Windows hittar bara 6/8 RAM-slots (24GB), alla andra program hittar korrekt 8/8 (32GB)

Permalänk
Medlem

Windows hittar bara 6/8 RAM-slots (24GB), alla andra program hittar korrekt 8/8 (32GB)

Hej!

Satte i mer minne i datorn idag, så har 32GB nu. Två quad-channelpaket, identiska.

Kör XMP på 2800mhz utan problem.

I bios ser att bra ut utan problem.
I windows task manager och system så står det att jag har 24GB RAM.
Kollar man task manager kan man se att jag den endast använder 6/8 slots, nu står slot 1 empty, slot 2 empty.

Det stod innan slot 5+6 empty, så jag bytte plats på dessa två. Nu säger den istället slot 1+2? 0.o

Har relativt nytt bios också, i värsta fall får jag väl uppgradera detta sen.

Win 8.1 64 bit

resten av datorn är i sign, någon som har tips?

Bild på le skit

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

kollat så alla minnen fungerar?
Bytt plats på dom, vad säger den då? pröva att bara köra med 5+6ans minnen i 1+2 slot'en och se om dom ens finns. Lät le mysko det där.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

kollat så alla minnen fungerar?
Bytt plats på dom, vad säger den då? pröva att bara köra med 5+6ans minnen i 1+2 slot'en och se om dom ens finns. Lät le mysko det där.

Kan med 99% sannolikhet säga att alla minnen fungerar. Kör man 3dmark säger den att jag har 32gb ram. Eftersom den först hävdar att 5+6 saknas och alla andra fungerar, för att sedan byta till 1+2 och alla andra fungerar klockrent så borde ju alla fungera?

Håller med om att det är rätt mysko dock. Men haft så mycket irriterande strul med det här moderkortet så de förvånar mig knappast..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Någon som har hört om detta problem tidigare? Alla trådar å liknande jag hittar har lösningar i att man inte satt i minnet ordentligt eller att det varit trasigt.

Det verkar inte vara fallet i min dator, jag tror med på att det är mjukvarurelaterat.

Vad har sweclockers för tips? Jag hade tänkt vänta tills w10 och eventuellt uppgradera bios.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

Någon som har hört om detta problem tidigare? Alla trådar å liknande jag hittar har lösningar i att man inte satt i minnet ordentligt eller att det varit trasigt.

Det verkar inte vara fallet i min dator, jag tror med på att det är mjukvarurelaterat.

Vad har sweclockers för tips? Jag hade tänkt vänta tills w10 och eventuellt uppgradera bios.

Det där sista skulle jag inte eventuellt göra utan definitivt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Någon som har hört om detta problem tidigare? Alla trådar å liknande jag hittar har lösningar i att man inte satt i minnet ordentligt eller att det varit trasigt.

Det verkar inte vara fallet i min dator, jag tror med på att det är mjukvarurelaterat.

Vad har sweclockers för tips? Jag hade tänkt vänta tills w10 och eventuellt uppgradera bios.

Enligt asus supportsida står detta på sista biosupdate:
X99-S BIOS 1801
Support 16GB DDR4 memory modules.

Kanske är nått som löser problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det där sista skulle jag inte eventuellt göra utan definitivt.

Biosuppdateringar brukar inte alltför sällan sabba min överklock.. har relativt nytt bios redan också, så tycker verkligen inte det borde behövas...

Dessutom så hittar bios all 8 minnen utan problem, och listar de som 32GB.

Skrivet av 57josa:

Enligt asus supportsida står detta på sista biosupdate:
X99-S BIOS 1801
Support 16GB DDR4 memory modules.

Kanske är nått som löser problemet

tack för tipset, men jag kör 4GB*8 stickor, så det borde inte vara något problem där.

Men kan testa en biosuppdatering sen ändå, har ändå värdelös överklock nu..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

Biosuppdateringar brukar inte alltför sällan sabba min överklock.. har relativt nytt bios redan också, så tycker verkligen inte det borde behövas...

Dessutom så hittar bios all 8 minnen utan problem, och listar de som 32GB.

tack för tipset, men jag kör 4GB*8 stickor, så det borde inte vara något problem där.

Men kan testa en biosuppdatering sen ändå, har ändå värdelös överklock nu..

Ok, men jag förstår inte varför du inte vill testa en sådan grej som dessutom handlar om just minnet och dess kompatibilitet. Men du gör som du orkar/vill.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har med ditt problem att göra men fler har haft problem med Gskill minnen. --> http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2337139/ram-fully-de...

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag någon dator med DDR4, men skall det inte stå något i "Channel" i CPU-z ? Typ Dual, Quad etc. Det står ju ingenting, verkar lite konstigt.

