Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Ändra sökmotor i Edge från Bing till Google.

Tre prickar längst upp till höger och sedan Inställningar och sedan avancerade inställningar och sedan sök i adressfältet med och sedan Lägg till. Gå till Google och ändra sedan till Google från Bing. Voila!

Permalänk

Jag hade windows 8.1 och uppgraderade då med hjälp av verktyget de flesta tankade ner från microsoft sida. Problemet var att efter jag uppgraderade valde jag att formatera om till W10 Pro och tydligen behövs det en nyckel. Min dåvarande Windows 8.1 nyckel fungerar inte längre så jag vänder mig hit för hjälp. Kan man downgradea till Windows 10 Home från mitt Windows 10 Pro nu?
Eller kan jag formatera om till Windows 10 Home?
Målet är då att få ett fungerade OS som då ska vara aktiverat.

EDIT: Min Windows 8.1 nyckel är låst och fungerar inte ens vid omformatering till W8.1...

EDIT2: Jag hade köpt Windows 8.1 Professional tydligen, men nyckeln fungerar inte alls längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Vad gör man om man sitter på en pirat kopia och saknar licens?
Kan man inte uppgradera då?

Jodå, fungerar fint.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Babakunde:

Jag hade windows 8.1 och uppgraderade då med hjälp av verktyget de flesta tankade ner från microsoft sida. Problemet var att efter jag uppgraderade valde jag att formatera om till W10 Pro och tydligen behövs det en nyckel. Min dåvarande Windows 8.1 nyckel fungerar inte längre så jag vänder mig hit för hjälp. Kan man downgradea till Windows 10 Home från mitt Windows 10 Pro nu?
Eller kan jag formatera om till Windows 10 Home?
Målet är då att få ett fungerade OS som då ska vara aktiverat.

Du ska uppdatera via windows update och inget annat

Permalänk
Medlem

Har kört win 10 preview i ca 1 månad nu innan jag fick final och det har funkat kanon.

Kommer nog inte byta till Edge som standard då jag är för fäst vid Chrome. Använder däremot Edge när jag kikar på Twitch. Chrome använder sjukligt mycket processorkraft (uppåt 70%) vid streaming så nått är väldigt fel.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Du ska uppdatera via windows update och inget annat

Gjorde ju inte det och nu sitter jag på W10 Pro som kräver aktivering, jag kan heller inte återgå till W8.1 eftersom min nyckel längre inte fungerar...

Permalänk
Medlem

Drog in 10'an för några timmar sedan. Här kommer lite reflektioner och strul..

Reflektioner:
* Edge browsern känns snabb, ska nog testa den lite sida vid sida av Chrome som normalt rullar
* Tycker OS'et känns riktigt snabbt överlag
* Gillar att en skaplig startmeny är åter (Classic Shell åkte ut nu...)

Strul innan installationen:
* Enligt uppgraderingschecken som gjordes innan fanns inga problem att uppgradera
* Fick först samma fel som många andra, att windows update uppdateringen fail'ade (i mitt fall Win 10 Home),
dvs uppgraderingen gick aldrig igång
* Körde mediacreationtool och drog in det den vägen.

Strul efter installationen:
* Windows blev inte aktiverat. Detta löste sig automatiskt efter några omstarter.
* Logitech F710 joypaden vägrade att gå igång. Valde att manuellt ändra drivis till "Xbox 360 Wireless Receiver" = ok nu
* Strul med Nvidia drivis. Den fimpade den gamla (v353.00) som var överklockningsbar (spänningen) och ersatte med den nyaste. Eftersom 353.00 vägrar att fungera i Win10 sitter man lite med skägget i brevlådan nu. Har tappat en hel del spelprestanda. Någon som vet hur man trixar upp voltage-lock'en eller vet vad man kan hitta upplåst drivrutin ?
* Alla Steam-lir ballade ur. Vid start av spel gav Steam felkod (41) och babblade om överbelastning på deras servrar. Felet har inget med det att göra. Man löser det genom att på varje spel högerklicka och göra en "verifiera integriteten hos spel-cache".
* För övrigt flyttade den inte med alla tidigare installerade program, vissa är "borta" och behöver installeras om igen

