Permalänk
Medlem

Värt att köpa Asus Swift PG278Q?

Tjenixen... Första inlägget här på sweclockers...

Sitter för närvarande på en Asus MX299Q (21:9) men har börjat störa mig på "ultrawide" då det är svårt att streama när jag spelar och blir svarta kanter i youtube osv.... Stödjs för dåligt atm helt enkelt.

Jag har därav börjat kolla på 144hz skärmar för mitt spelande och har hittat Asus Swiften men har ju inte läst något vidare om den direkt.
Är det värt att köpa den? Verkar ju som alla som köpt den har fått lämna tillbaka den pga olika fel som uppstått?
Minsta storleken på nya skärmen jag vill ha är 27" och vad jag förstått så är 1080p för liten upplösning för 27"?

Vad finns det för alternativ? Vill som sagt gärna ha hög uppdateringsfrekvens!

Permalänk
Medlem

budget?

Det skulle vara bra att veta vad du har för budget.

Permalänk
Medlem

@MrTowle:

Swiften är absolut max Skulle nog "slå till" under någon rea om det nu blir någon sådan men säg att priset för swiften är max då

Mina specs är förövrigt:
i7 4790k,
16gb ram
gtx 970

Vet att 1st 970 inte är optimalt för 1440p men är beredd att sänka graphics settings något

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte tala för swiften. Men har länge kört på en 1440p skärm, men nu i veckan har jag uppgraderat till en Acer XB270Hu med 1440p g-sync 144Hz och ips panel. Tyvärr är den ganska dyr på 8000kr.. Men helt klart värt det!

Skärmen är riktigt trevlig och g-sync gör det spelbart även vid något lägre fps.

Kolla min signatur så ser du mina spec. De flesta spelen flyter på bra, de man kan tänka på är att med högre upplösning kan man ställa ner texturerna då det redan är relativt "o-hackigt.

Permalänk
Medlem

@MrTowle: Tack för alla svar men 8k är dessvärre lite väl mycket för mig för en skärm.

Asus swiften har ju liknande specs förutom det faktum att det är en tn-panel. På pappret ser skärmen helt underbar ut men uppfattningen man fått är ju att 100% av dem som köper skärmen får lämna tillbaka den pga dålig kvalitet.
Är det någon som kunnat behålla denna skärm en längre stund och fortfarande är nöjd?

Kan det vara så att asus har fixat de problem som skärmen hade tidigare? Har ju inte hört något från asus och det verkar ju som dem ignorerar att skärmen har problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoExitTV:

@MrTowle: Tack för alla svar men 8k är dessvärre lite väl mycket för mig för en skärm.

Asus swiften har ju liknande specs förutom det faktum att det är en tn-panel. På pappret ser skärmen helt underbar ut men uppfattningen man fått är ju att 100% av dem som köper skärmen får lämna tillbaka den pga dålig kvalitet.
Är det någon som kunnat behålla denna skärm en längre stund och fortfarande är nöjd?

Kan det vara så att asus har fixat de problem som skärmen hade tidigare? Har ju inte hört något från asus och det verkar ju som dem ignorerar att skärmen har problem.

Swiften är också väldigt dyr men kvalitén på den är väldigt låg.
Jag skulle säga att det är mer värt o slänga ut 8k för acern eller så väntar du till priserna på den eller liknande kommande skärmar går ner.

Mycket är också den höga dollarns fel att skärmen kostar 8k och inte 5,5-6k

Permalänk
Medlem

Nej det är inte värt att köpa Swiften. Den är helt enkelt kass.
Tänk på att Swiften kostade 7500kr vid release och har bara gått ner 800kr på nåt år så det är inte superkonstigt att Acern kostar 8k, speciellt då den har IPS panel och allt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kan givetvis bara tala för mig själv men jag är mycket nöjd med min Swift. Köpte den så fort den släpptes förra sommaren och har inte haft några av de problem som syns i vissa trådar bla. här på Sweclockers. Har funkat utmärkt för mig.

Thomas Ytterberg gillade den skarpt i sin recension.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag är också nöjd med min Swift.
Det var väl första revisionen som hade problem, E8. Den jag köpte i Januari har E9.
Swiften är en fantastisk skärm. Den enda negativa är att när man jämför färgerna med en IPS som står bredvid, så inser man att det trots allt är sämre färger (men ändå väldigt bra för att vara TN).
Swiften lär lira cirklar runt alla nya IPS-144Hz vad gäller latens?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej det är inte värt att köpa Swiften. Den är helt enkelt kass.
Tänk på att Swiften kostade 7500kr vid release och har bara gått ner 800kr på nåt år så det är inte superkonstigt att Acern kostar 8k, speciellt då den har IPS panel och allt.

