Permalänk
Medlem

Ny dator - Skylake

Hej!

Tänkte införskaffa en ny dator. Tänkte beställa den monterad från inet, men tänkte sätta in en del delar själv när jag väl får den.

Behov - Småbarns pappa som man är blir det gaming när tid ges. Spelar i 1080p. Lirar lite csgo, fifa, vill kunna spela Star wars battlefront och lite nyare spel. I övrigt används datorn till surfande, film m.m.

Tänker mig en budget på typ 11-12 000 kr. Har dock redan använt 3000 idag till grafikkort.

Befintliga delar: Idag köpt ett ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC , när inet reade ut det. Har även en 250gigs SSD från förra datorn, samt en vanlig 2TB hdd för övrig laging. Behöver ej windows-licens.

Mitt egna förslag: http://www.inet.se/kundvagn/bild/8464399/2015-09-12

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8464351/2015-09-12

Hamnar då på totalt cirka 11500 för allt.

Frågor - Verkar detta vettigt? Räcker det med den cpu-kylaren om jag även vill överklocka lite? Förslag på alternativ kylare annars, som inet isf monterar?

Även tacksam för övrig återkoppling.

Allt gott!

Permalänk

@e-thorn: Jag tycker det ser ut som ett utmärkt bygge. Kylaren kommer fungera fint med moderat överklockning.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@e-thorn: Jag tycker det ser ut som ett utmärkt bygge. Kylaren kommer fungera fint med moderat överklockning.

Låter bra! Tack för svar. Jag antar att i7 processor är overkill till det jag ska använda datorn till. I spel ger det ingen påtaglig prestandaökning eller? Tänker att gamla i7:an kunde varit ett alternativ, fast roligare med nyare CPU

Någon mer som har någon input?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett sista försök att få återkoppling.... Andra minnen, moderkort etc?

Annars får jag ta och beställa den som den är:

Permalänk
Medlem

skulle slänga dit en http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2#/specs istället för cooler master cpufläkten mest pga den är bättre/tystare och mer framtidssäker ifall du vill uppgradera sockel i framtiden behöver du inte köpa ny cpukylare ;D

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Hade också varit sugen på den, men pratade med inets kundsupport, och de verkar hålla stenhårt på den där "Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!"-regeln @Aramith:

Permalänk
Medlem

Aha såpass hade inge koll på den regeln då jag alltid sätter ihop mina egna datorer, japp men då är det väl bara köra på med det du valt, om du inte är nöjd med kylaren sen så är det ju inte så svårt att köpa en ny och be någon som har koll på läget montera den åt dig

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Fractal design define S, kanske är lite onödigt "luftigt". Verkar dock schysst och ljuddämpat. Finns det något annat bra alternativt chassi?

Permalänk
Skrivet av e-thorn:

Fractal design define S, kanske är lite onödigt "luftigt". Verkar dock schysst och ljuddämpat. Finns det något annat bra alternativt chassi?

Hur är ett chassi "onödigt luftigt"?
FD Define S verkar vara ett utmärkt chassi för pengarna, så jag hade kört på det.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@e-thorn:

Okej saker, men kan ju rekommendera dig att kolla FB om du har några polare som kan byta åt dig..
800kr för installation kan ge dig en SSD eller lite närmare en i7'a

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser helt utmärkt ut, lycka till med det nya bygget.

Alltid kul med nya grejer att leka och pilla med!

Visa signatur

I7 13700KF - RTX 3070 - ASUS VG27A - Corsair K70 RGB - Logitech G502
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Hur är ett chassi "onödigt luftigt"?
FD Define S verkar vara ett utmärkt chassi för pengarna, så jag hade kört på det.

Funderat lite på r5:an. Den verkar vara bättre ljuddämpad i fronten. Men kostar ca 250kr mer.

Sen angående monteringen så känns de gött att få 1 års garanti från inet och jag har redan en 250gb ssd.

Lutar nog åt samma lista fast med r5:an nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vet du om garantin håller om du öppnar burken och stoppar in egen ssd?

Permalänk

Du har ju fortfarande garanti på sakerna även om du monterar själv.
Är ljudnivå viktigt så kör på Fractal Design R5.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Enligt kundtjänsten så bröts inte garantin av att man va inne o pillade själv. @Silverfsk:

Sen var det visst ett extra års garanti man fick. Så totalt 2 år.

Blir nog att jag tar o beställer den nu. Tar r5an.

Permalänk
Skrivet av e-thorn:

Enligt kundtjänsten så bröts inte garantin av att man va inne o pillade själv. @Silverfsk:

Sen var det visst ett extra års garanti man fick. Så totalt 2 år.

Blir nog att jag tar o beställer den nu. Tar r5an.

Okej, vad bra!

Det har funnits ett R3 och ett R4 här hemma och de har varit grymma chassin! R5:an är ett bra val.