Sony Vaio hängt sig i formatering. Kan ej starta....

Permalänk
Inaktiv

Sony Vaio hängt sig i formatering. Kan ej starta....

Hej.. Ska imoregon sälja min Sony vaio och tänkte därför formatera den nu ikväll innan. Den är sedan tidigare uppdaterad med win10 ifrån win 8.. Gick in via datorns egna omställningsprogram och valde att formatera. Fick upp varning att om du accepterar detta kommer du inte kunna gå tillbaka till din tidigare windows version mm.. tröck ja... allt gick fint till 99% sen stod den där i 2 timmar typ.. Sen kom rutan :datorn har oväntat startats om eller avbrutits och din windows installation har misslyckats blaha blaha,, tryck OK för att starta om datorn och börja om.. När jag trycker OK startar datorn om men sedan kommer samma ruta upp igen.. Har startat om den själv genom att hålla in knappen.. Dock samma resultat... får inte upp nå bios lr liknande.. Har verkligen gått bet..... what to do?

Tagit bort "skrik" (caps lock) //screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv

kan man eventuellt lägga in windows via sticka?? eller känner den ens av det? får inte upp bios? Och om jag får till det, hur gör jag då med alla drivisar och sånt som är "inbyggt"????

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du borde kunna boota från usb och installera om datorn, drivrutinerna som saknas efter installationen får du ladda hem från datorns hemsida och installera manuellt, har du tur så fungerar nätverket så du kan köra win update.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du kan installera om datorn med microsofts egna verktyg, just ämnat att installeras från USB-sticka. Här: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Använde det själv så sent som för 2h sedan och blåste rent en w10-installation som tidigare uppdaterats från win7.

Eller så kan du tanka hem ISO-filen från microsoft för passande windows 10 du uppdaterat till och sedan via RUFUS (https://rufus.akeo.ie/) installera iso-filen på USB-minnet.

Båda ovan metoder fungerar finemang. Personligen föredrar jag RUFUS eftersom jag tycker mig ha större kontroll då.
Kommer du inte åt iso-filen från microsoft så har jag den liggande. Hör av dig via pm isf.
Den är laglig och inga konstigheter, men går bara att installera på datorer som är kopplade med en äkta w10-licens.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

Du kan installera om datorn med microsofts egna verktyg, just ämnat att installeras från USB-sticka. Här: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Använde det själv så sent som för 2h sedan och blåste rent en w10-installation som tidigare uppdaterats från win7.

Eller så kan du tanka hem ISO-filen från microsoft för passande windows 10 du uppdaterat till och sedan via RUFUS (https://rufus.akeo.ie/) installera iso-filen på USB-minnet.

Båda ovan metoder fungerar finemang. Personligen föredrar jag RUFUS eftersom jag tycker mig ha större kontroll då.
Kommer du inte åt iso-filen från microsoft så har jag den liggande. Hör av dig via pm isf.
Den är laglig och inga konstigheter, men går bara att installera på datorer som är kopplade med en äkta w10-licens.

snabb fråga... hur stort måste usb,t vara? samt kommer jag även där behöva leta hem alla drivisar själv?

Permalänk
Skrivet av anon217901:

snabb fråga... hur stort måste usb,t vara? samt kommer jag även där behöva leta hem alla drivisar själv?

4Gb tror jag. ISO-filen från Microsoft är på ca 3Gb.
Den sticka jag använda är dock på 16Gb så jag vet inte säkert att man klarar sig på 4Gb, men gissar det.

Det varierar från dator till dator. Ibland hittar Win10 allt direkt, andra gånger så måste man ladda in drivrutiner manuellt.
Tanka hem iaf drivrutinen till nätverkskortet från tillverkarens hemsida först, så har du det ifall att.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon217901:

snabb fråga... hur stort måste usb,t vara? samt kommer jag även där behöva leta hem alla drivisar själv?

