Försöker blåsa laptop men stoppas av GPT

Permalänk
Medlem

Försöker blåsa laptop men stoppas av GPT

Tja,
försöker blåsa en kompis Asus ROG g55 men när jag ska installera windows går det ej då disken är GPT. Hur går jag till väga? Det är enbart 1 disk i datorn där OS och allt ligger på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tja,
försöker blåsa en kompis Asus ROG g55 men när jag ska installera windows går det ej då disken är GPT. Hur går jag till väga? Det är enbart 1 disk i datorn där OS och allt ligger på.

Vad är problemet med att disken är partitionerad med GPT? Jag skulle ha förväntat mig att det är just det som är lämpligt...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad är problemet med att disken är partitionerad med GPT? Jag skulle ha förväntat mig att det är just det som är lämpligt...?

Standard är väl MBR? Går iaf inte att installera windows på en GPT partition.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Testa https://forum-en.msi.com/index.php?topic=163500.0
Fast convert mbr istället för för gpt.
Eller följ guiden för att installera på gpt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Standard är väl MBR? Går iaf inte att installera windows på en GPT partition.

Moderna datorer har UEFI, inte BIOS.

UEFI bootar från GPT-partitionerade diskar.
BIOS bootar från MBR-partitionerade diskar.

-> Standard på moderna datorer är GPT.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Moderna datorer har UEFI, inte BIOS.

UEFI bootar från GPT-partitionerade diskar.
BIOS bootar från MBR-partitionerade diskar.

-> Standard på moderna datorer är GPT.

Så hur gör jag om jag har ett usbminne och w7 iso för att få det att funka då? Körde över ison på minnet som jag alltid gjort men får ju meddelandet att det ej går pga GPT.

Edit:
Kom på att jag sett att man kunde välja GPT eller MBR i Rufus men valde MBR då jag alltid gjort det, även på nya datorer. Testar igen med gpt

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Så hur gör jag om jag har ett usbminne och w7 iso för att få det att funka då? Körde över ison på minnet som jag alltid gjort men får ju meddelandet att det ej går pga GPT.

Edit:
Kom på att jag sett att man kunde välja GPT eller MBR i Rufus men valde MBR då jag alltid gjort det, även på nya datorer. Testar igen med gpt

Gör om till MBR med Diskpart, installera sedan windows 7... Inte GPT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Så hur gör jag om jag har ett usbminne och w7 iso för att få det att funka då? Körde över ison på minnet som jag alltid gjort men får ju meddelandet att det ej går pga GPT.

Edit:
Kom på att jag sett att man kunde välja GPT eller MBR i Rufus men valde MBR då jag alltid gjort det, även på nya datorer. Testar igen med gpt

Borde i princip räcka att lägga filerna från skivan på ett FAT32-formaterat USB-minne. (Finns en EFI-katalog så det ska bara vara att boota)

Se t.ex. http://www.eightforums.com/tutorials/15458-uefi-bootable-usb-... ("OPTION TWO" visar hur du enkelt gör det utan några specialverktyg)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushuu:

Gör om till MBR med Diskpart, installera sedan windows 7... Inte GPT.

Varför inte GPT?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Varför inte GPT?

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2004936/windows-inst...

Permalänk
Medlem

http://www.eightforums.com/tutorials/15458-uefi-bootable-usb-...

Permalänk
Medlem

Där ser man!

Permalänk
Entusiast

För att kunna installera Windows på en GPT-partionerad disk, måste installaionen startas i UEFI-läge, och inte BIOS/Legacy -läge.
I UEFI bootmeny, finner man ofta de startbara alternativen i två utföranden: legacy och UEFI -läge. Legacy-läget anges oftast bara av medianamnet, medans UEFI-läget oftast får medianamnet + (UEFI) eller liknande.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Löste det i slutändan, hade helt enkelt valt fel i Rufus. Tack för hjälpen folket!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl