Mikrofon för Teamspeak mm.

Permalänk
Medlem

Mikrofon för Teamspeak mm.

Tjena,

Har 2000kr liggandes i fickan och tänkte skaffa en bättre mikrofon. Jag använder mig just nu av en Astro a50 mikrofon som fungerar sådär. Om jag kollar på en inspelning med ShadowPlay så hör man ofta min tangentbord i bakgrunden vilket inte går att fixa på ett "bra" sätt med Astros. Det går t.ex. inte att ändra några inställningar för Astros i Windows eller liknande program, vilket gör till att jag överväger till en ny mikrofon.

Funderar iallafall på mikrofon + mikrofonarm för max 2000kr, spelar ingen roll om det är usb eller inte sålänge det håller sig under 2000kr.

Har ni några tips eller erfarenheter så dela gärna med er.

Ha en forsatt bra fredags kväll!

Permalänk
Medlem

Om du bara ska använda den till att prata så kanske en ModMic skulle passa? 600 kr från svensk butik (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2971169). Har dock inte använt någon själv, jag vet inte hur ljudet blir, men den är rekommenderad av många, så, ja.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Som sagt skulle nog en Modmic funka bra. Själv kör jag en Blue Snowball på en "boom-arm" jag fäst i skrivbordet + pop filter. Vet inte om det låter bättre än en Modmic men slipper sladden. Skall dock tilläggas att jag köpte boom-arm + pop filter på Ebay för ca 150kr, och micen för ca 300kr på rea. Vet inte om jag skulle rekommendera kombon om man betalar fullt svenskt pris för allt.

EDIT:

Viktigaste oavsett vilken mic du köper är att noga ställa in alla inställningar, både i Windows och programmen. Nästan alla mikrofoner som är korrekt inställda låter bättre än en studiomic om man inte ställer in den korrekt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Som sagt skulle nog en Modmic funka bra. Själv kör jag en Blue Snowball på en "boom-arm" jag fäst i skrivbordet + pop filter. Vet inte om det låter bättre än en Modmic men slipper sladden. Skall dock tilläggas att jag köpte boom-arm + pop filter på Ebay för ca 150kr, och micen för ca 300kr på rea. Vet inte om jag skulle rekommendera kombon om man betalar fullt svenskt pris för allt.

EDIT:

Viktigaste oavsett vilken mic du köper är att noga ställa in alla inställningar, både i Windows och programmen. Nästan alla mikrofoner som är korrekt inställda låter bättre än en studiomic om man inte ställer in den korrekt.

Plockar inte Blue Snowball upp massvis med ljud?
Har en kompis som har en. Hör när han äter, hör när någon får sms även om de är i annat rum, hör när han får post. Detta är alltså när den går igång i teamspeak. Så efter den är inställd så man hör när han pratar. Går dock sällan igång av tangentbordet (men är ej mekanisk, är faktiskt ganska tyst bord).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att bara sätta en vikad duk under Snowball/Yeti för att kringgå vibrationerna?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Plockar inte Blue Snowball upp massvis med ljud?
Har en kompis som har en. Hör när han äter, hör när någon får sms även om de är i annat rum, hör när han får post. Detta är alltså när den går igång i teamspeak. Så efter den är inställd så man hör när han pratar. Går dock sällan igång av tangentbordet (men är ej mekanisk, är faktiskt ganska tyst bord).

Det finns olika lägen på Snowball:en, varav ett är att ta upp allt ljud från alla håll. Antagligen har din kompis den inställningen på. Annars kan man ställa in så att den tar upp ljudet som kommer framifrån. Dock tycker jag personligen att ljudet blir av högre kvalitet när den tar upp allt ljud, men så har jag egentligen inte använt min särskilt mycket.

Skrivet av 037180:

Räcker det inte med att bara sätta en vikad duk under Snowball/Yeti för att kringgå vibrationerna?

När antingen tangentbordet eller mikrofonen (eller båda) står på min extra tjocka musmatta hörs inga vibrationer från tangentbordet i inspelningen, så jo absolut. Däremot är kanske en boom-arm bättre av praktiska skäl.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Det finns olika lägen på Snowball:en, varav ett är att ta upp allt ljud från alla håll. Antagligen har din kompis den inställningen på. Annars kan man ställa in så att den tar upp ljudet som kommer framifrån. Dock tycker jag personligen att ljudet blir av högre kvalitet när den tar upp allt ljud, men så har jag egentligen inte använt min särskilt mycket.

När antingen tangentbordet eller mikrofonen (eller båda) står på min extra tjocka musmatta hörs inga vibrationer från tangentbordet i inspelningen, så jo absolut. Däremot är kanske en boom-arm bättre av praktiska skäl.

Ah, kan bli att undersöka. Ty

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Plockar inte Blue Snowball upp massvis med ljud?
Har en kompis som har en. Hör när han äter, hör när någon får sms även om de är i annat rum, hör när han får post. Detta är alltså när den går igång i teamspeak. Så efter den är inställd så man hör när han pratar. Går dock sällan igång av tangentbordet (men är ej mekanisk, är faktiskt ganska tyst bord).

