Microsoft rullar ut "hemliga" uppdateringar till Windows 10

Permalänk
Medlem

Ont: så har jag stängt av automatiska uppdateringar, tvingas tom installera W10 utan nätverkskabel i så att det korkade oset inte installerar värdelösa AMD o realtek drivers automatiskt det första den gör.
Tänker inte installera några updates som jag inte vet vad dom gör heller.

§7
Permalänk
Inaktiv

Med tanke på förändringarna med hur uppdateringar installeras är det inte så konstigt. Systemet ska sköta sig själv, användaren har viktigare saker att lägga sin tid på än att läsa om och installera uppdateringar.

Samtidigt gör detta mig lite tveksam på hur mycket MS verkligen förändrats. Just detta gör mig ändå osäker på om jag kan lita på MS, speciellt när det blir svårare för mig som avancerad användare att ha koll på vad jag installerar.

Ska mycket till för att jag lägger ner Windows och återvänder till Kubuntu och lägga mitt spelande helt på Wii U, PS4 och Xbox One istället. Men detta är möjligen ett litet steg i den riktningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur kan man klaga på att man får en hemlig uppdatering när man valt ett operativsystem som inte är free/opensource. När du installerar Windows har man ingen aning om vad som installeras på sin dator. Så vad spelar det för roll då om man får en hemlig uppdatering? Man har ingen som helst aning vad som finns i operativsystem Windows 7/8 heller. Att säga att man ska nedgradera till äldre version pga hemlig uppgradering är argumentationsfel. Koden för Windows 7/8 är stängd så det är exakt samma situation som att installera Windows 10 med hemliga uppdateringar. Att argumentera så är fel rent logiskt. Man borde installera någon Linux dist om man verkligen vill veta vad som installeras på sin dator inte Windows 7/8. Jag kör Windows och vet att jag inte kan se vad min dator har för sig pga att koden är stängd men det är mitt sista bekymmer

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

NSA/PRISM och FRA till exempel. Avlyssnade presidenters telefonsamtal. Eller smartphones som spårar varenda steg du tar. Facebook som tar över rättigheterna för bilder du lägger upp och samlar in enorma mängder personlig data, personnummer, telefonnummer m.m.

Men att släppa ett OS som ger dig mängder av möjligheter att själv kontrollera integritetsinställningar... Cortana har till och med en anteckningsbok du kan kolla i och ändra.... jag förstår faktiskt inte hur MS hade kunnat göra det bättre.

Men de problemen du nämner är ju också där i Windows 10. även Windows telefoner spårar en etc, och det är fortfarande omtvistat hur många bakdörrar NSA har.

Se'n att presidenter avlyssnas är i så fall en diplomatisk snubbeltråd snarare än integritetskränkande massövervakning.

Dock har du rätt i att man, om man utgår ifrån att reglagen gör det de påstår, har viss möjlighet att påverka "spioneriet", men det är inställningar som är svåra att hitta och som standard så är allt på "fullt blås" från start. Om Microsoft på allvar brytt sig om integriteten så hade inställningarna varit lätta att hitta och spårning mm avslaget som standard.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men de problemen du nämner är ju också där i Windows 10. även Windows telefoner spårar en etc, och det är fortfarande omtvistat hur många bakdörrar NSA har.

Se'n att presidenter avlyssnas är i så fall en diplomatisk snubbeltråd snarare än integritetskränkande massövervakning.

Dock har du rätt i att man, om man utgår ifrån att reglagen gör det de påstår, har viss möjlighet att påverka "spioneriet", men det är inställningar som är svåra att hitta och som standard så är allt på "fullt blås" från start. Om Microsoft på allvar brytt sig om integriteten så hade inställningarna varit lätta att hitta och spårning mm avslaget som standard.

Det sjuka är ju att folk redan är villiga att lämna ut all information. På Facebook, med sin smartphone och när de köper prylar med kreditkort. Sen klagar man på Windows 10? Sån jäkla dubbelmoral och ett hycklari så man storknar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Skrämmande det här med avsaknad av information och insyn.

Rent generellt känns det som att det är under detta årtioende som folk gav bort rätten till personlig integritet och i stället får folk som har integritet och stolthet frågan om de har något att dölja medan det i själva verket handlar om rätten till ett privatliv.

