Asus ROG Swift PG279Q – kvalitetsgaming med 165 Hz och G-Sync

Permalänk

Någon som vet när benq kommer ut med liknande skärmar?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Glöm inte IPS panelens nackdelar med eftersläpp och verkar även vara tydligare i 165Hz.

Synd att inte Oled kommit på bred front, hade varit intressant att se hur den beter sig med just eftersläpp.

En oled med dessa specs hade varit "lite" dyrare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

En oled med dessa specs hade varit "lite" dyrare...

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart Men hade i gengäld get bättre bild, så enligt mig hade det vägt upp priset för att slippa nackdelarna med ips.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Förstår däremot inte att ni kan ge titanx toppklass medans denna utmärkt med bara nederlaget "högt pris"
För fick förklarat för mig att när jag undrade över titanx:s topplass med prestanda/priset så sa ni att ni bara bedömer prestandan och inte priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Förstår däremot inte att ni kan ge titanx toppklass medans denna utmärkt med bara nederlaget "högt pris"
För fick förklarat för mig att när jag undrade över titanx:s topplass med prestanda/priset så sa ni att ni bara bedömer prestandan och inte priset.

Kan ju ha varit vissa nackdelar som fungerar bättre på billigare skärmar. Men är bara ett antagande efter jag sett vissa IPS nackdelar på denna skärm (som är bättre på billigare skärmar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Precis som de nämner i recensionen förväntar jag mig en perfekt gaming-skärm för 9000 riksdaler. Att de avfärdar detta som fantasi är både tröttsamt och irriterande, oavsett hur väl rotat ett sådant påstående är i verkligheten.

"Det uppstår ingen gul hinna över bilden i vinklar utan det är främst den ljusare, blåare svärtan som märks. Eller att omgivningen börjar speglas av reflexfiltet."

En ljus, blå svärta märks alltså av istället för den gula, vanliga IPS-glowen som man brukar få dras med när det kommer till IPS-teknologin? Eller att en brunaktig hinna lägger sig över mörka delar av bilden i ett vanligt belyst rum? Knappast någonting som gör en entusiastisk att slänga 9000 spänn på den här skärmen.

Allt jag vill ha är en 27" monitor med 2 560 × 1 440-pixlars upplösning, G-sync och åtminstone en HDMI-port, och som dessutom inte kostar skjortan för att kunna leverera irrelevant godis i form av 21 extra, dysfunktionella frames per second som typ ändå ingen skrek efter från första början ändå. Ge mig 144hz alla dagar och jag är mer än nöjd. Hur länge ska man behöva vänta för en sådan här skärm egentligen? *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

HDMI-port

Vad är det du behöver koppla in med HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du behöver koppla in med HDMI?

Eventuellt en framtida konsol! Jag har ingen TV hemma, och jag har inte plats för 2 skärmar på mitt skrivbord. Att ha en skärm som kan göra det mesta vore fantastiskt. Jag behöver inte 165hz eller IPS, men jag vill gärna ha 27", 2 560 × 1 440 pixlar och G-sync.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av gabriel15:

Acer skärmen har gått för runt 7000kr i någon månad nu så man sparar in 2000kr på att köpa den.
Du slipper absolut inte dåliga paneler bara för du köper asus skärmar.

Hur stor är risken att även asus rear ut sin skärm första dagarna de släpps?

Ok, kollade på prisjakt och billigaste låg på 8000kr nu. Sen har vi för det första ingen aning om vi slipper dåliga paneler hos denna modellen från asus men det man vet är att det har varit stora problem med kvalitetskontollen på Acer.. Läste att det var många som hade problem med "smuts" innanför skärmen där "svarta fläckar" syns på acermodellen, även ovanligt många som haft problem med döda pixlar. OCH osäkerheten på garantin när det kommer till pixelfel. Hittar själv ingen info, de säger att supporten säger en sak och sidan en annan. Köper du en skärm för dessa pengar och sen får du inte byta ut den när den har felaktiga pixlar blir man ju såklart besviken.

Även om de skulle ha exakt samma panel så är det inte bara själva tekniken som avgör. Det är hur de monterar, hur rena rummen är, elektroniken, massvis med parametrar som spelar in. Paneluniformitet mfl. Kollar man på EIZO som gör bland de bästa skärmarna som finns för foto och videoredigering är de i princip klanderfria när det kommer till skärmfel. Tillverkare har VÄLDIGT olika processer när det kommer till kontroll av produkter. Det är sådant som kostar pengar och som till synes "inte ger något". Man kollar på specs och man förstår inte varför den ena är dyrare.

