AMD "Fiji" saknar stöd för HDMI 2.0

Permalänk
Medlem

Då blir det antingen adapter (om de finns/kommer), TV med DP (om de finns/kommer) eller Nvidia-kort.

Edit: Hittade en rätt snabbt, finns nog fler: http://shop.panasonic.com/TC-58AX800U.html

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Trist för de som antingen måste använda HDMI istället för DP av någon anledning eller där man köpt en produkt som inte stödjer DP dock.

Det drabbar i praktiken bara de som har en tv med 4K och hdmi 2.0 som klarar 60 Hz, och har tänkt spela på tv:n.

Det vore bra om tv-tillverkarna (och alla andra i hembiohårdvarubranschen) lade till display port och fasade ut hdmi-skräpet med tiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ajdå, var riktigt sugen på ett Fury X men nu är jag väldigt tveksam. För er som inte förstår varför så finns det en del av oss som behöver HDMI. Jag spelar på min dator primärt men spelar vissa spel på min nyinköpta 55" UHD-TV.

Utöver spel använder jag den också för att se på film och tv-serier. Jag har den långa, tjocka HDMI-kabeln så har jag även en lång TP-kabel. Att behöva köpa på mig YTTERLIGARE kablar att dra runt över hela rummet är inget jag är speciellt sugen på.

Dessutom går det alldeles utmärkt att köra 4K i 60Hz på HDMI 1.4a. Går säkert att få bild via converter men du tappar ljudet, blir ju totalt meningslöst då. Väldigt konstigt beslut att inte ta med en HDMI-port tycker jag.

EDIT: Jag hade absolut NOLL koll på att DP stödjer ljud. Jag kan andas ut

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Då blir det antingen adapter (om de finns/kommer), TV med DP (om de finns/kommer) eller Nvidia-kort.

Edit: Hittade en rätt snabbt, finns nog fler: http://shop.panasonic.com/TC-58AX800U.html

Senast jag kollade så är det bara Panasonic som har DP på sina 4K TV.
Kan väl finnas nån enstaka noname som också har det, men ska man köpa ett Fury och köra mot 4K TV tror jag inte att man köper noname TV att använda det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det drabbar i praktiken bara de som har en tv med 4K och hdmi 2.0 som klarar 60 Hz, och har tänkt spela på tv:n.

Det vore bra om tv-tillverkarna (och alla andra i hembiohårdvarubranschen) lade till display port och fasade ut hdmi-skräpet med tiden.

Är på grund av hdcp, vet inte om nvidas kort ens har stöd för det (behövs hdcp 2.2 för att köra 4k filmer). Men hur som helst är det inget jätte stort problem för filmer oftast.

Spelar man på TV:en är ju annan sak, men finns ju adapters, får hoppas det kommer någon med DP till HDMI 2.0 i 60Hz.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Det drabbar i praktiken bara de som har en tv med 4K och hdmi 2.0 som klarar 60 Hz, och har tänkt spela på tv:n.

Det vore bra om tv-tillverkarna (och alla andra i hembiohårdvarubranschen) lade till display port och fasade ut hdmi-skräpet med tiden.

Jo, nu har jag inte följt TV-utvecklingen de senaste åren men jag förväntade mig samtidigt att dagens vettigare modeller har stöd för DisplayPort med. Min nuvarande TV, en Sony Bravia D3550 på 40" köpt april 2008, kommer väl inom tre år behöva bytas ut förmodar jag och nästa TV förväntar jag mig ha stöd för just DisplayPort. Gärna någon HDMI-port med för produkter som inte stödjer annat med förstås, vill ju fortfarande kunna använda mina spelkonsoller.

Nu säger jag inte att DisplayPort är lösningen som löser alla problem för all framtid men det är helt enkelt en bättre lösning än både VGA, DVI och HDMI i dagsläget. Den är ju fortfarande royaltyfri till och med!

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara ett problem som påverkar väldigt få personer som vill spela på en TV i just 4K. Men samtidigt tycker jag inte att det är ett problem alls om det finns Displayport->HDMI 2.0 adapter att köpa. Med lite snabb googling tyckte jag nog allt att det i alla fall fanns till Apple.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Hvec är väl inget problem för någon dator som har tillräckligt med prestanda. Det funka på alla mina datorer även med min htpc med R7 260.

