Grafikkort, hjälp mig snabbt med val. För och nackdelar ?

Permalänk
Avstängd

Snåla INTE så du inte ångrar dig... För gamers ÄR GPUn det minsta man ska snåla med... samt att du kommer få lite extra ögongodis i vissa spel med PhysX/Gameworks,...inte dåligt...Tacka Nvidia och deras satsningar med spelutvecklare

Här har du lite att välja på från samma företag... Zotacs AMP EDITION (1253MHz-1355MHz) är mäktigt överklockade och kan överklockas mer. Samt ingår Spel med extra godis.
http://www.zotac.com/en/z-zone/gtx980ti

After Divorce Marriage with Nvidia 4ever.

Skrivet av Seriousgoat:

@Dinoman: 1080 är det som gäller !

"980 ti är ett kraftfullt kort, men du kommer förmodligen märka mer skillnad med en Intel i5, moderkort och 290x för ungefär samma pengar." Detta låter ganska förnuftigt måste jag säga. Sälja av dem gamla komponenterna är inget problem

Pengar är inget som håller mig bak speciellt mycket.

Men kan du ge mig ett förslag på inet/webhallen på en bra Intel proc, moderkort och ett 290x ? Jag vet inte riktigt vad som passar etc.
(så resterande grejjer passar också)
Säg en budget på 6-7 tusen, kanske lite mer, gör inget om det diffar lite. Jag är inte dumsnål !

Permalänk

@robbankentor: Kanske inte men känns som att ju mer jag får svar osv känns det som att det är lika bra att bara upgradera och vara nöjd sen. För här kan man uppenbarligen spekulera i vad man ska och inte ska göra väldigt länge !

Tack för svaret, det där ser ju bra ut !

Permalänk

@stimpen: Ja allt är up to date, köpte nyss en ny SSD dessutom. Ändå pallar datorn inte med alls. Har letat svar och updates på allt och som det ser ut nu kan jag inte göra mycket mer.
Men eftersom alla kommer med olika bud vet man ju inte riktigt vad man ska göra. Antingen höjer man hårdvaran som gpu, alternativt cpu och moderkortet. Det kan ju vara så att det är gpun som inte hänger med och att den bara bör bytas. Jag vet icke.

Jag tycker det känns konstigt men jag vet ingen annan utväg än att köpa ny hårdvara och eftersom min överklockning inte funkar alls så vettefan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Energisnålhet är även ganska irrelevant i en fullstor dator, blir några kronor per år man sparar vilket inte motiverar det ur ett ekonomiskt perspektiv.

Dom flesta har skiter nog i skillnaden på elräkningen, dock ger det i slutändan mer värme och därmed högre ljudnivå samt kan i vissa fall göra att SLI/Crossfire kräver nytt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriousgoat:

@stimpen: Ja allt är up to date, köpte nyss en ny SSD dessutom. Ändå pallar datorn inte med alls. Har letat svar och updates på allt och som det ser ut nu kan jag inte göra mycket mer.
Men eftersom alla kommer med olika bud vet man ju inte riktigt vad man ska göra. Antingen höjer man hårdvaran som gpu, alternativt cpu och moderkortet. Det kan ju vara så att det är gpun som inte hänger med och att den bara bör bytas. Jag vet icke.

Jag tycker det känns konstigt men jag vet ingen annan utväg än att köpa ny hårdvara och eftersom min överklockning inte funkar alls så vettefan..

Över klockning på cpu är inte ditt problem, det ger lite effekt i spel.

Uppgradera bios
Installera om burken med windows 8.1 eller 10
se till att hämta alla drivers för chicpset och gpu
köp ett 290x

ta uppgraderingen av cpu om ett år, enda anledningen för dig att byta moderkort är om det finns andra funktioer typ nyare usb som du saknar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Seriousgoat:

@Dinoman: 1080 är det som gäller !

"980 ti är ett kraftfullt kort, men du kommer förmodligen märka mer skillnad med en Intel i5, moderkort och 290x för ungefär samma pengar." Detta låter ganska förnuftigt måste jag säga. Sälja av dem gamla komponenterna är inget problem

Pengar är inget som håller mig bak speciellt mycket.

