Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Det här är bara felaktigt. Om du läser alkohollagen kommer du se att krogen har krav på hur låg vinstmarginal de tillåts att ha på alkoholen. Förutom de så betalar restaurangerna även alkoholskatt precis som vanligt folk.
Någonstans missar du att det är massa kostnader med att ha en krog med lokal på ett attraktivt ställe, personal som ska jobba på obekväm arbetstid, väktare för att skydda mot alkoholrelaterade problem osv.

Har du ifrågasätt din kunskap om huruvida krogpriserna på alkohol faktiskt är extremt dyra eller inte?
Du jämför krogen mot systembolagets priser. Men jämför du krogens pris på ett glas cola eller red bull mot willys priser?
Jämför du pizzerians pris på nattpizza mot vad ingredienserna kostar i inköp? Har du koll på vad en restaurangmiddag kostar att tillaga?
När du börjar titta på det kommer du se att krogpriserna på alkohol inte är några som helst konstigheter.

Vad som hände senast när restaurangmomsen sänktes var att pengarna gick rakt ner i restaurangägarnas fickor istället för att priserna sjönk. Vad får dig att tro att det skulle bli annorlunda denna gång?

Det verkar som att du missförstått något på grundläggande nivå här.

Med punktskatter, som för alkohol och bensin, blir idén att man ska vara självförsörjande, alltså bara tänka på sig själv och skita i andra. Ska du dricka så kostar det extra, för du ska finansiera din framtida sjukhusvistelse. Ska du köra bil, ja då får du glatt betala extra för bensinen om du vill ha en väg att köra på.
Jag säger inte att detta är fel, men det här är precis det samhället du inte vill ha.

Jämför mot att ha en inkomstskatt som dras från din lön. Denna inkomstskatt kan vi sedan fördela på ett sätt som känns bra, rika betalar mer, fattiga betalar mindre och även de som inte deltar tvingas att betala för allmännyttan.
Om vi istället för punktskatt hade ett högre generellt skattetryck, skulle fattiga ha större möjlighet att köra bil och dricka alkohol i samma utsträckning som de rikare i vårt land. I mitt huvud är det ett land där vi bryr oss om (eller tvingas bry oss om) varandra, inte tvärtom.

Jag har inte missat nånting. Tror du på allvar på dina egna ord. Punktskatt på alkohol ska vara självförsörjande???

Det samhället JAG inte vill ha??? Hur fan vet du vad för samhälle jag vill ha. Jag får väl tycka precis som jag vill, utan att DU bestämmer vad för samhälle jag vill ha. Skrämmande åsikt.

Och hur många sjukhusbesök, polisingripanden och andra samhällsincidenter som misshandel o social ohälsa och annat beror inte på alkoholkonsumtion? Svenskarna super som fan, och det kostar

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Paternalismen i den här tråden är ganska äcklande.

Rimligt vore om vården finansierades privat, antingen genom att man betalar vad det faktiskt kostar när man går till läkaren eller genom att man köper en försäkring, vars premie bestäms bland annat av hur mycket man väger och hur mycket man dricker. Det vore också väldigt mycket billigare och effektivare. Då skulle människor själva få avgöra hur feta de blir eller hur mycket de dricker för att de, och inga andra, får ta hela konsekvenserna. Marknadsekonomi är alltid bättre än planekonomi, vilket offentlig vård och punktskatter för att försöka justera för konsekvenserna på samhällsnivå av olika dryckers innehåll är.

Man ser att systembolaget lyckats bra med sin propaganda när hela tråden domineras av förbudsivrare.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

För det är ju hemskt med personligt ansvar.

Jag litar på mitt eget omdöme.
Jag litar däremot överlag inte på andra människors omdöme.

Att jag har tagit mitt personliga ansvar och kör nykter hjälper mig inte direkt om jag blir påkörd av en rattfyllerist. (Kanske ett extremt exempel, men poängen är där.)

Det är detta som framförallt skiljer alkohol och alkoholism från socker och fetma. En fet människa kan kosta pengar för samhället, men skadar primärt bara sig själv. En alkoholist (eller bara någon som druckit lite väl mycket) skadar inte bara sig själv, risken finns att någon utomstående också drabbas.

Skrivet av medstud:

Man ser att systembolaget lyckats bra med sin propaganda när hela tråden domineras av förbudsivrare.

Vem i denna tråden är för förbud?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Ett par lustigkurrar hävdade att det inte är stor skillnad om det är finare sorter. Här är ett par utav många exempel att det stämmer inte:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tack för länken.

Jag tycker TV-reklamen är väldigt intressant, vad är det egentligen systembolaget försöker uppnå?

Vi kommer knappast minska mängden inköp hos systembolaget för att de pratar gott om sig själva i TV-rutan. Så det handlar troligtvis inte om skademinimering.

Det visas på alla möjliga kanaler istället för SVT, så det verkar inte vara samhällsinformation i form av hur farligt det är att köpa ut till sina tonåringar och vilka problem det kommer att leda till.

Det bästa jag kan komma på är att skapa ett gillande för systembolaget hos folket, så att de ska ha det lättare rent politiskt. Men det känns också väldigt långsökt, jag vet inte om det lobbas särskilt hårt för en avmonopolisering eller folkomröstning i frågan.

