Asus MG279Q – Gaming med IPS-panel, 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk

???

Var inte tanken med att kalla tillbaka skärmarna så att freesync begränsningen från 35 till 90 skulle åtgärdas? Tycker nästan synd om dom som har väntat på denna skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Ser att dom har fixat skuggorna / blur-reduction med freesync på.

Det går frammåt för Freesync om det inte vore för 90Hz begränsningen så skulle jag nog tagit denna över acern.

Hoppas den kan köra 144Hz Freesync i framtiden med en driver update.

Omöjligt då det är scalern som inte klarar av det.

Permalänk
Medlem

Tackar för en heltäckande genomgång av en såpass intressant skärm.
En fråga som kvarstår för en köpare är ifall det kan finnas något sätt att verifiera vilket firmware en skärm har utfrån någon slags märkning, utan att behöva starta upp skärmen i fråga? För den som kanske inte litar på att alla försäljare har skickat tillbaka samtliga skärmar med buggig firmware. (eller råkat fått en buggad tillbaka ifrån distributör för den delen) Det är förståss bäst att handla av en firma som kan försäkra om detta före köp, men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag tycker freesync är lite skumt i dagens läge. Motivationen för att skaffa en skärm med freesync är för att den skulle vara billigare än G-sync, men i dagsläget verkar det ju nästan som att de kostar precis lika mycket. Vad är fördelen på Freesync om det inte längre handlar om det billigare priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Man använder i alla fall en interposer och stackar 2st 1GB HBM minnes moduler på varandra. 2.5D Minnen heter det.

Jag hittar _ingen_ information från hynix, om denna teknologi.

Och hur är det tänkt att fungera? Du behöver ju separata kommandon och databussar till varje av de två "stackade" HBM-cippen. Chippen i sig är BGA, med extremt tätt placerade pinnar. Vad man skulle kunna göra, då är att ha en extra interposer mellan chippen, som i sin tur är kopplad till den i botten, men det blir genast rätt svårt i den "undre" interposren att koppla in den övre, du behöver lika mycket area som HBM-chippet redan tar, så det är smidigare att bara stoppa dem brevid varandra.

Permalänk

Titeln på artikeln kanske borde ändras till 144hz ELLER Freesync

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jag hittar _ingen_ information från hynix, om denna teknologi.

Och hur är det tänkt att fungera? Du behöver ju separata kommandon och databussar till varje av de två "stackade" HBM-cippen. Chippen i sig är BGA, med extremt tätt placerade pinnar. Vad man skulle kunna göra, då är att ha en extra interposer mellan chippen, som i sin tur är kopplad till den i botten, men det blir genast rätt svårt i den "undre" interposren att koppla in den övre, du behöver lika mycket area som HBM-chippet redan tar, så det är smidigare att bara stoppa dem brevid varandra.

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

http://linustechtips.com/main/topic/355737-r9-390x-achieves-8...

One of our sources confirmed to us that the Radeon R9 390X will be a single GPU card (Fiji XT) with 8GB of HBM memory

AMD manages to integrate 8GB of HBM memory at its peak thanks to a series of improvements to the interposer TSV developed with SK Hynix: the technology in question is called "Dual Link Interposer" (from 4 to 8-Hi-Hi). With a Dual Link Interposing design, SK Hynix will be able to stack 4x (Dual 1GB HBM modules) via an Interposer (2.5D stacking).This will allow AMD to take advantage of a larger amount of memory without having to wait for the arrival of the HBM 2nd generation.

2x 4-HI HBM1 (which should technically be called 8-Hi-Hi according to nomenclature rules) features a 1024-bit interface, two prefetch operations per IO (dual command) and can push 128GB per second per pin. The tRC is 48nm, tCCD is 2ns (1tCK), and VDD is 1.2V.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

G-Sync har vunnit. NVIDIA med deras G-Sync kan i alla fall ge 144Hz med sin teknik.

Och samma företag gör inge revolution på grafikkort heller utan istället finslipar redan existerande kort istället. " R9 290X v2"

Och Fury som sas 8 GB ner till 4GB..

