Permalänk
Medlem

Asus r9 390 strix, erfarenheter?

Köpte nyligen en ny dator från inet (i5 skylake, asus z170-a m.m). Några dagar innan lyckades jag få ett Asus gtx 970 strix på rea, men fick något konstigt tjut av det i datorn. Vet inte om det var coil whine lr vad det var. Så lämnade tillbaka det idag.

Såg nu att cdon hade rea på kortet i rubriken. Asus r390

Någon som har bra erfarenheter av detta kort?

Tacksam för input

Permalänk
Medlem

Inga erfarenheter än men jag beställde ett i onsdags så hoppas jag får det på måndag och kan då ge dig min åsikt om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Inga erfarenheter än men jag beställde ett i onsdags så hoppas jag får det på måndag och kan då ge dig min åsikt om det.

När jag läser de få reviews jag hittar verkar de ju prestera bra. Men går ju typ 10 grader varmare än typ saphires kort. Kanske får man acceptera det i utbyte mot låg ljudnivå, när fläktarna inte går igång förrän där runt 65 grader...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

När jag läser de få reviews jag hittar verkar de ju prestera bra. Men går ju typ 10 grader varmare än typ saphires kort. Kanske får man acceptera det i utbyte mot låg ljudnivå, när fläktarna inte går igång förrän där runt 65 grader...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men sen tror jag inte att det är några större problem att köra fläktarna på en lite högre hastighet för att dämpa temperaturerna lite. Just nu har jag ett gammalt 6870 med referenskylare och jag måste ha fläkten på 50-60% och det låter hemskt.

Jag valde det pga estetiska skäl för kortet ser badass ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

När jag läser de få reviews jag hittar verkar de ju prestera bra. Men går ju typ 10 grader varmare än typ saphires kort. Kanske får man acceptera det i utbyte mot låg ljudnivå, när fläktarna inte går igång förrän där runt 65 grader...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad spelar det för roll om kortet är 10 grader varmare? Det som är intressant för att jämföra kylare är vilken ljudnivå kortet har vid en viss temperatur. Temperatur i sig spelar ju ingen roll så länge den inte är farligt hög (90+ eller så).

Permalänk
Medlem

Nene.. jag håller med dig. Hade ändå varit kul och hitta någon som testat kortet för att höra vad de tycker, innan man ev slänger iväg en beställning @Kakann:

Permalänk

A strix är ett nice system det! Min r9 285 har knappt igång fläkten när den kör League Of Legends och blir det mer krävande spel så som Star Citizen så märker jag knappt av ljudet ändå!

Men sen så brukar jag sätta max framerate på 60 så den inte genererar bilder som min skärm inte ens visar, till skillnad från polaren som ska ha 2k fps när han kör minesweeper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Ja, men sen tror jag inte att det är några större problem att köra fläktarna på en lite högre hastighet för att dämpa temperaturerna lite. Just nu har jag ett gammalt 6870 med referenskylare och jag måste ha fläkten på 50-60% och det låter hemskt.

Jag valde det pga estetiska skäl för kortet ser badass ut

Du får berätta vad du tycker om/när du får kortet!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

Du får berätta vad du tycker om/när du får kortet!!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har precis hämtat det och jag skriver så fort jag testat det lite. Finns där några speciella test du vill att jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Jag har precis hämtat det och jag skriver så fort jag testat det lite. Finns där några speciella test du vill att jag ska göra?

Spontant nyfiken va du får för temp vid maxload, utan att ändra fanspeed själv. Upplevd ljudnivå? Typ :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

Spontant nyfiken va du får för temp vid maxload, utan att ändra fanspeed själv. Upplevd ljudnivå? Typ :).

Skickades från m.sweclockers.com

Så nu har jag testat det lite och måste säga att jag är hur nöjd som helst. Kortet är knäpptyst i standardutförande men det blir varmt, jag landade på max 86c efter en runda The Witcher 3 med allt på Ultra utan hairworks utan att jag hör fläktarna.

Värt att påpeka är att efter du fått upp tempen på kortet så verkar den stanna på 60c i idle så det kan ta tid att den når låga temperaturer efter load. Jag bifogar en print från HWMonitor samt GPU-Z

Permalänk
Medlem

Kanon. Det verkar lovande. Kan man tolka fläkt-statistiken där i gpu-z som att den var i max 27% eller? Blir allt sugen på att beställa ett kort. Ett sapphire 390x för 3999kr på netonnet är också intressant. Men inte lika snyggt kort @Kelzzor:

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

Kanon. Det verkar lovande. Kan man tolka fläkt-statistiken där i gpu-z som att den var i max 27% eller? Blir allt sugen på att beställa ett kort. Ett sapphire 390x för 3999kr på netonnet är också intressant. Men inte lika snyggt kort @Kelzzor:

Max landade fläkten på ca 45% dock har jag testat vidare lite nu med furmark och då klättrade tempen ytterligare men såvida man inte sitter och benchar och har dåligt luftflöde i datorn så tippar jag på att temperaturerna borde landa på runt 80c.

Jag valde Asus just pga utseendet men det är för att det ska följa temat i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

Kanon. Det verkar lovande. Kan man tolka fläkt-statistiken där i gpu-z som att den var i max 27% eller? Blir allt sugen på att beställa ett kort. Ett sapphire 390x för 3999kr på netonnet är också intressant. Men inte lika snyggt kort @Kelzzor:

Hade jag varit du så hade jag nog tagit sapphire kortet efter att ha lekt med kortet ett tag nu så kan jag konstatera att temperaturerna skjuter i höjde och kortet throttlar ganska duktigt.

Kan vara så att jag helt enkelt har för dåligt luftflöde men ville bara ge dig en varning bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Hade jag varit du så hade jag nog tagit sapphire kortet efter att ha lekt med kortet ett tag nu så kan jag konstatera att temperaturerna skjuter i höjde och kortet throttlar ganska duktigt.

Kan vara så att jag helt enkelt har för dåligt luftflöde men ville bara ge dig en varning bara.

Oj.. Schysst att du berättade det. Hoppas du får det att bli bra ändå, eller funderar du på att lämna tillbaka det eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Generellt sett så brukar jag rekommendera att köpa EVGA om man ska köpa ett NV kort och Sapphire om man ska köpa ett AMD kort. Varför?

Därför att både EVGA och Sapphire bara tillverkar åt en sida, vilket gör att de kan fokusera mer på ett litet antal produkter. ASUS har länge haft problem med coil whine.
Dessutom så kyler Sapphire's 390 Nitro bättre än Strix. Därutöver så har de en riktigt bra garanti.

Jag skulle alltså rekommendera Sapphire över Asus.

När det gäller 970 vs 390 så tror jag detta inlägg kan hjälpa dig lite. Kort sagt så kommer DX12 att jämna ut spelplanen ordentligt för AMD då NV's DX11 drivrutiner är bättre. DX12 betyder mycket mindre s.k. overhead både för CPU:n men också att ansvaret flyttas (ännu) mer från NV/AMD till spelutvecklarna.

Sedan har jag inte ens nämnt sagan kring Async Compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

Oj.. Schysst att du berättade det. Hoppas du får det att bli bra ändå, eller funderar du på att lämna tillbaka det eller?

Skickades från m.sweclockers.com

ingen fara Nej jag kommer behålla det, tror mer att jag behöver förbättra luftflödet i burken och skulle något hända så är där ju garanti

Överlag är jag mycket nöjd med prestandan