Den enda statliga samhällsinformationen som finns i SVT är Anslagstavlan som de måste sända och producera enligt deras sändningstillstånd. Där får du information från myndigheter och liknande. Nu är ju Systembolaget ett vanligt affärsmässigt aktiebolag, så det har inget med samhällsinformation att göra. Inte heller har vi någon motbok eller något kontrollsystem över folk som dricker. Vi hade restriktioner även på restauranger ett tag, och det var bättre än förbud som andra länder sysslade med. Även med restriktioner kunde du ju supa dig stupfull. SVT visar bara sponsormeddelanden i samband med vissa sportevenemang.

Systembolaget har ett varumärke, och det försöker de upprätthålla genom reklamen. De är ett statligt bolag och de har lagar och direktiv att följa, så de försöker också lyfta fram att de har ett intresse av att förhindra langning och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilotkalle:

Jag skriver detta igen:Hade alla i Sverige slutat använda alkohol FRIVILLIGT så hade vi inte haft en enda bakfyllekörning.
Tyvärr så har inte alla VALET att inte dricka, detta till stor del p.g.a en sjukdom som heter ALKOHOLISM. Pudels kärna. Läs:sjukdom.

Alla har valet att dricka, och det är ju det valet som leder till det som vissa kallar "sjukdomen" alkoholism.
Tycker inte själv att det kan kallas sjukdom direkt, när det är ett självförvållat substansberoende. Men det är bara min åsikt.

Skrivet av medstud:

Paternalismen i den här tråden är ganska äcklande.

Rimligt vore om vården finansierades privat, antingen genom att man betalar vad det faktiskt kostar när man går till läkaren eller genom att man köper en försäkring, vars premie bestäms bland annat av hur mycket man väger och hur mycket man dricker. Det vore också väldigt mycket billigare och effektivare. Då skulle människor själva få avgöra hur feta de blir eller hur mycket de dricker för att de, och inga andra, får ta hela konsekvenserna. Marknadsekonomi är alltid bättre än planekonomi, vilket offentlig vård och punktskatter för att försöka justera för konsekvenserna på samhällsnivå av olika dryckers innehåll är.

Man ser att systembolaget lyckats bra med sin propaganda när hela tråden domineras av förbudsivrare.

Jag är inte så sugen på någon privatiserad vård, det har ju inte direkt funkat jättebra i USA...
Bryter jag benet vill jag inte bli skuldsatt i flera år framöver, inte heller vill jag att mediciner ska kosta tiofaldigat vad de gör idag för att aktieägare ska få ut en vinst.

Tycker själv att det är skrämmande hur få som verkar vilja erkänna att alkohol är ett samhällsproblem även om det i många fall kan vara en trevlig ingrediens i sociala sammanhang. Det finns ingen annan vara som folk konsumerar i den utsträckning som alkohol som skapar aggression, depression och en massa andra tråkigheter hos tillräckligt många individer för att det ska uppmärksammas av samhället som helhet.

Permalänk
Medlem

Jag har ett dygnet-runt-öppet taxfree-systembolag 15 minuters promenadväg hemifrån.

Ni kanske känner till det som Scandlines Helsingborg/Helsingör.

Helt ärligt så dricker jag ändå mycket mycket mindre idag än jag gjorde när jag var 17-18 år, dvs 10 år sen.

Man är liksom inte riktigt så sugen på att vara drängfull varje helg, dessutom kör man mycket bil till bekanta, och så dagpendlar jag 16 mil till jobbet, så med hänsyn till det blir det inte så mycket alkoholintag, men jag brukar unna mig lite goda groggar istället för fulöl när det dricks.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilotkalle:

Jag skriver detta igen:Hade alla i Sverige slutat använda alkohol FRIVILLIGT så hade vi inte haft en enda bakfyllekörning.
Tyvärr så har inte alla VALET att inte dricka, detta till stor del p.g.a en sjukdom som heter ALKOHOLISM. Pudels kärna. Läs:sjukdom.

Menar du att alkoholister inte heller har valet att lämna bilen hemma när de druckit?

Du som pratar om att alkoholisten inte kan välja och att systembolaget ska skydda mot skador och missbruk, hur förklarar du att systembolaget inte begränsar inköpsmängd eller stoppar insjuknade alkoholister från att handla? Borde inte systembolagets vinst gå till att stoppa rattlås i alla bilar? Varför delar inte systembolaget ut foldrar om missbruk i samband med försäljning? Varför är inte systembolaget också raka vägen till att få en rehabkontakt och medicinering?
Om systembolagets funktion är att ta ut extra pengar för att skydda oss mot det vi köper, är det förvånande att man inte ser krafttag som gör skillnad innan det är för sent eller tydlig vetenskap på det man pratar om, utan endast motivering till höga priser och korta öppettider.
Hade ett annat företag motiverat sina höga priser med att det är för ditt eget bästa, utan att kunna visa upp några konkreta resultat, då hade jag varit väldigt skeptisk. Det är jag även med systembolaget, men här verkar många skilja på sig, de vill så gärna tro att systembolaget inte är front för att dra in skattepengar med ett av våra "måsten" i liven.