Fast det där bygger ju på att du har hela ditt liv på din dator, vilket åtminstone jag definitivt inte har. Det är dessutom ingen nyhet att stora företag samlar information om det du har/gör på din enhet, oavsett typ av enhet.

OnT: Jag har egentligen aldrig läst vad uppdateringarna förändrar ändå, så för min del är det ingen "big deal".

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Så blir det med stängd mjukvara. Man har ingen aning om vad som är inuti, de kan skriva vad de vill och det går ändå inte att verifiera det. Varför oroa sig så mycket om vad en liten uppdatering innehåller när det som uppdateras är ett helt operativsystem som redan från början är fyllt med massa hemligheter. Har man accepterat detta koncept för operativsystemet borde man kunna acceptera detta även för uppdateringarna.

Fast man kan ju ändå tycka att det vore trevligt med lite ledtrådar om vad som kan tänkas påverkas av uppdateringen. Men de som kör Win 10 Home har väl ändå inget val att inte installera uppdateringar och då kvittar det väl vad de skriver om dem.

Själv föredrar jag öppen källkod när jag får välja.

Edit: Nu ser jag att Subwoofermania precis skrivit samma sak redan (missade sidan 2 i tråden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men de problemen du nämner är ju också där i Windows 10. även Windows telefoner spårar en etc, och det är fortfarande omtvistat hur många bakdörrar NSA har.

Se'n att presidenter avlyssnas är i så fall en diplomatisk snubbeltråd snarare än integritetskränkande massövervakning.

Dock har du rätt i att man, om man utgår ifrån att reglagen gör det de påstår, har viss möjlighet att påverka "spioneriet", men det är inställningar som är svåra att hitta och som standard så är allt på "fullt blås" från start. Om Microsoft på allvar brytt sig om integriteten så hade inställningarna varit lätta att hitta och spårning mm avslaget som standard.

NSA gör avlyssning på långt fler ställen än bara i windows-operativen. Det läkte ut att dom stoppade försändelser av cisco-utrustning vilka har över 50% av nätverksmarknaden i ett järngrepp.
FRA avlyssnar även dom all trafik som passerar sveriges gränser, dvs. både in och ut. Med andra ord gör dom avlyssning på i stort sett hela svenska befolkningen och även folk från andra länder.

NSA, FRA, GCHQ med flera är långt större problem än att det har kommit ett nytt proprietärt OS som likt tidigare OS kan göra vad fan dom vill under huven. Dessa saker är det tyst om i dagsläget och det är dålig diskussion om personlig integritet på nätet.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Om alla spel jag brukar spela funkade på Linux så hade jag kastat ut Windows för ett bra tag sen. Börjar dock röra sig åt det hållet vilket är väldigt positivt.

Permalänk
Medlem

Vore bra om Windows 10 Windows update kunde återgå till samma system som Windows 7, Windows 8.x.

Windows update är bland det värsta i hela windows 10, börjar tröttna rejält på härket..

Sen behöver Microsoft jobba lite med stabiliteten, idag sluta nya menyn + meddelande center (eller vad det nu heter) fungera helt, dvs gick inte att få fram på nått vis, omstart, stänga av osv hjälpte inte, en Systemåterställning till igår avhjälpte det hela dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det sjuka är ju att folk redan är villiga att lämna ut all information. På Facebook, med sin smartphone och när de köper prylar med kreditkort. Sen klagar man på Windows 10? Sån jäkla dubbelmoral och ett hycklari så man storknar.

Näe. Man kan faktiskt vara missnöjd med datainsamlingen även om man har produkter som pysslar med detta. Jag har inte fällt ett ont ord om windows 10 kring det här (har inte kommenterat w10 alls för den delen vad jag minns), men jag känner själv en del missnöje kring googles massiva datainsamling trots att jag använder en del av deras produkter.
Jag tycker gott att man kan få ha synpunkter på produkter man använder även om de inte bara är positiva.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det sjuka är ju att folk redan är villiga att lämna ut all information. På Facebook, med sin smartphone och när de köper prylar med kreditkort. Sen klagar man på Windows 10? Sån jäkla dubbelmoral och ett hycklari så man storknar.

