Mist Fpga flera datorer i en kompakt enhet.

Permalänk
Medlem

Mist Fpga flera datorer i en kompakt enhet.

Ville bara se om någon mer än mig har den här enligt mig helt underbara tingesten och kanske vill dela med sig av sina erfarenheter.
Har sen tidigare en Amiga 1200 och en C64 men efter flytt till lägenhet svårt att ha dem framme och använda dem.

Då stötte jag på Mist fpga https://github.com/mist-devel/mist-board/wiki
De kärnor jag provat är Amiga AGA (Minimig) , Atari ,C64 och MSX och de har fungerat över förväntan så för er som tröttnat på att emulera de gamla datorerna men kanske inte har plats för de gamla klenoderna så kanske detta är något för er.

Permalänk
Medlem

Fler som har pillat med fgpa retro stuff ser jag!

https://www.youtube.com/user/kevtris/videos
Kevtris är en som har gjort detta med men ej släppt nåt än och vad jag kommer ihåg av hans filmer så skulle hans konsoll (heller vad man nu ska kalla det) betydligt fler än mist klarar av.
Och det mesta av programeringen av själva systemen (som är betydligt fler än mist) är klart det som är kvar är att sy ihop allt med menyer och så vidare.

Sen började han och Jason från gametechus att prata om NES mod och att det inte fanns HDMI mod och Kevtris sa hmmm min NES fgpa system är helt klart och det borde vara ganska lätt att modifiera det till att fungera med en NES HDMI mod.
Och nu ca ett år senare så har dom första Hi-Def NES skickats ut för 2-3 veckor sen.
Jag antar att han kommer fortsätta med fgpa "konsollen" om ett tag när hi-def nes är ute och den fungerar bra och nrä dom fått kontroll på tillverkningen/osv.

Det bästa med denna mod jämfört med tex en hdmi scaler som tex XRGBmini som är en av dom bästa och snabbaste (men ändå ger rätt bra med inputlag 20-60ms som är märkbart) är att det handlar om som mest 2-3ms inputlag.

Samma sak ska det tydligen vara när man kör hela systemen genom en fgpa dvs i stort sett ingen inputlag som man alltid får med en emulator hur snabb dator man än kör emulatorn på.

I vilket fall så är det rätt intresant.
Och båda dessa kanlar är rätt intresanta om man är intreserad av retro skräp

Kolla runt lite på mist sida nu och ser att det är bara finns VGA ut och för tex HDMI så rekomenderar dom XRGB men då får du inputlag.
Kevtris "konsoll" har en hdmi ut och kommer inte att ge mer än dom där 2-3ms inputlag som hi-def nes ger.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Fler som har pillat med fgpa retro stuff ser jag!

https://www.youtube.com/user/kevtris/videos
Kevtris är en som har gjort detta med men ej släppt nåt än och vad jag kommer ihåg av hans filmer så skulle hans konsoll (heller vad man nu ska kalla det) betydligt fler än mist klarar av.
Och det mesta av programeringen av själva systemen (som är betydligt fler än mist) är klart det som är kvar är att sy ihop allt med menyer och så vidare.

Sen började han och Jason från gametechus att prata om NES mod och att det inte fanns HDMI mod och Kevtris sa hmmm min NES fgpa system är helt klart och det borde vara ganska lätt att modifiera det till att fungera med en NES HDMI mod.
Och nu ca ett år senare så har dom första Hi-Def NES skickats ut för 2-3 veckor sen.
Jag antar att han kommer fortsätta med fgpa "konsollen" om ett tag när hi-def nes är ute och den fungerar bra och nrä dom fått kontroll på tillverkningen/osv.

Det bästa med denna mod jämfört med tex en hdmi scaler som tex XRGBmini som är en av dom bästa och snabbaste (men ändå ger rätt bra med inputlag 20-60ms som är märkbart) är att det handlar om som mest 2-3ms inputlag.

Samma sak ska det tydligen vara när man kör hela systemen genom en fgpa dvs i stort sett ingen inputlag som man alltid får med en emulator hur snabb dator man än kör emulatorn på.

I vilket fall så är det rätt intresant.
Och båda dessa kanlar är rätt intresanta om man är intreserad av retro skräp

Kolla runt lite på mist sida nu och ser att det är bara finns VGA ut och för tex HDMI så rekomenderar dom XRGB men då får du inputlag.
Kevtris "konsoll" har en hdmi ut och kommer inte att ge mer än dom där 2-3ms inputlag som hi-def nes ger.

Köpte den mest för för att använda amiga funktonen kopplad till en 4:3 monitor så det spelar inte så stor roll att den inte har hdmi...