Jag köper att alkoholisten är sjuk, men jag tänker inte köpa att alkoholisten måste köra bil eller att systembolaget inte behöver ta något ansvar för de som är alkoholister. Om något är det högst omoraliskt att sälja till sjuka människor som inte kan låta bli att handla.

Jag anser det naivt att tro att alkoholskatt, bensinskatt, energiskatt, tobaksskatt och liknande punktskatter överhuvudtaget har något med miljö och hälsa att göra. Det handlar om att dra in pengar på det som folk verkligen inte vill vara utan, inget annat.
Det är fruktansvärt praktiskt, vi som slutkonsumenter har svårt att se hur högt skattetrycket är i praktiken, dessutom slipper staten hantera diskussionen om huruvida skattetrycket är för högt, istället bråkar folk som i denna tråden kring om skatten är för hög eller inte. Man hittar på anledningar att motivera varför den är bra, varför den är rätt för andra.

Självklart kommer ett högt pris minska genomsnittsbruket, men är vi ute efter att minska genomsnittsbruket eller göra en skillnad i samhället? Jag anser inte att energiproblemen löses genom att någon sänker innetemperaturen 0.5c eller hoppar över den där femtonde bilturen till närlivs. Och det är därför hela diskussionen kring punktskatt är trasig, folk gillar att moralisera kring hur duktiga de är, inte hur problemen ska lösas. Betalar du för mycket i punktskatt, ja, då lever du fel eller så är du fattig.

Skrivet av pilotkalle:

Om du anser att skillnaden mellan frivillighet o förbud är en trivialitet så får det stå för dej.

Nej, på ett generellt plan anser jag givetvis inte att skillnaden mellan förbud och frivillighet är trivial. Men i vår diskussion gör jag det.

Ingen dricker på grund av tvång -> inga rattfyllor
Ingen dricker på grund av val -> inga rattfyllor

Åtminstone för mig, så spelar anledningen ingen större roll här.
Problemet är rattfylla. Lösningen är att stoppa alkoholintaget. Resultatet är att det inte blir några rattfyllor.

Mitt argument blir precis det samma oavsett om du stoppar in förbud eller frivilligt val.
Om alla förbjuds att köra bil, så kör ingen rattfull.
Om alla väljer att inte ta bilen, så kör ingen rattfull.

På vilket sätt anser du att den hypotetiska anledningen till att undvika alkoholintag förändrar resultatet av ditt argument eller mitt argument? Jag anser att samtliga anledningar är hypotetiska, omöjliga att genomföra och därför är metoden och resultatet det som är intressant och skillnader i bakomliggande anledningar triviala, det är en fantasibild, inget annat.

Skrivet av pilotkalle:

Tråden handlar om att en person upplever systembolagets priser som hutlösa. Att systembolaget har höga priser jämfört med en del andra länder har sina förklaringar. Dels så ska de höga kostnaderna betala för den skada som alkoholen direkt eller indirekt har, dels så ska det "avskräcka " en ökande konsumtion.

Nu säger du systembolagets egna propaganda, utan någon forskning som stärker påståendet eller några indikationer på att pengarna faktiskt går oavkortat till skadehantering. Jag har tidigare förklarat i tråden varför jag anser det finnas mycket som inte alls är självklart i denna modell, så vill du hitta ett direkt svar på det som TS skrev från mig, kan du hitta det tidigare i tråden, inte i ett svar riktat till dig.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Alla har valet att dricka, och det är ju det valet som leder till det som vissa kallar "sjukdomen" alkoholism.
Tycker inte själv att det kan kallas sjukdom direkt, när det är ett självförvållat substansberoende. Men det är bara min åsikt.

Jag är inte direkt sugen på någon privatiserad vård, det har ju inte direkt funkat jättebra i USA...
Bryter jag benet vill jag inte bli skuldsatt i flera år framöver, inte heller vill jag att mediciner ska kosta tiofaldigat vad de gör idag för att aktieägare ska få ut en vinst.

Tycker själv att det är skrämmande hur få som verkar vilja erkänna att alkohol är ett samhällsproblem även om det i många fall kan vara en trevlig ingrediens i sociala sammanhang. Det finns ingen annan vara som folk konsumerar i den utsträckning som alkohol som skapar aggression, depression och en massa andra tråkigheter hos tillräckligt många individer för att det ska uppmärksammas av samhället som helhet.

Du har rätt om sjukvården och läkemedlen, som det är i USA är helt åt helvete. Men Tyskland har inte mycket sämre välfärd än Sverige, rätt så lika. Så Systembolaget bör avskaffas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Du har rätt om sjukvården och läkemedlen, som det är i USA är helt åt helvete. Men Tyskland har inte mycket sämre välfärd än Sverige, rätt så lika. Så Systembolaget bör avskaffas.

Det framgår inte i ditt inlägg varför Systembolaget bör avskaffas.

