Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Det har redan skrivits, men självklart även i detta fallet så är ett bankkort mycket säkrare än kontanter. Tappar du dina kontanter så är pengarna borta, tappar du kortet tar det en minut att låsa det och du har inte förlorat ett öre.

Aha, men jag orkade dock inte läsa igenom alla komentarer denna gång! ^^
Men det märker man inte speciellt snabbt ifall man är ute en kväll med sina vänner och är riktigt fotad.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jojjeofc:

Aha, men jag orkade dock inte läsa igenom alla komentarer denna gång! ^^
Men det märker man inte speciellt snabbt ifall man är ute en kväll med sina vänner och är riktigt fotad.

Det kommer alltid finnas särfall såklart, men ska man utgå från dem hade ju all digitalisering upphört... Inte särskilt positivt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Sålänge det finns svartjobb och kriminalitet så kommer det alltid finnas kontanter.

Eller är det kanske tvärt om? Så länge det finns ospårbara betalningssätt så kommer det alltid finnas småkrininalitet och svartjobb.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Att flera privatpersoner skulle önska sig ett kontantlöst samhälle, från i första hand det begränsade perspektivet att slippa hantera kontanter, är inte så överraskande, när man ser den ökade användningen (av kort). Men den löjligt enkla hanteringen, vid sidan av användning av kort som jag också använder, anser jag fullständigt trivial jämfört med att lägga full dokumentation av mina förehavanden hos, och beroende till, en kortutfärdare eller ansvarig för annan liknande teknisk lösning. Dessa förehavanden är, och har varit, och kommer att vara fullständigt vita och i sig oskyldiga till sin natur, men de behöver inte alla angå någon annan. Vill någon t.ex. ge lilla mamma en födelsedagspeng så angår det inte någon annan.

@Dunder: "Ger jag dem rätt kod kan jag två sekunder senare spärra kortet, så kan de försöka bäst de vill att få ut några pengar. Hur spärrar du dina kontanter?
Hur mycket garantier har du bakom dina kontanter?"

Förvisso händer det att jag vid sidan av kort har, vad jag har förstått är, något mer än genomsnittet i kontanter i plånboken emellanåt, men alldeles oavsett är det i så fall begränsat till en långt mindre summa än vad som kan vara fallet med kort. Men visst ska man spärra vid första bästa tillfälle, det gäller oavsett kontantlöst eller ej, men det kan inträffa att så ej kan ske så fort som man skulle önska, i dylika fall brukar skadan vara mindre med kontanter.

"... och det är lätt att se att det är mot ett kontantlöst samhälle vi rör oss."
Som sagt, när ungdomar inte gör annat än springer med kort för någon struntsumma som en läsk är inte annat att vänta i stora grupper; just ungdomar är i perioder, och vissa sammanhang, en hyfsat homogen grupp så att det är väl spritt där förvånar inte (eller på den tiden det begav sig, att de kastade mynt under en krona (där kan man tala om förakt; men det är väl i paritet med det jag känner inför vissa representanter av de som sjöng "fy fan vad vi är bra")), men det betyder inte att det inkluderar alla.

Vad är det som får vissa användare av kort och andra lösningar att propagera för ett kontantlöst samhälle, det tycks ha fungerat skapligt (att använda kort) om man ska tro erfarenheterna här, och det lär inte bli sämre, tvärtom? Det är knappast så att de som önskar behålla kontanter yrkar på ett kortlöst samhälle.

@Marinlik
"Varför skulle man använda kontanter vid småköp? Det går snabbare för mig att ta fram kortet och skriva in pinkoden än vad det gör att ta fram rätt mängd kontanter och låta kassapersonalen räkna kontanterna."
Ja du, jag kan dagligen "klocka" mängder med kortanvändare som är långsammare än jag i de fall jag använder kontanter, men så är jag hyfsat klar. Droppen är när man ska posta ett simpelt brev minuterna före tömning, 6-7 kr för ett frimärke och man har kontanter redo på det vis de alltid är, men har fått två tonåringar framför som köper varsin identisk läskflaska och var och en betalar med kort och fepplar. Men tidsåtgång är i stort irrelevant, den kan enl. ovan variera beroende på situation och individ. Problemen med kontantlöst är av andra slag.

Ibland ska det argumenteras bara för att det ska argumenteras.

@Mr_Lazy
"Seriöst stoppar du in alla dina pengar på ett och samma konto och sen kopplar det till en bankkort? Varför tar du då inte ut alla dina pengar i kontanter och springer runt med dem i brallan. Så kan du åter igen välja om du vill bli av med ditt bankkort eller dina kontanter."