Orkar inte höra namnet med 3 ord. SKAM!

Nvidia kan inte definitivt "vinna" med Gsync så länge den är låst. För Nvidia gäller endast att hålla den vid liv. Freesync skulle potentiellt kunna vinna om den antas av Intel och Nvidia.

Men nu ska vi inte börja något fanboy-krig, är verkligen less på sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klos_:

Jag måste säga att jag tycker freesync är lite skumt i dagens läge. Motivationen för att skaffa en skärm med freesync är för att den skulle vara billigare än G-sync, men i dagsläget verkar det ju nästan som att de kostar precis lika mycket. Vad är fördelen på Freesync om det inte längre handlar om det billigare priset?

Tillverkarna tar ut lite extra just för tekniken är ny. Priset kommer mycket troligt gå ner. Sett free-sync skärmar neråt 5000kr, men gissar nästa skärmsläpp kommer det även billigare skärmar (får man hoppas), beror också på efterfrågan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

One of our sources confirmed to us that the Radeon R9 390X will be a single GPU card (Fiji XT) with 8GB of HBM memory

Jo, precis...

Förutom den där läckan finns det _ingen_ information om denna revolutionerande teknologi, som Hynix skulle skrikigt om om den fanns, för att det största problemet med HBM just nu är kapaciteten.

Citat:

[i]AMD manages to integrate 8GB of HBM memory at its peak thanks to a series of improvements to the interposer TSV developed with SK Hynix: the technology in question is called "Dual Link Interposer" (from 4 to 8-Hi-Hi). With a Dual Link Interposing design, SK Hynix will be able to stack 4x (Dual 1GB HBM modules) via an Interposer (2.5D stacking).This will allow AMD to take advantage of a larger amount of memory without having to wait for the arrival of the HBM 2nd generation.

"Dual Link Interposer" är rätt nonsens, f.ö. Vad betyder det ens? En interposer är som ett moderkort, men i mindre skala. Vad betyder det att den är dual link?

Alla bilderna visar helt standard HBM, med interposer eller direkt på logiken. Vad ska de bevisa?

Det går inte just nu att stapla åtta minneskretsar på varandra med TSV, eftersom det blir lite för mycket hål och för lite krets då.

Permalänk
Medlem

Mr. Ytterberg,

Vad slutade det med för RGB-settings i Racing-läget då?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jo, precis...

Förutom den där läckan finns det _ingen_ information om denna revolutionerande teknologi, som Hynix skulle skrikigt om om den fanns, för att det största problemet med HBM just nu är kapaciteten.
"Dual Link Interposer" är rätt nonsens, f.ö. Vad betyder det ens? En interposer är som ett moderkort, men i mindre skala. Vad betyder det att den är dual link?

Alla bilderna visar helt standard HBM, med interposer eller direkt på logiken. Vad ska de bevisa?

Det går inte just nu att stapla åtta minneskretsar på varandra med TSV, eftersom det blir lite för mycket hål och för lite krets då.

"Revolutionerade" vet jag väl inte. Finn rätt mycket information om 2.5D minnen på nätet om man bara öppnar ögonen och faktiskt läser lite innan man skriver . "Dual link" är troligen en enklare förklaring till "2.5D minnen eftersom man seriekopplar i princip 2st 1GB moduler på en passiv interposer. Medans "true" 3D nand minnen stackas på varandra eftersom TSVn finns i modulen.

LÄS

There are two classes of true 3D chips which are being developed today. The first is known as 2½D where a so-called silicon interposer is created. The interposer does not contain any active transistors, only interconnect (and perhaps decoupling capacitors), thus avoiding the issue of threshold shift mentioned above.

The chips are attached to the interposer by flipping them so that the active chips do not require any TSVs to be created. True 3D chips have TSVs going through active chips and, in the future, have potential to be stacked several die high (first for low-power memories where the heat and power distribution issues are less critical).

https://www.semiwiki.com/forum/showwiki.php?title=Semi+Wiki:T...