Skrivet av sniglom:

Nu säger du systembolagets egna propaganda, utan någon forskning som stärker påståendet eller några indikationer på att pengarna faktiskt går oavkortat till skadehantering. Jag har tidigare förklarat i tråden varför jag anser det finnas mycket som inte alls är självklart i denna modell, så vill du hitta ett direkt svar på det som TS skrev från mig, kan du hitta det tidigare i tråden, inte i ett svar riktat till dig.

Här har du statistik som visar på det som påpekats, lägre alkoholskatt ökar konsumtionen och antalet dödsfall ökar i liknande takt. Statistiken är från Finland och den finner du här: http://www.stat.fi/til/ksyyt/2010/ksyyt_2010_2011-12-16_kat_0...

Man pekar klart och tydligt på att efter alkoholskattens sänkning 2004 ökade konsumtionen märkbart, det syns tydligt i graferna. Andra grafen på sidan visar antal dödsfall per 100 000 pers, även där är det brant vid 2004.
Börjar Systembolagets "propaganda" kännas rimlig?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Den enda statliga samhällsinformationen som finns i SVT är Anslagstavlan som de måste sända och producera enligt deras sändningstillstånd. Där får du information från myndigheter och liknande. Nu är ju Systembolaget ett vanligt affärsmässigt aktiebolag, så det har inget med samhällsinformation att göra. Inte heller har vi någon motbok eller något kontrollsystem över folk som dricker. Vi hade restriktioner även på restauranger ett tag, och det var bättre än förbud som andra länder sysslade med. Även med restriktioner kunde du ju supa dig stupfull. SVT visar bara sponsormeddelanden i samband med vissa sportevenemang.

Systembolaget har ett varumärke, och det försöker de upprätthålla genom reklamen. De är ett statligt bolag och de har lagar och direktiv att följa, så de försöker också lyfta fram att de har ett intresse av att förhindra langning och liknande.

@sniglom

Jag menar att systembolaget omyndigförklarar svensken genom att skriva "Sverige har sällan varit landet lagom när det gäller alkohol" och genom reklamen påvisar att det är deras förtjänst att svensken kan gå till jobbet nykter och sköta sig. Att Sverige ens kom ur bondesamhället är väl ett mysterium om alla var drängpackade jämt!

Dom visar att dom är väldigt duktiga på att inte sälja till minderåriga, för det skulle aaaaaldrig en privat handlare lösa, eller? Alla butiker har ålderskontroller på snus, tobak, lotter, värktabletter och i många fall energidryck. Men alkohol skulle de aldrig klara att kontrollera.

Dom skriver att smuggel- och EU-import har minskat så att deras något uppåtgående konsumtionsgraf går att försvara. Detta trots att tullverket hävdar det motsatta. Varför det? Är dom rädda att bli av med monopolet?

Misshandelsfall och rattfylleri har minskat eller varit oförändat sen 1997, trots att svensken bevisligen dricker mer.

Källor:
https://www.systembolaget.se/om-systembolaget
http://www.varforsystembolaget.se/tidsresan/ja-det-svenska-sa...
http://www.varforsystembolaget.se/tidsresan/ska-du-supa-eller...
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71/D...

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller Whiskey har du valt en produkt som siktar in sig på stora volymer och det öppnar troligen därför upp för specialpriser. Chivas var lagom kul när man var 20 år och var lite hippt i början av 90-talet - med full respekt för dem som tycker om drycken - fast det är inget bra exempel om du är ute för att bevisa något om finare sorter av whiskey.

Jag visste inte att en vanlig Heineken kommit in i ölens finrum...

Jägermeister länken bör du korrigera för du jämför en falska mot ett set av 60 småflaskor. Men visst, Jägermeister ligger dock ändå på ca 250 kr/700 ml. Var jämförelsen tänkt som ett nykterhetstest?

...

Jag vill inte låta som en snobb, men jag är tacksam så länge Systembolaget finns kvar. Ett bra prövat sortiment med ibland förbluffade bra möjligheter att få hem speciella utgåvor utan att det kostar extra. Systemet gör det möjligt för noviserna att undvika att spoliera en annars trevlig middag.

Skatten går efter alkoholmängd, så exklusiva produkter får därför inte större påslag än billigare. Den som klagar över priset borde nog dricka mindre. Kostnaden för konsekvenserna av högt alkoholintag är trots allt väldigt hög: rattonyktra, barnmisshandel, våldtäkter, misshandel med eller utan dödlig utgång osv.

Permalänk
Administrativ avgift

Stoppa alkoholen överhuvudtaget gör folk feta o dumma.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag dricker mig aldrig full och dricker bara lite dyrare öl på flaska, då är det inte vidare värt att importera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Paternalismen i den här tråden är ganska äcklande.

Rimligt vore om vården finansierades privat, antingen genom att man betalar vad det faktiskt kostar när man går till läkaren eller genom att man köper en försäkring, vars premie bestäms bland annat av hur mycket man väger och hur mycket man dricker. Det vore också väldigt mycket billigare och effektivare. Då skulle människor själva få avgöra hur feta de blir eller hur mycket de dricker för att de, och inga andra, får ta hela konsekvenserna. Marknadsekonomi är alltid bättre än planekonomi, vilket offentlig vård och punktskatter för att försöka justera för konsekvenserna på samhällsnivå av olika dryckers innehåll är.