Självklart ska man spärra vid första tillfälle, men som nämnts kanske det inte kan ske omedelbart, men oftast sker det inom relativt kort tidsrymd. Icke desto mindre torde de flesta ha något mindre i kontanter, och somliga väldigt mycket mindre, än vad de har på det konto som är kopplat till kortet. Det behöver förstås inte betyda att man har alla pengar där, långt ifrån. Men det är klart vill man argumentera så är det förstås bara att böja logiken så den passar. Men visst är det så att med en kod, oavsett lösning, finns det en inbyggd tröskel som måste övervinnas, en säkerhet. Nu är tack och lov, även om många, rån och kortbedrägerier inte långt när lika många som antalet transaktioner, d.v.s. de flesta råkar inte ut för det, eller i vart fall inte lika ofta som vanliga transaktioner, och det är där problemet ligger. Att lägga kunskapen om alla förehavanden i en korg, eller att begränsa betalningar till olika tekniska lösningar.

Tänkte först inte kommentera strömavbrott, då det inte är främsta argumentet mot kontantlöst, enl. mig, och leder till stickspår som vi sett ovan, men hade tills för något år sedan inte upplevt strömavbrott i butik under flera decennier, men då skedde det i matbutiken. Gick utmärkt med kontanter (råkade t.o.m. ha en liten ficklampa i nyckelringen av en slump, så inga problem med navigering ); vet ej hur de gjorde med de som saknade (tillräckligt med) kontanter för sina köp, men antar att det gick att lösa. Sådant sker inte ofta.

Som sagt, problem med kontantlöst handlar inte med nödvändighet om att det inte går, tekniskt omöjligt, snarare om att det är mindre lämpligt, av olika orsaker. Att det sedan verkar pågå en "klappjakt" "på de som förordar att kontanter också i praktiken ska kunna användas som legalt betalningsmedel" som de står på kontantupproret sida (vilken jag snubblade över nyss) vitnar denna tråd om. Väldigt lite hindrar kortförespråkare från att använda sina valda lösningar, men argumenteras ska det. Ingen av de som anser att vi bör behålla kontanter har förespråkat att dessa ska användas vid större köp som bil eller fastighet, ändå ska det läggas dessa till last. Kan det stavas annat än klappjakt.

Hur många har läst vitboken Korten på bordet, som bl.a. (numera) finns på kontantupprorets sida? Eller sett de funderingar som ventilerades på en blogg: http://cornucopia.cornubot.se/2014/11/korten-pa-bordet-om-ban...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ett batteri är ett exempel på hur man kan lösa det. En extraladdning endast för NFC är en annan lösning. Det finns gott om lösningar på ett så simpelt problem. Sen behöver ett batteri inte vara särskilt stort heller. Du behöver inte tala i absurdum stup i ett.

Att vara utan täckning behöver inte heller vara ett problem, bara att köa upp betalningen genom något system.

Du är fast i dåtiden medan resten av oss rör oss framåt.

Man kan inte argumentera emot saker som finns och fungerar idag men sånt som kanske kan fungera i framtiden. Isåfall kan jag ju fantisera ihop en framtid där dina exempel inte gäller heller.

Absurdum är väl ditt förnamn? Kan lova att de flesta i tråden som ska ha det så fantastiskt bekvämt kör iPhone och är helt strandade om batteriet tar slut.

Om du säger att man kan det så ska man kunna det idag, inte i en eventuell fantasivärld.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mfm:

Man kan inte argumentera emot saker som finns och fungerar idag men sånt som kanske kan fungera i framtiden. Isåfall kan jag ju fantisera ihop en framtid där dina exempel inte gäller heller.

Absurdum är väl ditt förnamn? Kan lova att de flesta i tråden som ska ha det så fantastiskt bekvämt kör iPhone och är helt strandade om batteriet tar slut.

Om du säger att man kan det så ska man kunna det idag, inte i en eventuell fantasivärld.

Tja, jag kan i alla fall använda ett extra batteri, det är inga problem. Eller solenergi, om nu dina EMP-bomber slått ut alla batterier i hela landet.

Säg vad som absolut inte går att lösa med dagens teknologi så kan vi ju ta det därifrån.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kredit? Nej usch och fy. Men det är upp till var och en o välja om de vill ha skulder eller ej.

Så du sparar ihop till boendet som kostar 15 årslöner (om du inte kan hyra) också? Som sagt det beror helt på hur ny (eller dyr) bil det gäller, men i teorin är det inga problem att köpa en bil för två årslöner på betalkortet, eller köpa på ett kreditkort med hög kreditgräns och betala innan de vill ha någon ränta. Det är bara att de vill ha betalt innan leverans så den lösningen använder man helt enkelt inte för sådan summor, men man använder som sagt inte kontanter heller om man inte pysslar med narkotikahandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tja, jag kan i alla fall använda ett extra batteri, det är inga problem. Eller solenergi, om nu dina EMP-bomber slått ut alla batterier i hela landet.