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Jag hade windows 8.1 och uppgraderade då med hjälp av verktyget de flesta tankade ner från microsoft sida. Problemet var att efter jag uppgraderade valde jag att formatera om till W10 Pro och tydligen behövs det en nyckel. Min dåvarande Windows 8.1 nyckel fungerar inte längre så jag vänder mig hit för hjälp. Kan man downgradea till Windows 10 Home från mitt Windows 10 Pro nu?
Eller kan jag formatera om till Windows 10 Home?
Målet är då att få ett fungerade OS som då ska vara aktiverat.

Jag och flera andra har exakt detta problem. Vår produktnyckel är enligt microsoft inte giltig av nån anledning och därav blockerad. Suttit å svurit länge över det här...

Permalänk
Medlem

Hade problem med aktivering som många andra men nu när allt fungerar så är jag nöjd.
Hoppades på det bästa, en riktig nyckel men man kan inte få allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja de är överbelastade.

Tryckte aktivera kanske 15 gånger så gick det till slut.


Jag har tryckt säkert 70 gånger och har fortfarande inte lyckats aktivera. Börjar undra om det är pga att jag använder windows disk cleanup och tog bort windows 8 från hårddisken och temporära installationsfiler. Men känns ju dumt att de skulle behålla något där som säger att man uppdaterade till windows 10.

Hahahaha... Det var väl den här posten som behövdes för att få det att fungera. För prövade activate knappen 3 gånger till, och nu är mitt windows aktiverat.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått notification att jag fått det?

Körde ner den via nån länk som någon länkade några sidor tillbaka men fick meddelandet "Make sure you have your product key ready".

Permalänk
Inaktiv

[url="http://www.ladda-upp.se/image.php?id=158615&size=full"]
Detta har jag fått hela dagen och uppdaterat via ms update. har uppgraderat från win 8.1.

Permalänk
Medlem

Läste för en stund sedan att man tydligen ska kunna installera samma OS man hade från början (som var reggat) och sedan börja om igen med hela uppgraderingsproceduren för att landa på en win 10 som är reggad och ok. Microsoft servrar är tydligen hårt ansatta nu.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av Fearsnow:

Är riktigt besviken på microsoft nu, har ännu inte fått min uppdatring till windows 10

Jag har inte heller fått uppdateringen, så vi som inte har fått den, får vänta ett tag till vi får spela några spel medans vi väntar

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Du kan köpa det runt sista augusti

Dessa kan du välja

www.prisjakt.nu

Trist, speciellt med tanke på att det går att köpa en licens redan nu i USA.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Gillar det faktiskt. Dock strular startmenyn ganska mycket för mig. Allt från att den inte startar till att sökfunktionen slutar fungera.

Någon som vet hur man hanterar favoriter/bokmärken i Edge? Verkar inte ens gå att flytta dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

[url="http://www.ladda-upp.se/image.php?id=158615&size=full"]
Detta har jag fått hela dagen och uppdaterat via ms update. har uppgraderat från win 8.1.

Bör lösa sig för dig automatiskt inom kort. Min hade samma men blev auto-aktiverad efter några timmar.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Allt funkade jättebra med installationen, trots ett andra Nvida-grafikkort.

Tycker W10 känns rappare och det bästa av allt är att Diskrensningen är ännu snabbare än i Vista.
I 8.0 - 8.1 tog den en evigt tid särskilt efter installationerna och vid större uppdateringar som krävde omstart.

Dessutom verkar W10 mindre på hårddisken. Har fått tillbaka ca 10 GB till efter rensning.
Defragmenteringen gick också väldigt snabbt men kanske beror det på att disken till stor del blev formaterad vid installationen.

Nöjd! Allt verkar hittills fungera ok.
Enda negativa är att man inte kan blanda sin egen färg för fönsterramarna längre utan måste välja en av de förutbestämda.