Men kan du ge mig ett förslag på inet/webhallen på en bra Intel proc, moderkort och ett 290x ? Jag vet inte riktigt vad som passar etc.
(så resterande grejjer passar också)
Säg en budget på 6-7 tusen, kanske lite mer, gör inget om det diffar lite. Jag är inte dumsnål !

Jag slängde ihop en snabb kundvagn på Inet.

Inet har inga R9 290 kvar på lager, varken X eller icke X. AMD släpper ju R9 390-serien om en vecka så jag skulle nog föreslå att du väntar till den 16:e och ser hur priserna blir och vad prestandan blir på 390 även om det är en rebrand på R9 290 så ryktas det om förbättringar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriousgoat:

@stimpen: Ja allt är up to date, köpte nyss en ny SSD dessutom. Ändå pallar datorn inte med alls. Har letat svar och updates på allt och som det ser ut nu kan jag inte göra mycket mer.
Men eftersom alla kommer med olika bud vet man ju inte riktigt vad man ska göra. Antingen höjer man hårdvaran som gpu, alternativt cpu och moderkortet. Det kan ju vara så att det är gpun som inte hänger med och att den bara bör bytas. Jag vet icke.

Jag tycker det känns konstigt men jag vet ingen annan utväg än att köpa ny hårdvara och eftersom min överklockning inte funkar alls så vettefan..

Asso du kan inte köra i närheten av high i spelen du nämner, fc4, whicher 3 o bf4?
Ngt är fel då. Ditt graffe skulle motsvara ett 280x skrev ngn.
Bf4 ultra ska du lugnt köra på det i konstant över 60fps. Vad e målet? 60fps eller mer? 1080 upplösning?
Har du kollat så alla 8 kärnor är aktiverade i cpun/windows? Öppna prestandaövervakaren i win o se till att du får upp alla 8 kärnor o att de jobbar vid belastning.

Här är när jag spelar på en AMD 760k quad core med ett instegs 750 ti förutom whicher 3 där jag kör ett 760.
Men din GPU o CPU är bättre än mina. Hur är din prestanda i förhållande? Du måste få mycket bättre annars är ngt fel.

https://youtu.be/jOqzOlAEE9k bf4 1080 ultra med AA o AO sänkta ett steg vardera
https://youtu.be/B8ihhUMe4p0 Titanfall 1080, high på det mesta, minns jag inte fel är high max i titan förutom på en texturinställning där det finns very high men då behövs 3gb vram.
https://youtu.be/J0L_qLO0F_E witcher 3 AA off
https://youtu.be/4SaNBfpqHCk witcher 3 AA on
Witcher körs i rek experience inställningar men höjt draw distance

Såg inte, vilket win kör du? Kör du 7an så e det rejält mycket sämre i spel, anklagar inte dig men man ser ofta folk som spelar hänga kvar i 7an som nämnts levererar 20+ mindre fps i bf4 jmf med 8.1. O du hade senaste BIOS i mobot? O ditt Windows är fräscht?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Med ditt grafikkort som du har nu ska du kunna köra ultra på bf4 kanske inte just med 4x AA.

i Witcher 3 bör du kunna köra i det mesta på high bara man inte har hairworks igång. jag själv kör det mesta på ultra och några på high och distance på medium men lika grafikkort, men däremot överklockat.

Den ända skillnaden är att jag har bättre processor och att jag har överklockat grafikkortet.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Dom flesta har skiter nog i skillnaden på elräkningen, dock ger det i slutändan mer värme och därmed högre ljudnivå samt kan i vissa fall göra att SLI/Crossfire kräver nytt nätagg.

