Windows 10 Pro - Vilken version?

Permalänk
Medlem

Windows 10 Pro - Vilken version?

Hej,

Ska köpa mig en Windows 10 Pro men blev helt ställd på vilken version jag ska köpa, den svenska eller engelska?

Kruxet är att jag vill ha engelska som språk i operativsystemet (alltid haft och vägrar nu ha svenska, så är det bara). Ska jag köpa den engelska versionen eller den svenska (och bara ändra språk)? Det känns mest naturligt att köpa den svenska versionen och bara sätta engelska som språk vid installationen. Nån som vet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Hej,

Ska köpa mig en Windows 10 Pro men blev helt ställd på vilken version jag ska köpa, den svenska eller engelska?

Kruxet är att jag vill ha engelska som språk i operativsystemet (alltid haft och vägrar nu ha svenska, så är det bara). Ska jag köpa den engelska versionen eller den svenska (och bara ändra språk)? Det känns mest naturligt att köpa den svenska versionen och bara sätta engelska som språk vid installationen. Nån som vet?

Tack på förhand!

Du tycker inte det är enklast om du ska ha engelska som språk i Windows, att köpa engelsk version?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

@cfwin:
@LINJEinc:

För mig är det enklast att köra in den svenska och sen bara ändra display language till engelska.

Men det är för att jag annars får ändra många fler inställningar som fortfarande ska vara svenska, som keymap, valuta, tid/datum, decimaltecken m.m.

Men är den engelska billigare så beror det ju på vad man tycker att sin tid är värd.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@cfwin:
@LINJEinc:

För mig är det enklast att köra in den svenska och sen bara ändra display language till engelska.

Men det är för att jag annars får ändra många fler inställningar som fortfarande ska vara svenska, som keymap, valuta, tid/datum, decimaltecken m.m.

Men är den engelska billigare så beror det ju på vad man tycker att sin tid är värd.

Det var det jag tänkte , tackar för hjälpen, blir att köpa den svenska och ändra språket bara alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@cfwin:
@LINJEinc:

För mig är det enklast att köra in den svenska och sen bara ändra display language till engelska.

Men det är för att jag annars får ändra många fler inställningar som fortfarande ska vara svenska, som keymap, valuta, tid/datum, decimaltecken m.m.

Men är den engelska billigare så beror det ju på vad man tycker att sin tid är värd.

Vad menar du att du måste ändra på keymap valuta, mm??

Under installationen väljer man:
Language to install: English
Time and currencey format: Swedish
Keyboard and input metod: Swedish

Gör man så så behöver man inte ändra nånting.

Permalänk
Medlem

Alltså det finns numera bara en version av Windows 10 Pro. Det som är skillnaden mellan de olika språkvarianterna är att de är olika slipstreamade installationsvarianter och ingenting annat!

Så det spelar ingen roll vilket man köper!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad menar du att du måste ändra på keymap valuta, mm??

Under installationen väljer man:
Language to install: English
Time and currencey format: Swedish
Keyboard and input metod: Swedish

Gör man så så behöver man inte ändra nånting.

Det är väl precis vad jag skrev? Du ändrar ju fortfarande på dem, även om du gör det redan vid installationen?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det är väl precis vad jag skrev? Du ändrar ju fortfarande på dem, även om du gör det redan vid installationen?

Du skrev det som att det var jättekrångligt att få till svenskt tangentbord, valuta, mm om man installerar windows på engelska. JAg bara kommenterade att det är jätte enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det är väl precis vad jag skrev? Du ändrar ju fortfarande på dem, även om du gör det redan vid installationen?

Så två dropdowns på en sida under installation som ändå kommer upp som en del av processen vs installera Svensk och sen ändra med språkpaket och få ett Svengelskt OS.....

(Nu har jag inte kört Svenskt sen Vista/Win7 men språkpaketen var urdåliga som blandade sedan både Svenska och Engelska i tid och otid.)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du skrev det som att det var jättekrångligt att få till svenskt tangentbord, valuta, mm om man installerar windows på engelska. JAg bara kommenterade att det är jätte enkelt.

Det tycker jag inte att jag gjorde. Det har ju blivit enklare med nyare Windows-versioner dessutom, men det är fortfarande enklare att ändra bara en sak istället för flera.

Skrivet av Commander:

Så två dropdowns på en sida under installation som ändå kommer upp som en del av processen vs installera Svensk och sen ändra med språkpaket och få ett Svengelskt OS.....

(Nu har jag inte kört Svenskt sen Vista/Win7 men språkpaketen var urdåliga som blandade sedan både Svenska och Engelska i tid och otid.)

Nä, två dropdowns på en sida till svenska, jämfört med en dropdown på samma sida till engelska, i så fall?

Du kan ju ställa in install language precis som du ändrar på de andra två valen även om du har en "svensk" version?

Som sagt, jag sa inte att det var något jättejobb, bara att det var enklare att ändra på ett ställe än flera.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Så två dropdowns på en sida under installation som ändå kommer upp som en del av processen vs installera Svensk och sen ändra med språkpaket och få ett Svengelskt OS.....

(Nu har jag inte kört Svenskt sen Vista/Win7 men språkpaketen var urdåliga som blandade sedan både Svenska och Engelska i tid och otid.)

Samma sak fortfarande.