Man ser att systembolaget lyckats bra med sin propaganda när hela tråden domineras av förbudsivrare.

Som i USA alltså?
Du skulle vara tvungen att ha en försäkring för att kunna gå till läkaren. Har du inte råd med försäkring har du inte råd med hälsovård heller. Bra sätt att öka klasskillnaderna om det är vad du vill. T.ex. operationer är i verkligheten väldigt dyra. Hur hälsosamt man än lever kan man råka ut för en olycka eller ett sjukdomsfall.
Billigare för staten stämmer nog, men det skulle å andra sidan leda till "skatteplanering" så staten skulle inte få in pengar och alla invånare skulle få det dyrare. Är inte Carema ett sånt företag?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Alkohol är lyxkonsumtion vi inte behöver (likaså tobak och annat). Det får gärna kosta, det gör mig ingenting. Är det väldigt viktigt för dig med billig alkohol bör du kanske dra ner konsumtionen.
Jag har ett väldigt stort intresse (single malt) men det gör mig inget att det kostar. Systembolagets priser är dock helt ok (ofta t.o.m. billigare än i UK, även själva destilleriet) men om det kostar några hundringar mer gör mig ingenting. Utbudet är faktiskt riktigt bra (iaf på det jag är intresserad av).

Det är lyxprodukter och knappast något livsviktigt med alkohol. Deal with it.
Tycker du det är dyrt kanske du skulle köpa potatis och falukorv istället för dina pengar.

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag litar på mitt eget omdöme.
Jag litar däremot överlag inte på andra människors omdöme.

Att jag har tagit mitt personliga ansvar och kör nykter hjälper mig inte direkt om jag blir påkörd av en rattfyllerist. (Kanske ett extremt exempel, men poängen är där.)

Jag litar inte på ditt omdöme heller, men till skillnad från dig känner jag dock inget behov av att omyndigförklara hela befolkningen för det. Så arrogant är inte ens jag, dock börjar jag nästan fundera på det när man läser den här tråden.

Skrivet av MinscS2:

Det är detta som framförallt skiljer alkohol och alkoholism från socker och fetma. En fet människa kan kosta pengar för samhället, men skadar primärt bara sig själv.

Ifall den feta personen tar upp sjukhussängen som gör att en person med hjärtattack med diffusa symptom på akuten får vänta en timme extra och dör då? På tal om extrema exempel. Hur vet du att det skulle bli fler alkoholister och mer redlöst supande, på lång sikt, ifall monopolet upplöstes? Hur funkar det i t.ex. Holland, där sjukvården är både bättre och billigare, trots att man kan köpa öl i matbutiken?

Misstänker att det inte är någon större skillnad i andel rattfyllerister heller.

Skrivet av MinscS2:

En alkoholist (eller bara någon som druckit lite väl mycket) skadar inte bara sig själv, risken finns att någon utomstående också drabbas.

Risken finns att någon utomstående drabbas ifall du snubblar på trottoaren också. Förbjud skosnören, alla skor ska ha kardborrband! Förstår ändå inte ditt argument riktigt, alkoholister finns ju redan i vårt vackra land, trots systembolag. Vill du förbjuda spriten helt ändå?

Skrivet av MinscS2:

Vem i denna tråden är för förbud?

Du vill ju behålla förbudet att handla alkohol utanför systembolagets ordinarie öppettider.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem

@Србо

En 700ml flaska Jägermeister kostar 259:- och jämförelsepriset är alltså 370:- litern.

Din 1L Jägermeisterflaska om du betalar alkoholskatten på den skulle ha 179:- i alkoholskatt. Det blir 223.75kr efter momsen. Så din 370:- hypotetiska flaska kostar 117:- exkl moms och alkoholskatt från systembolaget. En 1.75L flaska som systembolaget säljer för 599:- är ju 313.2815:- i alkoholskatt eller ca 392:- inkl moms. Starka drycker skiljer det självklart mest på. En flaska vin har kanske 24kr i alkoholskatt inkl moms, men hade det klassats som sprit så hade det blivit mer än dubbla för samma alkoholmängd. Allt det gör såklart att folk dricker sig rediga på vin istället. Samt att det just är flak med öl och sprit folk köper från Tyskland.

Permalänk
Medlem

Det här är min åsikt:
Det är bra att systemet ändå har sina gränser och är de enda som får sälja högakoholhaltig dryck i Sverige, eftersom att det som många tidigare skrivit skär ner på olyckor och samhällskostnader orsakade av alkohololyckor.
Däremot så känns det som ett litet monopol; eftersom att systemet är de enda som kan sälja så kan de bestämma vad de ska sälja, och i värsta fall så slutar det med att de har ett väldigt litet utbud (kolla bara på antalet olika vodka-märker och sorter som de har, typ 0).
Och gällande priserna... Visst kan de ta skatt, det gör mig inget, men den kunde nog varit betydligt lägre känner jag. Kan ju jämföra priset på absolut vodka (vanliga) i danmark och sverige: ca 180kr för en liten flaska här i sverige, ungefär samma pris för en stor flaska i danmark.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Menar du att alkoholister inte heller har valet att lämna bilen hemma när de druckit?

