdvaran som används i Steam Machines istället för alla hundratusental Svensson-konfigurationer.

För mig blir det iaf ett givet köp.

Egen lilla skitdator? Med sådan löjlig argumentationsteknik är det svårt att ta ditt inlägg på allvar. Det framstår bara som jävbaserad desperation.

Det känns också som en motvindsstrid att eliminera Windows-dominansen, så istället för att dra ner antalet konfigurationer för speltillverkarna så kommer det mest sannolikt bara bli mer splittring om dessa blir någorlunda populära. Inte minst då Steam Link låter de traditionella speldatorerna få del av det som annars kunde göra Steam Machines unika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom skulle skitit i linux och tryckt i windows och pressat priserna riktigt hårt mot dom färdiga speldatorer man kan hitta då hade det blivit en hit kanske, som det är nu är priset helt enkelt för högt för vad man får..

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst. De erbjuder ingenting nytt med detta. De borde göra skräddarsydd hårdvara som inte går att byta ut, så att maskinerna blir mindre och får mer effektiv kylning, och sedan ha ett klassificeringssystem för prestandan för både hårdvaran och rekommenderade förinställningar i mjukvaran. Verkar som att Microsoft kommer bli först med detta. Jag är numera övertygad om att Microsoft tänker smälta ihop Xbox one med Windows PC helt, och göra så att spel som säljs till Windows kommer gå att köra på både din vanliga dator och Xbone. Xbonen kommer efterhand att bli uppdaterad med bättre hårdvara i mindre steg, men varje maskin kommer fortfarande att vara helt låst, dock till största del vara bakåtkompatibel, typ som Mac mini.

Jag tror att Microsoft har snappat upp Valves ambitioner, och i efterspelet av den usla lanseringen av Xbone bestämt sig för att helt enkelt göra samma sak först för att vända Xbox-skutan. På så vis får alla tre nuvarandra konsoltillverkare var sin nisch. Sony med traditionell konsol. MS med Mac mini/Steam machine-konsol kombinerat med PC, vilket verkligen kommer befästa deras ställning som spelplattform. Och så Nintendo med något helt säreget.

När MS lanserar sin egen app store kan de mycket väl bestämma sig samtidigt för att förbjuda andra app stores, och då är adjöss med Valve. MS har ju visat lite Apple-tendenser på sistone.

Skrivet av Ozzed:

Visst, men titta t. ex på en PS2 jämfört med dåtidens PC.. grafiken var liksom i en helt annan liga. Men efter det gick man över till att konsolgrafik kvittar för "det ska ändå bara vara fyllespelande med polarna i vardagsrummet" typ.. och priserna för nästa generation ligger plötsligt mellan 3-4000Kr istället för 6-8000Kr. Jag tycker inte att det är en bra utveckling.

På den tiden så lönade det sig att använda specialgjorda komponenter, för att flyttalsprestandan i en generell processor var usel och priserna väldigt höga. Besväret med att programmera till en nischad arkitektur var värt det helt enkelt för att inte ens den bästa processorn från Intel vid PS2:ans release kunde mäta sig prestandamässigt med Emotion engine, åtminstonne inte på de områden som var viktiga för spel.

Idag är det inte längre så.

Skrivet av Stenkul:

Spelar man med konsolernas inställningar så är det inga problem alls, går man över det så får man oftast problem tack vare opolerad spelkodning i grafikmotorn...Utvecklarna är för lata i dagsläget...Allt handlar om pengar, tur att man kan ta refunds numera

Varför tror du utvecklarna är lata?

Och kan du inte göra ditt eget spel om det är så enkelt som du menar?

Skrivet av Ozzed:

Och jämför man med hur mycket PC man fick för 6-8000Kr på den tiden så var PS3 betydligt mer prestanda i.

Det finns ingen ursäkt för konsolerna idag.. Det är X86-chip som sitter i, alltså borde de kunna trycka i ett eller ett par 980TI och höja priset, så hade man haft 60FPS konstant och väldigt fin grafik. Men istället väljer man någon slags integrerad lösning som inte presterar.. Jag vet inte men 30FPS känns inte direkt som det är något flyt i när man är van med högre.

Som sagt...

Folk har genom historien varit väldigt avigt inställda till konsoler som kostat mer än 4000 kronor. PS2 kom undan med sina 4500 vid lanseringen för att den också var en DVD-spelare, vilket låg helt rätt i tiden. Priset i USA låg på betydligt angenämare 299$.

Skrivet av Stenkul:

Xbone är väl ett nedlåst win 8? (Snart 10)

Ps4 är väl baserad på Linux? Hårt nedlåst.

Så, så mycket skiljer det inte

Man borde kunna fulhacka in ett upplåst os till konsolerna så får man en rolig HTPC

Eller inte. Gemensamt ("unified") minne finns inte på PC, ej heller eDRAM samt en del betydelsefulla bussar och specialchip.

Skrivet av Ozzed:

Just så.

[/quote]
Det är ingen som försökt sig på en ursäkt att det inte är tekniskt möjligt heller va?
Det handlar snarare om en välavvägd prispunkt som kan nå en bredare massa.
[quote]

På PC kan man ställa in olika gtafiklägen beroende på hårdvara och om man prioriterar FPS eller ögongodis... Nu är det lite sent, men om man gjort liknande vid lanseringen för t. ex PS4.. Du har vanliga PS4, och sedan har du PS4-x eller vad man nu vill hitta på.. I grunden samma maskin men fetare (och då naturlighvis dyrare) hårdvara.. Spelen är identiska men ställer om sig beroende på vad konsolen rapporterar, så att de som vill kan få 60FPS extreme-läge och de som har tunnare plånbok/inte bryr sig kan tuffa på i 720P/30fps. Jag ser inte det som orimligt, och spelen behöver inte göras om nämnvärt. Enda nackdelen är väl att det blir något längre testperiod innan spelen släpps.

Det är precis denna nisch jag hoppas Steam machine kan fylla. Det är det enda rimliga, finns ingen poäng med något annat. Man kör på exempelvis 3-4 olika klasser, och så uppgraderar man dessa ungefär varje 18-24 månad. Och så måste de verkligen satsa på att få mer mjukvara till Linux/Steam OS och Vulkan. De borde samarbeta med AMD för det, de nappar nog på det mesta numer, med tanke på företagets marknadssituation. Bygg Steam machines med skräddarsydd hårdvara á la konsol och samtidigt pusha för att få mjukvaran dit. Valve måste satsa ordentligt om det ska bli något, ingenting kommer hända av sig själv. Något måste ta initiativet, och om inte plattforms"ägaren" gör det så blir det inget. Funkar inte att lämna över det till spelutvecklarna, de måste mutas över till en början för att det ska hända något. Om Valve gör det blir det win-win. AMD får ännu en säljplattform samt eld i baken till att fixa sina Linux-drivrutiner, och Valve får en plattform som verkligen kan bli något.

