Microsoft tillkännager Surface Pro 4

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tillkännager Surface Pro 4

När Microsoft presenterar Surface Pro 4 blir det i form av en rejäl uppfräschning från föregångaren, Huvudnumren är en marginellt större, mer högupplöst skärm och bättre prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Note to Microsoft: Hade ni släppt den här i augusti hade ju jag och säkert många andra studenter köpt en SP4 istället för en laptop.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

Hehe märkte just att artikeln fick en ny bild. Vad var det för fel på den förra ?

Permalänk
Medlem

Vad händer när batteriet i pennan tar slut då? Varken utbytbart eller uppladdningsbart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Note to Microsoft: Hade ni släppt den här i augusti hade ju jag och säkert många andra studenter köpt en SP4 istället för en laptop.

Note. Slylake kom också i augusti.
Hade Intel lanserat Skylake tidigare hade de inte varit något problem att få ut dem lagom till den lukrativa skolstarten. Men nu hade Microsoft inget riktigt val. Surface Pro 4 med Broadwell hade inte låtit och troligtvis inte sålt lika bra som Skylake.
Så det är Intel som förtjänar en känga med den krångliga Broadwell lanseringen.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Note to Microsoft: Hade ni släppt den här i augusti hade ju jag och säkert många andra studenter köpt en SP4 istället för en laptop.

Håller med fullständigt! Var i valet och kvalet om jag skulle vänta, men behovet blev för stort så sitter nu med en 1 1/2/månad gammal SP3. Är på det hela taget nöjd, men en SP4 verkar ha rättat till det som inte var helt hundra på tidigare modeller.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Det här blir bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Tvekade om jag skulle köpa en SP3:a i mars-april eller vänta på SP4. Valet föll på en lätt begagnad SP3, har inte ångrat det hittills och i och med att den här åtminstone inte var fläktlös så ångrar jag det inte nu heller. Kanske överväger att köpa ett nytt typecover, det nuvarande har urusel trackpad, dåliga tangenter och är relativt högljutt.

Permalänk
Medlem

@slusk: Den har inget behov av batteri

Permalänk
Medlem

Men min viktigaste fråga svarade de inte på! Ifall den kommer ha thunderbolt3.

Tror den skulle blivit asnice med eGPU

Permalänk
Konsolgrävare

Surface Book var verkligen en överraskning! Blev riktigt sugen!
Surface Pro 4 och Surface Book

Specs för Surface Pro 4:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

@slusk: Den har inget behov av batteri

Jopp det som står är att man behöver köpa en ny penna efter ett år när batteriet är slut vilket suger hoppas dom blir billiga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

jag är iaf enormt besviken på att den fortfarande inte är fläktlös. Främst pga det vedervärdiga ljud en liten fläkt orsakar på hög varvfrekvens, men även dammproblemet. Dom pratade om hybrid cooling men det har ju redan sp3. Sen är det väl möjligt att fläkten inte kickar igång alls lika lätt nu med skylake, men tyvärr blir det inget köp nu heller, fiasko!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Note. Slylake kom också i augusti.
Hade Intel lanserat Skylake tidigare hade de inte varit något problem att få ut dem lagom till den lukrativa skolstarten. Men nu hade Microsoft inget riktigt val. Surface Pro 4 med Broadwell hade inte låtit och troligtvis inte sålt lika bra som Skylake.
Så det är Intel som förtjänar en känga med den krångliga Broadwell lanseringen.
Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju även bara skylake till desktop som kom i Augusti. u-processorerna kom 1 september.

Permalänk
Medlem

Kommer surface 4 pennan fungera med 3:an? Funderar på om 3:an sänks i pris rejält köpa en sådan istället men pennan till fyran såg ganska fin ut med utbytbar tipp.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Blir ett givet köp!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Andra detaljer är att pennans batteri varken är utbytbart eller uppladdningsbart, vilket inte bör vara några större problem förutsatt att löftet om ett års batteritid stämmer.

Vad i hela.... hur kan det "inte vara något större problem". Visst att problemet bara kommer dyka upp minst 1 gång om året, men det faktum att pennan inte går att ladda är väl absolut ett stort problem??

Förklara gärna hur ni menar Sweclockers.

EDIT: Hur många skulle köpa en trådlös mus som du inte kunde ladda och inte byta batteri i?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Vad händer när batteriet i pennan tar slut då? Varken utbytbart eller uppladdningsbart..

Jag gissar väl på att det är som SP3 pennan, ett AAA batteri i den. Försöker hitta något på deras hemsida nu

Dåligt Sweclockers!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ShatteredXs:

Jopp det som står är att man behöver köpa en ny penna efter ett år när batteriet är slut vilket suger hoppas dom blir billiga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Vad i hela.... hur kan det "inte vara något större problem". Visst att problemet bara kommer dyka upp minst 1 gång om året, men det faktum att pennan inte går att ladda är väl absolut ett stort problem??

Förklara gärna hur ni menar Sweclockers.

EDIT: Hur många skulle köpa en trådlös mus som du inte kunde ladda och inte byta batteri i?