Du som pratar om att alkoholisten inte kan välja och att systembolaget ska skydda mot skador och missbruk, hur förklarar du att systembolaget inte begränsar inköpsmängd eller stoppar insjuknade alkoholister från att handla? Borde inte systembolagets vinst gå till att stoppa rattlås i alla bilar? Borde vi inte göra all tänkbar skadereducering istället för skadehantering om vi tar ut så mycket skatt?

Jag köper att alkoholisten är sjuk, men jag tänker inte köpa att alkoholisten måste köra bil eller att systembolaget inte behöver ta något ansvar för de som är alkoholister. Om något är det högst omoraliskt att sälja till sjuka människor som inte kan låta bli att handla.

Nej, på ett generellt plan anser jag givetvis inte att skillnaden mellan förbud och frivillighet är trivial. Men i vår diskussion gör jag det.

Ingen dricker på grund av tvång -> inga rattfyllor
Ingen dricker på grund av val -> inga rattfyllor

Åtminstone för mig, så spelar anledningen ingen större roll här.
Problemet är rattfylla. Lösningen är att stoppa alkoholintaget. Resultatet är att det inte blir några rattfyllor.

Mitt argument blir precis det samma oavsett om du stoppar in förbud eller frivilligt val.
Om alla förbjuds att köra bil, så kör ingen rattfull.
Om alla väljer att inte ta bilen, så kör ingen rattfull.

På vilket sätt anser du att den hypotetiska anledningen till att undvika alkoholintag förändrar resultatet av ditt argument eller mitt argument? Jag anser att samtliga anledningar är hypotetiska, omöjliga att genomföra och därför är metoden och resultatet det som är intressant och skillnader i bakomliggande anledningar triviala, det är en fantasibild, inget annat.

Nu säger du systembolagets egna propaganda, utan någon forskning som stärker påståendet eller några indikationer på att pengarna faktiskt går oavkortat till skadehantering. Jag har tidigare förklarat i tråden varför jag anser det finnas mycket som inte alls är självklart i denna modell, så vill du hitta ett direkt svar på det som TS skrev från mig, kan du hitta det tidigare i tråden, inte i ett svar riktat till dig.

Jag förstår inte var du får bilar o förbud o.dyl. ifrån angående mina inlägg, jag har inte skrivit ett jota om det, kan det vara så att din egen alkoholkonsumtion är lite i överkant ikväll?

Jag ska försöka förklara lite mer utförligt för dej vad jag menar men som inte riktigt "når" fram just till dej.
1.Både en liten till en måttlig alkoholkonsumtion kan vara tillräckligt för att du ska utveckla beroendesjudomen alkoholism om du har dom "rätta" generna för det.
2.Ja, beroendesjukdomen alkoholism är 60-70% ärftlig.
3.När du väl har utvecklat beroendesjukdomen alkoholism så är du som individ "chanslös" mot alkoholen, d.v.s du har inget VAL, sjukdomen tar över.
4. När du inte längre har ett VAL så kommer du alltid att prioritera alkoholen först, den blir din största vän och din värsta fiende.
5.Din största chans till ett alkoholfritt liv efter att ha utvecklat sjukdomen är att få en behandling mot denna, detta är dock oftast inget enkelt beslut för en person som lever (existerar) med denna diagnos. För många så slutar det med en plågsam död, full av ångest o lidande både för nära o kära.
6.Nu hoppas jag att du förstår att en person med fullt utvecklad alkoholism INTE har ett val. Kunde vi på frivillig basis välja bort alkoholen från vårt samhälle så skulle den lycka som vissa missar för att ta sej ett glas vara en piss i atlanten jämfört med det personliga lidande som vi skulle besparas.

Permalänk

Finns inget i dina "källor" som nämner varken misshandel eller rattfylleri.

Permalänk

Är faktiskt riktigt delad inom det här. Förr var jag för ett statligt monopol eftersom personalen ska vara väldigt duktig och för att jag trodde att utbudet skulle minska om vi inte hade det statiga monopolet. Min pappa brukar ibland roa sig med att dricka finare öl, lokala bryggerier samt allmänt 30kr flaskan och uppåt -öl.
Men det går i perioder, efter att jag läste DN: Uteblivna alkoholskador förbryllar forskare så har jag blivit lite tveksam.
Jag är bara 16 år, så jag kan inte riktigt utvärdera de statliga monopol som har fallit. Men lite vet jag.
För några år sedan (?) så föll ju monopolet vad gäller besiktningen av bilar och så vitt jag vet så har allt blivit sämre. Säkerheten är vad jag har hört sämre och det är krångligare.

För några veckor sedan skulle jag hämta ut ett receptbelagt läkemedel men var i sommarstugan. Vi noterade att lagret på apoteken verkar ha blivit sämre, läkemedlet jag skulle ha var ganska svårt att hitta. Vi fick ett "nej, tyvärr" hos två eller tre apotek innan vi fick tag på det.