Jag tror win ryms på ett 4 Gbyte minne, du börjar med nätverket om det inte fungerar, när det är installerat kör du klart win update och sedan kollar du i enhetshanteraren vad som återstår att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

4Gb tror jag. ISO-filen från Microsoft är på ca 3Gb.
Den sticka jag använda är dock på 16Gb så jag vet inte säkert att man klarar sig på 4Gb, men gissar det.

Det varierar från dator till dator. Ibland hittar Win10 allt direkt, andra gånger så måste man ladda in drivrutiner manuellt.
Tanka hem iaf drivrutinen till nätverkskortet från tillverkarens hemsida först, så har du det ifall att.

ok, tack får försöka lösa detta.. tyvärr hitta jag bara ett usb på 2gig.. haha, detta går så bra... ska försöka igen med sonys inbyggda vaiocare, men antar det är ett dött lopp där då det mesta borde försvunnit vid formateringen...

Permalänk
Inaktiv

gör allt i min makt för att försöka slippa leta drivisar manuellt:P

Permalänk

@anon217901:
Har du väl tankat ned ISO-filen så kan du ju bränna ut den på en dvd istället, om du nu saknar tillräckligt stort usb-minne.

Åja, sånt meck är det inte att tanka drivrutinerna manuellt, de ligger ju här antagligen. Bara klicka in rätt modell: http://esupport.sony.com/p/select-system.pl?DIRECTOR=DRIVER

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

@yepsson:
Har du väl tankat ned ISO-filen så kan du ju bränna ut den på en dvd istället, om du nu saknar tillräckligt stort usb-minne.

Åja, sånt meck är det inte att tanka drivrutinerna manuellt, de ligger ju här antagligen. Bara klicka in rätt modell: http://esupport.sony.com/p/select-system.pl?DIRECTOR=DRIVER

vore ju lätt om jag hade haft en cd läsar/brännare på min stationära

löser detta. borde ju kunna använda polarens win7 usb sticka, installera allt, sen uppgradera? fast datorn levererades med win8, påverkar det drivisarna på något vis? med touchskärm osv. osv.

Permalänk
Skrivet av anon217901:

vore ju lätt om jag hade haft en cd läsar/brännare på min stationära

löser detta. borde ju kunna använda polarens win7 usb sticka, installera allt, sen uppgradera? fast datorn levererades med win8, påverkar det drivisarna på något vis? med touchskärm osv. osv.

Om din dator levererades med win8 så kommer du ju inte kunna slänga in en win7 med din licens. Din licens täcker win8 isf, samt din uppgradering till win10 som du isf har gjort.

Hade jag varit du så hade jag antingen köpt en stor nog sticka, eller låna en tillfälligt av en kompis.

Gällande drivrutiner så hänvisar jag igen till Sonys hemsida, där har du det som behövs.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

Om din dator levererades med win8 så kommer du ju inte kunna slänga in en win7 med din licens. Din licens täcker win8 isf, samt din uppgradering till win10 som du isf har gjort.

Hade jag varit du så hade jag antingen köpt en stor nog sticka, eller låna en tillfälligt av en kompis.

Gällande drivrutiner så hänvisar jag igen till Sonys hemsida, där har du det som behövs.

men jag har en ny licens med win7.. borde inte det gå? och sen uppdatera till 10 direkt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon217901:

men jag har en ny licens med win7.. borde inte det gå? och sen uppdatera till 10 direkt?

Jo win fungerar, men en liten reservation för drivrutiner, om datorn kom med win 8 kanske det saknas drivrutiner för win 7.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@anon217901:

Har du en ny licens för win7, så ska det fungera under förutsättning att den iso som finns på stickan passar ihop med ditt serienummer. Det är ju inte säkert att du och din kompis har samma version av windows, inte ens om ni båda har w7.

Säkrast är att tanka hem iso från microsoft som passar till ditt serienummer (home, pro osv) och sedan lägga in det på en sticka som jag skrev i mitt första inlägg i tråden.

Nu drar jag mig tillbaka. Lycka till.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM