Firefox 64-bit släppt

Permalänk
Medlem

Firefox 64-bit släppt

Firefox 64-bit släpptes för ca 1 vecka sedan. Jag satt med 32-bit tidigare och uppgraderade givetvis till 64-bit versionen.

Firefox 64-bit (svenska): Det är stabil version.
https://download.mozilla.org/?product=firefox-latest&os=win64...

Permalänk
Medlem

Kul! Men vad händer med ens plugins om man skiftar från 32 till 64?
Jag skulle inte stå ut online utan Adblock, t.ex.

Permalänk
Medlem

Vad blir skillnaden när man använder den?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Vad blir skillnaden när man använder den?

Man slipper att programmet kraschar när det närmar sig 4GB ram.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Härligt! Om jag inte minns fel så fanns 64-bitars Firefox i tidiga versioner men utvecklingen avbröts?

I vilket fall är detta uppskattat

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mina plugins fungerar som det ska även med Adblock Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Man slipper att programmet kraschar när det närmar sig 4GB ram.

Firefox brukar dö redan vid ~2.7GB sådär.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hm, kör redan FF x64 typ. Waterfox.
Frågan är om det är värt att testa.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cedric:

Kul! Men vad händer med ens plugins om man skiftar från 32 till 64?
Jag skulle inte stå ut online utan Adblock, t.ex.

Vad Mozilla kallar för "Extensions" verkar inte påverkas av om du har 32- eller 64-bitars. Jag har kört x64 (beta) i något år och inte haft några som helst problem med det.
Däremot när det gäller "NPAPI"-plugins så funkar inte allt. Som jag förstår det är det för att de större webläsarna har planer på att ta bort stödet för NPAPI helt om ett år eller två, så de har inte brytt sig om att lägga till fullt stöd för det i x64. Flash Player fungerar, men inte Silverlight.

Mer info här: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1187005

Edit: Verkar som att Chrome redan tagit bort stödet för NPAPI, och har samma problem med exempelvis Silverlight.

Permalänk
Medlem

Fick avinstallera gamla först för att installationsprogrammet inte skulle använda gamla x86-mappen.
Det går ju att ändra manuellt också om man vill. Men vet inte vad som hade hänt om man bara tryckte på "standard-installation"

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Härligt! Om jag inte minns fel så fanns 64-bitars Firefox i tidiga versioner men utvecklingen avbröts?

I vilket fall är detta uppskattat

Var hel det buggar i början så det hela las på is. Enligt FF har det inte varit värt att köra 64 bit från förra året (börjat med betor igen).

Kul att det börjar röra på sig, personligen har jag bytt till PM bara för FF blev för segt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Chrome 64bitars har funnits länge nu, och är enligt mig den absolut bästa & snabbaste webbläsaren.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Måste testas, se om man kan behålla sin usermapp utan konstigheter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

är det en beta eller stable release?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stort tack för denna uppdatering!

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte 64-bitars FF funnits rätt länge om än i beta? Jag kör Pale Moon 64 sedan länge och som är baserat på FF. Blixtsnabbt och klart bättre än den FF jag körde tidigare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har inte 64-bitars FF funnits rätt länge om än i beta? Jag kör Pale Moon 64 sedan länge och som är baserat på FF. Blixtsnabbt och klart bättre än den FF jag körde tidigare.

64 bitars (som jag även skrev högre upp om), gjordes par betor för 3/4 år sen (om jag inte har fel). Men var en hel del buggar kvar i det hela och var inte värt att fortsätta utveckla 64 bitars och la det på is (32 bitars fungerade bra nog än enligt FF då).

Waterfox tog ju över rollen och fortsatte leverera 64 bitars (inget jag provat personligen). Gick över till PM när FF blev riktigt slött och låste sig ofta , synd att 64 bitars är en begränsning för vissa tredjepart program (som flash, play kanaler t.ex kör med skiten än).

FF om jag inte har fel startade igång betor med 64 bitars förra året igen (om jag inte har fel). Så kul att även dom börjar få ordning på 64 bitar också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

64bit har funnits i QA hos mozilla över ett 1 år tillbaka eftersom det används en Linux version som sedan modas till de övriga plattformar däremot har frågan varit om användaren behöver mer mängd minne eftersom mozilla tog ett beslut utifrån hur många som verkligen använder mer än den mängd minne som fixen använder samt att mängden övrigt minne har sjunkit drastiskt utifrån övriga projekt hos mozilla teamet. Hur som helst lanserades 64bit versionen i mindre skala för någon månad tillbaka när mozilla ansåg projektet vara tillräckligt moget.

Sedan angående plugin som någon nämnde så kommer det försvinna för att öka säkerheten och det kommer till början bara vara vissa elementära plugin som kommer fortsätta stödjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Chrome 64bitars har funnits länge nu, och är enligt mig den absolut bästa & snabbaste webbläsaren.