Upplösning och bitrate? Min 4770k klarar inte av att köra liknande inställningar som är relevanta för UHD bluray, och 60fps har den inte en chans att klara, kan ju dock förbättras med bättre decoders.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är på grund av hdcp, vet inte om nvidas kort ens har stöd för det (behövs hdcp 2.2 för att köra 4k filmer). Men hur som helst är det inget jätte stort problem för filmer oftast.

Spelar man på TV:en är ju annan sak, men finns ju adapters, får hoppas det kommer någon med DP till HDMI 2.0 i 60Hz.

Displayport har stöd för hdcp, så hdmi kan fortfarande kastas bort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Detta är ju bara ett problem som påverkar väldigt få personer som vill spela på en TV i just 4K. Men samtidigt tycker jag inte att det är ett problem alls om det finns Displayport->HDMI 2.0 adapter att köpa. Med lite snabb googling tyckte jag nog allt att det i alla fall fanns till Apple.

Ett smart drag av AMD hade varit att inkludera en sådan adapter med kortet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nu kommer klagandet igen.........

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen en artikel?
Det finns faktiskt "HDMI 2.0 ←→ DisplayPort" adaptrar.
Min fråga är: Vilka trummor slår Sweclockers på egentligen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Ett smart drag av AMD hade varit att inkludera en sådan adapter med kortet.

Nej, inte när problemet det medför lär drabba så pass få. En onödig extrakostnad för AMD och/eller partnertillverkare. Kan ju hända att adapter ändå medföljer från vissa tillverkare som anser att det är bra PR-mässigt eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, inte när problemet det medför lär drabba så pass få. En onödig extrakostnad för AMD och/eller partnertillverkare. Kan ju hända att adapter ändå medföljer från vissa tillverkare som anser att det är bra PR-mässigt eller något.

Hmm, nej du kanske har rätt Tänker bara att en ny TV köper man inte så ofta men det kanske är ett väldigt litet problem som du säger med inkompatibla TV-apparater som inte fungerar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

jag tillhör också dom som vill framtidssäkra och i framtiden kunna lira på en UHDTV. Märkligt med tanke på Quantum som han själv sa han ville koppla till sin nya 4k-TV. Då blir det tyvärr ett TI för mig. Även om vardagsrumsgaming är obskyrt har ändå Nvidia hdmi 2.0 i alla 900-kort, inkl de billigaste 960. Så dyr kan knappast licensen vara att det handlar om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

DP eller DVI-D förekommer i princip aldrig för hemmabiosystem. Det är HDMI som dominerar helt och hållet i vardagsrummet. Tråkigt att AMD missade HDMI 2.0. Men för just fury är det ju inget stort problem, knappast ett HTPC-kort om man säger så... AMD kommer nog snart med HDMI 2.0 misstänker jag.

idag är det ingen poäng med det så det är inte konstigt.

DVI blev antik i biosammanhang iom just HDMI. en hel del maskiner på gränsen vid införandet av HDMI hade DVI faktiskt. tom DVD-spelare.

Skrivet av anon5930:

Nu säger jag inte att DisplayPort är lösningen som löser alla problem för all framtid men det är helt enkelt en bättre lösning än både VGA, DVI och HDMI i dagsläget. Den är ju fortfarande royaltyfri till och med!

att byta ut en proprietär standard mot en annan om det anses vara ett av de större problemen kommer ju inte förbättra nått.

nu lär det inte bli en fråga ändå, för vad man än anser om HDMI så lär det bli mer långlivat än SCART-kontakten.

det enda som kommer ersätta den är ingen kontakt alls isf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Hmm, nej du kanske har rätt Tänker bara att en ny TV köper man inte så ofta men det kanske är ett väldigt litet problem som du säger med inkompatibla TV-apparater som inte fungerar.

