Permalänk
Medlem

Köpa in server

Hejsan

Skall sätta ihop en server för hemmabruk.

Har först kollat på färdiga lösningar såsom DS415J etc, men av erfarenhet så vet man att det är alltid något som strular med den här typen av "allt i ett" produkter trots flashiga hemsidor och fina förpackningar.

Vad jag vill ha följande:
Gärna möjlighet att köra Raid 5 då det verkar praktiskt att köra 3 diskar i raid 5 och på så sätt ha en extra säkerhet.
Annars går väl raid 1 också bra.
OS skall vara någon form av virtualiserings-os. Esxi (eller vad det heter) verkar ju fräckt.
Jag kommer bland annat också ha en del små virtuella maskiner gående med mer eller mindre kritiska funktioner (som ett substitut till Raspberry pi) för olika funktioner och sensorer i hemmet. Funderar även på att bygga en virtuel maskin med pfsense
Kräm nog till att via plex transcoda 1 1080p film samtidigt som man ser 1 via vanlig stream. (Exempelvis dottern ser på tecknad film, medans jag ser på något annat när jag är ute och reser). Det är väl det värsta den kommer utsättas för

Det viktiga är ju att det är delar som håller att gå 24/7-365.
Jag har tittat en del på de här microservrarna från HP (Gen8). Det borde ju vara grejor som är utvalda just så att de kan ställas i en garderob och bara gå i flera år. Den billigaste med celeronprocessor går för under 2 tusen nu på Dustin - frågan är om den klarar transcoding? .

Undrar om man kan få det billigare om man plockar ihop låda, nätagg, och moderkort själv?

Tanken är att burken skall stå i källaren där jag redan fördragit rör och nätverkskablar.
Så egentligen skiter jag i hur stor burken är samt om den låter lite. Men den får gärna ha en låg elförbrukning såklart.

Har ni några tips? Jag är själv lite novis på det här.

Permalänk
Medlem

Exempelvis verkar ju denna vara riktigt prisvärd.
https://www.dustin.se/product/5010809531/thinkserver-ts140
Dock bara 500 gb hårddiskkapacitet

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt denna.https://www.dustinhome.se/product/5010819359/thinkserver-ts140-70a4
Tvekade ganska länge men tycker att det verkar vara ganska mycket maskin för pengarna. Lyckas inte plocka ihop en whitebox med liknande spec till den pengen.

Skall pensionera min gamla Atom 330-server då jag inte får plats med mer än två diskar i den samt att jag är sugen på att leka en del med virtualisering och ha möjlighet att köra plex. På sikt blir det kanske också någon övervakningsfunktion som åker in på den. Utöver detta skall den ta över gammelburkens uppgifter som NAS och allmän hushållsserver.

Någon som ser några uppenbara nackdelar med ovanstående? (ESXI gillar inte raid controllern har jag läst, men det får man lösa...)

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaLy:

Jag har precis beställt denna.https://www.dustinhome.se/product/5010819359/thinkserver-ts140-70a4
Tvekade ganska länge men tycker att det verkar vara ganska mycket maskin för pengarna. Lyckas inte plocka ihop en whitebox med liknande spec till den pengen.

Skall pensionera min gamla Atom 330-server då jag inte får plats med mer än två diskar i den samt att jag är sugen på att leka en del med virtualisering och ha möjlighet att köra plex. På sikt blir det kanske också någon övervakningsfunktion som åker in på den. Utöver detta skall den ta över gammelburkens uppgifter som NAS och allmän hushållsserver.

Någon som ser några uppenbara nackdelar med ovanstående? (ESXI gillar inte raid controllern har jag läst, men det får man lösa...)

Du får väldigt gärna skriva en uppdatering när du haft möjlighet att få lite mer 'hands on' med maskinen. Jag utgår från att den kan hantera all möjlig Plex transcoding som man kan tänka sig? Men som sagt, gärna lite erfarenheter när det finns möjlighet till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaLy:

Jag har precis beställt denna.https://www.dustinhome.se/product/5010819359/thinkserver-ts140-70a4
Tvekade ganska länge men tycker att det verkar vara ganska mycket maskin för pengarna. Lyckas inte plocka ihop en whitebox med liknande spec till den pengen.