Det har definitivt betydelse för SLI/CFX men det är ju inte det TS funderar på, värme är oftast inte ett allt för stort problem men ja, ljudnivån kan behöva kliva upp lite för bättre luftflöde även om själva kortets ljudnivå faller mer på kylarens anpassning till värme utvecklingen. Finns ju 290x kylare som är tystare än vissa 970 kylare även om det är lättare att utveckla kylare för mindre värme utveckling och går att få dem mindre rent fysiskt. Gjordes ju t.ex. en prototyp för ett helt passiv 680, även om det aldrig släpptes för konsumenter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej Intel är utan tvekan bättre men 8350 fungerar att spela med utan problem så länge du kör 1080p

Tvärt om faktiskt. Att köra i högre upplösning belastar CPU'n mindre då det tar längre tid för GPU'n att rendera en bild och i sin tur får CPU'n mer tid att arbeta. Att spela i högre upplösning belastar nästan enbart GPU'n.

Rörande 8350, den bör klara sig riktigt bra ännu, ingen dålig processor så länge spelet kan tråda. Överklocka uppmanas däremot. Känner folk som sitter på 8320/8350 och det fungerar utmärkt för båda, en har likvärdig GPU som TS och den andre har 290.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det har definitivt betydelse för SLI/CFX men det är ju inte det TS funderar på, värme är oftast inte ett allt för stort problem men ja, ljudnivån kan behöva kliva upp lite för bättre luftflöde även om själva kortets ljudnivå faller mer på kylarens anpassning till värme utvecklingen. Finns ju 290x kylare som är tystare än vissa 970 kylare även om det är lättare att utveckla kylare för mindre värme utveckling och går att få dem mindre rent fysiskt. Gjordes ju t.ex. en prototyp för ett helt passiv 680, även om det aldrig släpptes för konsumenter.

Ville bara påpeka att det är en faktor. Personligen hade jag nog tyckt att crossfire med ytterligare ett HD7970 hade varit bästa alternativet för TS om nätagget varit lite kraftigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Ville bara påpeka att det är en faktor. Personligen hade jag nog tyckt att crossfire med ytterligare ett HD7970 hade varit bästa alternativet för TS om nätagget varit lite kraftigare.

7950/280/280x går också att köra CFX med 7970 utan problem, även om jag råder om 7970/280x för att alla kärnor hade varit igång, men som du säger så stoppar ju PSU'n i vilket fall.
Insåg att jag lät lite aggressiv i mitt inlägg innan, var inte meningen och tänkte bara informera min åsikt. Kan låta lite aggressiv ibland när jag blir saklig, ursäkta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

7950/280/280x går också att köra CFX med 7970 utan problem, även om jag råder om 7970/280x för att alla kärnor hade varit igång, men som du säger så stoppar ju PSU'n i vilket fall.
Insåg att jag lät lite aggressiv i mitt inlägg innan, var inte meningen och tänkte bara informera min åsikt. Kan låta lite aggressiv ibland när jag blir saklig, ursäkta.

Inga problem, skönt att kunna väga för/nackdelar utan att det blir en green/red grej av det.

Permalänk

Bestämt mig, ett klick från beställning.

@philipborg: Jag har väl bestämt mig för att köpa 2 st nya GPUer istället för att köpa en helt ny dator eller delvis upgradera det.

Det jag behöver veta är väl, klarar min PSU att mata allt detta ?

Och nu har dem sänkt priser på CDON på

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-radeon-r9-290x...

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-radeon-r9-290-...

290 kostar lika mycket som http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

och 290x kostar lite mer.
--
Prestanda mässigt är gigabyte 290x versus asus 290x någon skillnad ? Kan det vara kylningen som är bättre än den ena ?

Permalänk
Entusiast

Varför inte vänta och se hur 300-serien är, den ska släppas imorgon.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriousgoat:

@philipborg: Jag har väl bestämt mig för att köpa 2 st nya GPUer istället för att köpa en helt ny dator eller delvis upgradera det.

Det jag behöver veta är väl, klarar min PSU att mata allt detta ?

Och nu har dem sänkt priser på CDON på

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-radeon-r9-290x...

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-radeon-r9-290-...

290 kostar lika mycket som http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

och 290x kostar lite mer.
--
Prestanda mässigt är gigabyte 290x versus asus 290x någon skillnad ? Kan det vara kylningen som är bättre än den ena ?

Det var ett högt pris på 290x! Jag skulle rekommendera att köpa ny processor och moderkort och behålla ditt grafikkort.
T ex i5 4690k och ett Z97 moderkort.

