Hej! Söker hjälp till att framhäva det vackra i mitt urval av komponenter till en speldator.

Permalänk
Medlem

Hej! Söker hjälp till att framhäva det vackra i mitt urval av komponenter till en speldator.

Hej!!
Jag försöker desperat bygga ihop mig en dator då min gamla, och fina, laptop från ASUS har levt i 2,5 år nu. Den klarar fortfarande dom mindre krävande spelen okej, men jag blev ganska upprörd när jag märkte vilken grafik jag kunde spela Witcher 3 i. Så jag tänkte (igen) att det kanske var dags att byta upp sig! Ett glatt upphopp för mig är min nuvarande boendesituation som tillåter mig att köpa en stationär dator, någonting jag aldrig har haft förut!

Här nere har jag skrivit om komponenterna jag tänkte köpa. Dessvärre kan jag ingenting om att välja datordelar, eller ens bygga ihop en dator, så jag har tagit mycket desperation ifrån Sweclockers sommardatorer. Det är några komponenter jag saknar, och några ställen jag skulle önska att jag kunde spara in lite pengar på. Läs jättegärna mina specs och gratulera, förbättra, eller gör narr av mina val! Alla svar är uppskattade. Ha en superbra dag!

Moderkort
ASUS Z97-PRO GAMER 1300kr. Är det så att det finns inbyggda ljudkort i moderkorten eller är det någonting jag skall köpa till?

CPU
Intel Core i7 4790K 4,0GHz Socket 1150 Box 3200 kr, jag hoppas starkt på att priset sänks lite nu när dom lanserar sina processorer nya snart (5e aug).

RAM
Antingen tänkte jag sno från förra årets sommardator där det går att få Corsair Vengeance LP 8 GB för 500 kronor. Egentligen skulle jag vilja sträcka mig till 16 GB men tror inte min plånbok tillåter det.

Grafikkort
Jag tror att moderkortet jag har valt är för "PCI-express", och i sådant fall hade jag tänkt mig:
Asus GeForce GTX 960 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 4GB---- 2600 kr

Kylare/fläkt
Ingen aning. Tror ni att det räcker med bara en fläkt? Jag menar grafikkortet har ju en fläkt i sig tror jag, och då känns det som att en fläkt utöver det bör räcka. Risken är väl att en ensam fläkt skulle behöva gå på helvarv alldeles för ofta vilket skulle skapa mycket oljud (stackars min rumskamrat). Har någon här ett tips på en passande fläkt, och kunskap över om jag behöver flera? (Helst i prisklassen 500 kronor om det är möjligt)

SSD
Behövs det verkligen? Jag har inte det i min nuvarnade laptop, och den är ju seg, men jag tänker att det borde bero på allt annat som är gammalt i den. Om jag ändå skall köpa en hårddisk med typ 1/2TB så känns väl en liten SSD på 250 GB onödig? Eller?
Det känns liksom som väldigt mycket pengar haha.

Hårddisk
Här tar jag bara någon som inte är för dyr, 1000-1500 kr.

Chassi
Tänkte sno ifrån förra årets sommardator, Arc Midi R2 850kr.

Nätaggregat
Ingen aning. Ytterst tacksam för tips! Om ingen känner för det tar jag nog ta VGA Supernova G2 750 W från förra sommardatorn, 1200kr.

Så överlag blir det lite dyrare än jag vill varje gång jag summerar ihop kostnaderna. Helst skulle jag vilja gå ned 3000-2000 kronor (pls intel) så att jag kan köpa skärmen jag vill ha (ASUS VG248QE 24-inch) med gott samvete. Är det någonting ni känner här att jag verkligen kan dra ned på? Kanske är onödigt att ha en i7:a då jag inte vet hur man överklockar grejerna, men det kändes liksom onödigt att köpa en i5:a om jag vill uppgradera resten av komponenterna med tiden. Jag har även funderat på att gå ned i grafikkortet till typ geforce 770 men jag vill inte heller att prestandan skall ta en alldeles för stor smäll. Kanske är det helt enkelt så att jag får spara lite mer pengar innan jag försöker köpa mig en ny dator.
Jag är jättetacksam för svar på mina frågor, eller roliga/dryga kommentarer i den här tråden! Tack ni som orkade läsa!

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att jag inte är något proffs på komponenter men jag har läst endel på diverse forum då jag själv funderar på en uppgradering snart!

Till att börja med så säger många att ett 960 är en dålig affär, dvs dålig prestanda för pengarna i jämförelse med många andra kort. Folk brukar rekommendera 970, 390 och liknande.

SSD var jag till en början skeptisk till också, men det gör verkligen skillnad. Köp en liten där du kan ha ditt OS samt mest använda program och komplettera med en större mekanisk hdd för lagring.

Nu vet jag inte om du kommer att hålla på med saker som kräver processorkraft, men generellt sett så är skillnaden inte jättestor mellan en i5 och en i7 om du bara ska spela, där kan du spara in lite pengar.

