Asus ROG Swift PG279Q – kvalitetsgaming med 165 Hz och G-Sync

Permalänk

Nästa recension Acer Predator X34 eller Asus PG348Q ?

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Denna recension jag väntat på, ser ut som att det blir Acer:n ändå. Lite tråkigare design och kvalitetsproblem men Asus:en är inte värd prisökningen. Får se hur priserna utvecklas den närmsta tiden.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Sitter och velar mellan denna och PG278Q (RoG Swift). Är eftersläp väldigt synligt på IPS paneler så som denna och Acer Predator's (XB270HU) i 120 Hz samt 144 Hz, om man jämför detta direkt mot PG278Q's panel? Vill gärna ha G-sync på då hårdvaran min är ganska gammal så ULMB blir nog inget alternativ (förutom i spel som Battlefield 3/4 och CS:GO).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Discokungen
Skrivet av FredrikMH:

Fast det kanske var just priset som inte gjorde den som toppklass?

Njaej, de skrev att något som är sjukt bra får toppklass oberoende av pris med de nya utmärkelserna!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Fråga, vad händer om man spelar ÖVER 165 Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Wow. Hade förväntat mig toppklass med det priset. Blir med andra ord Acers alternativ för mig då.

Wow?

Du borde ju veta att priset, inte gör en produkt till toppklass (?)

Har alltid varit så, och kommer alltid att vara så!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Njaej, de skrev att något som är sjukt bra får toppklass oberoende av pris med de nya utmärkelserna!

Vilket de sedan reviderade med Titan Z där de inte kunde bortse från prislappen på 27000.. Nya grejer utan likvärdig konkurrens brukar dock inte vara så priskänsliga men när de jämför så gör de oftast det inom en "prisklass" (chassin, nätagg etc).

On topic: Riktigt fin skärm, vilket utveckling på IPS-skärmar det blivit nu. Kommer nog själv inte köpa ny skärm på två-tre år så då kommer förhoppningsvis priset för det jag vill ha vara lägre. Visserligen kan mina krav nog mycket väl ha höjts då..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av FeeSpray:

Inte nog med att man behöver punga ut med 9000kr för skärmen, det lär behövas ett datorsystem för 25k+ för att ens ha möjligheten att nå 165fps i en handfull av spel som finns ute på marknaden idag. Får intrycket av att produktens existens rättfärdigas av en marknadsdevis som lyder: "Because we can". Jag är inte såld.

aa får bli Acer för mig då

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
ASUS Nordic

@laxpudding Ni skriver "...tusenlappar att spara (Acer XB270HU)." Jag vet inte riktpriset som Acer föreslår till återförsäljare, men gissningsvis ligger det omkring 8 000 SEK. Om så är fallet skiljer det en tusenlapp. Har ni fått någon annan prisuppgift?

Permalänk
Skrivet av kinc:

@laxpudding Ni skriver "...tusenlappar att spara (Acer XB270HU)." Jag vet inte riktpriset som Acer föreslår till återförsäljare, men gissningsvis ligger det omkring 8 000 SEK. Om så är fallet skiljer det en tusenlapp. Har ni fått någon annan prisuppgift?

Undrar jag med. Speciellt då den en rak motsvarighet istället borde vara den nya Acern; XB271HU. Vilket förmodligen kommer kosta mer än den gamla, rent logiskt sett.

Jag kommer köpa någon av de två, fördmodligen Swiften, då jag dels jobbar med grafik och dels spelar. Det är väldigt få skärmar som ger en ett bra alternativ för båda. Det i sig ger prislappen sin rätt, även om jag tycker det är lite saftigt.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd

Som någon sa en gång....

TN is better because all the IPS fan bois never tell you about IPS glow. Just look at the dark scenes and the coulours they are way more washed out, this is because IPS is brighter and has BLB leakage/glow.

Inte helt sant men det finns en sanning i det beroende på bra IPS och mindre bra IPS...

Kvaliteen mellan Acer och Asus skärmarna är som dag och natt.... Asus TN panel är jättebra i alla avseenden... fixa lite med färgerna, kontraster o.s.v. så får man färger lika identiska som IPS panelen som sitter i Acers skärm, enda skillnaden är väl betraktningsvinklarna men de är också jättebra om man jämför andra TN paneler (Man kan vrida och böja skärmen nästan hur man vill därmed den stiliga skärm armen).