Säg vad som absolut inte går att lösa med dagens teknologi så kan vi ju ta det därifrån.

Helt orealistiska lösningar för de flesta som inte har några powerbanks eller solceller.

Sen hittar du som vanligt på, det var inte jag som pratade om EMP. Löjligt att prata om EMP när du inte är förberedd på ett vanligt åskväder...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mfm:

Helt orealistiska lösningar för de flesta som inte har några powerbanks eller solceller.

Sen hittar du som vanligt på, det var inte jag som pratade om EMP. Löjligt att prata om EMP när du inte är förberedd på ett vanligt åskväder...

Det var två lösningar, det finns ungefär hundra till, men du bara fortsätter med "neh det kommer aldrig fungera" utan några riktiga argument.

Åskväder har Sverige klarat i många, många år, så jag vet inte vad du pratar dom där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på en telefon med NFC och betalapp och ett kontaktlöst (som ICA-banken har i Sverige) betalkort i den här diskussionen? Du lär knappast sakna ett "alternativt kort". För kortterminalen är det mer eller mindre samma sak och de terminaler som tar kontaktlösa kort kan ta NFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Självklart, skulle aldrig ens överväga att ta ett lån om det inte vore ett absolut måste. Finns det ens någon anledning till att leva över sina tillgångar? Hur ska man ha råd att betala lånet?

Alla pengar som finns är lån. Dessutom betalar du när du hyr bostadsbolagets eller fastighetsägarens lån. Häromkring får du ett helt vanligt friliggande hus för 1.4 - 2 miljoner. Kan du betala det utan lån? Har du det i kontanta medel? Är det dyrt att bo med lån för ett sådant hus och med dess driftkostnader? Nej, det är ju billigare än en större hyreslägenhet även om räntan går upp till normala nivåer och du amorterar. En hyreslägenhet som finansierats med lån till att börja med och som det lånas på när de behöver göra renoveringar. Att låna betyder inte heller att inte betala tillbaka lånet, men utan lån så finns inte pengar. Om det nu finns någon vits i att betala lånet på 25 år så går det fint. Ett billån är normalt sett på cirka 1-8 år. Fast du kan givetvis låta någon annan stå för billånen och köpa bilen i andra hand. Värre är det med tak över huvudet. Utan lån finns det ingen ekonomi, eller ja vi kan gå tillbaka till att betala skattemasen med varor från gården, men även ett sådant samhälle bygger på någon form av kredit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Det går att ge dricks via kort, brukar jag göra på restauranger.

När du ger dricks... Vill du verkligen ge staten en andel? När jag ger dricks gör jag det kontant. Självfallet "ska" man skatta för även den kontanta dricksen, men i realiteten görs det inte. Och jag tycker det är bra. Staten har inte varit med och gett mig god service, så jag tycker faktiskt inte de futtiga kronorna jag "dricksar" ska bli än futtigare för att staten hugger åt sig sin andel, och kyrkans tionde.

Skrivet av Dunder:

Ger jag dem rätt kod kan jag två sekunder senare spärra kortet, så kan de försöka bäst de vill att få ut några pengar.

Tveksamt. Till att börja med så ser man ju till att ha garantier för att man får rätt kod. Exempelvis att man faktiskt står vid automaten och plockar slantarna innan man släpper iväg dig. Eller att man sitter på din partner, och hotar med att dela henne på mitten om inte du samarbetar. Och om man nu är säker på att ha fått rätt kod och släpper iväg dig utan att ha gjort uttaget, så lär man ju inte släppa dig i närheten av en telefon, och definitivt inte med din egen. Så möjligheterna att spärra kortet innan uttaget är gjort får nog ses som små. Men i realiteten "rånar" man inte folk på kort-pengar, utan du blir skimmad, och med viss insyn i företagsverksamheten kan jag säga att det på ett 20'tal tank-kort sker minst en gång i månaden att något kort har använts i en maskin som bensinbolaget upptäcker varit "manipulerad" och de spärrar kortet, varpå man får vänta på ett nytt, och skicka till chauffören, som under tiden är hänvisad till backup-kortet, och Statoil i stället för Preem... Vi klarar oss ganska bra eftersom åkeriet har dedikerade "tanka" kort, och det man verkar vara ute efter när man skimmar de här stationerna är folk som tankar på sina debit / kredit kort. Efter att man fått uppgifterna är det ju snabbt gjort att tömma kontot i en vanlig automat, eller nyttja krediten.

Skrivet av Dunder:

Det är bevisligen subjektivt, så nej, det är inte sjukt. Det gynnar alla, skulle jag säga, och det är lätt att se att det är mot ett kontantlöst samhälle vi rör oss.

