Programvara som loggar barns aktivitet på dator?

Permalänk
Medlem

Programvara som loggar barns aktivitet på dator?

Hejsan

Vi kom i går på vår son (9år) med att sitta och skriva massa svordomar och fula ord (hans kompis bad honom sluta men han fortsatte) på vår Minecraftserver här hemma när jag kollade i loggen på servern.

Nu är han avstängd från Intenet i två dagar! (WiFi-dongel beslagtagen)

Jag har inte känt att jag behöver övervaka hans beteende online förut, men jag har alltid ogillat sånt beteende och jag vill inte att min son skall bli en dryg jävel som sitter och skriver en massa skit i chattarna online, så nu tar jag tag i det med hårdhandskarna.

Jag har kollat runt lite och det finns massor med programvaror för att hålla koll på barns aktiviteter online, nån som har någon erfarenhet av detta och kan tipsa om nått bra?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Teamviewer kanske? Du kan kolla på vad han gör på din egna dator så länge teamviewer är igång

Permalänk
Medlem

Finns väl nån typ av keylogger som kan maila dig loggar?

Permalänk
Skrivet av Viradise:

Teamviewer kanske? Du kan kolla på vad han gör på din egna dator så länge teamviewer är igång

Jag tror inte just teamviewer är en bra idé då många spel inte fungerar när teamviewer är igång, man får endast en svart skärm i det fönster som spelet borde vara i.

Skrivet av duckstar:

Finns väl nån typ av keylogger som kan maila dig loggar?

Jag tror detta kan vara en bättre idé.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Testa Kidlogger.
http://kidlogger.net/

Jag använde det en gång för ett helt annat syfte, jag skulle försöka ta fram produktivitets statistik på mina projekt för att se när jag var som aktivast, det funka så där. Men medan jag använde det så såg jag att det finns tonvis med användbara funktioner för föräldrar som vill hålla lite koll på sina barns datorvanor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Testa Kidlogger.
http://kidlogger.net/

Jag använde det en gång för ett helt annat syfte, jag skulle försöka ta fram produktivitets statistik på mina projekt för att se när jag var som aktivast, det funka så där. Men medan jag använde det så såg jag att det finns tonvis med användbara funktioner för föräldrar som vill hålla lite koll på sina barns datorvanor.

Det ska jag testa.

Jag vill ju inte behöva sitta och kika i realtid, så ett program som kan skicka mig loggar som jag kan kolla ibland borde vara att föredra.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Finns väl nån typ av keylogger som kan maila dig loggar?

Jag ska försöka hitta något bra sådant, men det finns mängder och det känns som om det är en typ av program som det finns trojaner i.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Jag ska försöka hitta något bra sådant, men det finns mängder och det känns som om det är en typ av program som det finns trojaner i.

Alltså, att övervaka och logga allt en person gör på en dator, sen skicka den infon vidare är vad trojaner (virus) gör...
Det du letar efter är en trojan som inte är ett "virus", dvs den förökar sig inte och sprider inte det okontrollerat..

Viktiga är att kolla att programmen inte krockar med potentiellt antivirus (när du hittat ett bra), och att ingen annan kan få tag i loggarna då de kan innehålla alla inloggningar, lösenord mm.

Permalänk
Medlem

Är själv på jakt efter något liknande, ser fram emot tips här i tråden.

Jag googlade lite snabbt och hittade t ex:
http://www.techradar.com/news/software/applications/best-free...

Permalänk
Medlem

Jag hoppar in och lånar tråden lite, finns det något bra barnfilter eller typ av program som gör att syrrans unge inte kan installera datorn full med virus efter några dagar, jag är trött på att formatera om den varje månad.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara en moralkärring men är detta verkligen rätt väg att gå? Det vi flesta vill åstadkomma är att känna sig trygga på internet som vilken plats som helst, att inte bli spionerade på osv. Att spionera på någon (även om det är sin egen son) kan jag tycka är lite att ta i, du bör som förälder veta att ditt barn någon gång kommer att svära, göra något dumt eller bete sig illa. Du kan försöka stoppa detta genom att ge barnet en bra barndom där de lär sig rätt och fel och hur man ska bete sig mot andra.

Nu är ditt barn så pass ungt att det antagligen räcker med att säga: Jag kan se allt du gör på din dator så sluta upp med dumheterna. Med dig som förebild tror jag att han kommer tro dig, samt lyssna på vad du har att säga. Gör han inte det kan en lättare bestraffning likt den du gett honom få han att tänka om.

Jag har själv en bror i samma ålder som beter sig lite illa. Min bror har dock ADHD vilket försvårar det hela, men samma princip gäller.