Just här i Skåne flödar det dock av smuggelsprit, genom att sänka priserna lite så skulle skatteintäkterna säkerligen öka

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Som i USA alltså?
Du skulle vara tvungen att ha en försäkring för att kunna gå till läkaren. Har du inte råd med försäkring har du inte råd med hälsovård heller. Bra sätt att öka klasskillnaderna om det är vad du vill. T.ex. operationer är i verkligheten väldigt dyra. Hur hälsosamt man än lever kan man råka ut för en olycka eller ett sjukdomsfall.
Billigare för staten stämmer nog, men det skulle å andra sidan leda till "skatteplanering" så staten skulle inte få in pengar och alla invånare skulle få det dyrare. Är inte Carema ett sånt företag?

Jag tänkte mer som i Schweiz, där staten inte lägger sig i vården lika mycket och det därför fungerar mycket bättre utan att kostnaderna skenar iväg. På en fri marknad uppstår inte så märkliga fenomen som "köer" och "sjuksköterskebrist" heller.

Varifrån tror du pengarna kommer idag? Staten har inga pengar. De kan bara ta andras pengar och ge tillbaka en del av dem. Privat vård skulle givetvis införas samtidigt som massivt sänkta skatter så folk själva får disponera sina pengar till att supa, immobiliseras och äta skräp om de vill det, eller träna och äta bra om de vill det, med motsvarande följd på sjukhusräkningar eller försäkringspremie.

Minskade skatteintäkter är inget negativt, utan gör bara att mindre pengar kan slösas bort. Staten ska inte lägga några pengar på vård, så varför behöver de pengar till mer än försvar och rättsväsende?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Jag tänkte mer som i Schweiz, där staten inte lägger sig i vården lika mycket och det därför fungerar mycket bättre utan att kostnaderna skenar iväg. På en fri marknad uppstår inte så märkliga fenomen som "köer" och "sjuksköterskebrist" heller.

Varifrån tror du pengarna kommer idag? Staten har inga pengar. De kan bara ta andras pengar och ge tillbaka en del av dem. Privat vård skulle givetvis införas samtidigt som massivt sänkta skatter så folk själva får disponera sina pengar till att supa, immobiliseras och äta skräp om de vill det, eller träna och äta bra om de vill det, med motsvarande följd på sjukhusräkningar eller försäkringspremie.

Minskade skatteintäkter är inget negativt, utan gör bara att mindre pengar kan slösas bort. Staten ska inte lägga några pengar på vård, så varför behöver de pengar till mer än försvar och rättsväsende?

Fast hur hanterar man i så fall de som föds sjuka, eller som får sjukdomar i livet som inte kan kopplas till hur de levt? Försäkringsbolag brukar inte vara vidare villiga att försäkra sådant som redan är trasigt, så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodar:

Testa att resa lite i världen, samt att sluta vara en moraliserande kärring så skall du se att det blir mycket bättre. Skall man se till skador och vårdkostnader så borde man börja punktbeskatta en jävla massa andra saker människor tycker är roligt - allt ifrån extremsport till fet mat. Det blir en oändlig cirkel om man skall vara konsekvent - men det är ju aldrig alkoholmotståndarna. Det hela handlar i slutändan enbart om att de själva har en viss livsstil, och den skall tvingas på alla andra vare sig de vill eller icke.

Du får gärna supa dig full hur mycket du vill hemma. Men det stör andra ute och jag vill inte betala sjukvård för folk som medvetet förstör för sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Paternalismen i den här tråden är ganska äcklande.

Inte lika äcklig som härskartekniken:

Skrivet av medstud:

Man ser att systembolaget lyckats bra med sin propaganda när hela tråden domineras av förbudsivrare.

Avsaknaden av saklighet och god ton i tråden är så dominant att dess existensberättigande kan ifrågasättas eftersom syftet gått förlorat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Personligen tycker jag systembolaget ska läggas ner, så vi kan göra som ALLA andra EU länder och sälja det i affärer, så länge man har åldern inne.
Sen måste jag bara moralisera lite grann och uppmana folk att bojkotta systembolaget helt o hållet.
Och sist men inte minst.... Lägg av med alkoholen, den bara förstör, för dig själv och alla runt omkring dig.. tack.

Ett sätt att få ned alkoholanvändandet är ju att legalisera Jazztobak och fru mari-juana, fast med tanke på alla politiker som gråter om sina "psykoser" så fort frågan kommer på tal så lär det ju dröja.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Det framgår inte i ditt inlägg varför Systembolaget bör avskaffas.

Självklart syftade jag på att tyskarna spottar inte i glaset och dom klarar sig utan Systembolag alldeles utmärkt med låga priser på öl och sprit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det framgår inte i ditt inlägg varför Systembolaget bör avskaffas.

Här har du statistik som visar på det som påpekats, lägre alkoholskatt ökar konsumtionen och antalet dödsfall ökar i liknande takt. Statistiken är från Finland och den finner du här: http://www.stat.fi/til/ksyyt/2010/ksyyt_2010_2011-12-16_kat_0...

Man pekar klart och tydligt på att efter alkoholskattens sänkning 2004 ökade konsumtionen märkbart, det syns tydligt i graferna. Andra grafen på sidan visar antal dödsfall per 100 000 pers, även där är det brant vid 2004.
Börjar Systembolagets "propaganda" kännas rimlig?