Bankerna hävdar motsatsen. De skulle sluta arbeta för ett kontantlöst samhälle nu när det infördes ett tak på kortavgifter. Men vi får se om de står för det när det väl kommer till kritan.

Skrivet av nackskägg:

Kan du inte med kontanter heller, där det används ett riktigt kassasystem - d v s i princip överallt.

Kassasystemen har i det närmaste "alltid" egen elförsörjning, om det sen är batteribackup, eller generatorer kan variera. Men att korthanteringen går ner för bankstrul, systemstrul, eller förbindelsestrul, händer ett par gånger årligen. Brukar generera rätt stora artiklar i tidningarna när det händer.

Skrivet av stimpen:

Kontanthanteringen kostar miljarder varje år.

Och kort är gratis?

Skrivet av Mr_Lazy:

Men den där teorin håller ju inte.
Seriöst stoppar du in alla dina pengar på ett och samma konto och sen kopplar det till en bankkort? Varför tar du då inte ut alla dina pengar i kontanter och springer runt med dem i brallan. Så kan du åter igen välja om du vill bli av med ditt bankkort eller dina kontanter.

Jag har bara ett konto. Och bara ett VISA kort. Jag är dock kontantanvändare...

Skrivet av Mr_Lazy:

Jag förstår inte riktigt resonemanget med att strömavbrott. Var bor ni någonstans? Jag har inte haft strömavbrott det senaste 10 åren där jag har befunnit mig.

Jag har ett par strömavbrott årligen. Oftast nattetid, när jag sover, men UPS'erna meddelar snällt när de går över till batteridrift, och senare, när de går tillbaka till normaldrift. Jag bor i Sveriges 8'de största stad.

Skrivet av Mr_Lazy:

Kontanter är lättare att förfalska än ett kreditkort.

Det är inte bara felaktigt, men jag misstänker att du även är medveten om det. Svårigheten i att kopiera en sedel är många. Rätt sorts papper, imitera silvertråd, vattenstämplar, osv. Magnetremsan på ett kort kopierar du med i stort sett vilken läsar/skrivare för magentkort som helst. Här i Sverige är utrustningen inte helt gratis, men utomlands kostar det runt 1500 spänn att börja kopiera kort. Varför tror du egentligen skimning blivit så populärt? Det kostar skitpengar, och vinsterna är "skitstora i förhållande till arbetsinsatsen...

Skrivet av Staropramen:

Jag kanske har missat något, men jag har då aldrig sett en fysisk bitcoin som jag kan ta med till glasskiosken och handla för.

Hittar du en glasskiosk som tar emot BC, så ser de ut så här...

Skrivet av Petterk:

Gör du hus och bilaffärer med kontanter också?

Merparten av bilaffärerna som görs, görs antagligen kontant. Nästan 100% av affärerna mellan privatpersoner görs fortfarande kontant. Det är inte helt ovanligt att de "uppslitna" åken åkeriet gör av med säljs på export, där köparen är ett bolag i ett annat land som väljer att betala kontant när de hämtar lastbilen. Antagligen för att de varken litar på banken, eller staten hemma vid, och avgifterna för den typen av betalningar är värre än vanliga kortbetalningar.

Skrivet av Petterk:

Postväxel har jag nämnt i tråden, men en bil köper man (om den är hyfsat ny) på kredit/lån sen om finansiering är via bilhandlaren och det bolag han samarbetar med eller din bank är en annan sak, men du tar inte ut det i kontanter och banköverföring brukar gå bra också.

Merparten av bilaffärer är inte "nya, eller hyfsat nya" bilar. Det är betydligt fler affärer som går via handlare i dagsläget, nya utgör en liten del av volymen, bättre begagnade av alla åldrar är den stora mängden, men de har inga problem med att man betalar sin bil kontant...

Skrivet av Dunder:

Att vara utan täckning behöver inte heller vara ett problem, bara att köa upp betalningen genom något system.

Vilket system då? Mobilen har ingen täckning, korthanteringen fungerar inte eftersom kommunikationen med banken ligger nere. Det här är ingen nyhet, det går som sagt att läsa om det årligen i nyheterna, korthanteringen för bank X har slutat fungera i ett par timmar, och kunder som försöker betala med deras kort får antingen plocka fram ett annat kort, eller betala med kontanter. Annars får de gå tomhänta. Senast det hände var i mitten på mars... Då var det relaterat till en mjukvara-uppdatering hos banken. (Swedbank)
I teorin finns det inget som hindrar att man köar transaktionerna, men det finns ingen butik som faktiskt gör det, eftersom de inte tänker ta risken att transaktionen inte godkänns.

