Går ej aktivera Windows 10

Permalänk

Har exakt samma problem då jag gjorde som de flesta, och gjorde en Clean install efter jag uppgraderat från Win 8.1. Hoppas på överbelastning från deras håll och att det löser sig själv!

Permalänk
Medlem

jag får att min Productkey är blocked.....wtf :/ ( har laglig köpt nyckel )

Permalänk
Medlem

@Chubfish:
Och du köpte den för fullt pris i en affär?

Permalänk
Inaktiv

Jag lyckades till slut aktivera båda nycklarna genom att trycka på activate lite då och då under kanske 3 timmars tid. Deras servrar är helt enkelt överbelastade

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Chubfish:
Och du köpte den för fullt pris i en affär?

Jajamän Inet.se

Permalänk

Antar att det skrivits några gånger, men för er som kollar: Bara fortsätt spamma "Aktivera"-knappen. Tog 20-30 försök innan mitt lyckades.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

@helmesjoe:

Kan du vara snäll att lägga upp en bild på var denna knapp är? Jag har bara "Change Product key"

Går jag via högerklick på "Den här datorn" - Egenskaper och sedan Activate Windows så kommer jag bara fram till fönstret igen där jag skall ändra nyckeln till en fungerande en?

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande problem, mina licenser aktiverades efter någon timmes spammande på knappen men den verkar ha aktiverat med generic nyckel och inte min riktiga.
Nu när jag gjorde en ren installation på samma dator så går det naturligtvis ej att aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Fortfarande problem, mina licenser aktiverades efter någon timmes spammande på knappen men den verkar ha aktiverat med generic nyckel och inte min riktiga.
Nu när jag gjorde en ren installation på samma dator så går det naturligtvis ej att aktivera.

Jag har precis samma problem, om du skulle hitta en lösning skulle du då kunna posta den här

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Hej Allihop!
Nu är jag en glad chubba igen.
Allt har löst sig! Jag hade problem med att få min produktnyckel aktiverad efter att ha uppdaterat till Windows 10. Jag uppdaterade sedan ominstallerade jag datorn för en ren windows installation.

Där var tabben. Efter detta så klagade aktiveringenstjänsten( om jag kan kalla det det ) att min nyckel inte var giltig. Vilket gjorde mig förbannad hehe.

Efter att ha blåst hårddisken igen o installerat windows 8.1 som min nyckel gäller för, så uppdaterade jag till windows 10. Nu är allt RENT, en fräsch installation i mina ögon och nu har jag faktiskt fått knappen "ACTIVATE" tillgänglig. Den knapp som andra har spammat o tillslut fått sin aktivering. Den hade jag inte tidigare utan jag hade bara "Change Product key". Datorn och win10 har nu äntligen fattat att min key var legit.

Hoppas detta kan hjälpa nån som gjort samma "misstag" som jag

Permalänk
Medlem

@Kunzite:
Du har ingen Windows 10 nyckel, du har en 450MB OEM partition och en generisk nyckel, bunden till din systemdisk och moderkort. Du har inte fått och kommer aldrig att få en Windows 10 nyckel med uppgraderingen, din windows 10 uppgradering går ej att flytta, dvs installerar du ditt windows 7/8 på en dator med ett annat moderkort eller uppgraderar din nuvarande dator kan du inte uppgradera den till Windows 10 eller installera Windows 10 på den med den generiska nyckeln (eller din windows 7/8 nyckel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubfish:

Ja, det är precis detta "fel" jag gjorde. Uppgraderade från Win7 till Win10 och aktiverade mitt windows, efter det så gjorde jag genast en omformatering. Nu sitter man här utan aktiveringsknappen, och skriva in min gamla Win7-key fungerar inte heller. Även kört "slmgr.vbs /ato" i cmd men den säger bara att nyckeln är blockerad.

Att de inte kunde haft en bättre lösning på detta, t ex så att nyckeln uppdateras till en Win10-key istället. Nu får man väl formatera igen och installera Win7 med 100 uppdateringar ;(.

Värt att nämna kanske är att jag inte formaterade 450MB-partitionen som skapades via updaten från Win7.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Kunzite:
Du har ingen Windows 10 nyckel, du har en 450MB OEM partition och en generisk nyckel, bunden till din systemdisk och moderkort. Du har inte fått och kommer aldrig att få en Windows 10 nyckel med uppgraderingen, din windows 10 uppgradering går ej att flytta, dvs installerar du ditt windows 7/8 på en dator med ett annat moderkort eller uppgraderar din nuvarande dator kan du inte uppgradera den till Windows 10 eller installera Windows 10 på den med den generiska nyckeln (eller din windows 7/8 nyckel).