Tror Acer använder en billig IPS panel i grunden. Själva skärmen "Acers" får man gå känna på om man gillar... då kommer man kanske få samma känsla som vissa "mindre bra kvalitet" plastig o.s.v. Sedan om man tittar på film eller spelar då ser man det starka vita som drar över massa färger "med en mindre bra IPS panel"... Det vita i IPS paneler stör många oerhört mycket medan det svarta i TN paneler också är störande.... Men så är det... man verkar INTE kunna få allt i ett.... för mig blev det RoG swift (gamla versionen TN panel) och jag är utomordentligt nöjd på alla fronter med den... från Kvalitet till mjukhet i spel. Superbra skärm och snabb samtidigt som snygg design av bra kvalitet. (Mycket var p.g.a. priset också).

Med den äldre ASUS RoG Swift skärmen kommer man långt över ens egna förväntningar... med G-sync blir även spel med lägre FPS oerhört mjuka...

Man bör testa båda skärmar (Acer vs Asus) innan och känna på dess kvalitet... det är en smaksak för alla som testar.

Bra recension i övrigt.

ASUS kan sin sak med BRA kvalitet och design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

@laxpudding Ni skriver "...tusenlappar att spara (Acer XB270HU)." Jag vet inte riktpriset som Acer föreslår till återförsäljare, men gissningsvis ligger det omkring 8 000 SEK. Om så är fallet skiljer det en tusenlapp. Har ni fått någon annan prisuppgift?

7.1 K kostade den förra veckan. Fanns även demo/blb-skärmar för 5990(men de räknas inte)

Rog Swift (TN-panel) har ju legat stabilt hela tiden, rent prismässigt. Några dippar ibland. Trodde den skulle sjunka mer, men icke.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@kinc @Semireject @EyeNEye Ursprungligen stod det "finns någon tusenlappar att spara (Acer XB270HU)" i slutsatsen och det skulle givetvis stå "tusenlapp" då det är vad som faktiskt skiljer prismässigt mellan modellerna. Det är nu rättat och jag ber om ursäkt för eventuella missförstånd!

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag undrar återigen varför ni håller på att svamlar om HDMI? Är det inte så enkelt att man bör köra med DisplayPort, punkt slut? Och alla grafikkort som har en chans att dra nytta av skärmen har väl DP-anslutningar redan? Varför böka med HDMI överhuvudtaget, det är ju inte en TV vi pratar om utan en DISPLAY hehe?

Är väl fint att veta för oss som har t.ex ett Wiiu på skrivbordet?
Skulle själv inte köpa en skärm som bara har en input.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Är väl fint att veta för oss som har t.ex ett Wiiu på skrivbordet?
Skulle själv inte köpa en skärm som bara har en input.

Jupp, eller hör och häpna, ha en bärbar dator till jobbet som man vill använda hemma ibland.

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Som någon sa en gång....

TN is better because all the IPS fan bois never tell you about IPS glow. Just look at the dark scenes and the coulours they are way more washed out, this is because IPS is brighter and has BLB leakage/glow.

Inte helt sant men det finns en sanning i det beroende på bra IPS och mindre bra IPS...

Kvaliteen mellan Acer och Asus skärmarna är som dag och natt.... Asus TN panel är jättebra i alla avseenden... fixa lite med färgerna, kontraster o.s.v. så får man färger lika identiska som IPS panelen som sitter i Acers skärm, enda skillnaden är väl betraktningsvinklarna men de är också jättebra om man jämför andra TN paneler (Man kan vrida och böja skärmen nästan hur man vill därmed den stiliga skärm armen).

Tror Acer använder en billig IPS panel i grunden. Själva skärmen "Acers" får man gå känna på om man gillar... då kommer man kanske få samma känsla som vissa "mindre bra kvalitet" plastig o.s.v. Sedan om man tittar på film eller spelar då ser man det starka vita som drar över massa färger "med en mindre bra IPS panel"... Det vita i IPS paneler stör många oerhört mycket medan det svarta i TN paneler också är störande.... Men så är det... man verkar INTE kunna få allt i ett.... för mig blev det RoG swift (gamla versionen TN panel) och jag är utomordentligt nöjd på alla fronter med den... från Kvalitet till mjukhet i spel. Superbra skärm och snabb samtidigt som snygg design av bra kvalitet. (Mycket var p.g.a. priset också).

Med den äldre ASUS RoG Swift skärmen kommer man långt över ens egna förväntningar... med G-sync blir även spel med lägre FPS oerhört mjuka...

Man bör testa båda skärmar (Acer vs Asus) innan och känna på dess kvalitet... det är en smaksak för alla som testar.

Bra recension i övrigt.

ASUS kan sin sak med BRA kvalitet och design.

