Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Detta får jag fram när jag vill uppgradera:

http://s10.postimg.org/to6zx78ut/Capture.jpg

Varför kan jag inte behålla ALLT? Är det för att mitt OS är på Engelska och uppgraderingen vill ske till Svenska? Varför är installationen i så fall på Svenska?

Skrivet av strejf:

Kanske har du sverige som region? Eller så är webbläsaren inställd på Svenska? Jag har samma bekymmer, håller på att fösöka lösa det nu

Om man hämtar ned ISO-filen på det språk man vill använda (t.ex engelska) kan man uppgradera inifrån Windows och då förmodligen välja att behålla filer. Ni som bara kan välja Svenska kan ju göra så istället. Står här:

If you chose to create installation media

You can install from an ISO, a USB, or a DVD. Here's how:

•Mount the ISO, and then run setup.exe from it.

•If you downloaded to a USB or a DVD, run setup.exe from the USB or DVD.

Both of these options allow you to upgrade the PC if it's already running Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, or Windows 10.

If you want to perform a clean install on your PC, or if your PC doesn’t have an operating system, you can use the DVD or USB. Here's how:

How to perform a clean installation of Windows

1.Turn on your PC, insert the DVD or USB flash drive, and then shut down your PC.

2.Restart your PC, and then press any key to boot from the DVD or USB flash drive.

3.On the Install Windows page, enter your language and other preferences, and then select Next.

4.Select Install Windows.

5.On the Enter the product key to activate Windows page, enter your product key. The product key should be in a purchase confirmation email if you bought Windows 10. It looks like this: PRODUCT KEY: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX.

Note

If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer.

6.On the License terms page, if you accept the license terms, select I accept the license terms, and then select Next.

7.On the Which type of installation do you want? page, select Custom.

8.On the Where do you want to install Windows? page, select the partition that you want, select the formatting option you want to perform (if needed), and then follow the instructions.

9.When you've finished formatting, select Next.

10.Follow the rest of the setup instructions to finish installing Windows.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Om jag fattat det rätt nu så kommer du inte kunna uppgradera direkt med ison före att de gjort en uppgradering till W10 på den hårdvaran via windows update. Så de måste första uppgradera, sen kan du ta med stickan och göra om det igen (men det är helt onödigt om ni inte ska byta hårdvara tex)

Hoppas du har rätt! Nja, helt nödvändigt är det kanske inte, men då slipper man tänka vid eventuell problem "Är det på grund av att jag inte gjorde en clean install?".

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Kom på nu att Nvidia inte har några drivrutiner för Nforce 980a för värken w8 eller w10 Betyder det att SLI osv inte kommer funka för mig nu?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Inte fått något alls med GMX ikonen, bara blabla notify me when its ready.
Toolen fungerar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Håller på att blåsa om damens dator nu, såååå spännande, vilken överraskning hon kommer få när hon kommer hem från jobbet

"VAD HAR HÄNT MED MIN DATOR? ALLT SER KONSTIGT UT! JAG HITTAR INGENTING! VAD HAR DU GJORT?! HAR JAG VIRUS?!"

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Det råder väldigt mycket förvirring kring det här med uppgradering och ren installation. Jag är själv inte säker på att det jag nu säger är helt rätt, men det är i alla fall hur jag tror det ligger till, och hur jag kommer gå tillväga vid ren installation. Jag tror att det är en av dessa som gäller:

Alternativ 1: Att det räcker att göra en ren installation. Att man alltså inte först behöver uppgradera från 7/8/8.1 för att aktivera nyckeln så den gäller för även 10. Har man reserverat med en viss nyckel i ett tidigare OS så skippar man att fylla i nyckeln vid installation. När man sen är inne i Windows 10 så känner Microsoft av din hårdvara och vet då vilken nyckel som ska gälla för din Windows 10, eller att du fyller i din nyckel vid aktiveringen av Windows 10 när du har internetuppkoppling.

Alternativ 2: Du behöver uppgradera till Windows 10 först innan du kan göra en ren installation. Men när du väl har uppgraderat med befintlig nyckel en gång så behöver du inte uppgradera flera gånger. Du kan alltså göra en ren installation av Windows 10 flera gånger. Lite krångligt ja, men har man gjort det en gång behöver man inte tänka på det mera sen.

Vad tror ni om dessa tankar?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

happ, här vart det informativt.. lol

http://i.imgur.com/LoMNaVS.png

Fick samma problem här. Prova att logga in som administratör och kör verktyget.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Har förstått det som så att om du uppgraderar från win7 på din dator till win10, så kan du efter det använda din win7-nyckel att installera win10 hur som helst (.iso osv) och på vad som helst (ingen skillnad om du byter hdd osv) då din win7/win8-nyckel blivit uppgraderad till en win10-nyckel. Inget besvärligt med det.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Upptäckte att man kan uppgradera från nerladdningsverktyget som är länkat i nyheten. Så bara ladda ner och köra igång.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Man får alternativen "Upgrade this PC" eller "Create installation media". Håller på ladda ner nu.