Så om jag har förstått det rätt så kan jag inte uppgradera från windows 8.1 få windows 10 aktiverat där för att sedan göra en ISO usb sticka och göra en "Clean install" även fast jag har samma hårdvara!

Man kommer alltså inte kunna aktivera windows 10 utan det är bara en uppgradering man får nöja sig med?!

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

@EddAa:
Efter du har uppgraderat från windows 7/8.1 till Windows 10 kan du göra en clean install utan att mata in nyckel! (skippa alla sådana steg), den kommer att hämta informationen från OEM partitionen den skapade. Däremot kan du inte uppgradera din Windows 7/8.1 installation till Windows 10 på en dator med annat moderkort/systemdisk. Din uppgradering är låst på ditt nuvarande system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@EddAa:
Efter du har uppgraderat från windows 7/8.1 till Windows 10 kan du göra en clean install utan att mata in nyckel! (skippa alla sådana steg), den kommer att hämta informationen från OEM partitionen den skapade. Däremot kan du inte uppgradera din Windows 7/8.1 installation till Windows 10 på en dator med annat moderkort/systemdisk. Din uppgradering är låst på ditt nuvarande system.

Jag installerade w8.1 samt uppgraderade till w10 på en samsung 840 pro idag fick jag min nya ssd och det är där jag vill ha windows på, innebär detta att jag inte kan göra en Clean install via usb?

Nu har jag formaterat och installerat w8.1 på nya ssd och gjort en uppgradering till w10 samt fått den aktiverad.

Kan jag skapa en iso till usb stickan och göra en helt ny installation utan att den ska¨hålla på och klydda med aktiveringen pga den nya ssd'n?

Tacksam för hjälpen!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@EddAa:
Efter du har uppgraderat från windows 7/8.1 till Windows 10 kan du göra en clean install utan att mata in nyckel! (skippa alla sådana steg), den kommer att hämta informationen från OEM partitionen den skapade. Däremot kan du inte uppgradera din Windows 7/8.1 installation till Windows 10 på en dator med annat moderkort/systemdisk. Din uppgradering är låst på ditt nuvarande system.

Vänta nu här... Man kan inte uppgradera varken moderkort eller systemdisk?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vänta nu här... Man kan inte uppgradera varken moderkort eller systemdisk?
B!

Ja man börjar ju fundera på vad MS tänker med om man inte kan byta ut sin hdd/ssd!!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av EddAa:

Ja man börjar ju fundera på vad MS tänker med om man inte kan byta ut sin hdd/ssd!!

Det ska gå att byta om du ringer till Microsoft.

Vid byte av komponenter eller ominstallation av Windows 10 ska det gå att göra en ren installation med exempelvis USB-minne, det kommer dock krävas en manuel aktivering över telefon med Microsofts kundtjänst.

http://www.nordichardware.se/Mjukvara/windows-10-skapa-din-egen-usb-installation-i-10-enkla-steg.html

Permalänk
Medlem

Ni andra som också fick den generiska produktnyckeln (VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T) vid uppdatering, hur har ni löst det? När jag kör kommandoprompt-skriptet ovan (slmgr.vbs /ato) får jag felmeddelandet "The activation server determined the specified product key is blocked"

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Skrivet av Nibiru:

Ni andra som också fick den generiska produktnyckeln (VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T) vid uppdatering, hur har ni löst det? När jag kör kommandoprompt-skriptet ovan (slmgr.vbs /ato) får jag felmeddelandet "The activation server determined the specified product key is blocked"

Jag fick också infon om att min var blocked första gången jag körde slmgr.vbs /ato sedan andra gången fungerade det och min blev aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Jag fick också infon om att min var blocked första gången jag körde slmgr.vbs /ato sedan andra gången fungerade det och min blev aktiverad.

Servern är överbelastad garanterad. I värsta fall vänta 1 dag och försök igen.
Nyckeln blir en "generic" då du inte behöver nyckel nästa gång du installerar om datorn.

Byter du hårdvara så ringer du MS och aktiverar över telefon med din Nyckel du har sedan tidigare från Win 7/8 som du uppgraderade med.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

@barr1 + @EddAa + @Chubfish

Kör dens återställning som finns inbyggd istället. Behövs ingen USB, ingen nyskriven nyckel, inget klydd.
Du väljer mellan att behålla dina filer eller inte, väljer du inte frågar den om den ska rensa alla diskarna eller bara systemdisken. Du får sedan ett rent, prydligt "nyinstallerat" OS.

