Permalänk
Medlem

NostalgiLAN

Hej Swec

Har köpt hus med stort Garage med golvärme och till helgen ska jag dra ihop till ett garagelan med 10 grabbar.
Men jag har lite frågor om det praktiska.
Vi har tänkt två seriösa turneringar i cs1.6 och unreal tournament. ***bort/moderator***
Jag har en 24 portars 100/100 switch på jobbet jag kan låna.

Kanske ute i lite sen tid men har ingen anning om hur windows 7-8.1-8.2 och win 10 kommer snacka med varrandra över nätverket.

Tror ni det är någorlunda enkelt att fixa eller är det hamachi eller så man ska sikta på ?
Är inställd på att jag får dra ut en tp med internet ändå.

§7/piratkopiering
Permalänk
Medlem

Inga problem att köra olika Windows-versioner. Varför ska du använda Hamachi? Ni sitter ju på samma nätverk i garaget redan?
Dra en kabel från routern -> switchen så har du DHCP via routern också. Inga konstigheter

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar

Nej jag minns bara att man var tvungen att bråka med protokoll för att få win 95 och 98 att kommunicera men det är enklare mellan OS idag då antar jag ?

Permalänk
Medlem

Jepp. Du slipper ändra till IPX och allt var det var i de gamla spelen :).
Kan vara så att man behöver stänga av Windows-brandväggen på datorerna. Men det märker ni

Permalänk
Hedersmedlem

@Cadtekniker *Trådstart rensad i enlighet med §7*

Observera att vi ej tillåter piratkopieringssnack, se §7 i regelverket.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tänk på hur elen dras bara. Lätt att dra säkringar om man ej tänker till

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Tänk på hur elen dras bara. Lätt att dra säkringar om man ej tänker till

2x 16A finns i garaget så det borde räcka

Permalänk
Lego Master

Kör ni GoG-versioner av spelen så kommer det "bara funka", allt jidder med nätverksprotokoll är löst av porteringarna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Sitter på 22 mbps hastighet så vet inte hur bra det funkar att lira 10 pers online även om det bara är mellan oss.
Vi hade nog tänkt att spela offline i första hand.

Eller vad tror du ?

Permalänk

Varför 24 portars 100/100 switch? Ett nostalgi-LAN måste väl köra med koaxialkabel och förgreningar?

Permalänk
Medlem

På min tid var det 4-5 st 4 portars switchar som hade mellan 100/100 & 10/10 om man var 10 pers.
Har 1000/1000 switch jag å kan låna på jobbet men ett steg tillbaka i tiden tog jag iaf.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cadtekniker:

Sitter på 22 mbps hastighet så vet inte hur bra det funkar att lira 10 pers online även om det bara är mellan oss.
Vi hade nog tänkt att spela offline i första hand.

Eller vad tror du ?

Spel generellt, offline eller online, drar väldigt lite bandbredd jämfört med andra typer av trafik. Det som oftast blir ett problem för onlinespelande är latensen, fördröjningen i trafiken som upplevs som lagg. Offline finns normalt inte det problemet, om man inte har stora problem med nätverkshårdvaran eller nån riktigt tokig felkonf i nån av datorerna.

Våra tidiga LAN i föreningen kördes på 22-24Mbit ADSL, och då var vi mellan 30-40 pers som lirade online samtidigt utan problem. Det ni behöver se upp för är folk som laddar ner saker okontrollerat, eller streamar Twitch/Youtube eller motsvarande. Sånt drar bandbredd en masse och kan lätt påverka onlinespel så det blir laggigt och jäkligt.

Ska ni spela tex. Unreal Tournament ligger era servrar lokalt på ert nätverk, och trafiken berör aldrig er internetuppkoppling så i de fallen kommer det inte spela någon roll alls ifall ni har internet eller inte, eller om någon streamar NyanCat 10h compilation på repeat i 4K.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

OM jag känner dethär gänget rätt så kommer det förtäras öl i sånna mängder att ingen kommer märka av lagg, men risken för nyancat 10h 4K ökar ju dock med alkohol med i leken