Jag gissar på att en eller kanske två av minnesmodulerna strular till det.

Permalänk
Medlem

@57josa @Xaurus @Jalle64 @Lineri
Får tacka för alla tips!

Steg 1 - Uppdaterade bios
Fungerade då att boota, hittade 32GB och det verkade bra. (Bios default)

Steg 2 - klickade i XMP i bios
Datorn totalvägrade nu boota. RAM error hela tiden.

Steg 3 - började misstänka att något minne var dåligt eller liknande.
Bytte plats på de 4 nya minnen jag köpt lite slumpmässigt så ingen satt på samma plats längre.

Steg 4 - klickade i XMP, datorn bootar finfint
Trodde det var löst, tills jag kollar Task manager - nu hittar windows 16GB/32GB. SUCK.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Skolboksexempel på varför man inte ska fylla alla slottar med minne, visserligen SKA det kunna fungera, men ofta blir det problem av olika slag, speciellt på högre GHz.

Säkrast metod är att använda 4x8Gb för 32 GB så fungerar det säkert galant.

Kör bios default om det fungerar, alternativt sälj allt minne och skaffa 4x8GB stickor.
Du kan prova att ge minnet lite mer volt det hjälper ibland, blir ofta spänningsfylld med max antal minnen med konstiga problem som följd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skolboksexempel på varför man inte ska fylla alla slottar med minne, visserligen SKA det kunna fungera, men ofta blir det problem av olika slag, speciellt på högre GHz.

Säkrast metod är att använda 4x8Gb för 32 GB så fungerar det säkert galant.

Kör bios default om det fungerar, alternativt sälj allt minne och skaffa 4x8GB stickor.

Okej för att det här är ett sätt att göra det på, men detta känns bara löjligt. Skulle jag acceptera att det inte ens går att använda alla 8 slots i mitt moderkort? Känns urlöjligt.. no offence.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

.... STEG 5 -

TAR UR mina 4 första minnen som fungerar klockrent. Flyttar över de 4 nya minnena till gamla slotsen. BOOTAR XMP UTAN PROBLEM, 16GB.

Steg 6 blir nu att sätta i de fyra första minnena i de 4 sista slotsen och se vad som händer.

Börjar snart vara sugen på att skicka in moderkortet, men är inte ett dugg sugen på att vara utan dator i flera veckor.. :<

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Okej för att det här är ett sätt att göra det på, men detta känns bara löjligt. Skulle jag acceptera att det inte ens går att använda alla 8 slots i mitt moderkort? Känns urlöjligt.. no offence.

Ja visst är det fånigt, men vanligt problem.
höj volten lite manuellt, kan hjälpa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja visst är det fånigt, men vanligt problem.
höj volten lite manuellt, kan hjälpa.

Suck.

Tyvärr visade det sig att du har rätt.

Kör man alla 8 slotsen i stock så är det inga problem, hittar 32GB i windows.

Kör jag däremot med XMP, 2800Mhz så hittar den mellan 16/24GB, vilket tyder på att någon/några av slots 5-8 har problem med överklockning? Känns fruktansvärt löjligt.

Ska testa att höja volten och se om det hjälper något, annars skickar jag in skiten..

Edit:

Höjde volten i två steg, 1.2V-1.22V
Ingen skillnad alls
1.22V-1.25V
NU ser jag äntligen 32GB RAM i windows, nu gäller det bara att kolla på något vettigt sätt att det är stabilt?
Tips?
AIDA64 verkar den inte ha några problem med iaf. Finns det något annat som är bättre?

Hepp. Det hjälpte tills omstart, sedan var det omöjligt att komma upp i 32GB igen. Testade upp till 1.28V utan någon skillnad.

Kan någon här svara på hur stor skillnad det är prestandamässigt (framförallt i spel) att köra på 2133Mhz vs 2800Mhz på minnet?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Har ett Asus x79 moderkort där ett av mina fyra stickor med minne var trasigt, det visade ibland 12GB istället för 16GB samt var lite lätt instabil, någon krasch i veckan kanske. Var ett av minnena som var dåligt så jag bytte ut det och därefter visar den alltid 16GB, samt att den blev helt stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Suck.

Tyvärr visade det sig att du har rätt.

Kör man alla 8 slotsen i stock så är det inga problem, hittar 32GB i windows.

Kör jag däremot med XMP, 2800Mhz så hittar den mellan 16/24GB, vilket tyder på att någon/några av slots 5-8 har problem med överklockning? Känns fruktansvärt löjligt.

Ska testa att höja volten och se om det hjälper något, annars skickar jag in skiten..