Jag funderar faktiskt på att köpa rog tn panelen, men det verkar ha varit så mycket problem med den, men det är väl bara att byta om man får en dlig skärm, sedan tycker jag den ligger helt rätt i pris nu också, sedan inbillar jag mig att 1 ms responstid är bättre än 4 ms som ipsen har fast alla säger att det inte ska vara någon skillnad.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Proffsmoddare

Trevligt med EN lösning för skärm. Både bra färger, betraktningsvinklar, input lag. Har väntat på något som går att redigera foto och spela på. ALLTID så får man välja någon av dessa.

Har inte Acern ganska dålig pixelgaranti och att de har haft problem med just detta? Eller är det något som har ändrats?

För mig är det sååå viktigt när man lägger ut stora summor på utrustning att man har en bra garanti. En ljus pixel gör mig tokig. Hade en skärm med en RÖD piexl som lyste konstant. SJUKT störande.

@kinc: Om jag förstått rätt så ingår denna i ZBD-policy som Asus har?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Wow?

Du borde ju veta att priset, inte gör en produkt till toppklass (?)

Har alltid varit så, och kommer alltid att vara så!!

Eller så hade han väntat sig att produkten skulle vara toppklass för att motivera priset?

Skrivet av RaBlack:

Som någon sa en gång....

TN is better because all the IPS fan bois never tell you about IPS glow. Just look at the dark scenes and the coulours they are way more washed out, this is because IPS is brighter and has BLB leakage/glow.

Inte helt sant men det finns en sanning i det beroende på bra IPS och mindre bra IPS...

Kvaliteen mellan Acer och Asus skärmarna är som dag och natt.... Asus TN panel är jättebra i alla avseenden... fixa lite med färgerna, kontraster o.s.v. så får man färger lika identiska som IPS panelen som sitter i Acers skärm, enda skillnaden är väl betraktningsvinklarna men de är också jättebra om man jämför andra TN paneler (Man kan vrida och böja skärmen nästan hur man vill därmed den stiliga skärm armen).

Tror Acer använder en billig IPS panel i grunden. Själva skärmen "Acers" får man gå känna på om man gillar... då kommer man kanske få samma känsla som vissa "mindre bra kvalitet" plastig o.s.v. Sedan om man tittar på film eller spelar då ser man det starka vita som drar över massa färger "med en mindre bra IPS panel"... Det vita i IPS paneler stör många oerhört mycket medan det svarta i TN paneler också är störande.... Men så är det... man verkar INTE kunna få allt i ett.... för mig blev det RoG swift (gamla versionen TN panel) och jag är utomordentligt nöjd på alla fronter med den... från Kvalitet till mjukhet i spel. Superbra skärm och snabb samtidigt som snygg design av bra kvalitet. (Mycket var p.g.a. priset också).

Med den äldre ASUS RoG Swift skärmen kommer man långt över ens egna förväntningar... med G-sync blir även spel med lägre FPS oerhört mjuka...

Man bör testa båda skärmar (Acer vs Asus) innan och känna på dess kvalitet... det är en smaksak för alla som testar.

Bra recension i övrigt.

ASUS kan sin sak med BRA kvalitet och design.

Är inne på min tredje IPS skärm och har aldrig haft några som helst problem med IPS glow. Och då handlar det ändå om mindre påkostade IPS paneler. TN-paneler däremot är som natt och dag mellan de billigare och de dyrare. En billig TN-panel ser rent utav skit ut. En lite dyrare är bra men når ändå inte upp till de billigare IPS panelerna ändå.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Proffsmoddare

Efter lite sökande så ser det ut att vara en del problem med Acer XB270HU

http://www.overclock.net/t/1548614/acer-xb270hu-27-bad-pixel-...

1000kr mer OM man slipper allt krångel är lätt värt när det handlar om dessa summor.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brodholm:

Efter lite sökande så ser det ut att vara en del problem med Acer XB270HU

http://i.imgur.com/QWbg4vb.png
http://www.overclock.net/t/1548614/acer-xb270hu-27-bad-pixel-...

1000kr mer OM man slipper allt krångel är lätt värt när det handlar om dessa summor.

Acer skärmen har gått för runt 7000kr i någon månad nu så man sparar in 2000kr på att köpa den.
Du slipper absolut inte dåliga paneler bara för du köper asus skärmar.

Hur stor är risken att även asus rear ut sin skärm första dagarna de släpps?

Permalänk
Medlem

Tycker 165-Hz är riktigt i tidigt stadium.