Skrivet av eXpander_:

En bunt tråkiga pessimister i den här tråden. Klart som tusan att man kan skaffa sin egen lilla skitdator istället för Steam Machine. Poängen är att vi har äntligen en distributör/företag som försöker sig på att slå in sig på den tröga gaming-marknaden med ett nytt koncept och ett fritt operativssystem. Ingen bryr sig om vanliga Svensson kör sin egen custom-made linux-dator, utan här är det äntligen ett stort företag vilket förhoppningvis öppnar upp ögonen för speltillverkarna att se bortom Windows-världen. Dessutom kan det vara lättare för speltillverkarna att anpassa spelen för hårdvaran som används i Steam Machines istället för alla hundratusental Svensson-konfigurationer.

För mig blir det iaf ett givet köp.

Grejen är ju att det finns absolut ingenting nytt med Steam machines som de ser ut nu. Jag vill dock gärna att det blir nånting, men då måste de satsa och göra ungefär som jag har beskrivit ovan och tidigare om detta.

Skrivet av PowerNet:

Och ser man till konsol vs pc spelande så har konsol vuxit väldigt mycket på LAN-party sidan på bara sista året, för ungefär 1 år sedan på ett LAN så var det kan ske 2-3 deltagare som körde konsol, mot LAN:et som var nyligen så var det ca 15 som körde konsol, vilket var ca 50% av deltagarna, så konsolspelande har ökat något enormt på bara 1 år, och det har väl dels med att göra att denna generation är i en lägre prispunkt än förra (Kan kan få en PS4 eller Xbox One för under 3000 kr ibland nu för tiden) mot förra generationen som låg nästan på dubbla priset.

Jag är tämligen övertygad om att det snarare handlar om att konsolspelare har närmat sig PC-sfären och dess LAN-kultur. Delvis beror det på att splitscreen är nästan lika sällsynt på konsol som på PC numer, allt krut läggs på online. Konsolspelare har länge haft träffar tillsammans, men de har i stort sett bara riktats till redan invigda, t ex N-Next som har hållit på sedan början av 2000-talet. Jag var själv med vid bildandet av Terebi Ge-mu(numera MEGA) i Malmö 2003, vilket halvt startade som en kompisgrupp som hängde oregelbundet på det nyöppnade Xbox-caféet Future of Gaming.

Sen växer folk upp, vyerna vidgas, likaså möjligheterna. 3000 spänn är en mindre förmögenhet i tonåren, särskilt nedre. Men sen är det inga större problem, inte ens med studiemedel.

En del tillägg
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

Dom skulle skitit i linux och tryckt i windows och pressat priserna riktigt hårt mot dom färdiga speldatorer man kan hitta då hade det blivit en hit kanske, som det är nu är priset helt enkelt för högt för vad man får..

Grejen med att basera SteamOS (och Steam Machine) på just Linux är för att göra sig oberoende av Microsoft och kunna tjäna ännu mer pengar utan att behöva bry sig om vad Microsoft gör. Valve blev extremt paranoid när Windows 8 presenterades vilket märktes i intervjuer med Gabe Newell blandannat.

Prissättningen är galen om Valve verkligen tror att de kommer öka användarbasen med denna satsning. Men de kanske prioriterar om när de inser att de tänkt fel, om de gör det i tid villsäga.

Som konsument bör man stanna kvar med Windows länge till. Dual-boota duger väl, eller om man har någon äldre dator man kan återanvända för att testa på. Men att välja SteamOS som primärt spel OS i dagsläget? Galet, om man frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ska det va en Steam Machine så ska det va en Falcon Tiki!
https://www.falcon-nw.com/desktops/tiki

Vilket pris för basversionen!
1984 dollar för i5-6500 och GTX 960. Om andra tar lika mycket kommer de nog inte att sälja många.

PS2 var väldigt bra då den kom. Den var väl i klass med dyra speldatorer på den tiden och datorer i samma prisklass som PS2 hade inte en chans.
PS3 var väl också kraftfull i jämförelse med speldatorerna. Dessutom har den nog åldrats mycket bättre. Jag skulle vilja se 7950 GT köra GTA 5 med samma inställningar och fps som PS3

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

@Ozzed: Jo, men verkligheten är ju att marknaden styr och hårdvara har aldrig sålt bäst inom konsol gaming. PS2 va svagare än både XBox och GameCube och sålde bättre än dom. Wii sålde mer än PS3 och XBox 360 och var svagast i den generationen. Titta på Dreamcast, den starkaste konsolen under dennes generation blev sista spiken för SEGA som bara ett decennier tidigare sett oövervinnerliga.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

@Ozzed: Jo, men verkligheten är ju att marknaden styr och hårdvara har aldrig sålt bäst inom konsol gaming. PS2 va svagare än både XBox och GameCube och sålde bättre än dom. Wii sålde mer än PS3 och XBox 360 och var svagast i den generationen. Titta på Dreamcast, den starkaste konsolen under dennes generation blev sista spiken för SEGA som bara ett decennier tidigare sett oövervinnerliga.

Nu så var det ju tvärtom, PS2 var starkare än gamecube men "slöare" än Xbox i ren prestanda, dock så var PS2 rikgit jobbig att utveckla emot (lika så Xbox) så deras prestanda utnyttjades vid lanseringen (och även under livstiden) inte till fulla delar i alla lägen, medans gamecube var en enklare plattform att utveckla emot för utvecklare.

Sen att Wii sålde så mycket var ju dels på grund av en låg prispunkt (i förhållande mot PS#/Xbox 360) och dels på att den var nyskapande, ny sorts kontroller, sensor bar, olika sportprogram och andra tillbehör, och stora spel som Mario, Zelda mfl.

Wii U har blivit närmst en "flopp" i förhållande mot Wii, knappa 11 Miljoner sålda enheter mot strax över 100 Miljoner för Wii, till och med Xbox One som är "så hatad" klår ju Wii U med ca 5 Miljoner exemplar (tot knappa 16 Miljoner exemplar), som ska ställas emot PS4 med nästan 28 Miljoner sålda exemplar.

Dock kommer ingen av de troligen rå på PS2 i försäljning med nästan 160 Miljoner sålda enheter, det är lite det!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Nu så var det ju tvärtom, PS2 var starkare än gamecube men "slöare" än Xbox i ren prestanda, dock så var PS2 rikgit jobbig att utveckla emot (lika så Xbox) så deras prestanda utnyttjades vid lanseringen (och även under livstiden) inte till fulla delar i alla lägen, medans gamecube var en enklare plattform att utveckla emot för utvecklare.