Fungerar detta, eller ska man vänta på Updaten?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

Om man hämtar ned ISO-filen på det språk man vill använda (t.ex engelska) kan man uppgradera inifrån Windows och då förmodligen välja att behålla filer. Ni som bara kan välja Svenska kan ju göra så istället.

Bra tips! Tack. Testar nu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Hur ska jag kunna uppgradera om jag inte har fått möjlighet att boka på grund av grafikkortet?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Fungerar detta, eller ska man vänta på Updaten?

Jag har precis uppgraderat hemdatorn som var en domänansluten Win 8.1 Pro via verktyget. (Genomfördes över RDP från jobbet, så som man absolut inte ska göra. =D)

Ser ut att fungera fint och den är aktiverad utan problem.

Ej bokat via appen sen tidigare då datorn är domänansluten.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Skulle aldrig orka med att installera ren installation. Förut gjorde jag de men nu.. nej tar tok för lång tid att installera och fixa alla program efteråt. Tyvärr är inte windows så bra på det.

Testat Ninite? Väldigt smidigt för att få in många grundprogram på en nyblåst burk.

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows?

Vilken version av Windows ska/kan jag ladda ned för en ren installation? Jag sitter på W8.1 nu.

Finns att välja mellan:

*Windows 10 Home
*Windows 10 Home N
*Windows 10 Pro
*Windows 10 Pro N

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Viktigt! Se som sagt till att uppgradera din dator en gång först... SEN går det fint att göra en clean install med ISO-filerna och då blir din installation automatiskt aktiverad.

Hur funkar detta om man formaterar disken efter en uppgradering vilket man gör vid en clean installation?
Skapar Windows någon signatur på hårdvaran hos MS så att den kan aktiveras igen?
Förstår inte hur den kan auto aktivera då man väljer "skip" vid installationen. Hur fick den reda då på att jag hade en giltig license tidigare efter uppgradering och efter formatering. Den borde ju inte ha något att gå på då jag nyss blåst rent all data?

Skulle förstå om den nuvarande nyckeln blir då "uppgraderad" och man kan använda den. Men förstår inte hur den kan få reda på att jag tidigare hade en giltig license efter en formatering..? Måste ju bli med någon Hårdvarusignatur..?

Har du några idéer?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Om jag fattat det rätt nu så kommer du inte kunna uppgradera direkt med ison före att de gjort en uppgradering till W10 på den hårdvaran via windows update. Så de måste första uppgradera, sen kan du ta med stickan och göra om det igen (men det är helt onödigt om ni inte ska byta hårdvara tex)

Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska orka med en ren ominstallation av min burk eller nöja mig med att bara köra en upgrade. Historiskt sett har jag alltid tyckt att det känns mycket bättre att göra en helt ren installation iom att man då kan vara helt säker på att det inte blir kvar något gammalt "skräp" som eventuellt kan ställa till problem osv men vad vet jag...kanske det i dagsläget är helt onödigt att lägga ner den extra tiden och besväret om man inte samtidigt byter ut någon hårdvara som du säger.

Hur resonerar ni andra?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Bra tips! Tack. Testar nu.

Jag kör igång detta också nu via mjukvaran, hoppas det fungerar att uppgradera så istället!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Man kan alltså köra det här nedladdningsverktyget och välja "Upgrade this PC" UTAN att ha en W10-nyckel? Det är bara om man vill göra en ren installation via en bootbar USB/DVD som man behöver en W10-nyckel?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska orka med en ren ominstallation av min burk eller nöja mig med att bara köra en upgrade. Historiskt sett har jag alltid tyckt att det känns mycket bättre att göra en helt ren installation iom att man då kan vara helt säker på att det inte blir kvar något gammalt "skräp" som eventuellt kan ställa till problem osv men vad vet jag...kanske det i dagsläget är helt onödigt att lägga ner den extra tiden och besväret om man inte samtidigt byter ut någon hårdvara som du säger.

Hur resonerar ni andra?

Jag kommer absolut att bara göra en upgrade, orkar inte ens tänka tanken på en hel ominstallation. Så jäkla meckigt enligt min mening. Jag har hopp och tro i att Microsoft klarar av en upgrade och att de tar bort onödigt skräp i processen. Det känns bara som man i kvar i gamla arbetssätt när man vill ha tag i ISO och blåsa det själv.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Det har inte kommit upp på dreamspark ännu. Dock finns Windows 10 technical och insider preview. Om man beställer någon av dessa, vet nu om man får kan uppgradera till windows 10 sen?

Har ju pluggat klart så snart försvinner nog ens konto där

Du kan ju ta en Win 8.1/8/7 nyckel istället. Dessa kan du uppgradera till 10an.
Bättre än inget iaf, om du nu inte hinner få den annars.

De har ju sagt att "nyköp"/i butik finns from 30 aug. Så det kan mycket väl dröja några dagar, veckor eller så innan de finns full versionen där. Ingen som vet.
OSet släpps ju egentligen inte förrän 1:e aug. Men de börjar uppgraderingarna den 29:e (eller 15:e för TP.

