Köpråd - laptop för data-, eller byggnadsingenjör.

Permalänk
Medlem

Köpråd - laptop för data-, eller byggnadsingenjör.

Hej
Jag är på jakt efter en laptop som ska ersätta våra stationära datorn, då den tar för mycket plats.
Vi använder datorn till stream filmer, surfar och betalar räkningar.

Men så ska jag kanske börja studerar igen. Då som byggnadsingenjör eller data ingenjör.

Vad behöver jag för minimum krav för att klarar av dessa behov?

Räcker det med i5 och HD graphics grafikkort? (Tycker att det sitter en sånt i nästan alla datorn, är det samma kort. Är vissa märkes HD graphics kort bättre andra?)

Kan tänka mig köpa begagnad om det någon har bra erfarenheter från det och kan rekommendera.

Budget är inte klart än. Men om laptopen motiverar priset så är det intressant.

Många frågor men hoppas att ni kan hjälpa till med några.

Permalänk
Medlem

Ingen som gått utbildningen som vet vad man behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enka:

Ingen som gått utbildningen som vet vad man behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Läser själv civilingenjör Data. Kör med en macbook pro 2012, funkar hur bra som helst ( i5 och HD graphics). Skulle gissa att om du behöver renderingsprogram för byggnadsingenjör så gynnar en tyngre processor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av enka:

Ingen som gått utbildningen som vet vad man behöver?

Jag läser Civ. Data jag med och rockar en Mac Book 6.1, den är inne på sitt sjätte år nu och först till hösten kommer den bytas ut.

Vad vill jag säga med detta? Jo, om det inte är så att du tänker köra applikation X som är askrävande så klarar man sig på i stort sett vilken (Unix-baserad) dator som helst. Min åsikt är att man som dataingenjör bör vara väl förtrogen med kommandoraden och att hitta en dator som klarar av att leverera det är inte svårt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