Datorn dog, ingen bsod eller förvarning. (SOLVED)

Permalänk

Datorn dog, ingen bsod eller förvarning. (SOLVED)

Tja, har återigen problem med datan. testat det mesta för att få igång den igen men inget har funkat.

Den dog helt utan förvarning (i slutet på en film). Ingen bsod eller varning, som om någon drog ut kontakten bara.
Den startar inte när jag trycker på knappen eller START knappen på moderkortet, det mesta jag fått till svar är att fläktarna rör en aning på sig.

Den startade en gång och gav mig detta:

Men dog igen innan jag hann koppla in tangentbord och mus. Ingen respons sedan dess.

Specs:
MB: ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 ATX
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE BLÅ (2st så 16GB RAM)
CPU: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
PSU: EVGA Supernova G1 750W, 80+ Gold, Modulär
GPU: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL)
HDD: 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Chassi: Fractal Design Define R5

SOLVED!
Det va PSUn. EVGA Supernova G1 750W, 80+ Gold, Modulär.. Inte att lita på IMO.
Att dem vågar sätta 10 års garanti på den är helt ofattbart "/ Kopplade in ett 550W XFX PSU till Moderkort och GPU, den startade utan problem. Klockrent, Får vi se hur inets garanti funkar. I vilket fall köper jag nog ett nytt direkt eftersom garanti tjaffs tar väl ett tag.
Anyhoe! Tack för förslagen!

Löst
Permalänk
Medlem

Att datorn bara dör, och sedan inte vill starta riktigt direkt låter som överhettning.

Sen bild 2 låter som något som är felinställt i bios. Prova nollställa bios, och kolla fläktarna och vattenblocket så att allt sitter riktigt. Kolla även vatten-kylblocket så att det inte är igentäppt med damm. Räcker med lite för att det inte ska kyla lika bra.

Ta även koppla bort 24-pins kabeln från moderkortet, vänta ca 10-20 sec och koppla tillbaka den.

Se nu om din dator vill starta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk

@amadeor: Hur kan jag nollställa bios? testat att hålla in reset knappen på moderkortet "/
Kanske är kylning, fast igår gick den inte över 76c på load "/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyp0ns0pp0saurus:

@amadeor: Hur kan jag nollställa bios? testat att hålla in reset knappen på moderkortet "/
Kanske är kylning, fast igår gick den inte över 76c på load "/

Kolla in din manual, ofta kan man flytta en jumper.

Det är absolut inte kylning. Då hade den inte dött direkt.

Permalänk

@anon81912: Finns en clear cmos knapp.. Är det den jag letar efter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyp0ns0pp0saurus:

@Killbom: Finns en clear cmos knapp.. Är det den jag letar efter?

Det låter rimligt. Kolla i din manual om du behöver hålla inne den en viss tid elelr så

Permalänk

@anon81912: Tror inte det är rätt "Press this button to clear the BIOS setup information obly when the system hangs due to overclocking."

Permalänk

Den reagerar inte ens på något sätt när jag trycker på start.. Hel död förutom att start och reset lyser (samt andra lampor som inte indikerar något på moderkortet)

Permalänk

Det va PSUn. EVGA Supernova G1 750W, 80+ Gold, Modulär.. Inte att lita på IMO.
Att dem vågar sätta 10 års garanti på den är helt ofattbart "/ Kopplade in ett 550W XFX PSU till Moderkort och GPU, den startade utan problem. Klockrent, Får vi se hur inets garanti funkar. I vilket fall köper jag nog ett nytt direkt eftersom garanti tjaffs tar väl ett tag.