Asus Transformer Book T300 Chi

Permalänk
Melding Plague

Asus Transformer Book T300 Chi

Med tunn profil och Intel Core M "Broadwell" tänjer Asus på gränserna i nya Transformer Book T300 Chi. Efter lång väntan är det dags att sätta hybriden på prov i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses, 11 papp för det där?

Permalänk
Medlem

Hybrider är nått jag tappat intresset helt för, funkar sådär som surfplatta, och inget vidare som laptop, de är klumpigare och tyngre än en vanlig smidig ultrabok, skulle skaffa en Dell XPS 13 med 1080p istället, som är lättare och med bättre batteritid.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jadu 11k för detta.. mja de skyller väl på dollarkursen när de prissatte.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Inaktiv

16:9 i en surfplatta *facepalm* *smh*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

16:9 i en surfplatta *facepalm* *smh*

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hade varit bättre?

@Jacob Hugosson
Du klagar på att tangentbordet går över BT. Har du läst om alla problem Asus hade med tangentbordet till tf701?
Glappade så mycket att de drog tillbaka produkten från marknaden ett tag.
Finns det någon hybrid som har löst detta bra?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Vad hade varit bättre?

@Jacob Hugosson
Du klagar på att tangentbordet går över BT. Har du läst om alla problem Asus hade med tangentbordet till tf701?
Glappade så mycket att de drog tillbaka produkten från marknaden ett tag.
Finns det någon hybrid som har löst detta bra?

16:10, för all del. 3:2 funkar också alldeles utmärkt i Surface Pro 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

16:10, för all del. 3:2 funkar också alldeles utmärkt i Surface Pro 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser fördelen för t.ex 16:10 på t.ex plattor med android där de effektivt blir 16:9.
Tycker det är tråkigt med svarta kanter när man ser videos nu när vi är fast i 16:9 träsket.
Använder iofs min surfplatta till 50% youtube, 20% plex, 20% twitch, 10% annat =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BergEr:

Vad hade varit bättre?

@Jacob Hugosson
Du klagar på att tangentbordet går över BT. Har du läst om alla problem Asus hade med tangentbordet till tf701?
Glappade så mycket att de drog tillbaka produkten från marknaden ett tag.
Finns det någon hybrid som har löst detta bra?

Den mekanism man har på Dell Venue 11 Pro för att koppla ihop tangentbord/skärm lär knappast börja glappa i första taget. När man satt ihop delarna på V11P är det i princip lika stabilt som en riktigt bra byggd laptop.

Trådlös uppkoppling har även problem med latens, har en extern mus som kör via Bluetooth. Trevligt då man slipper extra dongel, men det är tyvärr märkbar lagg jämfört med en USB-mus med sladd

Edit: de som klagar på priset, vad kan man förvänta sig på en maskin med högupplöst IPS-skärm, lättmetallchassi, riktigt bra prestanda givet att den handlar om en fläktlös design med väldigt små mått etc? Har inte bl.a. Apple, Dell och Lenovo visat att kliver man upp i pris lite så går det faktiskt att göra riktigt bra maskiner? Vi har drivor med exempel som visar att det också är fullt möjligt att göra enheter för några tusenlappar, alla är mer eller mindre skit.

Det mest tvivelaktiga designbeslutet i denna maskin är nog att överhuvudtaget bry sig om att göra en pekplatta (i.m.h.o). Hade man fullt ut gjort en laptop hade detta mycket väl kunnat bli en väldigt prisvärd konkurrent mot nya MacBook. Även om Windows 8.1 (och med all sannolikhet även Win10) rent tekniskt fungerar utmärkt som pekplatta är det bara att konstatera att hypen för plattor mattas av en del + i stort sett ingen bryr sig om att göra program lämpliga för pekplatta tillgängliga för Windows, de görs främst för Ipad och eventuellt för Android.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den mekanism man har på Dell Venue 11 Pro för att koppla ihop tangentbord/skärm lär knappast börja glappa i första taget. När man satt ihop delarna på V11P är det i princip lika stabilt som en riktigt bra byggd laptop.

Trådlös uppkoppling har även problem med latens, har en extern mus som kör via Bluetooth. Trevligt då man slipper extra dongel, men det är tyvärr märkbar lagg jämfört med en USB-mus med sladd

Mjo man trodde ju att den på tf701t skulle vara stadig.
Dock glappar det direkt man vinklar skärmen, ser man t.ex film från usb och ändrar vinkeln kommer det frysa eventuellt krascha programmet.
De som hade otur kunde t.om tappa kontakten när de skrev på tangentbordet (pga vibrationer antar jag).

