Permalänk
Medlem

155 fsb stopp !?!?

hej hej !

Ok det är så att jag har lite problem har följande system:
cpu: athlon XP 1800+ (vattenkylning spänning 1.88V fl temp ca 35)
minnen: en 512mb twinmos 400Mhz(går i 266mhz på mitt mobbo)
mobbo: gigabyte GA-7dxr
grafikkort: GF 3 ti500
2 st ibm diskar och en maxtor

Problemet är att den hänger sig när den botar windows så fort fsbn hamnar på 155mhz eller mer. Fattar inte varför kan ju omöjligt vara processorn eller minnena iaf, minnena ska ju garanterat klara 400 mhz och dom går ju bara i 310 med en fsb på 155, eller måste jag höja spänningen på minnena dom är nu på standard spänning 2.5V. CPUn har jag haft upplåst och klockad till 1800mhz så den borde ju klara 11.5x155 då. Kan inte heller vara grafikkortet har till och med testat byta ut det mot ett gammalt pci grafikkort samt mot ett voodoo 5 men det har inte heller hjälp. HDDn vet jag inte heller om det kan vara, har testat köra den i enbart ata100 istället för udma men det hjälpte inte heller, samt att jag har testat avaktivera det mesta i bios och optimerat inställningar med mer.
någon som harn ån aning om vad som är problemet????
nå borde väl mitt mobbo iaf klara av en fsb på 155 tycker jag då.

blev lite grötigt men ni kan nog läsa iaf =P

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Troligt att någon av hårddiskarna ballar ur vid dessa frekvenser.

Om du kan ställa in dividern i BIOS så testa att sätta den till 1/5 istället för 1/4. Annars så kan du prova att ställa FSB till 166 så hoppar datorn automatiskt upp till 1/5.

Permalänk
Medlem

har tyvärr bara en 1/4 divider på mitt kort =(

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

vad tror ni om detta kort EPoX EP-8K9AI finns på www.komplett.se , bra att klocka med ??

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]