Om Asus har garanti att jag får en ny skärm om den har massa pixelfel är det ett självklart val för mig. Sen är det kanske inte så viktigt för alla.

"Hur stor är risken att även asus rear ut sin skärm första dagarna de släpps?"
Ingen aning, sa aldrig något om det. Men jag skulle snarare säga chansen. 1000kr är det som gäller i dagsläget och det är de man får gå på. För mig är valet ganska enkelt mellan just dessa skärmar. För någon annan är kanske Acern mycket bättre. Det är såklart vad man prioriterar.

Skrivet av Vangen:

Tycker 165-Hz är riktigt i tidigt stadium.

Jag som själv sitter på en Acer motsvarighet, jag testade och göra djupgående skillnad. 60Hz, funkar aldrig om man har blivit van vid 120/144 men 100-Hz däremot var det ingen skillnad alls, var som att man hade 144Hz. Eftersom att Uppdateringsfrekvens är ju till för hur mycket FPS du kan spruta ut, så tycker jag nästan 100-Hz borde vara standard och där var 100Hz som att ha 144Hz. Eftersom att 100FPS kan ju nästan majoriteten få ut än 165-Hz/165FPS!?

Jag kan säga att jag har 2 döda pixlar, men det har jag hunnit se förbi och inte märker av.

Precis, 2 döda pixlar är inte så irriterade om de är "svarta". Vissa stör sig mindre än andra. Ljusa pixlar är de som är jobbigast.

Skrivet av Sveklockarn:

Varför snåla in 1000 kr när Asus-skärmen har 50% längre garanti?

Bland processorer gjorde sig Megahertz-myten länge gällande, men nu verkar det ha gått över till Hertz-myten för bildskärmar? Se det som att man får en snarlik skärm fast med 50% längre garanti, så blir prisskillnaden ganska bagatellartad.

Jämför även pixelgarantin. Det är typ den som är viktigast.

Tänkte försöka leta reda exakt på vad som gällde för Acervarianten men alla skriver olika. Har inte hittat något officiellt.

TROR att Asus har denna under ZBP-garantin vilket är ett stort pluss om man är villig att betala för det!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@seriegubben: PG279Q har ju en HDMI-ingång, dock.

Det är sant. Det var därför jag var så hypad över den! Nu när jag läst recensionen och ser att den kostar långt mycket mer än den smakar, främst p.g.a. den blåa, ljusa svärtan och den bruna hinnan över skärmen, så blir jag lite trött. Jag behöver köpa en ny skärm (min nuvarande har t.ex. inte ens FlickerFree-teknologi, och det märks då mina ögon blir trötta relativt snabbt), men jag vill verkligen göra ett ekonomiskt val och köpa en produkt som verkligen är prisvärd och kommer hålla ett långt tag, typ 4-5 år. Det är bara den där HDMI-porten som sabbar allt.

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Förstår däremot inte att ni kan ge titanx toppklass medans denna utmärkt med bara nederlaget "högt pris"
För fick förklarat för mig att när jag undrade över titanx:s topplass med prestanda/priset så sa ni att ni bara bedömer prestandan och inte priset.

Håller med att det är underligt i synnerhet eftersom Acer XB270HU fick toppklass i betyg, men inte PG279Q.

Foliehatten på.
Kanske är det så att Asus har varit jobbiga mot Thomas och han sätter hårt mot hårt. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Nu när jag läst recensionen och ser att den kostar långt mycket mer än den smakar, främst p.g.a. den blåa, ljusa svärtan och den bruna hinnan över skärmen, så blir jag lite trött.

Jag vet inte vad du har för paneltyp idag, men att svarta partier kan vara mer eller mindre ljusa är ju gemensamt för så gott som alla paneltekniker. Bronsfärgad hinna över skärmen, ja, om du har en specifik bakgrundsbelysning som faller in. Med tanke på att ingen av dessa saker ens nämns i slutsatsen så tror jag att det är minimala problem, och att det är något överdrivet att döma ut en produkt på två subjektiva beskrivningar.

Skrivet av seriegubben:

jag vill verkligen göra ett ekonomiskt val och köpa en produkt som verkligen är prisvärd och kommer hålla ett långt tag, typ 4-5 år. Det är bara den där HDMI-porten som sabbar allt.

Asus lämnar åtminstone tre års garanti, till skillnad från Acer som bara lämnar två års garanti.

Vad är en "prisvärd" skärm för dig? Detta är ju en skärm i övre entusiastsegmentet än sålänge, finns nog inte mycket prisvärdhet att vänta sig på ett bra tag tyvärr. Jag reagerar lite på att PG279Q åtminstone initialt verkar kosta ca 3500 kr mer än en mycket snarlik modell utan G-Sync, men vill man ha just den skärmen så är det ju bara att betala eller välja en annan skärm.