Uppgraderingen är lite buggig då det rör sig om 100-tals miljoner datorer, med olika hårdvara och olika skick på Windows:et som fanns på den sedan innan. Men om den väl lyckas så är detta utan tvekan det enklaste och snabbaste sättet att "blåsa den" utan att få dessa problem med aktiveringar, nycklar och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Jag fick också infon om att min var blocked första gången jag körde slmgr.vbs /ato sedan andra gången fungerade det och min blev aktiverad.

OK. Med samma nyckel (-3V66T) som jag?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Inaktiv

Nu på morgonen när jag starta burken hade mitt win 10 aktiverats så det är nog bara knas hos ms när alla håller på med win 10.

Så håll bara ut så ordnar det sig.

Permalänk
Skrivet av Nibiru:

OK. Med samma nyckel (-3V66T) som jag?

Hm, nej. Det var någon annan. 7VK eller liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nibiru:

OK. Med samma nyckel (-3V66T) som jag?

Jag hade de på slutet och kunde inte aktivera igår.
Men nu i morse när jag starta burken va det aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Hm, nej. Det var någon annan. 7VK eller liknande.

Skulle gissa på att det är därför man måste reservera sin nyckel.
De tar säg 100k maskiner på en nyckel, sen 100k till på nästa osv. (Troligen är summorna högre än 100k men... principen iaf )

Kan inte tänka mig att de skulle ta några 100-miljoner maskiner på en enda Win 10 nyckel

Permalänk
Inaktiv

Ja du måste köra in win 10 via Windows update första gången.

Permalänk
Medlem

Aktiveringen

Tydligen är servrarna överbelastade på aktiveringen, så den aktiverar win 10 om man klickar aktivera några gånger även om man glömt sin nyckel.

Har gjort det på 2 burkar

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem i natt efter att först uppgraderat inifrån windows 7, aktiverat, bootat med USB installationsmedia, rensat alla partitioner och gjort en Clean install där jag hoppade över mata i licensnyckel, precis enligt anvisningarna. Då fick jag upp ogiltig nyckel och att det inte kan aktiveras så som trådens första post beskriver det. Blev trött och irriterad när jag lade mig.

Men bootade upp datorn igen i morse, installerade några uppdateringar och tänkte jag kollar väl aktiveringen igen och nu står det att windows är aktiverat! Har också fått en ny produktnyckel. Så kanske hjälper det med lite tålamod bara. Starta om, uppdatera och använd datorn som vanligt så aktiveras det så småningom. Lätt att bli frustrerad och tro att det inte funkar men det är nog bara väldigt hög belastning på aktiverings-servrarna så man får det låta bero lite så kanske det löser sig. Var alltså beredd att börja om från början med Windows 7 installation, alla tusentals uppdateringar och så vidare men att sova på saken gjorde att problemet löste sig av sig självt.

Ni har nog bara för dåligt tålamod! Ta det lugnt och gör inget förhastat. Om det inte aktiveras direkt så vänta och se vad som händer om några dagar. Man har väl 30 dagar eller något sådant på sig att aktivera?

Edit: Jag körde in windows 10 med "USB media Creation tool" eller vad det heter men med alternativet uppgradera nu inifrån windows. Först hade jag sparat ner iso-filerna och lagt på USB-minne men första windows 10 installationen gjorde jag alltså via det där iso-nedladdnings-verktyget. Dock hade jag reserverat Windows 10 med windows update innan, bara att jag inte orkade vänta på att windows update skulle installera det. För övrigt hoppade jag också över att skapa microsoft konto så uppenbarligen är microsoft-konto inget krav för att det ska fungera. Jag har inget microsoft-konto och har inga planer på att skaffa mig det heller. Sedan var det ju ren installation från USB på tömd hårddisk. Så det måste vara den första aktiveringen av Windows 10 som sparar ner hårdvarufingeravtryck i microsofts aktiverings-servrar. Att det tog sådan tid efter den rena installationen är nog bara beroende på överbelastning hos Microsoft.

EDIT 2: Kom förresten att tänka på att de där uppdateringarna innehöll drivrutiner till diverse hårdvara. Kan det vara att hårdvarudrivarna måste bli installerade innan aktiveringen av Windows 10 tycker att hårdvaran matchar den ursprungliga aktiveringen? Men annars är min teori överbelastning hos Microsoft.

EDIT 3: Vid min rena installation tog jag även bort OEM-partitionen. Jag tog bort alla partitioner så inget kan ha varit sparat på hårddisken från föregående aktivering. Jag tror inte det är något problem att byta systemdisk men nu testade jag i och för sig med samma systemdisk men dock helt rensad.