Jo trådlöst är också inte mycket att hurra för.

Trevligt om det finns hybrider som klarar detta bra, kanske det finns hopp när det är dags att byta platta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

är lätt att lösa problemen med denna, gör den tjockare bara fånigt med denna jakt efter så tunt som möjligt man ska få plats med grejerna & bra kylning & massa utrymme för batteri så den trend vi har nu är i mina ögon bara fånigt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Har sjukt svårt att se mig själv köpa en "laptop" med under 8gb ram. But maybe that's just me Iaf för 10k..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Det var inte lite dyrt, varför skulle man ens snegla på denna över kommande Surface 4 som exempel?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Bra genomgång. Skulle velat se någon bild på hur själva "plattan" ser ut utan tangentbordet. Och hur stor den är i handen. Trist med batteritiden. avvaktar till det kommer fler core M plattor. Gillar hela grejen med det. Känns som det för första gången är en hybrid som faktiskt duger till nått. Kommer det inte något mer vettigt så får man väl satsa på en Surface Pro, känns som de håller extremt hög kvalitet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av BergEr:

Vad hade varit bättre?

@Jacob Hugosson
Du klagar på att tangentbordet går över BT. Har du läst om alla problem Asus hade med tangentbordet till tf701?
Glappade så mycket att de drog tillbaka produkten från marknaden ett tag.
Finns det någon hybrid som har löst detta bra?

Du borde inte avskräckas av gamla TF701! Det du beskriver är ett problem som gällde den modellen och är ingen sanning för allt annat som släpps.

Skrivet av BrottOchStraff:

Bra genomgång. Skulle velat se någon bild på hur själva "plattan" ser ut utan tangentbordet. Och hur stor den är i handen. Trist med batteritiden. avvaktar till det kommer fler core M plattor. Gillar hela grejen med det. Känns som det för första gången är en hybrid som faktiskt duger till nått. Kommer det inte något mer vettigt så får man väl satsa på en Surface Pro, känns som de håller extremt hög kvalitet.

Jag har lagt till en bild på surfplattan framifrån på sida tre! Sen vet jag inte hur mycket det skulle ge att se hårdvara i mina små händer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Du borde inte avskräckas av gamla TF701! Det du beskriver är ett problem som gällde den modellen och är ingen sanning för allt annat som släpps.

Nå den har ju bara varit på marknaden i 1år6månader~ så helt utdaterad är den ju ej. Dock är det nog en evighet för dig som jobbar med att testa sånt
Min har dock fått in mycket damm bakom glaset (är störande att t.ex läsa på plattan) så har börjat kika efter ny platta.
Fint om det fungerar bra på andra modeller för tangentbord med usb och batteri är jävligt fint att ha.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vad hade varit bättre?

@Jacob Hugosson
Du klagar på att tangentbordet går över BT. Har du läst om alla problem Asus hade med tangentbordet till tf701?
Glappade så mycket att de drog tillbaka produkten från marknaden ett tag.
Finns det någon hybrid som har löst detta bra?

Jag har TF700T sen typ 3 år tillbaka. Tangentbordet på denna modell har inte failat en enda gång under alla dessa år. Sen att TF700T är den segaste platta som tagits fram sen kategorin föddes är en annan sak hehe. Mitt allra största ånger bland alla mina 100-tals teknikköp.

Permalänk
Inaktiv

Nej tack

Blir jag så lack på att dem alltid ska snåla på minnet. 4gb RAM och 128gb HDD? För en surfplatta med lite android apps så funkar väl 128gb lagring, men för en dator... kom igen nu! Bara min hobby bildfolder käkar upp det i ett naffs...

Hatar när datortillverkar släpper produkter som flaskar redan från start. Och den här kan man ju som sagt inte ens uppgradera.

Minns jag köpte en ASUS en gång i tiden som hade slut på ram minne out of the box!! Jag hade ju såklart köpt med en ram sticka till eftersom jag visste det var för lite, men de flesta vet ju inte ens vad RAM är hur nöjda lär de varit med sina köp?

Core M serien verkar lovande, men om man väntar till 10nm så lär man slippa nerklockande och sånt, så får ASUS o de andra lite tid på sig att fixa irriterande problem och kanske förstå att de måste sätta in vettiga lagringsenheter om de ska ta 10.000kr för kalaset.