Kan ta upp ljud om jag bankar så jag får ont i fingrarna men boomarm och rätt inställningar gör att bara min röst hörs.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

om du inte vill plocka upp lägre ljud som tangenter eller prat i andra rum kan jag tipsa om att sätta på en gate på signalen som bryter linjen tills den gått en tillräckligt hög signal.

själv kör jag med Noisegator och VB audio cable för att skicka vidare signalen från gate till voip programmet

finns även lite andra liknande alternativ men dessa är gratis.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamai:

Tjena,

Har 2000kr liggandes i fickan och tänkte skaffa en bättre mikrofon. Jag använder mig just nu av en Astro a50 mikrofon som fungerar sådär. Om jag kollar på en inspelning med ShadowPlay så hör man ofta min tangentbord i bakgrunden vilket inte går att fixa på ett "bra" sätt med Astros. Det går t.ex. inte att ändra några inställningar för Astros i Windows eller liknande program, vilket gör till att jag överväger till en ny mikrofon.

Funderar iallafall på mikrofon + mikrofonarm för max 2000kr, spelar ingen roll om det är usb eller inte sålänge det håller sig under 2000kr.

Har ni några tips eller erfarenheter så dela gärna med er.

Ha en forsatt bra fredags kväll!

Tjenare, har en Blue Yeti som jag använt max 1-2 gånger & funkar perfekt då jag tänkte börja streama men det blev andra planer istället, säljer den för runt 700kr om du är intresserad, eller någon annnan, tyvärr ingen arm med dock, bara det som följde med i lådan när jag köpte mikrofonen.

Permalänk

Grabbar, har ingen av er hört talas om push-to-talk?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | 32 GB DDR4 3600mhz | Asus TUF RTX 3080 OC | 980 PRO 1TB M.2|
Asus VG279QM | MSI MAG TOMAHAWK X570 | Corsair HX 850 | Noctua NH-DH15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan2014:

Grabbar, har ingen av er hört talas om push-to-talk?

Självklart vet jag vad det är, men under väldigt intensiva stunder när man spelar och informationen måste vidare till lagkamrater så är det besvärligt. Låter kanske lite dumt men vänsterhanden är fullt upptagen med rörelse av karaktären och mus handen är ansvarig för att sikta och under en strid vill jag inte byta grepp för att trycka in någon extraknapp.
Enklaste lösningen är därför att lägga lite tid en gång när man installerar sitt VOIP-program och sedan aldrig mer tänka på det. Lyckas man ställa in mjukvaran korrekt märker aldrig någon av att man kör med "singnal to noise" istället för "push to talk". Och om man skall göra något så man vet att det kommer låta så har man hotkey för att stänga av micen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Skrivet av bjinko:

Självklart vet jag vad det är, men under väldigt intensiva stunder när man spelar och informationen måste vidare till lagkamrater så är det besvärligt. Låter kanske lite dumt men vänsterhanden är fullt upptagen med rörelse av karaktären och mus handen är ansvarig för att sikta och under en strid vill jag inte byta grepp för att trycka in någon extraknapp.
Enklaste lösningen är därför att lägga lite tid en gång när man installerar sitt VOIP-program och sedan aldrig mer tänka på det. Lyckas man ställa in mjukvaran korrekt märker aldrig någon av att man kör med "singnal to noise" istället för "push to talk". Och om man skall göra något så man vet att det kommer låta så har man hotkey för att stänga av micen.

Hehe, mest tänkt som ett skämt när jag läst allt ni hade skrivit, men jag förstår dig till viss del. Har en polare som envisas med att inte ha push-to-talk och man hör allt i sitt arma huvud, allt som smäller så fort han rör sig, hans flickvän som diskar, ja du förstår poängen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | 32 GB DDR4 3600mhz | Asus TUF RTX 3080 OC | 980 PRO 1TB M.2|
Asus VG279QM | MSI MAG TOMAHAWK X570 | Corsair HX 850 | Noctua NH-DH15 |

Permalänk
Medlem

Har inte gjort så mycket inställningar själv förutom utanför Teamspeak, men alla på min server, som jag känner åtminstone, kör med voice activation.
Om det är någon som får upp onödigt mycket ljud så ber vi dem bara höja(sänka?) känsligheten.
Har Corsair Vengeance 2100 själv och har inga problem med att tangentbordet hörs i bakgrunden.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Viktigaste oavsett vilken mic du köper är att noga ställa in alla inställningar, både i Windows och programmen. Nästan alla mikrofoner som är korrekt inställda låter bättre än en studiomic om man inte ställer in den korrekt.

Vet du någon bra guide du kan länka?
Gått igenom alla "vanliga" inställningarna i Windows för inspelningsenheten och tycker ljudet blir så lågt med min ModMic. Och drar man upp förstärkning blir det så brusigt. :/

Permalänk
Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Plockar inte Blue Snowball upp massvis med ljud?
Har en kompis som har en. Hör när han äter, hör när någon får sms även om de är i annat rum, hör när han får post. Detta är alltså när den går igång i teamspeak. Så efter den är inställd så man hör när han pratar. Går dock sällan igång av tangentbordet (men är ej mekanisk, är faktiskt ganska tyst bord).

Så länge man har den nära munnen när man pratar så är det lugnt. Problemet är att många sätter micen en bit bort på bordet och då plockas även vibrationer i bordet upp. Lösning: Montera på en arm och placera micen nära munnen.

Själv har jag Blue Yeti vilken har en rejält tung fot så det fungerar ok att ha den på bordet precis framför mig utan att den för massa oväsen. Skulle dock vilja montera den på en arm ändå.