Sen att Wii sålde så mycket var ju dels på grund av en låg prispunkt (i förhållande mot PS#/Xbox 360) och dels på att den var nyskapande, ny sorts kontroller, sensor bar, olika sportprogram och andra tillbehör, och stora spel som Mario, Zelda mfl.

Wii U har blivit närmst en "flopp" i förhållande mot Wii, knappa 11 Miljoner sålda enheter mot strax över 100 Miljoner för Wii, till och med Xbox One som är "så hatad" klår ju Wii U med ca 5 Miljoner exemplar (tot knappa 16 Miljoner exemplar), som ska ställas emot PS4 med nästan 28 Miljoner sålda exemplar.

Dock kommer ingen av de troligen rå på PS2 i försäljning med nästan 160 Miljoner sålda enheter, det är lite det!

Nä GC hade både mer RAM och bättre CPU än PS2an, PS2an var byggd med sämre hårdvara än XBox och GB under sin generation.

Anledningen till att Wii U säljer dåligt är ju ren inkompetent marknadsföring. Jag själv fattade ju inte ens va fan de var de försökte sälja. Gick runt första halv året och trodde att de bara sålde en pad till Wii som en extra grej. Wii U är ju Nintendos största konsol flopp på länge. Men kolla upp specifikationerna på Gamecube så kommer du se att det var ingen klen maskin. PS2 sålde mest och använde en klen 294 mhz cpu, GC låg på en 486 mhz cpu.

Men konsoler som har varit starkast har oftast inte såld bra, Dreamcast, Gamecube, N64, och Saturn är några som kommer till minne. Både Saturn och 64an blev ju utklassade av PS1an (dock har det mycket att göra med vilka typer av spel PS1an fick)

Xbox sålde okej, men de sålde med förlust och tanken var ju mer att etablera sig på marknaden och de hade flagskepp som Halo och Microsoft bakom dom.

Men det har generellt sett inte sålt bra med högprestanda konsoler sen tidigt 90-tal.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Nä GC hade både mer RAM och bättre CPU än PS2an, PS2an var byggd med sämre hårdvara än XBox och GB under sin generation.

Anledningen till att Wii U säljer dåligt är ju ren inkompetent marknadsföring. Jag själv fattade ju inte ens va fan de var de försökte sälja. Gick runt första halv året och trodde att de bara sålde en pad till Wii som en extra grej. Wii U är ju Nintendos största konsol flopp på länge. Men kolla upp specifikationerna på Gamecube så kommer du se att det var ingen klen maskin. PS2 sålde mest och använde en klen 294 mhz cpu, GC låg på en 486 mhz cpu.

Men konsoler som har varit starkast har oftast inte såld bra, Dreamcast, Gamecube, N64, och Saturn är några som kommer till minne. Både Saturn och 64an blev ju utklassade av PS1an (dock har det mycket att göra med vilka typer av spel PS1an fick)

Xbox sålde okej, men de sålde med förlust och tanken var ju mer att etablera sig på marknaden och de hade flagskepp som Halo och Microsoft bakom dom.

Men det har generellt sett inte sålt bra med högprestanda konsoler sen tidigt 90-tal.

Nope, PS2 var starkare än Gamecube i ren prestanda, dock var Xbox den starkaste av de konsolerna, vilket varken utnyttjades på PS2 eller Xbox då de var mer omständiga att utveckla emot än Gamecube.

Så ja PS2 var en kraftfullare maskin och sålde även mer, och är den bäst säljande genom tiderna.

"There's the CPU chip, which is a pretty powerful CPU. There's VU0 [Vector Unit 0] and VU1 [Vector Unit 1]," says Jason Rubin of Naughty Dog. "The CPU of the PlayStation 2 is 100 to 150MHZ slower than the Gamecube. So the base CPU is a slower piece of hardware. However, if you only use that, that would be the equivalent of driving a 12-cylinder car and using only six of its cylinders. It's not the way you do it correctly." "

"The PlayStation 2 is a raw polygon monster. Everything about its design is constructed in order to push out millions of polygons. Sony claims the console can push 75 million raw polygons per second with absolutely no effects, a meaningless number, as it doesn't apply to actual game environments. The company also alleges that the console can pump out 38 million polygons per second with strictly lighting and no textures applied -- another pointless figure unless PS2 is planning on a lineup of Cybermorph (Jaguar) sequels."

"And the only way to truly get the most out of Sony's console is to dig deep and tap into the Vector Unit extensions of the CPU, a feat that has yet to be fully accomplished, according to Rubin."

""Once you get into it though, you start writing code that's sharing the two processors, either the CPU and the VU0 or the CPU and the VU1. And the VU1 is more powerful in a lot of ways than the VU0. So what we've done here is we have the CPU and the VU0 code as a combination, and then we have VU1 code that stands on its own.""

Så PS2 är helt klart den starkare av de två när utvecklarna väl lärde sig koda mot plattformen, precis som på PS3 där det tog fler år innan utvecklarna lärde sig att utnyttja prestandan fullt ut.

Och nu så säljer högprestandakonsolen bäst, nämligen PS4 som är den kraftfullaste av de 3 nuvarande plattformarna ute.

Och angående Nintendo så kan jag inte hålla med om att de har varit otydliga, dok så var det nog för tidigt att sluta skeppa med en "riktig" (ordinarie) handkontroll och inte bara touch kontrollen som de skeppar nu, jag hade gärna sett att de skeppade med en vanlig handkontroll med, då troligen majoriteten ändå kommer köpa en vanlig handkontroll då det är det som de är vana vid, och touchkontrollen är väldigt klumpig och obekväm/onödigt stor / otymplig när man ex ska spela Mario eller annat spel.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dom skulle skitit i linux och tryckt i windows och pressat priserna riktigt hårt mot dom färdiga speldatorer man kan hitta då hade det blivit en hit kanske, som det är nu är priset helt enkelt för högt för vad man får..

Linux är gratis och kan modifieras till egen önskan, hur kan man pressa priser mer genom att använda ett OS som inte är gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och jämför man med hur mycket PC man fick för 6-8000Kr på den tiden så var PS3 betydligt mer prestanda i.

Fast det beror ju på att Konsoltillverkarna suventionerar konsollerna och sen lägger på kostnaden senare på spelen.
Då tycker konsumenten "Å va billig den är, en PC är mycket dyrare" medans med PC blev det både billigare och bättre i längden då man kunde köpa spel billigare samt uppgradera sitt grafikkort och därmed få helt ny prestanda medans Konsolen stod kvar och stampa.

