Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa nytt?

Tja,

jag sitter med en dator som hunnit bli typ 4,5 år. Spelar just nu ffa fifa 15 och csgo, vilket datorn fortfarande klarar av någorlunda ok. Spelar inte lika mycket som jag gjorde förr men vill ändå ha möjligheten att efter jobbet när barnen lagt sig, få njuta av lite egen tid, och då kunna få testa diverse nyare mer krävande spel, så som battlefield, GTA m.m.

Befintlig dator:

AMD phenom II X4, 965 black edition med en Noctua NH-U9B fläkt.

MSI 870A-G54 socket -AM3

Cheiftec smart series 550W psu

Kingston ValueR DDR3 8 gig

Gainward Geforce GTX 460

Cooler Master HAF 912 plus midi tower.

SSD har jag redan.

Anar att både cpu, gpu, psu och kanske moderkortet egentligen behöver bytas. Min förhoppning hade varit att hitta bra grejer för omkring 5-6000, men det kanske är orimligt. Isf får jag invänta att vi köper hus och därefter lägga pengar på en helt ny dator ;).

Någon som har några tankar?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

ett nytt grafikkort skulle nog göra en bra skillnad om du inte vill lägga ut pengar på nytt moderkort,processor och nättagg direkt.:)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

ett nytt grafikkort skulle nog göra en bra skillnad om du inte vill lägga ut pengar på nytt moderkort,processor och nättagg direkt.:)

Absolut, men vet inte riktigt om det skulle räcka. Och klarar ens mitt nättagg av nyare kort? Eller bättre att köpa något begagnat grafikkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e-thorn:

Tja,

jag sitter med en dator som hunnit bli typ 4,5 år. Spelar just nu ffa fifa 15 och csgo, vilket datorn fortfarande klarar av någorlunda ok. Spelar inte lika mycket som jag gjorde förr men vill ändå ha möjligheten att efter jobbet när barnen lagt sig, få njuta av lite egen tid, och då kunna få testa diverse nyare mer krävande spel, så som battlefield, GTA m.m.

Befintlig dator:

AMD phenom II X4, 965 black edition med en Noctua NH-U9B fläkt.

MSI 870A-G54 socket -AM3

Cheiftec smart series 550W psu

Kingston ValueR DDR3 8 gig

Gainward Geforce GTX 460

Cooler Master HAF 912 plus midi tower.

SSD har jag redan.

Anar att både cpu, gpu, psu och kanske moderkortet egentligen behöver bytas. Min förhoppning hade varit att hitta bra grejer för omkring 5-6000, men det kanske är orimligt. Isf får jag invänta att vi köper hus och därefter lägga pengar på en helt ny dator ;).

Någon som har några tankar?

Spar hårddiskar samt minne (om det är någorlunda med i tiden..)
Sen köper du nytt.
Förslag är ett z97 system med en i5 tex 4690k.
Ny nätdel känns lika bra.
Grafikkort amd r9 290. Mest prestanda/krona.
Kostar runt 2500:-

Så skulle jag gjort iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

ett nytt grafikkort skulle nog göra en bra skillnad om du inte vill lägga ut pengar på nytt moderkort,processor och nättagg direkt.:)

Skrivet av e-thorn:

Absolut, men vet inte riktigt om det skulle räcka. Och klarar ens mitt nättagg av nyare kort? Eller bättre att köpa något begagnat grafikkort?

Håller med Vzano, om du inte är allt för kräsen hjälper nog ett grafikkort om du vill komma billigt undan, överklock av cpu skadar inte heller. Nytt psu + nytt/beg grafikkort. Som nämnts är 280x/290/290x prisvärda vid nyköp.