Permalänk
Medlem

Saknar att den inte stödjer AdobeRGB. Trist.

Hade varit bättre för både spel och även bildredigering då.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

IPS lider ofta av glow problem tyvärr.
#15707127

Rek. Asus Rog Swift 278 TN panelen över dessa IPS paneler men det är en smaksak.

Sen är det skillnad på kvalitet Acer vs Asus... som dag och natt där Asus har utomordentlig kvalitet jämfört med Acer. Hela skärmen känns och ser mycket finare ut... den ser och känns tung ut, från fot till allt annat.

Billiga Acer skärmar... för er som ändå måste ha en billig Acer predator.
https://www.komplett.se/search?q=xb270hu

Skulle jag välja en IPS så hade jag nog ändå valt den Asus har... p.g.a. kvaliteten på deras produkter samt garantin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brodholm:

"Hur stor är risken att även asus rear ut sin skärm första dagarna de släpps?"
Ingen aning, sa aldrig något om det. Men jag skulle snarare säga chansen. 1000kr är det som gäller i dagsläget och det är de man får gå på. För mig är valet ganska enkelt mellan just dessa skärmar. För någon annan är kanske Acern mycket bättre. Det är såklart vad man prioriterar.

http://cdon.se/hemelektronik/sk%C3%A4rm_-1000/
Skärmen kostar runt 7000kr dvs du sparar 2000kr, så köper du en acer istället för asusen idag så har du ca 2000kr över till något annat.

Distansköplagen har vi i Sverige så beställer du online så kan du skicka tillbaka skärmen och köpa en ny om du är missnöjd med pixlar/blb svårare än så är det inte.

Utifrån denna fakta kan ni själva bedöma vilken skärm som passar er bäst.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte vad du har för paneltyp idag, men att svarta partier kan vara mer eller mindre ljusa är ju gemensamt för så gott som alla paneltekniker. Bronsfärgad hinna över skärmen, ja, om du har en specifik bakgrundsbelysning som faller in. Med tanke på att ingen av dessa saker ens nämns i slutsatsen så tror jag att det är minimala problem, och att det är något överdrivet att döma ut en produkt på två subjektiva beskrivningar.
Asus lämnar åtminstone tre års garanti, till skillnad från Acer som bara lämnar två års garanti.

Vad är en "prisvärd" skärm för dig? Detta är ju en skärm i övre entusiastsegmentet än sålänge, finns nog inte mycket prisvärdhet att vänta sig på ett bra tag tyvärr. Jag reagerar lite på att PG279Q åtminstone initialt verkar kosta ca 3500 kr mer än en mycket snarlik modell utan G-Sync, men vill man ha just den skärmen så är det ju bara att betala eller välja en annan skärm.

Ja det är sjukt att dom ska ta ut så mycket för g-sync. 1000 kr ca extra ska den kosta.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

IPS lider ofta av glow problem tyvärr.
#15707127

Rek. Asus Rog Swift 278 TN panelen över dessa IPS paneler men det är en smaksak.

Sen är det skillnad på kvalitet Acer vs Asus... som dag och natt där Asus har utomordentlig kvalitet jämfört med Acer. Hela skärmen känns och ser mycket finare ut... den ser och känns tung ut, från fot till allt annat.

Billiga Acer skärmar... för er som ändå måste ha en billig Acer predator.
https://www.komplett.se/search?q=xb270hu

Skulle jag välja en IPS så hade jag nog ändå valt den Asus har... p.g.a. kvaliteten på deras produkter samt garantin.

"OBS! 3 stycken pixelfel i nedre högra hörnet av skärmen!"

Undra om man kan leva med det lol

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jH0Ni:

Skulle du säga att nivån av eftersläp är densamma som Acer Predator? Snäppet under TN-Swift?

Jag skulle säga att eftersläpen är så pass snarlika att mycket är upp till var och en att avgöra. Men generellt är TN-panelerna snabbare och ger något mindre eftersläp på den här kvalitetsnivån. Ifall du nu är den som märker detta eller inte, det är den öppna frågan som bara du kan svara på. Det är i alla fall mycket sila mygg och svälja kameler i den här produktklassen. Vi talar om de skärmar som har minst problem med eftersläpningar någonsin. Skillnaderna är hårfina och det finns så mycket mer än just eftersläpen som gör produkten mer eller mindre lämplig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RaBlack:

Här en jämförelse mellan 278 och 279... Titta noga på de vita molnen o andra vita områden... det syns ganska klart hur det vita smetar över andra färger. En klar sak är iallafall betraktningsvinklarna. Men där kan man ju bara ställa in skärmen med armen... och spara pengarna till ett bättre kort. 9000:- vs 6000:-
https://www.youtube.com/watch?v=36VWFeicy-Q

Det är en jämförelse mellan förra årets TN-baserade PG278Q (6500 kr*) och vårens MG279Q (5500 kr*), inte den nu testade PG279Q som har full teckning mot vitt, i synnerhet med kontrastreglaget på 46. Som jag skrev i början, produktnamnen är förvirrande.