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/LinkedIn-Posts-Hint-...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

LÄS

There are two classes of true 3D chips which are being developed today. The first is known as 2½D where a so-called silicon interposer is created. The interposer does not contain any active transistors, only interconnect (and perhaps decoupling capacitors), thus avoiding the issue of threshold shift mentioned above.

The chips are attached to the interposer by flipping them so that the active chips do not require any TSVs to be created.

Det här kan man kalla en föregångare till HBM, där man stoppar chippen direkt på logiken (ram-on-logic).

Det har sina fördelar, specifikt att chippen är direkt kopplade till din GPU/whatever. Det har även sina nackdelar, att chippen inte är stackade på höjden.

Så de sitter bredvid varandra. (2.5D)

Citat:

True 3D chips have TSVs going through active chips and, in the future, have potential to be stacked several die high (first for low-power memories where the heat and power distribution issues are less critical).

Det här är HBM. Att säga "in the future" pekar på att du läser rätt gamla sidor.
De nuvarande är en fem-stack med TSV:s, en logik och fyra lite-logik + RAM (ungefär som DDR3-DIMMar, botten-logiken är stora delar av minneskontrollern)

Jo, jo, det heter HBM. Fortfarande inget om nya revolutionerande "2.5D", som inte är samma som den 2.5D vi haft i flera år.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dallen:

Mr. Ytterberg,

Vad slutade det med för RGB-settings i Racing-läget då?

Det är egentligen irrelevant eftersom det är olika för olika exemplar. Men det står i mätgrafiken.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av M3ntalist:

???

Var inte tanken med att kalla tillbaka skärmarna så att freesync begränsningen från 35 till 90 skulle åtgärdas? Tycker nästan synd om dom som har väntat på denna skärm.

Syftet med återkallande var att de första skärmarna hade fel firmware som frame-skippade i 144 Hz och i praktiken bara körde 120 Hz. 35-90-Freesync-begränsningen ligger så långt jag förstått det hela i hårdvaran. I scalern som driver själva panelen och det kan inte avhjälpas med ny firmware. Snarare så att ersättaren till MG279Q, när och om den kommer, har en mer kapabel hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Syftet med återkallande var att de första skärmarna hade fel firmware som frame-skippade i 144 Hz och i praktiken bara körde 120 Hz. 35-90-Freesync-begränsningen ligger så långt jag förstått det hela i hårdvaran. I scalern som driver själva panelen och det kan inte avhjälpas med ny firmware. Snarare så att ersättaren till MG279Q, när och om den kommer, har en mer kapabel hårdvara.

Tack för förklaringen, Thomas.

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen djupt besviken. 35-90 Hz range på freesyncen var inget jag störde mig på men det faktum att den får en väldigt mycket högre responstid under 144 Hz är ingen höjdare. Det kombinerat med ingen form av strobing gör att jag inte kan köpa den här skärmen med gott samvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag är egentligen djupt besviken. 35-90 Hz range på freesyncen var inget jag störde mig på men det faktum att den får en väldigt mycket högre responstid under 144 Hz är ingen höjdare. Det kombinerat med ingen form av strobing gör att jag inte kan köpa den här skärmen med gott samvete.

Tyvärr är det ju lite begränsningar på sacalers än, men troligen framtida IPS skärmar så ska det vara löst.

Är oftast så att man bör vänta till gen 2/3 innan man köper en produkt (stressas oftast fram och testas inte ordentligt, så alla buggar fixas oftast till version 2/3 om dom inte får för sig att snåla in på något annat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr är det ju lite begränsningar på sacalers än, men troligen framtida IPS skärmar så ska det vara löst.

Är oftast så att man bör vänta till gen 2/3 innan man köper en produkt (stressas oftast fram och testas inte ordentligt, så alla buggar fixas oftast till version 2/3 om dom inte får för sig att snåla in på något annat).

Nja ASUS snålade snarare på den i den här produkten men som sagt freesync rangen störde mig inte men att responstiden ökade enormt på alla refreshrates förutom 144 är inte okej.

Att det inte finns någon form av strobing är också en gamebreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja ASUS snålade snarare på den i den här produkten men som sagt freesync rangen störde mig inte men att responstiden ökade enormt på alla refreshrates förutom 144 är inte okej.