Permalänk
Medlem

Först måste jag säga att jag inte är säker på vad sommardatorn du referrerar till är men antar att det är någon rekommenderad hårdvarukonfiguration och du inte själv äger några delar.

Processor/moderkortsval känns some lite oproportionerliga val när du väljer att spara in överallt annars. Som du är inne på själv, i5 är nog bättre isf. Om du inte ska överklocka rejält, sli, eller har speciella krav på moderkortet kan du köra något billigt z97 och spara en 500ing till där. Det sagt, tror inte denna generations processorer sjunker märkbart i pris iom lanseringen av Skylake. Tittar du på förra generationens processorer är de ofta en hundring eller två dyrare än dagens. Känns också onödigt att köpa gammal teknik, så kör skylake.

8gb ram räcker ganska väl till spel i dagsläget.

Grafikkortet må vara det mest oprisvärda på marknaden, 960 presterar horribelt för vad det kostar, utöver det är 4gb vram meningslöst på ett så vekt kort (i allt annat än en ev sli konfiguration, men vem köper ett 960 för att köra sli?). Kan du hitta ett 290/290x i samma prisklass är det ett markant bättre val. 390 finns snäppet upp och är inte tokigt, även 970 runt 3k är ett mycket bättre val.

212 EVO är en prisvärd cpu-kylare.

SSD skulle jag absolut rekommendera, gör mycket för den vardagliga användarupplevelsen, men mindre i spelprestanda. HDD kan du säkert komma undan för 600-800kr, så lämnar plats för en 250gb ssd om budgeten är 1.5k för hdd.

Chassi är ju en del du kan pressa kostnad på utan prestandaförlust, men det beror på krav.

G2 750w är ett bra nätagg, det blir du nöjd med. Ett billigare 550w t ex integra 550w fungerar också bra, men inte lika bra såklart (och känns inte lika prisvärt, men om du vill få ner kostanden så...).

Ett 770 är bättre än ett 960, däremot inget jag skulle köpa nytt. En tanke är att köpa antingen processor+moderkort+ram eller grafikkort begagnat och på så sätt pressa kostnad och få mycket mer för pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kronwalled:

Tittar du på förra generationens processorer är de ofta en hundring eller två dyrare än dagens.

Hmm... det här svaret fick jag i en annan tråd

Skrivet av ArcticFire:

Beror lite på.
2600K: 317 dollar januari 2011
2700K: 332 dollar oktober 2011
3770K: 313 dollar april 2012
4770K: 339 dollar juni 2013
4790K: 339 dollar juni 2014
920 (284), 930 (294) och 860 (284) och 875K var 342 dollar.

2500K: 216 dollar januari 2011
2550K: 225 dollar januari 2012
3570K: 225 dollar april 2012
4670K: 242 dollar juni 2013
4690K: 242 dolar juni 2014
750 var 196 och 760 var 205

Ursäkta för sidospåret, men av historien att döma kan nog 6600K och 6700K bli 100-200 kr dyrare än 4690K och 4790K
Eller så händer ingenting som mellan 2013 och 2014 förutom att dollarn är värd mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hmm... det här svaret fick jag i en annan tråd

Svårt att sia om vad de underliggande orsakerna till prisskillnaderna är (råvarupriser, valutakurser, högre R&D), sedan jämför de inte priser vid samma tidpunkt utan när de är nylanserade, eller vad resultatet blir på den svenska marknaden.

Under det senaste året, varje gång jag sett någon be efter rekommendationer, som listat en 4x70k, har denna processor alltid varit snäppet dyrare än dess motsvarighet i dagens generations processorer.

För närvarande ligger billigaste 4690k ~100kr under 4670k på prisjakt, för 4790k ~160kr under 4770k.

Jag förväntar mig inga prisras på 4790k pga Skylakes lansering.

Permalänk
Medlem

@muppeddie: Hej! Tack så mycket för att du tog dig tid o svara ) det verkar som att du har rätt både angående grafikkortet och i5:an!!

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Hej! Tack så himla mycket för det utförliga svaret! Hjälper mig mycket som fan. Finns det något sätt jag kan ge dig typ "pluspoäng" eller typ rekommendera din profil?

En fråga om grafikkorten!
Är det helt onödigt för mig att ta ett med 4GB vram? Eller var bara valet dumt till 960?
Samt, nu efter en snabbkoll så hittar jag inget 290 för under 3k, och är det då mer värt att köpa 970 för samma pris?
Såg även en reklam på den här sidan ett fabriksklockat 280 gick för 2500 kr, har du något hum om det är värt?
( http://www.inet.se/produkt/5411420/asus-strix-radeon-r9-380-d... )

Moderkortet
Tack även här! alltid skönt att kunna spara en femhundring. Jag skrev moderkortet som jag gjorde eftersom jag hittade det på rea, men jag skall hålla ögonen öppna efter en sådanhär "bundle" med processor, moderkort och ram. Har jag tur kanske det släpps några sådana med skylake i alla fall

Och en sista fråga, brukar det funka att köpa begagnade grafikkort? Det var min första tanke men mina vänner (med lika lite kunskap som jag) trodde att det var för riskfyllt.