Problemet med att MG279Q klipper lite i vitt som på videon skrev jag om i testet och gav förslag på åtgärd.
http://www.sweclockers.com/test/20675-asus-mg279q-gaming-med-...

*just nu enligt prisjakt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Felidae:

En ljus, blå svärta märks alltså av istället för den gula, vanliga IPS-glowen som man brukar få dras med när det kommer till IPS-teknologin? Eller att en brunaktig hinna lägger sig över mörka delar av bilden i ett vanligt belyst rum? Knappast någonting som gör en entusiastisk att slänga 9000 spänn på den här skärmen.

Alla LCD-skärmar någonsin i existens påverkas i vinkel. Gula hinnor, blå svärta, gråa hinnor, fin svärta fast med ingen teckning av skuggdetaljer, rött blir rosa och så vidare. Det ligger i sakens natur med LCD och varje teknikvariant har sina svagheter. Pick your poison.

Brunaktig hinna när den varmgul 2800K-belysningen trycker på i rummet drabbar så gott som alla skärmar med matt filter i någon grad. Det är därför yrkesskärmarna för 20.000+ kr brukar inkludera en skärmkeps.

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Rek. Asus Rog Swift 278 TN panelen över dessa IPS paneler men det är en smaksak.

Jag tror dock att de flesta upplever att det är väldigt svårt att gå tillbaka till TN när man väl haft IPS en gång.

Skrivet av blue eyed devil:

Ja det är sjukt att dom ska ta ut så mycket för g-sync. 1000 kr ca extra ska den kosta.

Det är dock marknaden som sätter priset.

De introducerar den på ett pris de tror att de kommer sälja tillräckligt många av för att tjäna en hacka, och visar det sig att inte en kotte köper deras skärmar så blir det prissänkning, grovt förenklat. Nu sitter det ju dock antagligen tiotusentals entusiaster och väntar på att under glädjetjut få kasta tjocka sedelbuntar rakt i ansiktet på Asus, så de behöver nog inte bekymra sig över att sänka priset i början åtminstone.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt haft förmånen att testa denna skärm (högst troligen 100% identisk mjukvarumässigt med kommande försäljningsex.).

Haft den och min "gamla" Swift bredvid varandra i något dygn. Aldrig i livet skulle jag betala en enda krona mera för IPS-modellen. Även om jag anstränger mig kan inte jag se färgskillnader inom rimliga betraktningsvinklar. Däremot återger den nya betydligt smetigare bild i högre frekvenser. Dessutom är ULMB-funktionen helt buggad men det kan bero på just mitt demo-ex. Upplever inte heller någon skillnad mellan 144 Hz och 165 Hz (eller 120 vs 144 för den delen) i de få spel som min lilla dator(5820k@4.6 Ghz, dubbla överklockade GTX 980) orkar driva i dessa frekvenser.

OCH JA: JAG HÄVDAR FAKTISKT Å DET BESTÄMDASTE ATT TN-PANELEN GER EN LIKVÄRDIG ELLER T.O.M. BÄTTRE BILD ÄN IPS:EN. SUE ME!

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

IPS lider ofta av glow problem tyvärr.
#15707127

Rek. Asus Rog Swift 278 TN panelen över dessa IPS paneler men det är en smaksak.

Sen är det skillnad på kvalitet Acer vs Asus... som dag och natt där Asus har utomordentlig kvalitet jämfört med Acer. Hela skärmen känns och ser mycket finare ut... den ser och känns tung ut, från fot till allt annat.

Billiga Acer skärmar... för er som ändå måste ha en billig Acer predator.
https://www.komplett.se/search?q=xb270hu

Skulle jag välja en IPS så hade jag nog ändå valt den Asus har... p.g.a. kvaliteten på deras produkter samt garantin.

Läser du tråden du länkade till, så fanns det även info om att efter cirka 100H användande, så försvinner "glow problemen"

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Du kommer ångra dig om du lägger så mycket pengar på en trasig skärm.

Någon tusenlapp till så har du en hel skärm istället

Permalänk
Avstängd

Kan bara hålla med....

