Normal cpu usage vid ett spel är igång ?

Permalänk
Medlem

Normal cpu usage vid ett spel är igång ?

Tjabba behöver lite hjälp med att få svar om det på denna länk ser normalt ut när jag drog på ett spel (Smite)
Komponenter :
Cpu i5-4670K inte klockad
16GB ram
Asus rog maximus vii ranger

http://s28.postimg.org/i04en1p19/received_1036449069712697.jp...

Och en till fråga är det normalt att cpu usage går upp i 72-100 % i några sekunder
När man uppdaterar Windows update även någon gång vid spelade.

Min temp vid spelade tex smite ca 40-45c kör med corsair h100i
//HardstyleLove12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Tjabba behöver lite hjälp med att få svar om det på denna länk ser normalt ut när jag drog på ett spel (Smite)
Komponenter :
Cpu i5-4670K inte klockad
16GB ram
Asus rog maximus vii ranger

http://s28.postimg.org/i04en1p19/received_1036449069712697.jp...

Och en till fråga är det normalt att cpu usage går upp i 72-100 % i några sekunder
När man uppdaterar Windows update även någon gång vid spelade.

Min temp vid spelade tex smite ca 40-45c kör med corsair h100i
//HardstyleLove12

Vad är det som händer, varför vill du veta om det är okej eller ej?
Att cpu-usage går upp till 100% i någon sekund ser jag inte som ett problem, mer som något bra då processorn jobbar för fullt.. som den är gjord för att göra :)?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Självklart jobbar den hårt dom första sekunderna som Pamudas sa det är helt normalt om inte så hade din processor varit slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad är det som händer, varför vill du veta om det är okej eller ej?
Att cpu-usage går upp till 100% i någon sekund ser jag inte som ett problem, mer som något bra då processorn jobbar för fullt.. som den är gjord för att göra :)?

Som sagt att man kanske är lite nojig för minsta lilla tyvärr men igår spelade jag och då var
Processorn världen bra ingen berg och dalbana som idag och hade lika många program på som idag :/ som sagt så blir det väl olika för varje dag men känndes onormalt.

Ah okej jo håller med att den är till för det, är det ok att värden höjs till 30-40% vid 3 st fönster samtidigt när man inte spelar (Firefox) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Som sagt att man kanske är lite nojig för minsta lilla tyvärr men igår spelade jag och då var
Processorn världen bra ingen berg och dalbana som idag och hade lika många program på som idag :/ som sagt så blir det väl olika för varje dag men känndes onormalt.

Ah okej jo håller med att den är till för det, är det ok att värden höjs till 30-40% vid 3 st fönster samtidigt när man inte spelar (Firefox) ?

Ja.

Att du är orolig över hur processorn jobbar kommer inte ge dig något annat än huvudvärk, kom tillbaka när du märker av något som är ett problem istället. Sitter du och kollar på processoranvändningen i realtid när du spelar så kommer du skrika rakt ut.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ja.

Att du är orolig över hur processorn jobbar kommer inte ge dig något annat än huvudvärk, kom tillbaka när du märker av något som är ett problem istället. Sitter du och kollar på processoranvändningen i realtid när du spelar så kommer du skrika rakt ut.

Okej tack för positivt svar ska inte tänka på det där förmkt hädan efter om inte temperaturen skulle sticka upp i höjden eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Okej tack för positivt svar ska inte tänka på det där förmkt hädan efter om inte temperaturen skulle sticka upp i höjden eller annat.

Ligger du på de temps som du skrev ut i inlägget så kommer det knappast vara ett problem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ligger du på de temps som du skrev ut i inlägget så kommer det knappast vara ett problem.

Hmm enligt hwmonitor så visade den 40-45c kör med corsair h100i push noctua F12 x2, är det bra temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Hmm enligt hwmonitor så visade den 40-45c kör med corsair h100i push noctua F12 x2, är det bra temperatur?

Ja det är bra temps

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hardy:

Hmm enligt hwmonitor så visade den 40-45c kör med corsair h100i push noctua F12 x2, är det bra temperatur?

Det är inte bra temperaturer, det är enastående temperaturer
Sen har du ju förvisso inte överklockat den men ändå.

Jag skulle nog säga att du kan sluta övervaka temperaturerna också om det också är något tvångsbehov du har.
Om en modern processor inte skulle kylas tillräckligt och når 97C (För Intels processorer) så kommer den sänka klockhastigheten avsevärt (Till några få Mhz) och jag kan lova att du skulle märka det oberoende av vad du gör på datorn!
Ingen skada skulle heller ske om du nu inte skulle köra så 24/7 förstås, moderna processorer är svåra att ha kål på.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är inte bra temperaturer, det är enastående temperaturer
Sen har du ju förvisso inte överklockat den men ändå.

Jag skulle nog säga att du kan sluta övervaka temperaturerna också om det också är något tvångsbehov du har.
Om en modern processor inte skulle kylas tillräckligt och når 97C (För Intels processorer) så kommer den sänka klockhastigheten avsevärt (Till några få Mhz) och jag kan lova att du skulle märka det oberoende av vad du gör på datorn!
Ingen skada skulle heller ske om du nu inte skulle köra så 24/7 förstås, moderna processorer är svåra att ha kål på.

Okej 👍😊

Tack för positivt svar.