Hoppas jag sa något vettigt som du kan ta åt dig och inget av det jag sa var för att läxa upp någon, se det som ett förslag på vad jag vet fungerar.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag hoppar in och lånar tråden lite, finns det något bra barnfilter eller typ av program som gör att syrrans unge inte kan installera datorn full med virus efter några dagar, jag är trött på att formatera om den varje månad.

Installera ett virusprogram?
Om han/hon helt enkelt inte ska få installera något alls på datorn(?) så kan du ju skapa en profil utan adminrättigheter exempelvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Jag vill inte vara en moralkärring men är detta verkligen rätt väg att gå? Det vi flesta vill åstadkomma är att känna sig trygga på internet som vilken plats som helst, att inte bli spionerade på osv. Att spionera på någon (även om det är sin egen son) kan jag tycka är lite att ta i, du bör som förälder veta att ditt barn någon gång kommer att svära, göra något dumt eller bete sig illa. Du kan försöka stoppa detta genom att ge barnet en bra barndom där de lär sig rätt och fel och hur man ska bete sig mot andra.

Nu är ditt barn så pass ungt att det antagligen räcker med att säga: Jag kan se allt du gör på din dator så sluta upp med dumheterna. Med dig som förebild tror jag att han kommer tro dig, samt lyssna på vad du har att säga. Gör han inte det kan en lättare bestraffning likt den du gett honom få han att tänka om.

Jag har själv en bror i samma ålder som beter sig lite illa. Min bror har dock ADHD vilket försvårar det hela, men samma princip gäller.

Hoppas jag sa något vettigt som du kan ta åt dig och inget av det jag sa var för att läxa upp någon, se det som ett förslag på vad jag vet fungerar.

Tycker inte att det är en bra idé. Man måste vara rättfram och säga emot när något görs fel. Var mycket problem för mina föräldrar när jag yngre och jag hade inte slutat om det inte varit för att de bad sina vänner och bekanta hålla ett öga på mig.

Samma princip gäller här, jag tror det krävs bevakning och bevis för att det inte ska upprepas.

Skrivet av Jearom:

Jag ska försöka hitta något bra sådant, men det finns mängder och det känns som om det är en typ av program som det finns trojaner i.

Finns några tutorials om hur du kan koda en egen i t.ex. visual studio som är väldigt enkla.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag hoppar in och lånar tråden lite, finns det något bra barnfilter eller typ av program som gör att syrrans unge inte kan installera datorn full med virus efter några dagar, jag är trött på att formatera om den varje månad.

Sätt upp ett användarkonto som inte kan installera saker eller göra större ändringar på datorn utan adminlösenord. Googla 'User permissions windows X' och se vad du hittar för skoj. finns massor av guider. (x är givetvis den version av windows som datorn kör)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av iFerz:

Tycker inte att det är en bra idé. Man måste vara rättfram och säga emot när något görs fel. Var mycket problem för mina föräldrar när jag yngre och jag hade inte slutat om det inte varit för att de bad sina vänner och bekanta hålla ett öga på mig.

Samma princip gäller här, jag tror det krävs bevakning och bevis för att det inte ska upprepas.

Skyll inte din bristande uppfostringsteknik på hur dina föräldrar hanterade dig, lär dig göra rätt istället.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att konfrontera ditt barn med det han skrev på Minecraft servern? Skriva ut chattloggen på papper, stryka under det han skrivit och visa det för honom, diskutera om varför det inte är okej att skriva sånt strunt och speciellt då kanske inte till sina kompisar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Skyll inte din bristande uppfostringsteknik på hur dina föräldrar hanterade dig, lär dig göra rätt istället.

Det var det att jag inte förstod det då var ung. Skyller inte på något utan utgår ifrån vad som fungerade för mig, och det är rätt ur min synpunkt.

Han behöver nödvändigtvis inte göra som jag säger utan det var endast en idé.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Jag vill inte vara en moralkärring men är detta verkligen rätt väg att gå? Det vi flesta vill åstadkomma är att känna sig trygga på internet som vilken plats som helst, att inte bli spionerade på osv. Att spionera på någon (även om det är sin egen son) kan jag tycka är lite att ta i, du bör som förälder veta att ditt barn någon gång kommer att svära, göra något dumt eller bete sig illa. Du kan försöka stoppa detta genom att ge barnet en bra barndom där de lär sig rätt och fel och hur man ska bete sig mot andra.

Nu är ditt barn så pass ungt att det antagligen räcker med att säga: Jag kan se allt du gör på din dator så sluta upp med dumheterna. Med dig som förebild tror jag att han kommer tro dig, samt lyssna på vad du har att säga. Gör han inte det kan en lättare bestraffning likt den du gett honom få han att tänka om.

Jag har själv en bror i samma ålder som beter sig lite illa. Min bror har dock ADHD vilket försvårar det hela, men samma princip gäller.