Edit:

Höjde volten i två steg, 1.2V-1.22V
Ingen skillnad alls
1.22V-1.25V
NU ser jag äntligen 32GB RAM i windows, nu gäller det bara att kolla på något vettigt sätt att det är stabilt?
Tips?
AIDA64 verkar den inte ha några problem med iaf. Finns det något annat som är bättre?

Hepp. Det hjälpte tills omstart, sedan var det omöjligt att komma upp i 32GB igen. Testade upp till 1.28V utan någon skillnad.

Kan någon här svara på hur stor skillnad det är prestandamässigt (framförallt i spel) att köra på 2133Mhz vs 2800Mhz på minnet?

Enligt det här testet så är nog skillnaden försumbar, men det finns säkert andra tester som visar bättre på skillnaden --> http://hexus.net/tech/reviews/ram/73797-corsair-vengeance-lpx...

Permalänk
Medlem

Prova köra memtest86+ med minnena i olika slotar/konfigurationer.
Då kan du förhoppningsvis utesluta att det är problem med någon specifik minnessticka eller minnesslot.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Prova köra memtest86+ med minnena i olika slotar/konfigurationer.
Då kan du förhoppningsvis utesluta att det är problem med någon specifik minnessticka eller minnesslot.

Skrivet av Semjonov:

Har ett Asus x79 moderkort där ett av mina fyra stickor med minne var trasigt, det visade ibland 12GB istället för 16GB samt var lite lätt instabil, någon krasch i veckan kanske. Var ett av minnena som var dåligt så jag bytte ut det och därefter visar den alltid 16GB, samt att den blev helt stabil.

Behövs inte ens faktiskt, har provat att köra med minnespaketen var för sig i slot 1-4 på moderkortet.

Spelade absolut ingen roll, båda paketen fungerade klockrent när de endast är ram-slot 1-4 som används. Så fort man sätter i minnen i 5-8 och försöker köra XMP så ballar det ur totalt. Fungerar utan problem om man kör i stock som jag gör just nu.

Slutsatsen är alltså med andra ord att det är inget som helst fel på minnet i sig, problemet ligger i hårdvaran~? på moderkortet.

Byte till nyaste bios gjorde ingen skillnad btw.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Behövs inte ens faktiskt, har provat att köra med minnespaketen var för sig i slot 1-4 på moderkortet.

Spelade absolut ingen roll, båda paketen fungerade klockrent när de endast är ram-slot 1-4 som används. Så fort man sätter i minnen i 5-8 och försöker köra XMP så ballar det ur totalt. Fungerar utan problem om man kör i stock som jag gör just nu.

Slutsatsen är alltså med andra ord att det är inget som helst fel på minnet i sig, problemet ligger i hårdvaran~? på moderkortet.

Byte till nyaste bios gjorde ingen skillnad btw.

Kanske 2400MHz kan vara nått att prova?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Behövs inte ens faktiskt, har provat att köra med minnespaketen var för sig i slot 1-4 på moderkortet.

Spelade absolut ingen roll, båda paketen fungerade klockrent när de endast är ram-slot 1-4 som används. Så fort man sätter i minnen i 5-8 och försöker köra XMP så ballar det ur totalt. Fungerar utan problem om man kör i stock som jag gör just nu.

Slutsatsen är alltså med andra ord att det är inget som helst fel på minnet i sig, problemet ligger i hårdvaran~? på moderkortet.

Byte till nyaste bios gjorde ingen skillnad btw.

Många x99 har problem med att läsa ur xmp så prova sätt allting manuellt.

XMP på 2800 höjer blck till 125MHz om jag inte kommer ihåg fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Många x99 har problem med att läsa ur xmp så prova sätt allting manuellt.

XMP på 2800 höjer blck till 125MHz om jag inte kommer ihåg fel.

Det hade jag ingen aning om faktiskt. Behöver man sätta timings och allt sådant manuellt också?

Tror den kör CPU-strap på 125Mhz å blck på 127.3 typ.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det hade jag ingen aning om faktiskt. Behöver man sätta timings och allt sådant manuellt också?

Tror den kör CPU-strap på 125Mhz å blck på 127.3 typ.

Sätt bara de vanligaste timings, de 4 första, till exempel 8-8-8-24 på det som kitet kör på, sen resten på auto.

Jag har också tyvärr dålig erfarenhet med XMP, kör alltid manuella timings och voltage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det hade jag ingen aning om faktiskt. Behöver man sätta timings och allt sådant manuellt också?

Tror den kör CPU-strap på 125Mhz å blck på 127.3 typ.

Sätt Timings, volt och minnesfreq. det borde räcka.