Nu när jag tänkt efter (eller snarare, fått i mig lite färskt kaffe) så borde det inte handla om mycket pengar för en sådan adapter när det ändå handlar om serieproduktion. Det krävs ingen aktiv adapter vilket bör dra ner priset rejält. Får hoppas att det faktiskt kommer med någon sådan adapter. Det brukar ju trots allt kunna ligga en massa extrakablar i grafikkortskartonerna.

Får hoppas på en smidig lösning helt enkelt.

Skrivet av AndreaX:

att byta ut en proprietär standard mot en annan om det anses vara ett av de större problemen kommer ju inte förbättra nått.

nu lär det inte bli en fråga ändå, för vad man än anser om HDMI så lär det bli mer långlivat än SCART-kontakten.

det enda som kommer ersätta den är ingen kontakt alls isf.

Fast nu är väl DisplayPort ändå inte proprietär samtidigt? Dock såg jag nu att DP faktiskt har royalty avgift nu: http://www.businesswire.com/news/home/20150305006071/en/MPEG-...

Men du har helt klart rätt i att standarderna fortsätter leva vidare. VGA har ju branschen fortfarande inte lyckats få bort exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Displayport har stöd för hdcp, så hdmi kan fortfarande kastas bort.

Jaså? var ju det argumentet emot DP, över HDMI.

Får hoppas DP tar över om det stämmer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Senast jag kollade så är det bara Panasonic som har DP på sina 4K TV.
Kan väl finnas nån enstaka noname som också har det, men ska man köpa ett Fury och köra mot 4K TV tror jag inte att man köper noname TV att använda det med.

Ok, synd. Och nej det lär man knappast göra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

HDMI är den klara standarden i vardagsrummet idag, inget snack om den saken. Dock så tycker jag att för ca 10 år sedan eller så, så var det faktiskt DVI som var betydligt större på de äldre platt-tv'na. Typ pre-FullHD/HD-Ready tiden. Många tv som då hade något i stilen av en sleten VGA, en DVI som ej klarade HD-signaler, två scart, samt en eller annan variant av äldre "standard", typ S-VHS/S-Video. Audio in fanns väl ofta som ett alternativ då vissa format endast erbjöd Video-signal. Fanns Component, så var det ett plus.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ett smart drag av AMD hade varit att inkludera en sådan adapter med kortet.

Tveksamt. Varför inkludera en adapter som väldigt få kommer använda?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Tveksamt. Varför inkludera en adapter som väldigt få kommer använda?

Så få kan det väl ändå inte vara? Hur många TV-apparater har stöd för DP? Min är ganska ny och har bara HDMI t ex. Jag måste ha en adapter för att få det att lira.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Så få kan det väl ändå inte vara? Hur många TV-apparater har stöd för DP? Min är ganska ny och har bara HDMI t ex. Jag måste ha en adapter för att få det att lira.

Vänd på scenariot. Hur många som köper Fury (X) kommer att koppla den till en 4K-TV?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vänd på scenariot. Hur många som köper Fury (X) kommer att koppla den till en 4K-TV?

Köper man den senaste tekniken i form av grafikkort så bedömer jag det knappast som osannolikt att man antingen redan har en 4K-tv, alternativt kommer att köpa en inom de närmsta åren. Det kanske inte handlar om jättemånga idag, men om två år är det säkerligen annorlunda och de flesta personer byter kanske inte grafikkort varje år.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Är detta verkligen en artikel?
Det finns faktiskt "HDMI 2.0 ←→ DisplayPort" adaptrar.
Min fråga är: Vilka trummor slår Sweclockers på egentligen?

Swechillers

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast nu är väl DisplayPort ändå inte proprietär samtidigt? Dock såg jag nu att DP faktiskt har royalty avgift nu: http://www.businesswire.com/news/home/20150305006071/en/MPEG-...

orkar inte sätta mig in i just det här fallet, men rent generellt så behöver inte royaltin gälla själva kontakten i sig. det kan likaväl hadla om portföljpatent som används i den som hanteras av en sammanslagen licens för att åtminstone göra det lite billigare och mindre krångligt att använda den.