Jag som själv sitter på en Acer motsvarighet, jag testade och göra djupgående skillnad. 60Hz, funkar aldrig om man har blivit van vid 120/144 men 100-Hz däremot var det ingen skillnad alls, var som att man hade 144Hz. Eftersom att Uppdateringsfrekvens är ju till för hur mycket FPS du kan spruta ut, så tycker jag nästan 100-Hz borde vara standard och där var 100Hz som att ha 144Hz. Eftersom att 100FPS kan ju nästan majoriteten få ut än 165-Hz/165FPS!?

Skrivet av Brodholm:

Efter lite sökande så ser det ut att vara en del problem med Acer XB270HU

http://i.imgur.com/QWbg4vb.png
http://www.overclock.net/t/1548614/acer-xb270hu-27-bad-pixel-...

1000kr mer OM man slipper allt krångel är lätt värt när det handlar om dessa summor.

Jag kan säga att jag har 2 döda pixlar, men det har jag hunnit se förbi och inte märker av.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Jag kollade upp min skärm och det står på skärmen att den är tillverkad juli 2015 och den har inte haft något problem alls... inte än iallafall... blir det problem så är det bara att byta ut den då produkten har garanti än.

Kolla runt på olika bilder och jämför själv vad du tycker... här är ett bra exempel på hur det kan se ut. Som att köra ENB påslaget i skyrim... vissa gillar det andra inte.

Här en jämförelse mellan 278 och 279... Titta noga på de vita molnen o andra vita områden... det syns ganska klart hur det vita smetar över andra färger. En klar sak är iallafall betraktningsvinklarna. Men där kan man ju bara ställa in skärmen med armen... och spara pengarna till ett bättre kort. 9000:- vs 6000:-
https://www.youtube.com/watch?v=36VWFeicy-Q

En kille som kör båda (ACER IPS vs ASUS TN) bredvid varandra... jämför och bedöm själv läs också vad han skrivit.
http://www.overclock.net/t/1562779/acer-xb270hu-vs-rog-swift-...

Skrivet av blue eyed devil:

Jag funderar faktiskt på att köpa rog tn panelen, men det verkar ha varit så mycket problem med den, men det är väl bara att byta om man får en dlig skärm, sedan tycker jag den ligger helt rätt i pris nu också, sedan inbillar jag mig att 1 ms responstid är bättre än 4 ms som ipsen har fast alla säger att det inte ska vara någon skillnad.

Permalänk

Tack för recensionen!
Det är synd att det inte fanns bilder som visade hur mycket/lite IPS glow och BLB skärmen har, men eftersom det är samma panel som Acer varianten så kanske det inte skiljer sig mycket.

Skrivet av krilleeee:

Nästa recension Acer Predator X34 eller Asus PG348Q ?

Jag vill hellre ha en recension på Acer XB271HU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

En kille som kör båda (ACER IPS vs ASUS TN) bredvid varandra... jämför och bedöm själv läs också vad han skrivit.
http://www.overclock.net/t/1562779/acer-xb270hu-vs-rog-swift-...

Tack, detta var just det jag letade efter! ASUS med TN verkar ju vara nästan lika bra som IPS:n på Acer:n. Blir nog en Swift med TN för min del, den nya Swiften med IPS känns helt enkelt inte värt pengarna. Förhoppningsvis får Swift TN ner i pris nu, så man kan köpa en IPS skärm vid sidan om för att köra i pivot. Frågan är bara vilken skärm som passar bäst ihop med RoG Swift...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Underbar skärm men för dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

[...]sedan inbillar jag mig att 1 ms responstid är bättre än 4 ms som ipsen har fast alla säger att det inte ska vara någon skillnad.

Med betoning på "inbillar". Tycker recensenten formulerade det fint: "Det ska till väldigt tränade sinnen eller stark tro på siffrors makt för att märka några viktiga skillnader mellan skärmarna i den här klassen."

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Med betoning på "inbillar". Tycker recensenten formulerade det fint: "Det ska till väldigt tränade sinnen eller stark tro på siffrors makt för att märka några viktiga skillnader mellan skärmarna i den här klassen."

^

http://pasteboard.co/16F4w4SB.png
http://pasteboard.co/16F7NSKl.png

Permalänk
Medlem

Lyxiga skärmar gör inte spel roligare. Livslärdom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Shit ass acern e ju bra

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Varför snåla in 1000 kr när Asus-skärmen har 50% längre garanti?

Bland processorer gjorde sig Megahertz-myten länge gällande, men nu verkar det ha gått över till Hertz-myten för bildskärmar? Se det som att man får en snarlik skärm fast med 50% längre garanti, så blir prisskillnaden ganska bagatellartad.