I ren muskelkraft har Konsoler aldrig riktigt varit i närheten av en PC. I prestanda per krona har dem dock ibland legat bra till pga. suvention.

Största risken med Steam Machines är ju suventioneringen. Risken är stor att MS och Sony drar igång en prispress som gör Steam Machines osäljbara. MS/Sony kan sen ta igen det på spelen medans Steam machines är bundna till PC spel.

Risken är då istället att Steam tvingas höja priset på spel i Steam store för att täcka steam machines vilket då även drabbar PC ägare som inte kör steam machine...

Permalänk
Medlem

Önskar Valve gjorde mer promotion inför detta. Känns som det var mer liv om det när de släppte SteamOS betan till allmänheten.

3178 spel under lansering är ingen dålig siffra. Och den lär växa snabbt nu när de har släppt SteamOS.

Steam machines har ju sannslös potential på grund av plattformen inte begränsas av hårdvaran. När hårdvaran blir gammal kan man uppgradera eller köpa ny och ändå behålla alla spel och program.
Steam-plattformen kommer dessutom ha ett enormt försprång när det gäller 4k.

Kom ihåg att det dröjde 8 år innan ps3an fick en uppföljare. Var väl mer eller mindre samma glapp för Microsofts xbox.

Permalänk

@PowerNet: Kolla upp specs istället för att citera vad en Naughty Dog utvecklare säger (Naughty Dogs står ju under Sonys paylist, klart de inte kommer säga något dåligt om deras platform) GC kunde hantera fler polygoner än PS2an och hade en bättre CPU och mer minne, dock så hade PS2 mer juice i GPUn

"Och nu så säljer högprestandakonsolen bäst, nämligen PS4 som är den kraftfullaste av de 3 nuvarande plattformarna ute."

Det är så pass små skillnader på PS4 och XBone att det är inte ens värda att notera när det kommer till hårdvara. De båda bygger på väldigt gammal low-mid specs att kalla någon nuvarande konsol "högprestanda" är ett skämt. Förra generationen led de senaste åren för att PC började bli ett billigare alternativ. Men den generationen var iallafall bra när den kom ut. PS4an och Xbox One vid launch var redan pinsamt dåliga om man tittar på prestanda.

Wii U var ju helt klart ett misslyckande från Nintendo att lyckas sälja produkten. Wii var ju exakt motsatsen, de lyckades sälja en produkt till folk som inte ens visste om att de ville köpa den.

Faktum kvarstår att högprestandakonsoler har aldrig sålt bra. PS2 var en av de svagare konsolerna i sin generation, PS1 var svagare i sin, Wii var svagast i sin

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Naughty Dogs står ju under Sonys paylist

Klart det gör, de är ju ett dotterbolag till Sony Computer Entertainment sedan 2001 och sedan 1996 har de endast gjort spel till PlayStation (eget beslut).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

@PowerNet: Kolla upp specs istället för att citera vad en Naughty Dog utvecklare säger (Naughty Dogs står ju under Sonys paylist, klart de inte kommer säga något dåligt om deras platform) GC kunde hantera fler polygoner än PS2an och hade en bättre CPU och mer minne, dock så hade PS2 mer juice i GPUn

"Och nu så säljer högprestandakonsolen bäst, nämligen PS4 som är den kraftfullaste av de 3 nuvarande plattformarna ute."

Det är så pass små skillnader på PS4 och XBone att det är inte ens värda att notera när det kommer till hårdvara. De båda bygger på väldigt gammal low-mid specs att kalla någon nuvarande konsol "högprestanda" är ett skämt. Förra generationen led de senaste åren för att PC började bli ett billigare alternativ. Men den generationen var iallafall bra när den kom ut. PS4an och Xbox One vid launch var redan pinsamt dåliga om man tittar på prestanda.

Wii U var ju helt klart ett misslyckande från Nintendo att lyckas sälja produkten. Wii var ju exakt motsatsen, de lyckades sälja en produkt till folk som inte ens visste om att de ville köpa den.

Faktum kvarstår att högprestandakonsoler har aldrig sålt bra. PS2 var en av de svagare konsolerna i sin generation, PS1 var svagare i sin, Wii var svagast i sin

Jag har kollat upp det, och PS/ var den starkare plattformen sett ill ren prestanda mot Gamecube, dock var Xbox den starkaste.

Och det är inte små skillnader på PS4 och Xbox One, PS4 ligger i de flesta spelen i högre upplösning alt högre fps, ex där One kör 900p @ 60 fps så kör PS4 1080p @ 60fps.

Dock spelar ju fps en mindre roll än att det flyter på

Både PS5 och Xbox One var bra när de kom; och är bra nu och kommer vara bra plattformar om 1-2 år med eller tills PS5 och Xbox Two kommer.

Och de som köpte Wii vet vad de ville ha.

Och PS2 var den starkare i den generationen mot Gamecube, starkast var dock som sagt Xbox.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

@PowerNet: PS2 klarade aldrig av högre grafik eller verklig prestanda mot GC. I verkligheten hade den sämre CPU då ingen utnyttjade att den hade 2, och i verkligheten användes ena CPUn på lägre frekvens och den hade mindre minne. På vilket sett menar du att den var kraftfullare? Att den i teorin kunde använda hela dennes CPU arkitektur betyder ingenting när den i verkligheten presterade sämre.

Och jag antar att XBone & PS4ans 7850-baserade GPU kraftful är subjektivt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

@PowerNet: PS2 klarade aldrig av högre grafik eller verklig prestanda mot GC. I verkligheten hade den sämre CPU då ingen utnyttjade att den hade 2, och i verkligheten användes ena CPUn på lägre frekvens och den hade mindre minne. På vilket sett menar du att den var kraftfullare? Att den i teorin kunde använda hela dennes CPU arkitektur betyder ingenting när den i verkligheten presterade sämre.

Och jag antar att XBone & PS4ans 7850-baserade GPU kraftful är subjektivt.

Nu är det ju så att PS2 var mer kraftfull än Gamecube (men dock inte mer än Xbox), mnen att utvecklarna inte utnyttjade det fullt ut då det var rätt komplext att koda emot.

Se ex: http://www.ign.com/articles/2000/11/04/gamecube-versus-playst...

Det är kraftfulla för det som de är till för, för att driva de bästa spelen på marknaden i den grafiken som är tillräckligt nog för användaren.