Rätt troligt att gemene man tappar en penna om året. Ganska dåligt om den nu är så dyr (60 dollar), men så har dom ju sagt att batteriet räcker i ett år. Nåväl, en minusstreck är det absolut, men verkligen ingen dealbreaker.

Nån lär säkert komma på ett finurligt sätt att byta batteriet dock.

Tillägg: Står ju i ovanstående post att ett batteri inkluderas i lådan, då borde det gå att byta batteriet? Eller? Förvisso en ganska ovanlig batterityp (aaaa), men inte på något sätt svårt att hitta.

Skrivet av Efta:

Rätt troligt att gemene man tappar en penna om året. Ganska dåligt om den nu är så dyr (60 dollar), men så har dom ju sagt att batteriet räcker i ett år. Nåväl, en minusstreck är det absolut, men verkligen ingen dealbreaker.

Nån lär säkert komma på ett finurligt sätt att byta batteriet dock.

Tillägg: Står ju i ovanstående post att ett batteri inkluderas i lådan, då borde det gå att byta batteriet? Eller? Förvisso en ganska ovanlig batterityp (aaaa), men inte på något sätt svårt att hitta.

Permalänk
Medlem

Pennan ser precis ut som treans penna. Jag har SP3. Batteriet är ett AAAA-batteri. Enkelt att byta. Finns på Elgiganten, Kjell&Co mfl. butiker. Inte farligt dyrt för två. Håller väldigt länge och det är bara att skruva bort överdelen av pennan för att byta. Udden på pennan går att byta ut även på 3an. Det är bara att ta tag med naglarna längst upp på udden (det är en kant runt udden en bit upp) och dra rakt ut. Min första udd blev snabbt sliten. Onormalt snabbt men efter en chatt med Microsoft så kom det 3 nya på posten utan kostnad. Jag bytte förstås direkt och sen dess har jag inte behövt byta igen. Jag köpte min maskin i december eller januari. Det sitter också några knappcellsbatterier i toppdelen av pennan som driver den lila toppknappen (blåtand). Locket till knappcellerna plockas bort med en mindre stjärnskruvmejsel. De har jag inte behövt byta än. AAAA-batteriet är enbart för att känna av vars udden befinner sig (och vilken av de två knapparna man trycker på) och jag har bytt batteri en gång. Batteridriven penna kom med SP3. SP1 och 2 hade passiv penna men hade problem med kanterna och centreringen av udden på skärmen. De hade också bara en knapp. De hade dock mycket högre tryckkänslighet än 3ans och för att sudda så behövde man bara vända på pennan, precis som hos en vanlig penna med sudd. På 3an så måste man hålla in en av knapparna för att sudda, eller byta verktyg tills sudd i appen man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Vad i hela.... hur kan det "inte vara något större problem". Visst att problemet bara kommer dyka upp minst 1 gång om året, men det faktum att pennan inte går att ladda är väl absolut ett stort problem??

Förklara gärna hur ni menar Sweclockers.

EDIT: Hur många skulle köpa en trådlös mus som du inte kunde ladda och inte byta batteri i?

Så du gnäller om en penna för max 500kr (om jag får gissa) som har 1 års batteritid.
Men du och de flesta andra har inget problem med att själva plattan för 10 000kr har ~2 års livslängd på batteriet.

Jag kommer aldrig köpa en dyr enhet med batteri som inte går att byta såvida jag inte har ett rejält överflöd av pengar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Ska avvakta tills surface book går ner till runt 10k eller en ny modell släpps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

"Andra detaljer är att pennans batteri varken är utbytbart eller uppladdningsbart, vilket inte bör vara några större problem förutsatt att löftet om ett års batteritid stämmer."

Men vilken dynga! Jag tyckte pennan för Surface 3 var under all kritik; tung, dyr, kräver batterier och hopplöst dålig precision jämfört med tvåan. Men att ha ett års förbrukningstid på pennan...

Jag hade hoppats på att fyran åtminstone skulle ha Waccom-digitalizer igen så det faktiskt går att använda pennan ordentligt. Men tydligen går Microsoft på offensiven att göra pennan så värdelös som möjligt.

Permalänk
Medlem

vart har ni källan på att det inte går att byta batteri? det sa dom inget om på eventet..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hade köpt om jag hade haft råd. Får spara tills nästa. Behöver en ny telefon först, så nästa år eller näst nästa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Den kommer alltså i sitt billigaste utförande med en Core M3, ingen variant med i3. Sen är det i5 och i7. Noterbart är att vikten skiljer sig mellan M3 och övriga, 766g mot 786g. Kan en fläkt väga så lite som 20g? Tänker att M3-varianten kanske trots allt blir fri från hårfön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det var ju även bara skylake till desktop som kom i Augusti. u-processorerna kom 1 september.

Indeed indeed.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Blir att köpa det nya tangentbordet till surface pro 3 då

Permalänk
Medlem

Någon som vet när denna kan tänkas dyka upp i sverige?
Är inne på att byta ut jobbdatorn mot en SP3.
Vet att inget är officiellt tänkte mer om någon visste hur länge microsoft brukar vänta mellan usa & sverige lansering.