Jag tror det är fler som gnäller på Facebooks insamlande än som gnäller på Windows. De flesta som använder en dator vet inte ens vad ett operativsystem är, men Facebook har ju "alla", och det står spaltmeter om minsta lilla ändring de gör i Aftonbladet och andra tidningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är fler som gnäller på Facebooks insamlande än som gnäller på Windows. De flesta som använder en dator vet inte ens vad ett operativsystem är, men Facebook har ju "alla", och det står spaltmeter om minsta lilla ändring de gör i Aftonbladet och andra tidningar.

Plus att man sitter med Windows 7 och 8.1 som tidigare har skrivits på den här sidan. Stängd källkod och man har ingen aning om vad som sker. Men nu helt plötsligt med Windows 10 blir det ett jäkla liv, trots att man vet exakt lika lite som innan... det vill säga ingenting.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Fast det där bygger ju på att du har hela ditt liv på din dator, vilket åtminstone jag definitivt inte har. Det är dessutom ingen nyhet att stora företag samlar information om det du har/gör på din enhet, oavsett typ av enhet.

OnT: Jag har egentligen aldrig läst vad uppdateringarna förändrar ändå, så för min del är det ingen "big deal".

Hur tänkte du där?!
Du har tveklöst privat information i din dator.

Nedlåtande text /moderator
Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Frågan blir i längden hur företag skall kunna köra detta operativ om man fortsätter mörka innehållet i stora uppdateringar. Valet man får med Professional är ju bara att fördröja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Plus att man sitter med Windows 7 och 8.1 som tidigare har skrivit på den här sidan. Stängd källkod och man har ingen aning om vad som sker. Men nu helt plötsligt med Windows 10 blir det ett jäkla liv, trots att man vet exakt lika lite som innan... det vill säga ingenting.

Bra tillägg.

Det ger också svar på frågan du ställde tidigare:
"jag förstår faktiskt inte hur MS hade kunnat göra det bättre."

Det här är ingen kritik mot dig, men det verkar ju som att många kunder efterfrågar integritetsmöjligheter i dagsläget och där verkar det finnas mer att göra när hela ITbranchen går i motsatt riktning. Senaste grejen var väl spotifys ändrade avtalsvillkor som det blivit en hel del liv kring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för

Gissningsvis är det bara lite buggfixar. Inte helt ovanligt att man väljer att inte lista dessa då det bara ger sken av en dålig produkt annars, speciellt om ingen eller väldigt få kunder har upptäckt dem. Hade det varit någon stor bugg som drabbat många hade den varit listad däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Man kan faktiskt vara missnöjd med datainsamlingen även om man har produkter som pysslar med detta. Jag har inte fällt ett ont ord om windows 10 kring det här (har inte kommenterat w10 alls för den delen vad jag minns), men jag känner själv en del missnöje kring googles massiva datainsamling trots att jag använder en del av deras produkter.
Jag tycker gott att man kan få ha synpunkter på produkter man använder även om de inte bara är positiva.

Det här. Bara för att en gör det och en annan börjar så innebär det inte att det är något bra beteende från någon av dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag känner lite "meh" över hela nyheten.

Jag har personligen aldrig kollat vad några uppdateringar innehåller så förstår inte varför jag skulle bry mig nu. Tycker det är smidigt att det sker i bakgrunden, så länge som allting fungerar så är det ok.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

"It's above our paygrade"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Frågan blir i längden hur företag skall kunna köra detta operativ om man fortsätter mörka innehållet i stora uppdateringar. Valet man får med Professional är ju bara att fördröja.

Skickades från m.sweclockers.com

Professional är inte för företag. Företag kör Enterprise.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men att släppa ett OS som ger dig mängder av möjligheter att själv kontrollera integritetsinställningar... Cortana har till och med en anteckningsbok du kan kolla i och ändra.... jag förstår faktiskt inte hur MS hade kunnat göra det bättre.

DETTA är ett av de stora problemen.
Att inte kunna stänga av spårningen själv utan att tweaka systemet är det sjukaste jag sett, inte det enda exemplet, explorer.exe kopplar upp sig till microsofts servrar automatiskt, du måste blocka programmet i brandväggen för att lösa detta.
Varför skulle explorer.exe behöva koppla upp sig till microsoft?
Cortana måste du stänga av helt och search funktionen måste du avinstallera. (Eller blocka)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Om alla spel jag brukar spela funkade på Linux så hade jag kastat ut Windows för ett bra tag sen. Börjar dock röra sig åt det hållet vilket är väldigt positivt.