Finns ingen mening att pressa ut 4K på en skärm då det inte ger någon nytta, då allt blir smått, text blir oläslig (i native upplösning) osv. Finns absolut ingen anledning att köra högre än 1080p på normalt TV avstånd, då det (oftast) är tillräckligt för att inte urskilja enstaka pixlar, se ex på telefoner där det är "mest pixlar i skärmen" race lika som det tidigare var på kamerafronten, de pressade in 10-20 megapixlar, men sen att bilden blev sämre eller likvärdig med en kamera som hade 2-5 megapixlar brydde de sig inte om, bara de pressade in så mycket pixlar som möjligt så är de nöjda.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet Artikeln du referera till är gammal. Den skrevs innan Gamecube var släppt. Det står att CPU:n Gekko rullar på 405MHz, men det stämmer inte. Nintendo gjorde uppjusteringar i sista minuten, och den slutgiltiga klockfrekvensen landade på 485MHz, en icke oansenlig skillnad. Om PS2 och GC var teoretiskt lika då så var GC definitivt bättre när den väl kom.

Alla de där hårdvarufunktionerna som inte kostar rendering är oerhört värdefulla. ArtX (som var samma gäng som tidigare jobbade på Silicon graphics) och Nintendo hade lärt sig läxan och visste vad de höll på med. Naughty dog kan säga vad de vill, men spelutvecklare ska inte hålla på och leka datavetare i varenda moment för att få ett spel att rulla. Tid är pengar. Naughty dog var och är Sonys tech wizards som har varit hängivna med att utnyttja arkitekturen till max. Och de klarade det. Men hur mycket tid och pengar har de inte lagt på det? Ingen annan, inte ens bland Sonys studior, har lagt ner samma möda, för det är helt enkelt inte värt det.

Tittar du i verkligheten ser du att i princip alla spel ser bättre ut på GC jämfört med PS2.

Efter att ha läst detta och fördjupat mig lite mer i arkitekturen i PS2 begriper jag ännu mindre varför Sony satsade på Cell. Konceptet var ju hopplöst redan då.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

@PowerNet Artikeln du referera till är gammal. Den skrevs innan Gamecube var släppt. Det står att CPU:n Gekko rullar på 405MHz, men det stämmer inte. Nintendo gjorde uppjusteringar i sista minuten, och den slutgiltiga klockfrekvensen landade på 485MHz, en icke oansenlig skillnad. Om PS2 och GC var teoretiskt lika då så var GC definitivt bättre när den väl kom.

Alla de där hårdvarufunktionerna som inte kostar rendering är oerhört värdefulla. ArtX (som var samma gäng som tidigare jobbade på Silicon graphics) och Nintendo hade lärt sig läxan och visste vad de höll på med. Naughty dog kan säga vad de vill, men spelutvecklare ska inte hålla på och leka datavetare i varenda moment för att få ett spel att rulla. Tid är pengar. Naughty dog var och är Sonys tech wizards som har varit hängivna med att utnyttja arkitekturen till max. Och de klarade det. Men hur mycket tid och pengar har de inte lagt på det? Ingen annan, inte ens bland Sonys studior, har lagt ner samma möda, för det är helt enkelt inte värt det.

Tittar du i verkligheten ser du att i princip alla spel ser bättre ut på GC jämfört med PS2.

Efter att ha läst detta och fördjupat mig lite mer i arkitekturen i PS2 begriper jag ännu mindre varför Sony satsade på Cell. Konceptet var ju hopplöst redan då.

Jag håller med dig.
Gamecube upplevdes definitivt som en kraftfullare konsoll än PS2, speciellt i början. Spelen såg dessutom ofta bättre ut på Gamecube även om begränsningen i form av miniDVD gjorde att multiplattformtitlar blev något begränsade. Stort misstag där på en i övrigt bra konsoll. Spelen som kom, speciellt first och second party var riktigt bra dock, och såg bra ut redan då och håller överlag bra även idag i mitt tycke. PS2-spelen såg aldrig speciellt bra ut, förutom möjligen de som började komma 2005/2006.

PS3 likt PS2 är underligt designad. Sony ska ha blivit stressade av att Microsoft presenterade och senare lanserade Xbox 360 så pass tidigt att de stressade fram PS3. Valet av Cell inser de flesta idag var riktigt korkat. Den har bra användningsområden men i en konsoll passar den inte. Grafikdelen RSX som utvecklades av Nvidia var också undermålig, den över ett år äldre Xbox 360 hade fortfarande en bättre grafiklösning. Och blickar vi framåt, till nutid, så ser vi ju också att Sony gjorde bort sig med just PS3 när Microsoft under E3 i år presenterade Xbox 360 bakåtkompatibilitetsläget för Xbox One. Den släpptes officiellt igår, jag har provat Dirt 3 lite under kvällen och det fungerar också riktigt bra. Sedan tidigare har jag Rare Replay vilket använder samma funktionalitet och även där fungerar det överlag bra med.
Sony kan troligen inte göra samma sak. De kan nog aldrig få ett PS3-spel att rulla på PS4 utan att behöva göra en remaster på spelet eller hyra ut en streamad utgåva via den minst sagt dyra Playstation Now-tjänsten.

Playstation 4 är nog den i mitt tycke första vettigt designade konsollen från Sony, möjligen undantaget första Playstation. Sony har valt en design som är mer lik en PC's uppbyggnad och ju närmare lanseringen vi kom desto mer likheter ser vi också i både Microsofts och Sonys konsoller. Till stor del tack vare att AMD står för en stor del av de tekniska lösningarna i båda konsollerna troligen. Playstation 4 har ett litet övertag grafiskt med högre upplösning men skillnaderna är verkligen inte stora i mitt tycke. Xbox One med dess ofta något lägre upplösning använder istället andra grafiska inställning för att öka kvaliteten på grafiken. Vill man nu verkligen ha bättre grafik och högre upplösning så är det inte en PS4 man väljer utan en PC, och då kanske just en Steam Machine. Jag har svårt att se PS4s omtalade bättre grafikprestanda verkligen göra någon direkt skillnad utan används mest för PR och marknadsföring än att få spelen att faktiskt se bättre ut. Jag äger båda konsollerna, kan inte direkt ge Sony någon win grafiskt då det är på tok för lika samt problemet med att PS4 låter och Xbox One är tyst oavsett om den idlar i dashboard eller kör något tungt spel.

Förhoppningsvis innebär inte Playstation 5, när den kommer om något år, att de återigen väljer någon galen arkitektur igen utan fortsätter på x86-spåret såvida inte någon lyckats få fram en ARM-SoC som faktiskt kan ge vettig prestanda då. Men jag skulle nog ändå se det som ett steg bakåt, en stor del av värdet i PS4 och Xbox One kommer just från det nära släktskapet med PC och x86-arkitekturen.