Skrivet av Petterk:

Det är bara att de vill ha betalt innan leverans så den lösningen använder man helt enkelt inte för sådan summor, men man använder som sagt inte kontanter heller om man inte pysslar med narkotikahandel.

Du låter som kärringen på banken när jag vill sätta in en halv miljon i kontanter. Det är nu än en gång så att det går utmärkt att hantera stora mängder kontanter, helt utan att vara kriminell. Varenda transaktion är nogsamt bokförd, moms och skatt betalas där så ska, och sen drar vi snyggt av momsen i andra ändan, helt enligt regelverket.

Skrivet av Petterk:

Fast du kan givetvis låta någon annan stå för billånen och köpa bilen i andra hand.

Nytt, eller begagnat. Det enda jag köper på lån är bostad. Och det enda jag betalat med kort de senaste 10 åren är pingvinkläderna jag skulle ha när jag var bästman, och polaren gifte sig. Och det hade jag betalat kontant, om jag hade haft en aning om vad det skulle kosta i slutändan, men det kändes lite dumt att stoppa 50 i fickan, för att vara säker på att det skulle räcka.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

samma sak gäller när du har cachetas i fickan.. slappna av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du låter som kärringen på banken när jag vill sätta in en halv miljon i kontanter. Det är nu än en gång så att det går utmärkt att hantera stora mängder kontanter, helt utan att vara kriminell. Varenda transaktion är nogsamt bokförd, moms och skatt betalas där så ska, och sen drar vi snyggt av momsen i andra ändan, helt enligt regelverket.

Nytt, eller begagnat. Det enda jag köper på lån är bostad. Och det enda jag betalat med kort de senaste 10 åren är pingvinkläderna jag skulle ha när jag var bästman, och polaren gifte sig. Och det hade jag betalat kontant, om jag hade haft en aning om vad det skulle kosta i slutändan, men det kändes lite dumt att stoppa 50 i fickan, för att vara säker på att det skulle räcka.
B!

Det går finfint att använda kontanter, både sätta in och ta ut bara man meddelar banken i förväg och är med på att svara om penningtvättsfrågorna. Nu syftade detta på en summa som var två årslöner och på något som är en privat affär. Även om du har det i kontanter och köper en fin bil för det, hos en handlare som tar kontanter så måste du ju betala före leverans för att få bilfan och handlaren föredrar nog att du för över pengarna när det gäller sådana summor då det alltid är en risk att låta pengarna ligga i kassaskåpet. Det tar ju också banken tid att sätta upp uttaget och för värdebolaget att komma med pengarna till banken.

I samhället här har jag två banker som hanterar kontanter, finns servicefack för de som vill lämna in dagskassor själv och för privat bruk har vi sedel och myntinsättningsmaskin i maskinhallen. Det fungerar alltså fint att använda kontanter här om man vill, det är t.o.m. enklare än att hitta de som hanterar kontanter i kommuner som är lite större där folk inte vet vad de ska ta sig till när deras kontor blivit kontantlösa och lokala sparbanken har inga planer på att göra om till kontantlösa kontor. Det är i grunden bra, men det betyder inte att det är särskilt smidigt att hantera större summor kontant även när tillgången till tjänsterna är god.

Dessutom kan du ju inte ta ut 50k i en bankomat för finkläderna även fast betalkortet i sig inte har någon gräns. Den summan behöver man också förbeställa för att kunna ta ut på bankkontoret. Så att överdriva kontantanvändningen gör bara vardagen surare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte bara felaktigt, men jag misstänker att du även är medveten om det. Svårigheten i att kopiera en sedel är många. Rätt sorts papper, imitera silvertråd, vattenstämplar, osv. Magnetremsan på ett kort kopierar du med i stort sett vilken läsar/skrivare för magentkort som helst. Här i Sverige är utrustningen inte helt gratis, men utomlands kostar det runt 1500 spänn att börja kopiera kort. Varför tror du egentligen skimning blivit så populärt? Det kostar skitpengar, och vinsterna är "skitstora i förhållande till arbetsinsatsen...

Därför alla större banker/kort har chip, den där lilla guldiga fyrkanten på kortet

Sen har jag svårt att tro om du står med dina förfalskade kontanter och ska köpa korv hos Bosses-tjockkorvsvagn att han tar fram luppen och UVlampan och börjar inspektera dina sedlar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går finfint att använda kontanter, både sätta in och ta ut bara man meddelar banken i förväg och är med på att svara om penningtvättsfrågorna.

Visst "går" det. Men kärringen på SEB låter precis som du. "Kontanter behöver man bara vid svarta affärer" och sen ser hon sur ut. Kan som sagt lägga allt pappersarbetet på bordet, så hon har ingen anledning att klaga, men det gör man i alla fall. Och SEB's kontanthantering är under all kritik. Lokala kontoret hänvisar en till kontantinlösningsmaskin. De är i alla fall vänliga nog att plocka fram ett eget kort för större insättningar, för utan kassa tjänst får man ju inte gå förbi "taket" på det egna...