Skrivet av GambitSWE:

HDMI är den klara standarden i vardagsrummet idag, inget snack om den saken. Dock så tycker jag att för ca 10 år sedan eller så, så var det faktiskt DVI som var betydligt större på de äldre platt-tv'na. Typ pre-FullHD/HD-Ready tiden. Många tv som då hade något i stilen av en sleten VGA, en DVI som ej klarade HD-signaler, två scart, samt en eller annan variant av äldre "standard", typ S-VHS/S-Video. Audio in fanns väl ofta som ett alternativ då vissa format endast erbjöd Video-signal. Fanns Component, så var det ett plus.

på den tiden DVI var relativt vanligt på TV så var det som sagt mest av övergångsskäl, det fanns ingen standard för att ha ljudet i samma kabel vilket mer eller mindre var ett krav på de flesta marknader, (USA undantaget möjligen då de var vana vid separata kablar på samtliga vanliga standarder där) därför utvecklades HDMI.

att DVI inte klarade HD är sant i den mån TVn inte gjorde det. de flesta hade inte de upplösningar vi anser som standard för platt-TV idag. oftast hade de 1280x720 som mest liknar "TV-upplösning" nu, men rena datorskärmsformat i de lägre divisionerna var lika vanligt. ända ner till SVGA.

Skrivet av FredrikMH:

Tveksamt. Varför inkludera en adapter som väldigt få kommer använda?

vore inte så ovanligt. förr levererades ofta grafikkort med diverse adaptrar.

och:

Skrivet av anon5930:

Men du har helt klart rätt i att standarderna fortsätter leva vidare. VGA har ju branschen fortfarande inte lyckats få bort exempelvis.

ja, tom nu när TVn blivit så platt att en VGA-kontakt inte får plats så skickade Samsung med en adaptersladd för det till en av sina konstiga plattportar, som alltså egentligen är en VGA-ingång.

det är dock en praktisk signal in att ha om man vill koppla in vissa gamla prylar. inte riktigt jämförbar med DVI som är lätt fixad med en simpel adapter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Köper man den senaste tekniken i form av grafikkort så bedömer jag det knappast som osannolikt att man antingen redan har en 4K-tv, alternativt kommer att köpa en inom de närmsta åren. Det kanske inte handlar om jättemånga idag, men om två år är det säkerligen annorlunda och de flesta personer byter kanske inte grafikkort varje år.

Jag skulle ändå bli förvånad om så många som 10% köpte Fury för att koppla den till sin TV och för att utnyttja 4K. Det skulle alltså betyda att 90% måste betala för något som de förmodligen inte kommer använda.

Så nej, finns det adapter att köpas separat är detta rätt väg att gå

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Upplösning och bitrate? Min 4770k klarar inte av att köra liknande inställningar som är relevanta för UHD bluray, och 60fps har den inte en chans att klara, kan ju dock förbättras med bättre decoders.

Skickades från m.sweclockers.com

Det funkar utan problem i vlc i Uhd och i stadiga 25 bilder men jag uppenbarligen inte testat Uhd bluray kvalitet efter som att det inte finns några än. Det inte lönt att spara bluray som hevc om man inte vill komprimerad a. Dessutom kan ju till och med Netflix streama hevc i Uhd till många tv apparater med bra kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

vore inte så ovanligt. förr levererades ofta grafikkort med diverse adaptrar.

DVI->VGA. Inte så konstigt med tanke på att många datorskärmar körde VGA och grafikkortstillverkarna ville gå ifrån det.

Nu handlar det ju om att tillgodose 4K för TV och inte för datorskärmar. Jag är övertygad om att det är en minoritet av köparna som vill göra det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag bytte från GTX 780 till GTX 970 med främsta skäl att det kortet hade stöd för HDMI 2.0. Det var dock stora bekymmer med att få ut en bra bild (Fick enbart 4:2:0 när man förväntar sig 4:4:4..) med de tv-apparater jag testade med, men det är ju en annan historia, och en annan tråd.

Ni som verkar förespråka adaptrar, då kan ni lägga in ytterligare en felkälla i matrisen.

Med detta förenklar AMD tyvärr mina framtida valmöjligheter av alternativ då jag ser ännu större behov av detta framöver...