Hoppas jag sa något vettigt som du kan ta åt dig och inget av det jag sa var för att läxa upp någon, se det som ett förslag på vad jag vet fungerar.

Jag är väl medveten om att jag gör ett intrång i hans privatliv, men jag känner att det är NU detta beteende kan stävjas och inte senare, och jag vill även ha skor på fötterna när jag säger till honom att jag kan se allt han gör om jag vill. Jag kommer inte kolla de där loggarna om jag inte behöver det, det är upp till honom.

Än så länge har han ingen koll på något när det gäller datorn som sådan, han är en jäkel på att lira MineCraft, men när det skall installeras något så är det Pappa som sköter det.

Jag vill att han lär sig att man skall uppföra sig på nätet, på samma sätt som han gör IRL.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Hejsan

Vi kom i går på vår son (9år) med att sitta och skriva massa svordomar och fula ord (hans kompis bad honom sluta men han fortsatte) på vår Minecraftserver här hemma när jag kollade i loggen på servern.

Nu är han avstängd från Intenet i två dagar! (WiFi-dongel beslagtagen)

Jag har inte känt att jag behöver övervaka hans beteende online förut, men jag har alltid ogillat sånt beteende och jag vill inte att min son skall bli en dryg jävel som sitter och skriver en massa skit i chattarna online, så nu tar jag tag i det med hårdhandskarna.

Jag har kollat runt lite och det finns massor med programvaror för att hålla koll på barns aktiviteter online, nån som har någon erfarenhet av detta och kan tipsa om nått bra?

Det har diskuterats förut om det är okej eller inte spionera som förälder.
Jag tycker du först och främst ska prata med din son. För tänk om du spionerar och ser någonting du inte gillar, då blir det svårt att ta upp med sonen sen tror jag, han kommer förstå att du snokar och få reda på information på något sätt från datorn. Tror det kan orsaka att din son inte litar på dig eller inte vågar använda datorn på det sätt han önskar.
Det är alltid bäst att prata med din son och sedan hoppas att han skärper sig.

Men om du nu går vidare med att spionera så tror jag en keylogger är det bästa. Om du söker i forumet så borde det finnas en del trådar om keyloggers.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker pappan gör helt rätt nu i början med att logga. Att säga till sitt barn, jag vet vad du gör utan att lägga fram bevis kommer bara sänka pappans trovärdighet i fortsättningen och barnets tanke kommer säkert bli "jag kan göra vad f*n jag vill".

Installera någon form av keylogger, låt den köras 1 månads tid och sedan kolla igenom loggen tillsammans med din son. Vi gjorde så på sambons son och han slutade omedelbart med sitt skit.

Kan även tillägga att efter händelsen så har vi en öppen och fin dialog med honom numera och han förstår att vi gjorde detta för honoms bästa. Han har sitt liv och vi vårt.

Tyvärr kan jag inte rekommendera något program, minns bara att jag bara sökte på Keylogger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag hoppar in och lånar tråden lite, finns det något bra barnfilter eller typ av program som gör att syrrans unge inte kan installera datorn full med virus efter några dagar, jag är trött på att formatera om den varje månad.

Typ detta:
http://www.horizondatasys.com/en/products_and_solutions.aspx?...

Finns några sådana olika program, denna är gratis tom.
Vad den gör är att OSet körs i ett skyddat läge, och allt han sparar. Virus, skräp program mm, försvinner vid varje omstart. Tror du kan skydda det med lösenord, sen kan han göra mycket för att ta sönder det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Installera ett virusprogram?
Om han/hon helt enkelt inte ska få installera något alls på datorn(?) så kan du ju skapa en profil utan adminrättigheter exempelvis.

Virus program fungerar inte, slö dator efter några dagar och full proppad med virus. Admin kanske kan fungera men jag har inte tid att komma och installera allt han vill tanka hem. Att prata med han har jag gjort otaliga gånger men fungerar inte häller, upp till hans mamma att förklarar det för han men hon är inget bra föredöme för grabben.

Skrivet av Arazand:

Sätt upp ett användarkonto som inte kan installera saker eller göra större ändringar på datorn utan adminlösenord. Googla 'User permissions windows X' och se vad du hittar för skoj. finns massor av guider. (x är givetvis den version av windows som datorn kör)

Problemet är att han tankar hem en massa fusk filer och kollar på sjuka saker på internet. Hans mamma har dålig pli på honom och det är igentligen inte mitt ansvar att uppfostra han men jag har endå försökt utan att lyckats. Jag skulle vilja ha ett bra program som "skyddar" han ifrån att gå in på konstiga sidor samt sätta admin på windows. Eller helt enkelt ta ifrån han datorn (om jag nu kan få mamman att gå med på det) då han ändå inte sköter skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag hoppar in och lånar tråden lite, finns det något bra barnfilter eller typ av program som gör att syrrans unge inte kan installera datorn full med virus efter några dagar, jag är trött på att formatera om den varje månad.