Jag har inte påstått att den är orimlig. Jag börjar tråden med att säga att jag inte har siffror och själv inte är bekväm med att ens gissa i frågan när jag blir tillfrågad. Sedan förklarar jag de anledningar till att jag ogillar att allt dummas ner till
högre pris -> färre problem

Jag tycker det är orimligt att systembolaget sysslar med vad jag uppfattar som propaganda. De gör TV-reklam, får mediautrymme att prata om sig själva och varför de är välfungerande. Vilket i min mening är extremt jävigt, ska någon prata om systembolagets effektivitet så bör det vara en utomstående forskare. Ska systembolaget slå sig för bröstet och göra reklam om hur bra de är, borde de kunna visa upp jämförelser mot andra "liknande" länder som inte har vår alkoholpoltitik.

Antingen är systembolaget ett vinstdrivande företag och inget annat, eller så sysslar de med skadereducering av alkoholrelaterade problem och försäljning utan att gå med vinst. Om systembolaget aktivt höll på med det senare anser jag att de borde kunna tydligt visa upp samhällsvinsterna på bättre sätt än det jag brukar se, som för mig framstår som propaganda och ett spel för galleriet.

Statistiken du länkar visar att när priset ökar, så sjunker dödsfallen. Men det säger ingenting om huruvida ett monopol eller högre skattetryck är ett effektivt skydd från första början. Det säger ingenting om hur Finland står sig mot andra länder, som inte har liknande monopol. Självklart är statistiken intressant om man ska spåna kring effekterna av en höjning eller sänkning av alkoholskatten, om man inte gör någon annan ändring i samband med det.

Min ursprungsfråga var alltså inte om ett ökat pris leder till färre dödsfall, utan huruvida vårt nuvarande höga pris & tillgänglighetsmonopol ger oss någon nytta mot andra länder, om man ser till missbruk, skador och dödsfall.

Om det finns andra länder med liknande mängd skador utan samma alkoholpolitik, så har vi fullständigt misslyckats, för hade vi applicerat vårt monopol och vår prissättning på det andra landet, hade det med största sannolikhet fått ännu bättre statistik.

Så ta mig rätt, jag söker verklighetsförankrad effektiv skadereducering utan floskler och trams.
Är systemets höga priser det mest effektiva, så borde det gå att bättre visa upp forskning på detta.
Är systemets höga priser ineffektiva (om än fungerande) så borde vi som konsumenter också veta att det handlar mer om profit än skadereducering, även om det är en trevlig bieffekt.
Om det skulle visa sig att systemets metoder är ineffektiva, även om de fungerar, och vi är ute efter ett skadereducerande alkoholmonopol, ligger det då inte i allas intresse att systembolaget byter till bättre metoder?

Avslutningsvis så finner jag all diskussion kring alkoholpolitik högst hypotetisk, för jag tror inte vi kan applicera ett annat lands alkoholpolitik på sverige över en dag utan ett mindre kaos. Vi har inte bara en alkoholpolitik, utan även en alkoholkultur och den går bra mycket långsammare att ändra än vår lagstiftning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Vad gäller Whiskey har du valt en produkt som siktar in sig på stora volymer och det öppnar troligen därför upp för specialpriser. Chivas var lagom kul när man var 20 år och var lite hippt i början av 90-talet - med full respekt för dem som tycker om drycken - fast det är inget bra exempel om du är ute för att bevisa något om finare sorter av whiskey.

Jag visste inte att en vanlig Heineken kommit in i ölens finrum...

Jägermeister länken bör du korrigera för du jämför en falska mot ett set av 60 småflaskor. Men visst, Jägermeister ligger dock ändå på ca 250 kr/700 ml. Var jämförelsen tänkt som ett nykterhetstest?

...

Jag vill inte låta som en snobb, men jag är tacksam så länge Systembolaget finns kvar. Ett bra prövat sortiment med ibland förbluffade bra möjligheter att få hem speciella utgåvor utan att det kostar extra. Systemet gör det möjligt för noviserna att undvika att spoliera en annars trevlig middag.

Skatten går efter alkoholmängd, så exklusiva produkter får därför inte större påslag än billigare. Den som klagar över priset borde nog dricka mindre. Kostnaden för konsekvenserna av högt alkoholintag är trots allt väldigt hög: rattonyktra, barnmisshandel, våldtäkter, misshandel med eller utan dödlig utgång osv.

Visst är du en snobb. Chivas är en fin sort av whiskey, finns finare men den tillhör definitivt finare skiktet av whiskey som vanligt folk har råd med. Heineken är en fin sorts öl för vanligt folk. Jägermeister har jag rättat till och det är stor skillnad i pris. Ditt raljerande om barnmisshandel och våldtäkter är fel. Har vänner och bekanta som varit väldigt fulla, aldrig att dom skulle slå barn eller begå våldtäkt i sitt onyktra eller nyktra tillstånd. Man kan inte dra ett likhetstecken mellan onykter och barnmisshandel eller våldtäkt. Däremot dom som blandar medicin som Stilnoct med alkohol blir helt från vettet.