Hur kommer det sig då att Ionmonkey håller jämna steg med V8 motorn. En av anledningarna är att mozilla:s javascript motor har fått en hel del optimeringar och den senaste bygger på asm.js aka odinmonkey. Bara en liten tankeställare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Silverlight fungerade inte så fick byta tillbaka.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

64bit har funnits i QA hos mozilla över ett 1 år tillbaka eftersom det används en Linux version som sedan modas till de övriga plattformar däremot har frågan varit om användaren behöver mer mängd minne eftersom mozilla tog ett beslut utifrån hur många som verkligen använder mer än den mängd minne som fixen använder samt att mängden övrigt minne har sjunkit drastiskt utifrån övriga projekt hos mozilla teamet. Hur som helst lanserades 64bit versionen i mindre skala för någon månad tillbaka när mozilla ansåg projektet vara tillräckligt moget.

Sedan angående plugin som någon nämnde så kommer det försvinna för att öka säkerheten och det kommer till början bara vara vissa elementära plugin som kommer fortsätta stödjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Mängden minne sjunkit drastiskt utifrån övriga projekt? Vad menar du?

Sedan att Mozilla har tagit hundra år på sig att komma ut med en 64-bit build till Windows är en annan sak. Firefox är dött om ett år då de kommer lägga ner stöd för extensions så det kvittar.

Permalänk
Medlem

Kört Waterfox i några år nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Mängden minne sjunkit drastiskt utifrån övriga projekt? Vad menar du?

Sedan att Mozilla har tagit hundra år på sig att komma ut med en 64-bit build till Windows är en annan sak. Firefox är dött om ett år då de kommer lägga ner stöd för extensions så det kvittar.

Skrev mitt i natten. Menar memshrink.

Ingen än enbart mozilla som vet om det försvinner. Om det försvinner handlar det till största del på grund av säkerhet. Mozilla kanske har upptäckt att en stor del av alla tillägg är dåligt byggda/säkra. Chrome är också en lika stor död om Google inte skapar något nytt med sin egen webbläsare. Det stora som är riktigt på gång hos chrome är nästa del på V8 motorn medan rent visuellt har chrome stått stilla. Mozilla Firefox är idag mer modernt än Google Chrome. Sedan skall du tänka dig att Google har tjänat en hel del på Mozilla Firefox eftersom marknaden behöver en aktör som Mozilla på samma sätt som Intel behövde AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant, jag har väntat på detta länge och har kört Waterfox under tiden. En fördel med vanilj-Firefox är att den får säkerhetsfixar snabbare. Waterfox brukar släpa efter ganska mycket på den biten ibland...

En annan fördel är att versionsuppgraderingar hanteras mycket smidigare.

Med officiell 64-bit Firefox, finns det då egentligen någon poäng att köra Waterfox längre?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Intressant, jag har väntat på detta länge och har kört Waterfox under tiden. En fördel med vanilj-Firefox är att den får säkerhetsfixar snabbare. Waterfox brukar släpa efter ganska mycket på den biten ibland...

En annan fördel är att versionsuppgraderingar hanteras mycket smidigare.

Med officiell 64-bit Firefox, finns det då egentligen någon poäng att köra Waterfox längre?

På aurora kanalen sköts uppdateringar automatiskt i bakgrunden, ploppar upp en ruta som säger att nästa update finns och sedan sköts det själv efter nästa gång som Firefox startas om, den här processen kommer minst 1 gång om dagen så man behöver knappt tänka på ifall man har senaste. På aurora har man tagit bort onödiga plugin, har dykt upp en ny som hanterar DRM. Kört 64bit i en månad snart och skillnaden är noll på min dator, eftersom foxen går tillräckligt fort, det är mer nätet som är min flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg denna tråd igårkväll, migrerade till W10 idag, passade på att testa detta nu när jag ändå har en fräsch installation, och har nu testkört FF x64 några timmar. Funkar hur bra som helst med de få plugins jag kör, och har inte bråkat någonting alls. Inga problem att importera bookmarks och sådant från den gamla x86-installationen. Verkar ha något större memory footprint än 32-bitsversionen, men det är varken otippat eller problematiskt.

Helt klart nöjd så långt, även om jag inte ser någon annan mening med att byta version annat än att det är 2015 och 32-bitsprogram borde varit utfasade för längesen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Härligt, det blir att installera denna när jag slutat för dagen. Kör 32-bitars Firefox på alla datorer idag och Firefox även i mobilen så är ett självklart steg för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

På aurora kanalen sköts uppdateringar automatiskt i bakgrunden, ploppar upp en ruta som säger att nästa update finns och sedan sköts det själv efter nästa gång som Firefox startas om, den här processen kommer minst 1 gång om dagen så man behöver knappt tänka på ifall man har senaste. På aurora har man tagit bort onödiga plugin, har dykt upp en ny som hanterar DRM. Kört 64bit i en månad snart och skillnaden är noll på min dator, eftersom foxen går tillräckligt fort, det är mer nätet som är min flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag menade just att Firefox uppdateringssystem är mycket smidigare än Waterfox.

Men det är alltså Firefox Beta (eller Developer) som gäller just nu för 64-bit?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, jag menade just att Firefox uppdateringssystem är mycket smidigare än Waterfox.

Men det är alltså Firefox Beta (eller Developer) som gäller just nu för 64-bit?

Bör vara med i stable eftersom 64bit kom till v43 vilket var för ca 2 månader tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com