Lägg de extra tusenlapparna på ett bättre grafikkort eller ett till och kör SLI.

Skrivet av iCannot:

Har faktiskt haft förmånen att testa denna skärm (högst troligen 100% identisk mjukvarumässigt med kommande försäljningsex.).

Haft den och min "gamla" Swift bredvid varandra i något dygn. Aldrig i livet skulle jag betala en enda krona mera för IPS-modellen. Även om jag anstränger mig kan inte jag se färgskillnader inom rimliga betraktningsvinklar. Däremot återger den nya betydligt smetigare bild i högre frekvenser. Dessutom är ULMB-funktionen helt buggad men det kan bero på just mitt demo-ex. Upplever inte heller någon skillnad mellan 144 Hz och 165 Hz (eller 120 vs 144 för den delen) i de få spel som min lilla dator(5820k@4.6 Ghz, dubbla överklockade GTX 980) orkar driva i dessa frekvenser.

OCH JA: JAG HÄVDAR FAKTISKT Å DET BESTÄMDASTE ATT TN-PANELEN GER EN LIKVÄRDIG ELLER T.O.M. BÄTTRE BILD ÄN IPS:EN. SUE ME!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Jag kollade upp min skärm och det står på skärmen att den är tillverkad juli 2015 och den har inte haft något problem alls... inte än iallafall... blir det problem så är det bara att byta ut den då produkten har garanti än.

Kolla runt på olika bilder och jämför själv vad du tycker... här är ett bra exempel på hur det kan se ut. Som att köra ENB påslaget i skyrim... vissa gillar det andra inte.

Här en jämförelse mellan 278 och 279... Titta noga på de vita molnen o andra vita områden... det syns ganska klart hur det vita smetar över andra färger. En klar sak är iallafall betraktningsvinklarna. Men där kan man ju bara ställa in skärmen med armen... och spara pengarna till ett bättre kort. 9000:- vs 6000:-
https://www.youtube.com/watch?v=36VWFeicy-Q

En kille som kör båda (ACER IPS vs ASUS TN) bredvid varandra... jämför och bedöm själv läs också vad han skrivit.
http://www.overclock.net/t/1562779/acer-xb270hu-vs-rog-swift-...

Vill inte slå hål på din bubbla, men om du läst recensionen är det ganska klart att Acern och denna Asus-skärm bygger på samma panel.

Fick inte med citatet.
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är väl fint att veta för oss som har t.ex ett Wiiu på skrivbordet?
Skulle själv inte köpa en skärm som bara har en input.

En G-Sync gamingskärm med 165hz och QHD, som bara kan användas till sitt fulla potential om man använder DisplayPort och kostar 9000 riksdaler, bör i rapporteringen om den ta i hänsyn till att man kanske vill koppla sitt TV-spel via HDMI?

Kom igen nu

Visst, det finns ju jättegamla grafikkort som bara har HDMI och DVI och inte någon DisplayPort, men de korten klarar ju inte att driva QHD så bra i 165hz, eller har stöd för G-Sync. Standard idag är väl att grafikkort har flest DisplayPorts, kanske en HDMI och i undantagsfall en DVI - Är väl rätt många kort (speciellt AMD) som BARA har DisplayPort och ingenting annat.

Finner det bara konstigt att väldigbt väldigt ofta när det recenceras skärmar, eller pratas om anslutningar (i den bra artikelserien) så gaggas det så mycket om HDMI, en koppling som traditionellt nästan aldrig har haft något med persondatorer att göra, utan har hört hemma i vardagsrummet i kopplingar till TVn.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

En G-Sync gamingskärm med 165hz och QHD, som bara kan användas till sitt fulla potential om man använder DisplayPort och kostar 9000 riksdaler, bör i rapporteringen om den ta i hänsyn till att man kanske vill koppla sitt TV-spel via HDMI?

Kom igen nu

Visst, det finns ju jättegamla grafikkort som bara har HDMI och DVI och inte någon DisplayPort, men de korten klarar ju inte att driva QHD så bra i 165hz, eller har stöd för G-Sync. Standard idag är väl att grafikkort har flest DisplayPorts, kanske en HDMI och i undantagsfall en DVI - Är väl rätt många kort (speciellt AMD) som BARA har DisplayPort och ingenting annat.

Finner det bara konstigt att väldigbt väldigt ofta när det recenceras skärmar, eller pratas om anslutningar (i den bra artikelserien) så gaggas det så mycket om HDMI, en koppling som traditionellt nästan aldrig har haft något med persondatorer att göra, utan har hört hemma i vardagsrummet i kopplingar till TVn.

Dum fråga man tjänar man något på att köra DisplayPorts istället för hdmi ?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none