(om jag förstått detta rätt)

Permalänk
Skrivet av GizZm0:

Jag kommer absolut att bara göra en upgrade, orkar inte ens tänka tanken på en hel ominstallation. Så jäkla meckigt enligt min mening. Jag har hopp och tro i att Microsoft klarar av en upgrade och att de tar bort onödigt skräp i processen. Det känns bara som man i kvar i gamla arbetssätt när man vill ha tag i ISO och blåsa det själv.

Du har förmodligen rätt till stor del, det kanske inte spelar så stor roll längre. Tyvärr har du även rätt i ditt påstående om att vara kvar i sitt gamla arbetssätt, så jag kommer nog göra en ren installation i alla fall. Även om det är förbannat drygt. Man kan inte lära gamla hundar att sitta, du vet...

Permalänk
Medlem

Testa!

@WebMaximus:

Du kan ju testa. Om din dator fungerar bra idag utan konstigheter och du tycker att du har ett bra flyt så kan du ju göra en uppgradering. Om du känner dig nöjd med datorn efter den så är det väl bara att köra på. Du har ju alltid möjlighet att blåsa datorn senare när du känner att du har ork och inspiration.

Du kan ju också göra en spegling på ditt nuvarande system om du har tillgång till tex Acronis True Image. Då kan du ju med ett par knapptryckningar gå tillbaka till ditt nuvarande system precis som det är nu.

Permalänk
Medlem

Hur är det med mina program som jag har till Win 7. Kommer dom vara direkt kompatibla i Win 10? Utifrån att jag installerar alla program ifrån nytt.
Som Adobe Acrobat DC, AVG PC Tune UP, Mini Tool Partizion Wizard och fler program i den stilen.

Kommer dom krävas att uppdateras för att fungera i Win 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nä behåller Win7 till mina befintliga datorer, skaffar väl Win10 när nästa dator ska köpas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fread:

Hur är det med mina program som jag har till Win 7. Kommer dom vara direkt kompatibla i Win 10? Utifrån att jag installerar alla program ifrån nytt.
Som Adobe Acrobat DC, AVG PC Tune UP, Mini Tool Partizion Wizard och fler program i den stilen.

Kommer dom krävas att uppdateras för att fungera i Win 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja! Men om du skulle stöta på något problem med något program så kan du backa tillbaka till Windows 7 igen om du vill.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ninjaflipp:

Blir ju spännande, har två nycklar, en W7 pro och en W8 pro så jag måste alltså uppgradera med dessa två inom det första året, annars blir de värdelösa. Hade inte varit något direkt problem om det inte vore för att jag inte har min W8-nyckel aktiverad nånstans. Får sitta och installera och formatera fram och tillbaka med andra ord...

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter i precis samma sits med Windows 7 Pro, oöppnad.
Se tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1379149-ooppnad-win7-fa...

Men ja, det är så man får göra.
Har installerat Win 7 på en tom SSD nu för att kunna uppgradera.
Sedan får jag blåsa den efter jag fått nyckeln uppgraderad till Win10.

Tycker du det är besvärligt?
Köp en lös nyckel för Win 10 direkt av MS, kostar runt 1000 spänn.
Inget strul - bara att gasa.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt i tråden, men jag drog hem ISOn via MS verktyg och där stod det att jag måste komma ihåg att ha min windows 8.1 licens tillhands.

Känns väldigt konstigt och omständigt att man måste först göra en upgrade och sen clean install.

Ni som har sagt att man måste göra det, är ni verkligen 100% säkra på detta?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Hur funkar detta om man formaterar disken efter en uppgradering vilket man gör vid en clean installation?
Skapar Windows någon signatur på hårdvaran hos MS så att den kan aktiveras igen?
Förstår inte hur den kan auto aktivera då man väljer "skip" vid installationen. Hur fick den reda då på att jag hade en giltig license tidigare efter uppgradering och efter formatering. Den borde ju inte ha något att gå på då jag nyss blåst rent all data?

Skulle förstå om den nuvarande nyckeln blir då "uppgraderad" och man kan använda den. Men förstår inte hur den kan få reda på att jag tidigare hade en giltig license efter en formatering..? Måste ju bli med någon Hårdvarusignatur..?

Har du några idéer?

Måste man inte göra live-konto och logga in på det? Det kanske är där licensen aktiveras?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeluxXxe:

Nu har jag inte läst allt i tråden, men jag drog hem ISOn via MS verktyg och där stod det att jag måste komma ihåg att ha min windows 8.1 licens tillhands.

Känns väldigt konstigt och omständigt att man måste först göra en upgrade och sen clean install.

Ni som har sagt att man måste göra det, är ni verkligen 100% säkra på detta?

Ja vi är 100% säkra eftersom att Microsoft själva skriver det på länken där du hämtar verktyget.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vad gör man när Windows 10 vill installera på Svenska fast jag har Engelskt OS? Vill behålla mina program ju...
Jag laddade ner engelska Download Tool, men blir svenska när den ska börja installera.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elit 430, PSU: Silver Power sp-ss500, Moderkort: MSI B75MA-P45, CPU: I7 3770 3,4 ghz, GPU: Gigabyte Gtx 760 Windforce x3, 16 gb Ram, SSD: Kingston HyperX 3K 240GB, HDD: WD Caviar Green 500GB.