Skall pensionera min gamla Atom 330-server då jag inte får plats med mer än två diskar i den samt att jag är sugen på att leka en del med virtualisering och ha möjlighet att köra plex. På sikt blir det kanske också någon övervakningsfunktion som åker in på den. Utöver detta skall den ta över gammelburkens uppgifter som NAS och allmän hushållsserver.

Någon som ser några uppenbara nackdelar med ovanstående? (ESXI gillar inte raid controllern har jag läst, men det får man lösa...)

En enkel lösning på det är att köra Hyper-V istället. Det lär ju finnas windowsstöd för den kontrollern

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

En enkel lösning på det är att köra Hyper-V istället. Det lär ju finnas windowsstöd för den kontrollern

Mycket möjligt. Är novis på området. Fått intrycket att man behöver vara kung på powershell om man ska köra hyper-v?

Xen är väl en tredje väg att gå också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaLy:

Mycket möjligt. Är novis på området. Fått intrycket att man behöver vara kung på powershell om man ska köra hyper-v?

Xen är väl en tredje väg att gå också...

Skickades från m.sweclockers.com

Nänä, det är en MS produkt så det finns ett GUI för att managera Hyper-V.
Kör man en vanlig windowsserver i botten så har man GUI:t på den burken.

Kör man med gratisversionen som heter hyper-V server så får man installera GUI:t på sin egen dator och managera från den istället.
I det läget kan man behöva köra ett par script för att konfiguera lite säkerhetsbitar rätt så att burkarna kan prata med varandra men de scripten är färdigskrivna och bara att köra. ( i varje fall sist jag gjorde det) http://blogs.technet.com/b/jhoward/archive/2008/03/28/part-1-...

De hade vist knackat till ett enkelt gui för lite management också http://blogs.technet.com/b/keithmayer/archive/2013/03/20/mana...

Sen kan man göra allt med powershell också om man vill. Ska man bara hantera en server kanske det inte är så intresant men har man ett hundrapack - ja då är powershell kung i baren

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nänä, det är en MS produkt så det finns ett GUI för att managera Hyper-V.
Kör man en vanlig windowsserver i botten så har man GUI:t på den burken.

Kör man med gratisversionen som heter hyper-V server så får man installera GUI:t på sin egen dator och managera från den istället.
I det läget kan man behöva köra ett par script för att konfiguera lite säkerhetsbitar rätt så att burkarna kan prata med varandra men de scripten är färdigskrivna och bara att köra. ( i varje fall sist jag gjorde det) http://blogs.technet.com/b/jhoward/archive/2008/03/28/part-1-...

De hade vist knackat till ett enkelt gui för lite management också http://blogs.technet.com/b/keithmayer/archive/2013/03/20/mana...

Sen kan man göra allt med powershell också om man vill. Ska man bara hantera en server kanske det inte är så intresant men har man ett hundrapack - ja då är powershell kung i baren

Pet Peeve men man kör aldrig windows i botten på en Hyper-v. Hyper-V är en typ 1 hypervisor.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Det jag avsåg var ju management GUI:t och det kör man ovanpå Windows-gui:t. Därmed får man installera en server som har GUI eller så får man köra remote managment

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Verkar vara bökigare att få igång remote management på hyper-v än på esxi. Min server står headless i garaget (temp runt 10 C och bara en hård pall att sitta på) så jag vill helst remota allt från antingen laptopen (ubuntu) eller vanliga burken (win7 home premium). Windows 7 Hyper-V Manager går väl inte att köra på någon av dessa vilket juh gör det lite trassligt.

Vad tror ni om Xen ifall esxi trasslar med hårdvarustödet?

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Mjo, jag är mest van att göra det på PRo eller enterprise men det ska gå enligt http://www.sqlpanda.com/2012/06/install-rsat-remote-server.ht...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Mjo, jag är mest van att göra det på PRo eller enterprise men det ska gå enligt http://www.sqlpanda.com/2012/06/install-rsat-remote-server.ht...

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Tjena
Har du fått hem datorn?
Intryck?