Permalänk

@anon5930: mini-skivan var definitivt en dum satsning, kändes som Nintendos sätt att vägra köpa att CD-skivan hade vunnit över kassetten i förra generationen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

@anders190: mini-skivan var definitivt en dum satsning, kändes som Nintendos sätt att vägra köpa att CD-skivan hade vunnit över kassetten i förra generationen.

Jo, instämmer. Det var en meningslös lösning på piratkopieringsproblemet Playstation hade då det inte dröjde allt för länge innan piraterna modifierade sina Gamecubes att ta vanliga DVD samt att det även gick att köpa brännbara miniDVD. Hade varit klokare att stödja DVD från början och haft kvar tredjepart-stödet. Men lätt att vara efterklok kanske, Nintendo trodde nog på lösningen och när Gamecube specades så var DVD-formatet rätt färskt med.

Även om Gamecube var min favorit den generationen så kändes Xbox ändå bäst, allt som allt. Den är ju, bortsett från Dreamcast möjligen, den första "moderna" konsollen med ett OS/dashboard, inbyggt internet/nätverksstöd, hårddisk istället för SRAM och liknande lösningar i kassetter samt minneskort. Nu gillade jag personligen inte första Xboxen då den var stor och klumpig men framförallt gillade jag inte spelutbudet även om den hade en del guldkorn. Men sett till vad den är så är det ju ändå en milstolpe. Nintendo och Sony kom ikapp först med Wii respektive PS3.

Och vem vet, även Steam Machine kanske visar sig bli en milstolpe med. Jag tror inte det personligen men vi vet säkert om något år.
Alltid trevligt med en till aktör egentligen, även om jag nog ändå helst ser att Sega skulle satsa igen. Lär inte hända men lite får man väl drömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon5930: Jo VHS var nog fortfarande huvud film mediet och det var inte förens filmindustrin satsade på DVD-skivor som vi såg en riktig vänding.

Dock tror jag tyvärr att Steam Machines kommer bara sälja till en liten grupp människor. PC gamers kommer stanna vid PC, och konsol-gamers kommer tycka de är för dyra, Steam måste ge en fet bonus till dessa maskiner. Om de hade varit smarta hade de kastat in massor av gratis Valve spel som lite bonusar i TF2, Dota 2, kastat in CS, portal, L4D och Half-life serierna bara för att sälja maskiner. För varje Steam Machine såld till en konsol-gamer har de ju öppnat portarna för Steam till ännu en kund. Och Valve tjänar ju mer som spelbutik än utvecklare.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

@PowerNet Artikeln du referera till är gammal. Den skrevs innan Gamecube var släppt. Det står att CPU:n Gekko rullar på 405MHz, men det stämmer inte. Nintendo gjorde uppjusteringar i sista minuten, och den slutgiltiga klockfrekvensen landade på 485MHz, en icke oansenlig skillnad. Om PS2 och GC var teoretiskt lika då så var GC definitivt bättre när den väl kom.

Alla de där hårdvarufunktionerna som inte kostar rendering är oerhört värdefulla. ArtX (som var samma gäng som tidigare jobbade på Silicon graphics) och Nintendo hade lärt sig läxan och visste vad de höll på med. Naughty dog kan säga vad de vill, men spelutvecklare ska inte hålla på och leka datavetare i varenda moment för att få ett spel att rulla. Tid är pengar. Naughty dog var och är Sonys tech wizards som har varit hängivna med att utnyttja arkitekturen till max. Och de klarade det. Men hur mycket tid och pengar har de inte lagt på det? Ingen annan, inte ens bland Sonys studior, har lagt ner samma möda, för det är helt enkelt inte värt det.

Tittar du i verkligheten ser du att i princip alla spel ser bättre ut på GC jämfört med PS2.

Efter att ha läst detta och fördjupat mig lite mer i arkitekturen i PS2 begriper jag ännu mindre varför Sony satsade på Cell. Konceptet var ju hopplöst redan då.

Nu så är det inte bara den artikeln som säger att PS2 var starkare, utan flera i antalet.

Och när dne artikeln skrevs så var inte "Naughty dog" under Sony ägande, utan det vart först under året efter, så Naughty dog hade inget att vinna för att tala bra om Sony där.

Klart att det är värt mödan att lägga ner tiden, sedan så är både PS3 och Xbox 360 PowerPC baserade cpuer, så utvecklarna hade säkerligen lika problem på Xbox 360 med.

Skrivet av anon5930:

PS3 likt PS2 är underligt designad. Sony ska ha blivit stressade av att Microsoft presenterade och senare lanserade Xbox 360 så pass tidigt att de stressade fram PS3. Valet av Cell inser de flesta idag var riktigt korkat. Den har bra användningsområden men i en konsoll passar den inte. Grafikdelen RSX som utvecklades av Nvidia var också undermålig, den över ett år äldre Xbox 360 hade fortfarande en bättre grafiklösning. Och blickar vi framåt, till nutid, så ser vi ju också att Sony gjorde bort sig med just PS3 när Microsoft under E3 i år presenterade Xbox 360 bakåtkompatibilitetsläget för Xbox One. Den släpptes officiellt igår, jag har provat Dirt 3 lite under kvällen och det fungerar också riktigt bra. Sedan tidigare har jag Rare Replay vilket använder samma funktionalitet och även där fungerar det överlag bra med.
Sony kan troligen inte göra samma sak. De kan nog aldrig få ett PS3-spel att rulla på PS4 utan att behöva göra en remaster på spelet eller hyra ut en streamad utgåva via den minst sagt dyra Playstation Now-tjänsten.

Playstation 4 är nog den i mitt tycke första vettigt designade konsollen från Sony, möjligen undantaget första Playstation. Sony har valt en design som är mer lik en PC's uppbyggnad och ju närmare lanseringen vi kom desto mer likheter ser vi också i både Microsofts och Sonys konsoller. Till stor del tack vare att AMD står för en stor del av de tekniska lösningarna i båda konsollerna troligen. Playstation 4 har ett litet övertag grafiskt med högre upplösning men skillnaderna är verkligen inte stora i mitt tycke. Xbox One med dess ofta något lägre upplösning använder istället andra grafiska inställning för att öka kvaliteten på grafiken. Vill man nu verkligen ha bättre grafik och högre upplösning så är det inte en PS4 man väljer utan en PC, och då kanske just en Steam Machine. Jag har svårt att se PS4s omtalade bättre grafikprestanda verkligen göra någon direkt skillnad utan används mest för PR och marknadsföring än att få spelen att faktiskt se bättre ut. Jag äger båda konsollerna, kan inte direkt ge Sony någon win grafiskt då det är på tok för lika samt problemet med att PS4 låter och Xbox One är tyst oavsett om den idlar i dashboard eller kör något tungt spel.