Återigen tack så himla mycket för din hjälp!!

Permalänk
Medlem

allt låter väldigt bra. stanna på 8gb ram, en ssd är alltid skoj. jag har en 60gb ssd och den är allt jag behöver.
grafikkortet ska du inte välja 960. dålig prestanda för vad du betalar för.
köp ett 380 eller hoppa upp till 390 eller 390x

moderkortet hade jag tagit ett asrock anniversary. kostar typ 800kr och är riktigt bra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: okej tack så mycket! har ingen koll på radeon så det är super att du slänger hit lite namn! tror du att 380 presterar bättre än 960?
Samt angående moderkortet, har det bra ljud? skall kolla upp recensioner av det nu!
Tack hursomhelst!!!

Permalänk
Medlem

Juste ni som har svarat här också! Är det inte ett problem att moderkorten endast har en HDMI utgång om jag i framtiden vill ha flera monitorer?

Permalänk
Medlem

@Borneteg: Du kopplar skärmar till grafikkortet, som har fler portar.

Permalänk
Medlem

@Borneteg: Inga pluspoäng såvitt jag vet, finns bra inlägg knappen, men det kvittar för min del.

4gb vram är endast onödigt på mindre kraftfulla kort som aldrig kommer kunna nyttja det till fullo.

290x låg jättelänge på 2.5k i våras, och har droppat ner under 3k någon gång på sistone, men det är ju en utgående serie så inte säkert det dyker upp igen.

Har aldrig köpt grafikkort begagnat, finns såklart en risk. Sitter för närvarande med processor + moderkort + ram som köptes begagnat, fungerar finfint. Beror helt och hållet på säljare, här på marknaden får man för sig att det är ganska seriös nivå, medan blocket + tradera kanske har lite fler skojare.

380 som du länkar till är ett rebrandat 285, 390x är ett rebrandat 290x, och 390 ett rebrandat 290. Mer vram, lite uppskruvad klock.

https://netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r9280x...

Detta kort har 1gb mer vram, är 300kr billigare, och är snabbare än 380 och 960.

Du använder dig av utgångarna på grafikkortet för monitorer, flera skärmar är inget problem. Moderkorten har ofta respektabelt ljud inbyggt, men inte audiofil nivå så beror på dina krav såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borneteg:

Juste ni som har svarat här också! Är det inte ett problem att moderkorten endast har en HDMI utgång om jag i framtiden vill ha flera monitorer?

Du kommer inte kunna få ut 144 hz genom hdmi så det är inga problem, du kommer koppla in din skärm med en dual link dvi kabel eller en displayport kabel.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borneteg:

@Christley: okej tack så mycket! har ingen koll på radeon så det är super att du slänger hit lite namn! tror du att 380 presterar bättre än 960?
Samt angående moderkortet, har det bra ljud? skall kolla upp recensioner av det nu!
Tack hursomhelst!!!

alla har typ samma ljud i den klassen. för att få exceptionellt ljud så måste man betala flera tusen. då har man avskärmat ljuddelen från resten av bordet.

och ja, 380 presterar bättre än 960 gör

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@kronwalled: återigen tack så himla mycket! kortet du länkade hade fått ganska fina recensioner så jag kanske slutar med ett sådant. Folk hade gnällt lite på ljudnivån vilket verkar vara det enda negativa, men får kanske kolla efter ett ljudisolerat chassi då

Tack även för dom andra tipsen!! Skall hålla ögonen på marknaden o se vad som kommer upp. Synd att priset på 290x höjdes, och himla synd att det inte är så enkelt som att följa att högsta numret på kortet presterar bäst!

Permalänk
Medlem

@Christley: okej tack igen!!

Permalänk
Medlem

Dustin har kampanj på ett 970. https://www.dustinhome.se/product/5010870692/tiger

Ett 960 kommer att prestera horribelt i witcher 3. Satsa på minst 290 eller 970.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit : fasiken, såg just att det utgått

Permalänk
Medlem

@Kiane: haha ja alla säger att 960 var ett hemskt val. jag tänkte bara att hög siffra betydde bra prestanda
tack ändå! lite dyrare än jag hoppades på men hade ju varit värt för det priset

Permalänk
Medlem

Om ni undrar vad det blev:

Moderkort +Ram
MSI Gaming 5 + team fury x white 2666 Hz 8 GB.
Begagnade, 900 kr.

CPU
4790k
Begagnad, 2300 kr

Grafikkort
Gigabyte 280x
Begagnad, 1000kr

Cpu kylare
212 EVO
Ny, 350 kr.

SSD
Samsung 850 12 GB
600 kr, ny

HDD
WD blue, 660 GB
Begagnad, 300 kr

Chassi
Define S fönster
Ny, 700 kr

Nätagg
CM 880+ Brons
Ny, 600 kr

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

@Borneteg: Du kommer få en riktigt trevlig dator!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

@iFerz: Tack Jag sitter och väntar på att processorn skall komma fram, sen är det bara ihoppbyggandet kvar!! Hoppas alla delar funkar ^^