Jag har fortfarande inte beställt något, men det suger lite i köptarmen.
Dock är jag tveksam till hur mycket kraft jag behöver.det enda som kommer vara lite resurskrävande är plex transcoding. Frågan är hur mycket kräm man behöver för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av keckepro:

Tjena
Har du fått hem datorn?
Intryck?

Jag har fortfarande inte beställt något, men det suger lite i köptarmen.
Dock är jag tveksam till hur mycket kraft jag behöver.det enda som kommer vara lite resurskrävande är plex transcoding. Frågan är hur mycket kräm man behöver för det

Har inte fått hem något ännu... Får se om den dyker upp överhuvudtaget.

Spenderar den fritid som finns med att försöka läsa mig till bästa/smidigaste setupen gällande virtualisering... Inte lätt. Vill ha en smidig, lättadministrerad och stabil lösning som inte behöver tillsyn. Just nu ligger XenServer ganska bra till, men kanske skulle KVM funka också? ESXi är petigt med hårdvaran och jag vet inte riktigt om det är klokt att lägga mediaarkivet (3-4 TB och växande under vmfs). Hyper-v verkar bra men lite bökigt (men möjligt) att administrera via remote då jag inte har rätt Windowslicens på enda windows-burken. Dessutom vore det gott om det fanns ett smidigt sätt att göra backups av diverse data till extern usb-disk kopplad till host-maskinen. Har en del att läsa och grubbla på... samt ev. testa. Tyvärr lite ont om lek-tid bara...

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av keckepro:

Tjena
Har du fått hem datorn?
Intryck?

Jag har fortfarande inte beställt något, men det suger lite i köptarmen.
Dock är jag tveksam till hur mycket kraft jag behöver.det enda som kommer vara lite resurskrävande är plex transcoding. Frågan är hur mycket kräm man behöver för det

Nu har burken kommit hem och man har hunnit testa en del. Är riktigt nöjd. Lite förvånande var att den inte var 1st 2TB disk utan 2st 1TB-diskar. Dessa var WD RE 7200 rpm:are (WD1003FBYX-88). Annars var allt som man kunde förvänta sig. Finns plats för 5st 3,5" enheter internt.
Intels AMT fungerar bra. Lite coolt att boota om burken via VNC och kunna gå in i bios, mm. För mig som har burken stående headless i garaget är det en smidig funktion.

Testade plex transcoding utan bekymmer alls. Ingen film jag testade lastade mer än 5% vid omkodning av 1080P till 480P (till android appen via 4G)

top - 22:42:04 up 2:17, 1 user, load average: 0,21, 0,38, 0,24 Tasks: 143 total, 1 running, 142 sleeping, 0 stopped, 0 zombie %Cpu(s): 2,2 us, 0,0 sy, 0,1 ni, 97,7 id, 0,0 wa, 0,0 hi, 0,0 si, 0,0 st KiB Mem: 16289180 total, 13600304 used, 2688876 free, 59888 buffers KiB Swap: 16560124 total, 0 used, 16560124 free. 10332472 cached Mem PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND 6594 plex 15 -5 634568 129408 11476 S 3,0 0,8 2:13.90 Plex New Transc 1189 plex 15 -5 417644 89120 23676 S 0,3 0,5 0:04.86 Plex Media Serv 1307 plex 35 15 1803380 61800 10892 S 0,3 0,4 0:11.69 python 1180 plex 15 -5 4448 780 700 S 0,0 0,0 0:00.00 start_pms 1888 plex 15 -5 305792 52944 16500 S 0,0 0,3 0:01.63 Plex DLNA Serve

Blev virtualisering med KVM vilket hittills fungerar tillfredsställande. Dock inte hunnit testa så mycket ännu.
Tycker man fick mycket maskin för pengarna. Svårt att se att man kan bygga någon whitebox-burk med liknande spec billigare.

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Tja, gillar du KVM kan du testa Proxmox VE Har kört det i två månader nu och den senaste versionen som kom, 3.4 är riktigt bra. Kör pfsense, Ubuntu och win2012 på Proxmox, utan problem! Linux system lägger du som containers, finns färdiga templates för dessa så du sätter upp en maskin på ca 1min, grymt smidigt! windows och te.x pfsense (som bygger på freebsd) sätter du up som kvm.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080