Permalänk
Medlem

Kan rapportera att jag köpte den svenska versionen och vid installationen kan man bara välja svenska som displayspråk och inmatning.

Laddade sedan ner den engelska språkpacken och ändrade till engelska MEN går inte helt smärtfritt tyvärr, "välkommen" står det på svenska vid inloggninsgskärmen bl a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Kan rapportera att jag köpte den svenska versionen och vid installationen kan man bara välja svenska som displayspråk och inmatning.

Laddade sedan ner den engelska språkpacken och ändrade till engelska MEN går inte helt smärtfritt tyvärr, "välkommen" står det på svenska vid inloggninsgskärmen bl a.

Om du köper på svenska så finns självklart bara svenska att välja.

Språkpacken till Windows har Microsoft misslyckats med. Dom lyckas aldrig ändra ALLT till det nya sproket. blir alltid fel.

Vilken version av windows köpte du? 7, 8, 8.1 eller 10

Permalänk
Medlem

Är licensnyckeln bunden till språket? Eller är det bara installationsmediat som är på svenska? Funderar över om @cfwin eventuellt kan ladda ner en ny version?

Personligen kör jag alltid engleksa på mina elektronikprylar så som dator, mobil, konsol etc. Förenklar vardagen då du söker på problem eller guides.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Kan rapportera att jag köpte den svenska versionen och vid installationen kan man bara välja svenska som displayspråk och inmatning.

Laddade sedan ner den engelska språkpacken och ändrade till engelska MEN går inte helt smärtfritt tyvärr, "välkommen" står det på svenska vid inloggninsgskärmen bl a.

Då föreslår jag att du laddar ned en engelsk ISO och installerar om så du får det språk du vill ha utan konstigheter. Du har ju redan en nyckel:

Download Windows 10 Disc Image (ISO File)
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10IS...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Är licensnyckeln bunden till språket? Eller är det bara installationsmediat som är på svenska? Funderar över om @cfwin eventuellt kan ladda ner en ny version?

Personligen kör jag alltid engleksa på mina elektronikprylar så som dator, mobil, konsol etc. Förenklar vardagen då du söker på problem eller guides.

Nyckeln är EJ språkbunden. Bara du har rätt version för din nyckel (Pro, Home. Enterprise) och typ (OEM, Retail) så kan du ha vilket språk du vill

Permalänk
Medlem

@alla ovanför. Jo, det slog mig också, får se om jag orkar göra det och hur mycket jag stör mig på det. Jag laddade ned den svenska installern till usb, det var mitt misstag

Är en win 10 pro OEM nyckel

Permalänk
Medlem

Fast! Hur är det nuförtiden med att ha flera hårddiskar anslutna när man installerar windows? Kommer ihåg att senast så var rekommendationen att enbart ha OS-hd:n inkopplad under installationen och efter det ansluta de övriga diskarna (det var så jag gjorde nu och nu är alla diskar inkopplade, orkar göra om det )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Fast! Hur är det nuförtiden med att ha flera hårddiskar anslutna när man installerar windows? Kommer ihåg att senast så var rekommendationen att enbart ha OS-hd:n inkopplad under installationen och efter det ansluta de övriga diskarna (det var så jag gjorde nu och nu är alla diskar inkopplade, orkar göra om det )

Det enklaste är att endast ha disken i som du ska installera på. Om du har flera diskar då måste disken vara kopplad till rätt SATA-port. BIOS vara rätt inställt. Och om du ha en annan disk med Windows på och inkopplad och försöker installera Windows på en annan disk, då är risken stor att bootfiler hamnar på den första disken med Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det enklaste är att endast ha disken i som du ska installera på. Om du har flera diskar då måste disken vara kopplad till rätt SATA-port. BIOS vara rätt inställt. Och om du ha en annan disk med Windows på och inkopplad och försöker installera Windows på en annan disk, då är risken stor att bootfiler hamnar på den första disken med Windows

Har windows installerat på min intel ssd 750 i pci-e slotten, gör det en skillnad? Så rekommendationen är ändå att rycka ut de andra SATA-sladdarna? Surt, la ett par-tre timmar på kabeldragningen igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Har windows installerat på min intel ssd 750 i pci-e slotten, gör det en skillnad? Så rekommendationen är ändå att rycka ut de andra SATA-sladdarna? Surt, la ett par-tre timmar på kabeldragningen igår

Det tar inte många sekunder att dra ur ström eller sata kabeln

Permalänk
Medlem

@niclasc: Mja, nu sitter ju båda sata-ssd diskarna under moderkortsplåten (som i sig ligger plant mitt i chassit), så då får jag åla ner fingrarna där igen och de andra diskarna är också finger-smärta att få ut.....pust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@niclasc: Mja, nu sitter ju båda sata-ssd diskarna under moderkortsplåten (som i sig ligger plant mitt i chassit), så då får jag åla ner fingrarna där igen och de andra diskarna är också finger-smärta att få ut.....pust!

Du måste ju inte dra ur kabel vid disken. Du kan dra ur på moterkortet

Permalänk
Medlem

@niclasc: Där sitter det ju ett par gigantiska grafikkort . Usch, ångrar så att jag valde fel version nu.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@niclasc: Där sitter det ju ett par gigantiska grafikkort . Usch, ångrar så att jag valde fel version nu.....

Det borde funka lika bra att bara stänga av SATA-kontrollern i bios mens du installerar.