Sandboxie kanske?

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Virus program fungerar inte, slö dator efter några dagar och full proppad med virus. Admin kanske kan fungera men jag har inte tid att komma och installera allt han vill tanka hem. Att prata med han har jag gjort otaliga gånger men fungerar inte häller, upp till hans mamma att förklarar det för han men hon är inget bra föredöme för grabben.

Problemet är att han tankar hem en massa fusk filer och kollar på sjuka saker på internet. Hans mamma har dålig pli på honom och det är igentligen inte mitt ansvar att uppfostra han men jag har endå försökt utan att lyckats. Jag skulle vilja ha ett bra program som "skyddar" han ifrån att gå in på konstiga sidor samt sätta admin på windows. Eller helt enkelt ta ifrån han datorn (om jag nu kan få mamman att gå med på det) då han ändå inte sköter skolan.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Du vill ta bort admin-rättigheter men har inte tid att hjälpa till med installationer (förståeligt att ej ha tid förstås, jag får bara inte ihop ekvationen). Hur som helst. AnyDesk kanske kan vara ett alternativ till TeamViewer (det sistnämnda har alltid gett mig problem rörande UAC). Men tänk efter noga där, man vill ju inte vara tillgänglig på distans hela tiden heller. Vad gäller konstiga sidor så har jag ingen erfarenhet av program som ska skydda mot detta. Är det ett alternativ att ändra i hosts kanske, eller filtrera nätet direkt i routern?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Virus program fungerar inte, slö dator efter några dagar och full proppad med virus. Admin kanske kan fungera men jag har inte tid att komma och installera allt han vill tanka hem. Att prata med han har jag gjort otaliga gånger men fungerar inte häller, upp till hans mamma att förklarar det för han men hon är inget bra föredöme för grabben.

Problemet är att han tankar hem en massa fusk filer och kollar på sjuka saker på internet. Hans mamma har dålig pli på honom och det är igentligen inte mitt ansvar att uppfostra han men jag har endå försökt utan att lyckats. Jag skulle vilja ha ett bra program som "skyddar" han ifrån att gå in på konstiga sidor samt sätta admin på windows. Eller helt enkelt ta ifrån han datorn (om jag nu kan få mamman att gå med på det) då han ändå inte sköter skolan.

Jag tycker det låter som en bra idé att ta ifrån honom datorn, eller åtminstone låta honom stå ut med en virusseg dator. Ge honom en windowsskiva och låt honom klura ut resten själv.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Locnox:

Det har diskuterats förut om det är okej eller inte spionera som förälder.
Jag tycker du först och främst ska prata med din son. För tänk om du spionerar och ser någonting du inte gillar, då blir det svårt att ta upp med sonen sen tror jag, han kommer förstå att du snokar och få reda på information på något sätt från datorn. Tror det kan orsaka att din son inte litar på dig eller inte vågar använda datorn på det sätt han önskar.
Det är alltid bäst att prata med din son och sedan hoppas att han skärper sig.

Jag måste påpeka att man kan övervaka utan att spionera. Det finns ju en mellanväg här - att göra det klart för barnet att man har koll på vad som görs och skrivs. Mer än så tänker jag inte kommentera, då jag själv inte är förälder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Jag tycker det låter som en bra idé att ta ifrån honom datorn, eller åtminstone låta honom stå ut med en virusseg dator. Ge honom en windowsskiva och låt honom klura ut resten själv.

Bra förslag, det är så det får bli. Har tänkt lite i samma bana men en liten knuff var det som behövdes. Tack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag måste påpeka att man kan övervaka utan att spionera. Det finns ju en mellanväg här - att göra det klart för barnet att man har koll på vad som görs och skrivs. Mer än så tänker jag inte kommentera, då jag själv inte är förälder.

Precis vad jag tänker göra, men jag kommer inte säga att jag kan kolla upp vad han gör utan att verkligen kunna det.

Min fru är redan irriterad på att han sitter så mycket vid datorn, så han har mer än mig att oroa sig över.... sköter han inte sitt datoranvändande så är det risk att datorn blir beslagtagen av henne och inte kommer tillbaka.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Precis vad jag tänker göra, men jag kommer inte säga att jag kan kolla upp vad han gör utan att verkligen kunna det.

Min fru är redan irriterad på att han sitter så mycket vid datorn, så han har mer än mig att oroa sig över.... sköter han inte sitt datoranvändande så är det risk att datorn blir beslagtagen av henne och inte kommer tillbaka.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

kanske funkar? http://www.teknikmagasinet.se/produkter/leksaker-o-gadgets/sp...

inte så diskret förvisso men måla den vit o skriv toa-logg-2015.

Visa signatur

Alienware Aurora