Skrivet av Petterk:

Dessutom kan du ju inte ta ut 50k i en bankomat för finkläderna även fast betalkortet i sig inte har någon gräns. Den summan behöver man också förbeställa för att kunna ta ut på bankkontoret. Så att överdriva kontantanvändningen gör bara vardagen surare.

Fast nu gör man inte ett uttag för att ha tillgång till pengarna. Det ingår i nödfallsreserven man har tillgänglig, för att kunna hantera tillvaron om något händer. Det jobbiga kan möjligen vara om det är länge sedan man växlade, och man får bära runt på det i enkronor...

Skrivet av Mr_Lazy:

Därför alla större banker/kort har chip, den där lilla guldiga fyrkanten på kortet

Visst. Men den används inte i så stor utsträckning som man kunde önska. Vilket är roten till problemet. Vi börjar bli bättre på det här i Sverige, men det släpar fortfarande efter med utbyte av automaterna, det "är för dyrt" för det kontantlösa samhället. När vi slutligen bestämt oss för att alla maskiner ska läsa chipet kopierar man infon, och säljer den till någon i USA i stället för att använda den själv. De är rent värdelösa på chip...

Skrivet av Mr_Lazy:

Sen har jag svårt att tro om du står med dina förfalskade kontanter och ska köpa korv hos Bosses-tjockkorvsvagn att han tar fram luppen och UVlampan och börjar inspektera dina sedlar.

Det gör han säkert inte, men det hållet prånglar du inte ut speciellt många hundralappar på en kväll... Med det kopierade kortet tömmer man ganska enkelt kontot på ett par minuter, och även om man använder ett helt vitt kort som de billigaste man kan köpa tomma, så säger automaterna inget om det. Ska man vara mer diskret, och använda kortet någonstans där det syns skriver man över "vanliga" bank-kort av "rätt" sort. (Alltså, VISA anslutet kort för visa osv. Det behöver inte vara SEB's bara för att kontot är anslutet till SEB, kassören tittar aldrig så noga, och det händer helt enkelt aldrig att kassören verifierar kortnumret...)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Funderade på vad som händer i krigstid om ett kontaktlöst samhälle blir cyberattakerat och alla banktjänster går ner. Då kommer man inte kunna utföra handel alls vilket känns väldigt skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst "går" det. Men kärringen på SEB låter precis som du. "Kontanter behöver man bara vid svarta affärer" och sen ser hon sur ut. Kan som sagt lägga allt pappersarbetet på bordet, så hon har ingen anledning att klaga, men det gör man i alla fall. Och SEB's kontanthantering är under all kritik. Lokala kontoret hänvisar en till kontantinlösningsmaskin. De är i alla fall vänliga nog att plocka fram ett eget kort för större insättningar, för utan kassa tjänst får man ju inte gå förbi "taket" på det egna...

Fast nu gör man inte ett uttag för att ha tillgång till pengarna. Det ingår i nödfallsreserven man har tillgänglig, för att kunna hantera tillvaron om något händer. Det jobbiga kan möjligen vara om det är länge sedan man växlade, och man får bära runt på det i enkronor...

Nej jag låter inte så utan det syftade snarare på att man privat inte tjänar eller tar ut så stor mängd kontanter som två årslöner om man kan undvika det, och banken kommer vara jobbig om man ändå har stora mängder kontanter. Banker är väldigt liten del i kontanthanteringen sedan värdeföretagen tog över också. Handelsbanken och lokala sparbanken här är kanske mindre gnälliga, men vid summor över en ganska låg gräns måste de ställa frågor eftersom de enligt lag måste ha kundkännedom osv, de har egna regler som är ganska restriktiva och de i kassan behöver inte vara kunniga. För uttag och växel måste man beställa i förväg och fylla i blanketter. För företag är den gemensamma gränsen i EU 15000 Euro och de ska rapportera in det hela, till några av länsstyrelserna här i vårat fall. Då kommer de vilja ha dokumentation.