Förhoppningsvis innebär inte Playstation 5, när den kommer om något år, att de återigen väljer någon galen arkitektur igen utan fortsätter på x86-spåret såvida inte någon lyckats få fram en ARM-SoC som faktiskt kan ge vettig prestanda då. Men jag skulle nog ändå se det som ett steg bakåt, en stor del av värdet i PS4 och Xbox One kommer just från det nära släktskapet med PC och x86-arkitekturen.

Nej, den var inte "underligt" designad, utan det var en väldigt bra design rent tekniskt som klådde de flesta PC datorerna, och Xbox 360 byggde på PowerPC arkitekturen med, dock inte på samma sätt som Playstation 3 då det finns vissa skillnader.

Så det är inget som SOny "stressade" fram då även Xbox 360 använder samma system från IBM, även om de tekniskt har en del skillnader.

Och även i den generationen så var PS3 starkare, vilket PS4 är i nya generationen så Sony har lett vägen i de 3 senaste generationernas spelkonsoler.

Och PS4 har haft bakåtkompatibilitet rät länge nu, via Playstation Now, så det är inget nytt eller som "inte kan göras" då det redan finns.

Både PS2 och PS3 var bra designer, då de ledde vägen för spelkonsoler, likt PS4 leder vägen i denna generationens konsoler, blir intressant vid PS5/Xbox Two/ Wii U 2 släppen och se om Sony fortsätter leda vägen, om de byter tillbaka till PowerPC(Cell) arkitektur eller fortsätter på x86-64 arkitekturen för att spara pengar.

Och Xbox One använder inte lägre upplösning för att öka kvalitén, för då skulle det visats i spelen vilket det är tvärtom, PS4 ligger på högre upplösning eller i högre kvalité i den upplösningen som Xbox One kör med, se bara ex GTA V där det är klara skillnader mellan PS4 och Xbox One.

Hoppas PS5 går tillbaka till PowerPC(Cell) så de kan fortsätta sparka ner motståndet och få en bra bas

Och PS5 kommer nog inte om "något år" utan PS5 och Xbox Two ligger nog säkert 2-3 år minst framöver i tiden innan de finns ute i butik, lika så med Xbox Two.

Att Nintendo kanske lanserar en ny konsol nästa år beror ju på att Wii U sålt rätt dåligt, och de vill ge sig in i leken igen, vilket troligen inte påverkar något för PS4 eller Xbox One alls egentligen, då huvudvalet av konsol är ju vilka spel som finns där, vilket slutar med att alla konsoler till slut finns i hyllan i alla fall :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

@anders190: Jo VHS var nog fortfarande huvud film mediet och det var inte förens filmindustrin satsade på DVD-skivor som vi såg en riktig vänding.

Dock tror jag tyvärr att Steam Machines kommer bara sälja till en liten grupp människor. PC gamers kommer stanna vid PC, och konsol-gamers kommer tycka de är för dyra, Steam måste ge en fet bonus till dessa maskiner. Om de hade varit smarta hade de kastat in massor av gratis Valve spel som lite bonusar i TF2, Dota 2, kastat in CS, portal, L4D och Half-life serierna bara för att sälja maskiner. För varje Steam Machine såld till en konsol-gamer har de ju öppnat portarna för Steam till ännu en kund. Och Valve tjänar ju mer som spelbutik än utvecklare.

Precis. Sony har varit bra på att pusha både DVD-formatet men i någon mån även Bluray-formatet med deras konsoller. Dyra att köpa, speciellt vid lanseringarna, men med fördelen att kunna spela upp film med. Nu är det samtidigt inte en slump att just Sony gör detta då de även har en film-division i företaget och vid lanseringen av PS3 var det dessutom ett formatkrig i filmvärlden, BD-formatet Sony stod bakom samt HD-DVD som Microsoft stödde (men aldrig byggde in i Xbox 360).

Jag håller helt med och har sågat konceptet ända från början. Speciellt priset men också spelutbudet lämnar mycket att önska. Valve har inte begripit sig på konsollmarknaden. För att lyckas måste de själva också supporta plattformen och lansera spel, något de inte direkt varit bra på med just Steam där andra fått göra deras jobb. Få eller inga av de spel Valve och deras inköpta studior/externa studior de arbetat med är sådanna som lär fungera bra bland konsollspelare dessutom. Och sedan har de inte ens EAs utbud, eller Ubisoft för den delen, de har vad jag vet inget intresse av att supporta SteamOS/Linux i dagsläget. Sedan fattas det massor av andra stora titlar, jämför man med vad de andra konsollplattformarna erbjuder så fattas väldigt mycket.

För Valve är det såklart viktigt att få mer kunder och framförallt pengar. De klantade runt sig lite på PS3 också, allt från att i början rata plattformen till att plötsligt vingla upp på Sonys scen på E3 och berätta att de anser PS3 vara fantastisk och börjar stödja Steam på den. Men det blev inte mycket mer än Portal 2, Orange Box(?) och CS:GO i USA (?) av detta.
Förhoppningsvis inser Valve ganska snart problematiken, sannorlikheten att kunderna rusar till butikerna för att köpa dyra Steam Machines som saknar intressanta spel är rätt låg. Skulle väl vara om Half-Life 3 lanserades samtidigt och var Steam Machine exklusiv första året eller något. Men inte ens något sådant verkar Valve ha funderat ut.
Samt att vi har alla andra aktörer som försökt och misslyckats. Konsollbranschen är en hård och skoningslös bransch där svagheter innebär att man försvinner. Gigantiska Sega klappade ihop i början av 2000-talet och har sedan dess varit en hyffsat lyckad publicist. Atari och Commodore (förvisso inte rena konsolltillverkare men nära nog) var båda stora och försvann. Ouya kom och försvann ungefär lika fort, konceptet där är inte alltför olikt Steam Machine och resterna såldes nyligen till Razer. Till och med Apple försökte på 90-talet ihop med Bandai att lansera Pippin. Dunderflopp och Apple var på väg att försvinna men räddades av Steve Jobs och Microsoft.

Valve och Steam lär inte försvinna när/om denna satsning misslyckas då de har Steam som stabil tjänst att leva på men det kommer bli en prestigeförlust och pengar som försvunnit. Steam Link och den där Occulus-liknande VR-lösningen känns klart mer genomtänkt då, här har man sett en möjlighet att bygga ut nuvarande tjänst med befintlig kundbas där man kan sälja in ny teknik.
Vill Valve verkligen lyckas med Steam Machine kommer de behöva spendera massor av pengar för att både supporta plattformen, marknadsföra den, få intresse från publishers och utvecklare att ens intressera sig för plattformen och se till så att allt faktiskt fungerar. Microsoft var sist in bland de tre nuvarande och det var varken enkelt eller billigt för dom, och då hade de mer eller mindre monopol med Windows på PC-marknaden vid tidpunkten.