Ja tyvärr är det så och windows vet om det så därför släpper dom dx12 för att hålla kvar massan, har kvar win7 på dualboot och lär nog inte uppgradera till w10.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Sker inte med netflix på någon av de fyra datorer jag använder. Jag kör alltid HD men det är så liten procent av 100 Mbit ändå så det har inte med bandbredden att göra. Uppdatera grafikdriver, prova annan browser och se till att plugin är uppdaterat.

Kör appen så använder ingen webbläsare Senaste grafik drivers, nätverksdrivers har jag inte lika stor koll på (kör standard till win 10 vad jag vet eller Nvidias genom update möjligen). SSD kör jag med , så vet inte riktigt vart det klickar. Fungerar perfekt att spela upp film över nätverket lokalt i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Plus att man sitter med Windows 7 och 8.1 som tidigare har skrivits på den här sidan. Stängd källkod och man har ingen aning om vad som sker. Men nu helt plötsligt med Windows 10 blir det ett jäkla liv, trots att man vet exakt lika lite som innan... det vill säga ingenting.

Fast två fel gör inte ett rätt. och KB-artiklarna har varit bra mycket mer detaljerade innan. Även om de såklart även där kan ha smugit in odokumenterade saker. Lägg därtill att data om oss och våra vanor blivit mer och mer hårdvaluta med tiden, så Microsoft och andra företag har större incitament att kartlägga våra liv nu än t. ex 2009 när Windows 7 släpptes.

Men jag sitter på Windows 10 själv så... Fast jag kör lokalt konto, använder inga appar osv osv så jag vet inte hur mycket matnyttigt de kan få ur mina vanor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Varför gör dom bara inte tre versioner.
1. Free(dom) edition - give up your freedom for a free operating system.
Gratis version där de öppet samlar in data om användaren.

2. Tin foil edition - don't you want to help find terrorist's, then pay up!
Betalversion som inte samlar in data.

3. NSA edition - OK, you can get a "premium" version if our OS if you really want to.
Företagversion med mer funktionalitet.

Tycker jag är en bra ide.

Hahahah så gävla bra, men ja detta vore mera ärligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimzi:

DETTA är ett av de stora problemen.
Att inte kunna stänga av spårningen själv utan att tweaka systemet är det sjukaste jag sett, inte det enda exemplet, explorer.exe kopplar upp sig till microsofts servrar automatiskt, du måste blocka programmet i brandväggen för att lösa detta.
Varför skulle explorer.exe behöva koppla upp sig till microsoft?
Cortana måste du stänga av helt och search funktionen måste du avinstallera. (Eller blocka)

Du måste förstå att det måste finnas en grundläggande nivå med information som Microsoft behöver ta del av för att Windows, program och Windows Update ska fungera på din dator. Det här är ingen skillnad mot tidigare versioner av Windows.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/feedback-diagno...

Grundläggande information är data som är nödvändiga för att Windows ska fungera. Den här informationen gör så att Windows och appar fungerar som de ska. Den låter Microsoft få veta vilka funktioner som finns på enheten, vad som är installerat och om Windows fungerar korrekt. Det här alternativet aktiverar också en grundläggande felrapportering tillbaka till Microsoft. Om du väljer det här alternativet kan vi tillhandahålla uppdateringar för Windows (via Windows Update, till exempel skydd mot skadlig programvara genom Borttagning av skadlig programvara), men vissa appar och funktioner kanske inte fungerar korrekt eller fungerar inte alls.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hur tänkte du där?!
Du har tveklöst privat information i din dator.

"Hela mitt liv" och "privat information" är inte samma sak. Den privata informationen jag är rädd om har jag inte på min dator. Att min mail m.m. finns på datorn går ju inte att komma ifrån, men nu anser jag ju inte att min mail är en del av min privata information, åtminstone inte den privata information jag verkligen vill hålla hemlig.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Professional är inte för företag. Företag kör Enterprise.

Företag kör vad som är ändamålsenligt och Prefessional är väldigt vanligt förekommande hos dessa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ny backdoor till NSA.

Precis vad jag oxo tänkte, luktar äckligt mkt "NSA" lång väg tyvärr !!

Visa signatur

$$