Här har du lägre pris på 290x https://www.dustinhome.se/product/5010784896/matrix-r9290x-p-...

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Matrix kortet har jag inte hört gott om, alls... iaf så länge du inte ska vattenkyla det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@1NstaNT: Hmm så underligt, så mycket olika bud va. Den ena säger att man inte tjänar något på att byta moderkort och CPU för att det inte kommer bli speciellt märkbart. Den andra säger att GPUn endast behöver bytas ut för att få en boost..

Permalänk

@MrAdde: Javisst, men ett kort i nya serien lär ju kosta därefter, om inte lika mycket som två och inte övermanna cfx med 290, 290x. Återstår ju att se men känns tveksamt att priserna är låga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Seriousgoat:

@MSIOCGenie: Javisst, men ett kort i nya serien lär ju kosta därefter, om inte lika mycket som två och inte övermanna cfx med 290, 290x. Återstår ju att se men känns tveksamt att priserna är låga.

Jag har svårt att se att de nya korten kommer vara dyrare än korten de ersätter prestandamässigt, då finns det ju ingen poäng med att släppa nytt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

@Seriousgoat:

Jag rekommenderar Geforce GTX 980ti , men gör inte mitt misstag och satsa på referensmodellen som låter som en dieselgenerator när den går upp i höga RPM, utan köp en med aftermarket kylare. Jag tror det skulle komma någon Hybrid variant med vattenkylning till 980ti, annars kan man köpa en referens och en titan x AIO vattenkylare och själv montera.

Permalänk
Skrivet av Schytzz:

@Seriousgoat:

Jag rekommenderar Geforce GTX 980ti , men gör inte mitt misstag och satsa på referensmodellen som låter som en dieselgenerator när den går upp i höga RPM, utan köp en med aftermarket kylare. Jag tror det skulle komma någon Hybrid variant med vattenkylning till 980ti, annars kan man köpa en referens och en titan x AIO vattenkylare och själv montera.

Jag kommer köpa http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidia-...

Den kör 8pins två stycken. Har min PSU det? Eller något jag måste fixa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Jag har svårt att se att de nya korten kommer vara dyrare än korten de ersätter prestandamässigt, då finns det ju ingen poäng med att släppa nytt.

Nä det vet vi ju inte. Dock har vi speccsen nu.
Kommer satsa på ett gigabyte 980ti som jag skrev ovan.
Men vet inte om mitt nätaggregat duger eller om jag måste köpa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

290x prestanda/krona. GTX 980Ti prestanda/krona men inte direkt prisvärt med tanke på AMD 300 serien.

AMD 300 serien är INTE prisvärd!
5000 för ett 390x är rena skämtet, om nu priserna stämmer dvs.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maho:

AMD 300 serien är INTE prisvärd!
5000 för ett 390x är rena skämtet, om nu priserna stämmer dvs.

Snabbare än 970, kanske i nivå med 980, och dubbel mängd minne låter inte så himla dumt för 5k. Märks att folk här ser olika på AMD och Nvidia.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Snabbare än 970, kanske i nivå med 980, och dubbel mängd minne låter inte så himla dumt för 5k. Märks att folk här ser olika på AMD och Nvidia.

Handlar inte om hur jag ser på amd, ett 290x för under 3, ett 390x för 5.
Märks hur du ser på amd dock.
Fler än jag som reagerat på deras priser kan jag lova.
4 gig vram till och lite högre clocks gör inte över 50% pris, punkt.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maho:

Handlar inte om hur jag ser på amd, ett 290x för under 3, ett 390x för 5.
Märks hur du ser på amd dock.
Fler än jag som reagerat på deras priser kan jag lova.
4 gig vram till och lite högre clocks gör inte över 50% pris, punkt.

Det kan jag hålla med om, men uppenbarligen är entusiaster inte så himla intresserade av pris/prestanda då 970 säljer som smör trots lägre prestanda och mindre minne än 290X som dessutom är billigare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maho:

AMD 300 serien är INTE prisvärd!
5000 för ett 390x är rena skämtet, om nu priserna stämmer dvs.

5000kr för ett 390x med 8GB VRAM är absolut prisvärt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|