Och om någon nu tycker jag är hård och pessimistisk så är det fritt fram att kolla närmare på hur det faktiskt ser ut. Att lansera en tjänst (Steam) på någon annans plattform (Microsoft Windows) är jämförelsevis simpelt. Valves framgång beror på att de kunnat använda Microsofts operativsystem och har gynnats av att Microsoft mer elller mindre övergav PC för spel och att försöket att åter etablera sig vid Vista-lanseringen misslyckades.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Nej, den var inte "underligt" designad, utan det var en väldigt bra design rent tekniskt som klådde de flesta PC datorerna, och Xbox 360 byggde på PowerPC arkitekturen med, dock inte på samma sätt som Playstation 3 då det finns vissa skillnader.

Så det är inget som SOny "stressade" fram då även Xbox 360 använder samma system från IBM, även om de tekniskt har en del skillnader.

Och även i den generationen så var PS3 starkare, vilket PS4 är i nya generationen så Sony har lett vägen i de 3 senaste generationernas spelkonsoler.

Och PS4 har haft bakåtkompatibilitet rät länge nu, via Playstation Now, så det är inget nytt eller som "inte kan göras" då det redan finns.

Både PS2 och PS3 var bra designer, då de ledde vägen för spelkonsoler, likt PS4 leder vägen i denna generationens konsoler, blir intressant vid PS5/Xbox Two/ Wii U 2 släppen och se om Sony fortsätter leda vägen, om de byter tillbaka till PowerPC(Cell) arkitektur eller fortsätter på x86-64 arkitekturen för att spara pengar.

Och Xbox One använder inte lägre upplösning för att öka kvalitén, för då skulle det visats i spelen vilket det är tvärtom, PS4 ligger på högre upplösning eller i högre kvalité i den upplösningen som Xbox One kör med, se bara ex GTA V där det är klara skillnader mellan PS4 och Xbox One.

Hoppas PS5 går tillbaka till PowerPC(Cell) så de kan fortsätta sparka ner motståndet och få en bra bas

Och PS5 kommer nog inte om "något år" utan PS5 och Xbox Two ligger nog säkert 2-3 år minst framöver i tiden innan de finns ute i butik, lika så med Xbox Two.

Att Nintendo kanske lanserar en ny konsol nästa år beror ju på att Wii U sålt rätt dåligt, och de vill ge sig in i leken igen, vilket troligen inte påverkar något för PS4 eller Xbox One alls egentligen, då huvudvalet av konsol är ju vilka spel som finns där, vilket slutar med att alla konsoler till slut finns i hyllan i alla fall :).

Jag håller inte med dig om något här. Xenon, kodnamnet för den PPC-baserade CPU som sitter i Xbox 360 var enklare att arbeta med vilket märktes under flera år. Xbox 360 var överlägsen PS3 i många år med bättre grafik i spelen och snabbare lanseringar. Det var först efter 2010 PS3 började kunna visa på spel som kunde se bättre ut än de till 360. Att ha en design med hög teoretisk prestanda är ganska ointressant då det man i praktiken får ut är intressantare. Cell, som PS3 använder är erkänt dåligt omtyckt för spel dessutom. Sony har åldrigt haft några direkt bra designer vilket jag gick in på i förra inlägget.
Presentationen och lanseringen av Xbox 360 kom så pass fort att Sony inte var redo.

Sony har inte lett vägen annat i den generation PS1 tillhör. PS2 var det Xbox, PS3s generation Xbox 360 och PS3 lite mer mot slutet.

Playstation Now skulle jag inte kalla för bakåtkompatibilitet utan snarare en hyrtjänst för spel. Du har inga spel utan du hyr en ström. Dina spel till exempelvis PS3 får du betala för att spela. PS4 klarar inte ens av PS1 titlar utan dessa får också hyras. Tjänsten är allt annat än omtyckt och har fått mycket kritik. De som gillar tjänsten brukar enbart vara Sony-lojala personer.
Sony vill eller kan inte ge bakåtkompatibilitet. PS4 är första Playstationkonsolen som lanserats utan något sådant. Istället förlitar Sony sig på dyra remasters och en dyr hyrtjänst.

Se gärna Digital Foundry-artikeln innan, de tar upp skillnader bortsett från just upplösning.

Går PS5 tillbaks till Cell är det ett stort misstag. 2-3 år skulle jag räkna in som något år.

Räkna med att det blir fart om Nintendos nya konsol är stationär och kraftfullare än MS och Sonys nuvarande. Sonys mindervärdeskomplex aktiveras och de måste ut med något nytt. Väljer Nintendo ett bättre namn på deras nya (mitt förslag: Revolution) och får tillbaks det starka Third Party stödet de brukade ha så har vi tre starka aktörer. Nintendo sitter på mycket pengar, marknaden är deras om de vill ha den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Visst, det är X86-chip men tror knappast det bara är att sätt i nytt grafikkort och sen är det ”klart”. Kanske i Xbox One som kör Windows?

Starwars Battlefront rullar i 60 FPS på PS4 (men har hört att det går ned lite lägre när det är mycket action).
Men som sagt, gärna att man sett bättre hårdvara i konsolerna. Kan dock förstå att det blir enklare för utvecklarna och stabiliteten om inte hårdvaran ändrar sig hela tiden, så det är inte bara nackdelar med att konsolerna är som de är.

Öhh, en dator och ett glas vin?

https://www.falcon-nw.com/sites/default/files/tiki-wine-dimensions_3.png

X1 kör inte spelen i Windows, den har ett VM (en virtualiserad instans) med ett Windowsbaserat OS för icke-spelfunktioner.

Permalänk

@PowerNet: Ursäkta men hur menar du med att PS3an drev någonting under sin generation? Det var bara Wii som gjorde någonting innovativt under den generationen, strax efter det försökte Microsoft med kinect vilket blev ett ganska stort failure. Men ser man till ren kraft var ju förra generationen bara ett skämt. PS3 och Xbox 360n var ju bara svagare PCs i stort sett och det samma gäller denna, dock ännu svagare när man ser på hur kraftfulla PCn började bli vid konsolernas launch.

Att påstå att PS3an och PS4an ledde någonting vet jag inte om det stämmer, båda var ganska svaga jämfört med PCn som var den riktiga drivkraften vid dessa generationer. PS2an hade ett vinnande koncept precis som Wii:n i förra generationen, det betyder inte att de var särskilt kraftfulla.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X