Permalänk
Medlem

Ja, inte behöver den vara så tunn som möjligt - ser hellre ett rejält batteri. Men passiv kylning är ju av intresse. Sanslöst högupplösta skärmar behövs inte heller och absolut inget touch trams. Ser fram emot Skylake och vad den proppen kan göra för laptoputvecklingen.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, inte behöver den vara så tunn som möjligt - ser hellre ett rejält batteri. Men passiv kylning är ju av intresse. Sanslöst högupplösta skärmar behövs inte heller och absolut inget touch trams. Ser fram emot Skylake och vad den proppen kan göra för laptoputvecklingen.

I en platta innebär faktiskt vikt att den kan bli jobbig att använda och då kan det faktiskt vara väldigt viktigt att minimera allt som väger. Det är därför det svider lite extra att tangentbordet inte kopplas in som extextrabatteri här.
Gärna en tunn och snabb platta med lite sämre batteritid med en bra docka, men inte som denna variant.
Sen finns det så klart nivåer i det hela, men över en viss batteritid tycket jag det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

I en platta innebär faktiskt vikt att den kan bli jobbig att använda och då kan det faktiskt vara väldigt viktigt att minimera allt som väger. Det är därför det svider lite extra att tangentbordet inte kopplas in som extextrabatteri här.
Gärna en tunn och snabb platta med lite sämre batteritid med en bra docka, men inte som denna variant.
Sen finns det så klart nivåer i det hela, men över en viss batteritid tycket jag det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det har du alldeles rätt i. Själv är jag helt ointresserad av plattor och såg produkten mest som en laptop - därav omdömet.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se jämförelsen med nyaste Zenbook (FHD i7-5500U och GT840m) men det är ju givetvis för att jag själv har en. Kostade runt 11k. Väntade sjukt länge på T300 Chi, köpte ovanstående istället och ser man till prestandan från processor verkar jag inte ha tjänat så mycket, däremot är resten överlägset...

Permalänk
Medlem

Detta som är problemet med windows datorer. Det produceras så mycket skit. Apple är dyrt men överlag så gör dom iaf bra datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Detta som är problemet med windows datorer. Det produceras så mycket skit. Apple är dyrt men överlag så gör dom iaf bra datorer.

Hur många datorer gör Microsoft/Windows? Surface och någon enstaka till på sin höjd?

Permalänk
Medlem

Whut? jag snackar om alla datorer som har windows. Det är en djungel med skit. Denna dator är ett typ exempel. Hur fasen ska en vanlig människa kunna hitta en dator som fungerar bra. Inte lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Whut? jag snackar om alla datorer som har windows. Det är en djungel med skit. Denna dator är ett typ exempel. Hur fasen ska en vanlig människa kunna hitta en dator som fungerar bra. Inte lätt.

Men om man är beredd att betala lika mycket för en windows dator som för en Mac/apple så finns det bra alternativ där också tex suface pro
Men överlag så har väl alltid Apple haft bra produkter till höga priser ,personligen tycker jag deras senaste macpro book eller vad den heter varit det sämmsta jag sett 1 kontakt. Men var länge sedan man var macägare. Fördelen med windows plattformen är att den ofta är billigare öppnare & har större utbud nackdelen samma som fördelen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vad hade varit bättre?

@Jacob Hugosson
Du klagar på att tangentbordet går över BT. Har du läst om alla problem Asus hade med tangentbordet till tf701?
Glappade så mycket att de drog tillbaka produkten från marknaden ett tag.
Finns det någon hybrid som har löst detta bra?

Min Surface Pro 3 tycker jag fungerar alldeles utmärkt. Inte hört att någon annan skulle vara missnöjd heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Min Surface Pro 3 tycker jag fungerar alldeles utmärkt. Inte hört att någon annan skulle vara missnöjd heller.

Surface är väl ändå inte en hybrid?
Eller kan du t.ex hålla i tangentbordet och gå omkring med den som en bärbar? Eller ha skärmen lutad mot dig verkar inte heller gå så bra vad jag kan se

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Du borde inte avskräckas av gamla TF701! Det du beskriver är ett problem som gällde den modellen och är ingen sanning för allt annat som släpps.

Jag har lagt till en bild på surfplattan framifrån på sida tre! Sen vet jag inte hur mycket det skulle ge att se hårdvara i mina små händer.

Grymt! Tycker den är rätt tjusig ändå. Du tror inte att batteritiden kan åtgärdas i firmware eller härledas till någon konstig inställning i power managment profilerna? Tycker den känns märkligt låg, lite av en deal breaker.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Surface är väl ändå inte en hybrid?
Eller kan du t.ex hålla i tangentbordet och gå omkring med den som en bärbar? Eller ha skärmen lutad mot dig verkar inte heller gå så bra vad jag kan se

Vad är SP om inte en hybrid? Förstår inte varför den skulle vara mindre hybrid än denna T300?