Då vi snart byter sedlar och mynt finns det ingen anledning att ha stora mängder kontanter i hemmet och de måste ändå in till banken och bytas ut i år och nästa år. För kassor kör man förslagsvis precis som förr servicebox med avtal, om man inte vill att värdeföretag kommer till en och hämtar upp. Det är inga banker som vill att man lämnar in dagskassor över deras kassadisk. Vid mindre summor kommer de hänvisa till automaterna. Det hela är ingen åsikt. Det finns ingen större vits att ha mer kontanter hemma än skyddet i hemförsäkringen. Hos banken har du insättningsgaranti på 100 000 Euro. 100 000 Euro vore bara 200 sedlar om det också skulle råka vara i 500 Euros kontant, men skyddet i hemförsäkringen börjar på några tusenlappar SEK. Är du misstänksam mot banken och har mycket pengar kan du ju sprida risken genom att använda flera olika banker. Det är svårt att sprida risken om du ska ha miljoner i kontanter liggande i hemmet, men det är samtidigt inget argument för att vi ska bli kontantlösa och alla bankkontor kontantlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Hänt flera gånger här att det varit strul med internetanslutningen i större områden. Vilket gjorde att flera affärer inte kunde ta emot kortbetalningar.

Ska kontanterna försvinna helt måste det finnas en lösning på detta så man kan betala med kort UTAN internetanslutna terminaler.

Det är bara Electron och Maestro som kräver online-terminaler. Så det är helt upp till butikerna att köpa in lösningar som fungerar. Många butiker har säkert kassor som är beroende av uppkoppling också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns ingen större vits att ha mer kontanter hemma än skyddet i hemförsäkringen.

Så ser din livs-situation ut, andras är annorlunda. Det finns omständigheter som gör att andras situation ser annorlunda ut, helt utan att vara baserad på svarta inkomster.

Skrivet av ReZZiE:

Men inge(n/t) av de caféer/restauranger/affärer man varit i de dagar internetanslutningen strulat har kunnat tagit emot betalning med några kort.

Som jag nämnde tidigare så finns det egentligen inget som hindrar att man tar emot transaktionerna, lagrar dem, och skickar när uppkoppling finnes, men man gör inte så, eftersom om betalningen inte genomförs är det handlaren som står med förlusten. Systemet finns, men det används bara i undantagsfall, av handlare som "vet" att deras kunder är solventa, och inte i den vanliga handeln. Handlare som "vet" att deras kunder är fyllda till kanten med guld gör sällan så regelbundna affärer att de anser det värt att investera i den utrustningen, varpå slutresultatet blir att man i princip aldrig springer på en sådan enhet. Visst, vill man argumentera för att det "går" som en del vill, så finns möjligheten, men det är som att argumentera för att solvinden ska vara problemkälla nog för att förhindra ett kontantlöst samhälle. Det är helt enkelt inte riktigt relevant.
Med andra ord, jag håller med dig, även om din mening är onödigt komplicerad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Har ju själv ett VISA-kort, som man ska kunna betala med "offline".

Men inge(n/t) av de caféer/restauranger/affärer man varit i de dagar internetanslutningen strulat har kunnat tagit emot betalning med några kort.

Mindre butiker brukar köra GPRS-baserade kortterminaler, men det är oftast inte mobilnätets fel när de krånglar. Kör man via ethernet/butikens uppkoppling kan de alltid ha fallback till mobilnätet när fiber/dsl krånglar, i extremfallet kan du köra via satellit. Det är helt upp till de och deras leverantör hur de löser det. Finns rutiner kan butiker t.o.m. ta kortnummer och signatur manuellt på papper.

Bankomater behöver också anslutning för att du ska kunna ta ut pengar, samt bankkontor kräver också anslutning för att de ska kunna hjälpa dig över disk. Det hela är inget argument mot bankkort och bankkonton för det. Sen har inte jag argumenterat för att man ska ta ut alla kontanter ur cirkulation, men för en näringsidkare är det enklare att inte enbart köra kontanter och uppmuntra kortanvändning för att på så vis ha mindre dagskassor och mindre kontanter att hantera, mindre växel att köpa in (växel kostar) och mindre pengar som ligger i butiken fram till dess att värdebolaget hämtar det någon gång i veckan. Vid sånt som stöld, bränder och liknande hjälper ofta försäkringsbolagen till med akuta medel. Om inte kommer du ändå behöva hjälp från någon annan oavsett om du förlorat kort eller kontanter.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden men jag avskyr iaf kontanter. Ren förlustaffär för mig att använda dem. Jag sparar massor genom att använda kreditkort istället då jag inte behöver ha mina pengar på 0% lönekonto samt får bonus på varenda köp jag gör med mitt kreditkort. Dessutom slipper jag slösa tid på att hämta ut pengar för jämnan. Bara det är värt lite kortavgifter.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-
Foliehatt är väl ingen livsstil? Att tillfälligt ha större mängd kontanter för att göra en affär är en sak och att ha det liggande hemma bara för att ha är ju en annan sak. För näringsverksamhet ytterligare en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

När kreditkorten kom så var det enda sättet eller hur? Därav de upphöjda siffrorna på korten. Minns jag skulle köpa biljett på ett tåg runt 2004-2005 någon gång, vilket inte gick då jag endast hade ett Maestro-kort utan dessa upphöjda siffror.