Hur kommer det sig att du tycker den är kass? Har du själv haft problem eller bara läst om alla andra som haft det?

Skrivet av Bascule666:

Kan givetvis bara tala för mig själv men jag är mycket nöjd med min Swift. Köpte den så fort den släpptes förra sommaren och har inte haft några av de problem som syns i vissa trådar bla. här på Sweclockers. Har funkat utmärkt för mig.

Thomas Ytterberg gillade den skarpt i sin recension.

Jo låter väldigt positivt! ((<- Lät ironiskt men det var det inte...)<- Inte detdär heller.. Vafasen xD)

Skrivet av microblaze:

Jag är också nöjd med min Swift.
Det var väl första revisionen som hade problem, E8. Den jag köpte i Januari har E9.

Finns det något officiell info på att "problemen" har blivit åtgärnade i en ny version?

Har inte blivit ett dugg klokare... Är fortfarande lite sugen på att köpa skärmen, men det är ändå lite svårt när den får så extremt blandade omdömen.
Sitter som sagt på en Asus mq299q (21:9) atm som jag hade tänkt sälja. Måste ändå säga att färgerna är väldigt fina på denna skärmen, men är ju en IPS så Är dock sugen på 144hz därför jag letar ny skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoExitTV:

Finns det något officiell info på att "problemen" har blivit åtgärnade i en ny version?

Kollade lite på asus rog forum, där antyds det (spekulation?) att kvalitetskontrollen skulle ha förbättrats från ungefär december 2014 - Januari 2015.. Tillverkningsmånad står baktill i underkant på skärmen.
Revisionssiffra E9 fanns tidigare än så (min från September 2014), alltså är inte den siffran någon bra indikator.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoExitTV:

Hur kommer det sig att du tycker den är kass? Har du själv haft problem eller bara läst om alla andra som haft det?

Tycker inte om min Plus att jag läst alla trådar på ASUS ROG forumet. Men det jag stör mig på kanske nån annan inte gör

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en för ca 4-5 mån sen. Inga problem, extremt nöjd!

Dyr, men hittar man den kanske lite nedsatt tycker jag det är värt det i alla fall. Gav 6000 för min om jag inte minns fel.

Spel blir lite svårdrivna, 2k och 144 Hz går väl ihop sådär egentligen. Men i spel som LoL och BF4 är det grymt. G-sync vet jag inte om jag märker av, svårt att säga. Men tycker det ser lite laggigt ut när tjejen spelar LoL i "bara" 60 fps ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hehe tack för alla svar iaf.
Det verkar som 50% tycker skärmen är skräp och 50% älskar den

Får se hur jag gör, blir det någon rea så man får den för 5999 så slår jag till tror jag!

Tack iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoExitTV:

Hehe tack för alla svar iaf.
Det verkar som 50% tycker skärmen är skräp och 50% älskar den

Får se hur jag gör, blir det någon rea så man får den för 5999 så slår jag till tror jag!

Tack iaf

Du lär inte ångra dig om du får ett bra exemplar. Min är köpt i september förra året och den har verkligen funkat skitbra:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av NoExitTV:

Hehe tack för alla svar iaf.
Det verkar som 50% tycker skärmen är skräp och 50% älskar den

Får se hur jag gör, blir det någon rea så man får den för 5999 så slår jag till tror jag!

Tack iaf

Kolla in marknaden här, de brukar gå för ~4500kr + eventuell frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Kolla in marknaden här, de brukar gå för ~4500kr + eventuell frakt

Var? Har skärmen uppe på prisjakt med det ända jag sett som legat ute för under 5.9k är "begagnade" eller "ej nyskick", det vill säga skärmar som folk antagligen har skickat tillbaka för dem varit defekta eller liknande antar jag..

Har du sett några nya gå för det priset?

Permalänk
Skrivet av NoExitTV:

Var? Har skärmen uppe på prisjakt med det ända jag sett som legat ute för under 5.9k är "begagnade" eller "ej nyskick", det vill säga skärmar som folk antagligen har skickat tillbaka för dem varit defekta eller liknande antar jag..

Har du sett några nya gå för det priset?

Nej menar begagnat på Sweclockers marknad