PS. Internet Explorer finns kvar och fungerar fortfarande. Skulle testa Edge och logga in med BankID på dosa med sladd på banken men då föreslog Edge att man skulle använda IE istället. DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Bör lösa sig för dig automatiskt inom kort. Min hade samma men blev auto-aktiverad efter några timmar.

Typ halva jorden har så

Tryck på uppdatera om och om igen så går det.
Tog mig ca 40-50 tryck så fick jag igenom aktiveringen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande 30 dagars provperiod som gäller?

Permalänk
Medlem

@Baxer19: Tack för svar, tyvärr inte riktigt det jag letade efter. Eller aktivitetsfältet ser ju bättre ut nu men allt annat blir obehagligt stort

Permalänk

Allt funkar för mig ända sedan jag gick med W10 TP. Och det funkar fortfarande nu efter dagens lansering. Även med drivrutiner till mitt GTX 980 Ti har 353.62 tror jag det är fick den via WU för ett par dagar sedan.

Fattar inte varför vissa får problem med sina drivrutiner. Och jag har haft både AMD och NVIDIA kort under min W 10 TP period å det har strulat minimalt på den fronten.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd

Inte alls oväntat med komplikationer och strul. Väntar glatt efter notifikationen som talar om att windows är redo för uppgradering. Som det ser ut nu kommer jag nog inte installera de närmaste veckorna, så notifikationen får gärna dröja lite, spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag hittade UAC ligger under användarkonton.
http://i.imgur.com/kdslezN.jpg

Jo men det där är vanliga kontrollpanelen. Hitta den i den som ligger i startmenyn trodde dom skulle lyckas samla alla inställningar på ett ställe. Den är i alla fall förenklad nu, dock skulle jag vilja byta färg. Lite tråkigt med beige/grå ton. Får se om det går att göra och är enkelt att hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Jag kan inte heller aktivera och har också nyckel *****-3V66T

Var har du köpt den?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

har inga adminsrättigheter alls >> även fast de står att jag är admin..

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MåsSoppa:

Och varför i hel vete och halverad rågens namn har MS beslutat att vi skall tanka ner ison via ett satans exe fil jag vill ha en direktlänk
till ison , och ni som redan installerat har MS kvar sin fina keylogger som pestade testversionerna ?

Ja den är kvar, tillsammans med att ditt WiFi lösenord delas med dina kontakter, din surfhistorik samlas in och skickas till Microsoft etc.
"För att förbättra våra produkter och tjänster".

Att gå över till Windows 10 är som att ge Microsoft och NSA din hårddisk i handen så de kan kolla i den.

Se: http://i.imgur.com/zPF2k89.png

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

-Windows 10... är en gratis nedgradering från en retail licens till en generisk nyckel låst till ditt moderkort (värre än OEM, kan inte flyttas).
-Admin saknar admin rättigheter
-Extremt påträngande sekretessavtal där microsoft ger sig själv rätt att läsa och kopiera dina privata filer och email samt hur du använder program, och dela dem med anonyma tredje parter.
-Går ej att stänga av windows update, den startar om din dator vare sig du vill eller inte
-Startmenyn är skitdålig och går inte att anpassa alls, måste använda tredjeparts startmeny
-Listfärger är kritvit, går ej att ändra utan fulhack.

... nej det blir en uppgradering till Windows 7 igen.

Permalänk

Älskar nya layouten det enda problemet jag hade när jag uppgraderade var mina grafikdrivrutiner annars inga problem alls!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Allt är lysande, tills jag försöker spela StarCraft 2 eller Legacy of the Void. Datorn hänger sig tillfälligt till höger å vänster vid minsta öppning av menyerna. Witcher 3 tex har inga problem så jag tror det har med Blizzard att göra.. Men VÄLDIGT störande då jag spelar Sc2 dagligen..

Bf/Hardline crashar direkt för mig.Bf4.Kan jag spela med lite tur 15 min.
Är ju lite man får stå ut med,När vi installerar på release dagen.:(

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.