Att det inte finns någon form av strobing är också en gamebreaker.

ASUS påstod att det inte fanns någon annan passande scaler till denna display. Var det en lögn menar du?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

ASUS påstod att det inte fanns någon annan passande scaler till denna display. Var det en lögn menar du?

Fanns ingen nej, men de kunde garanterat ha utvecklat en. Det går ju uppenbarligen att ha dessa skärmar utan de fel ASUS har lyckats få till med sin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fanns ingen nej, men de kunde garanterat ha utvecklat en. Det går ju uppenbarligen att ha dessa skärmar utan de fel ASUS har lyckats få till med sin.

Jo, självklart. Men det kostar ju pengar och smidigare för dom att sälja en halvt stympad skärm. Sen lansera en ny på vinsten på förra skärmen utan denna märkliga uppdaterings intervallet.

Troligen nästa vår, om det inte skärmtillverkarna tänkt släppa något i höst eller efter E3. Har inte hört att nya skärmar är på väg i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja ASUS snålade snarare på den i den här produkten men som sagt freesync rangen störde mig inte men att responstiden ökade enormt på alla refreshrates förutom 144 är inte okej.

Så är det i praktiken med alla skärmar. Ta vilken 144 Hz:are som helst och kör den i 60 Hz. Släpar ordentligt mer, overdriveskuggorna blir mycket tydligare etc.

Detta är väl kanske något som bäst sammanfattar dilemmat/situationen just nu för G-Sync vs. Freesync. Dynamiska frekvenser innebär också dynamiska responstider, dynamisk overdrive etc. Med G-Sync och den scaler som används har Nividia gått in för att lösa/trimma bort detta problem inför varje panel. Med Freesync är det skärmtillverkaren själv som måste lösa alltihopa. Dit har de inte kommit ännu.

Nvidia har väl grundforskat kring detta i vad, tre år? Asus och alla andra som vill hoppa på Freesync-tåget har knappt börjat. Så rådet om att vänta till generation två eller tre är ett bra råd. Som det alltid har varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så är det i praktiken med alla skärmar. Ta vilken 144 Hz:are som helst och kör den i 60 Hz. Släpar ordentligt mer, overdriveskuggorna blir mycket tydligare etc.

Ja det blir lite långsammare men det är en solklar bugg/snålande från ASUS sida på den här skärmen som du hade vetat om du läst lite recensioner.
Kolla bara hur enorm skillnaden blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja det blir lite långsammare men det är en solklar bugg/snålande från ASUS sida på den här skärmen som du hade vetat om du läst lite recensioner.
Kolla bara hur enorm skillnaden blir.

http://i.imgur.com/qoYiiZJ.png

Vilken skärm är det du skickat bild på och lägga upp i så fall en jämförsbild vore bra så man hänger på vad du menar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vilken skärm är det du skickat bild på och lägga upp i så fall en jämförsbild vore bra så man hänger på vad du menar.

Det är hur mycket sämre responsen blir på MG279Q vid andra refreshrates än 144 Hz. Det vi pratat om från början om du har hängt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är hur mycket sämre responsen blir på MG279Q vid andra refreshrates än 144 Hz. Det vi pratat om från början om du har hängt med.

Jo det hänger jag med på, men borde ju ha en bild på annan 144Hz skärm som jämförelse bredvid varandra. Enklare att göra en rak jämförelse utan att leta runt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Grejen är att andra skärmar har inte det problemet, minskningen är minimal och inte över 10 ms mellan 120 och 144 Hz.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig precis en sådan skärm och är supernöjd.
Nu är jag ingen hardcore FPS gamer utan det blir lite blandat spelande blandat med desktop arbete.
En STOR fördel med denna (och många andra icke g-sync skärmar) är att den har mer än en videoingång. Det var det som gjorde att jag valde bort G-Sync.

Högtalarna suger i vanlig ordning men dom används sällan så spelar mindre roll.
Gillar menykontroll med "joysticken" bakpå skärmen, fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Har dom "Rättat" upp denna skärmen tills nu?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James