Minns man blev förbannad på folk då som skulle betala med kort eftersom det tog mycket längre tid än att betala med kontanter. Det blev lite skillnad när de införde det nya systemet så man fick själv ange sin pinkod istället för att behöva visa legitimation och kvittera.

Det är en hög straffavgift att lösa biljetter på tåget oavsett hur du betalar och det fungerar inte när de inte har mottagning till handdatorn. Då kommer de antingen strunta i dig eller komma tillbaka när de åker en sträcka med mottagning. Du kan ju dessutom själv inte betala och köpa biljett via hemsidan efter avgång, vilket annars hade varit smidigt om man var sent ute. Maestro/Electron bör fungera utmärkt i biljettmaskinerna däremot. Automater som tar kontanter har nog inte funnits på många år dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wereaz:

Efter en dag i solen, tittar jag på en resenär som pratar om risken med kontokort när man reser ute i världen.

https://www.youtube.com/watch?v=mAStmd2eLqY

Kommer det en dag när bankomaterna är så tillförlitliga, strömmen och spänningen garanterad, chippen hacksäkra och allt det andra, så att kontanter inte längre behövs? Jag funderar på en Kickstarter för vår förre rikspolischef och numera kontantdebattör på en årslång backpackingresa för att sondera terrängen.

Ett kontantlöst samhälle är bara en vision som inte är 100% genomförbar, det finns situationer där kontanter är ett måste

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ett kontantlöst samhälle är bara en vision som inte är 100% genomförbar, det finns situationer där kontanter är ett måste

Det får du gärna utveckla.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Nja, inte straffavgift, däremot går man miste om rabatten och får betala ordinarie pris. Nu tänker jag främst på Östgötatrafiken då. Det varierar säkert ganska mycket mellan olika företag.

Men iallafall. Vid den tiden jag åkte tåg så hade de inte samma system som idag. Då kunde man betala kontant eller med kontokort hos tågvärden ombord på tåget. Dock bara med präglade kort som sagt eftersom de använde en sådan där apparat jag inte lyckas hitta vare sig namn eller bild på.

Sak samma, poängen är. Varför utvecklas systemet till det mer idiotiska hållet istället?

Hos SJ (eller sträckan de kör åt länstrafiken här) får du betala 100kr om du löser biljett ombord tåget. SJ är den största aktören. De resor jag tar brukar inte ens kosta 100kr så det är ganska mycket för bekymret. Dessutom blir resepriset lite dyrare än via automat/webb. SJ kanske fixat så man kan köpa biljett efter avgång på mobilsajten nu, men då de drog tillbaka beslutet att sluta med biljettförsäljning ombord vet jag inte hur det gick med det. Chip+PIN använde de iaf inte för några år sedan så man fick alltid langa upp ID-kort och skriva en kråka. Tror inte det systemet utvecklats nämnvärt då de egentligen skulle ha slutat med detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Knappast.

Varför skulle kontanter vara ett måste?

Försök köpa en korv med bröd av killen som har ståndet på gågatan utan kontanter, eller gå på bakluckeloppis (eller vilken loppis som helst) etc. och det var bara 2 exempel sen är inte alla människor betrodda att öppna ett bankkonto, tro det eller ej men jag vet fler som blivit nekade (inkl jag själv när jag ville byta bank innan jag blev skuldfri).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Funderade på vad som händer i krigstid om ett kontaktlöst samhälle blir cyberattakerat och alla banktjänster går ner. Då kommer man inte kunna utföra handel alls vilket känns väldigt skrämmande.

Skulle du inte kunna göra ändå om du inte sparar alla dina pengar hemma istället för på bank då du inte kan få ut några kontanter från banken om dessa tjänster går ner.

Även om jag önskar vi hade ett kontantlöst samhälle så vet jag att vi är långt ifrån där.
Någon nämnde längre upp att det är irriterande att hamna bakom folk som ska stå och fippla med sina kort för att köpa något för 8kr.
Som någon som stått i kassa till och från i många år (slut på det om en månad woho) så är det folk med kontanter som i snitt tar längst tid på sig. Visst finns det de som strular med sina kort men det är inget emot de som kommer och ska betala med en massa småmynt, står och letar sedlar i sina plånböcker eller försöker få fram exakt summa för att efter ett par minuter inse att de ändå saknade rätt mängd och måste dra fram kortet och avsluta köpet på några sekunder.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Du tror på allvar att de inte kommer kunna lösa detta utan kontanter?

Hälsa till de andra grottmännen.

Hur ska de lösa de som inte är betrodda att ha ett konto? Hälsa dina drömma gonatt. Sen är digital valuta inte 100% säkert och kommer aldrig att bli.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.