Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk
Hedersmedlem

"..eller åtminstone spela datorspel på skoltid."

Det ville jag också i början av 90-talet. Därför valde jag ett pilotprojekt, en meningslös "Egen företagare-linje" då dem lovade oss en helt egen datorsal enbart för vår klass. Den fick vi aldrig Nåja. Det gick ju bra ändå.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Haha, så roligt att t.o.m. de mest hardcore teknik/spelforum ba "Nej gör det inte, förstör inte deras liv"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vi har hundratusentals, kanske över miljonen med människor som spelar dessa spel i Sverige varje dag utan att bli några e-sportare. Hur många försörjer sig på det? 4?

Skattepengar ska inte läggas på att fördärva ungdomen ytterligare.

Det korkade med detta är att mängder kommer välja programmet och det kommer leda till folk som inte har någon riktig utbildning. Blir man inte proffs (vilket är extremt osannolikt att bli) så har man ingen vidare bra utbildning för vanliga arbeten. Känns som detta gymnasium bara vill få in elever för att få pengar från staten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paer86:

Haha, så roligt att t.o.m. de mest hardcore teknik/spelforum ba "Nej gör det inte, förstör inte deras liv"

Finns ingen mening då konkurrensen ligger högre än att få 2.0 på högskoleprovet.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk

Låter som ett absurt och tidigt april-skämt!
Samhället verkar ha fastnat i ett tillstånd av total masspsykos, och när riktiga skolor tycks styras av förväxta dagisbarn så kan man undra hur samhället styrs i övrigt.
Inget att undra över förresten. Man märker tydligt att man i alla aspekter av samhället drömmer om en utopi och att denna utopi kallas "Greklands paradis-ekonomi". Dagisbarn som spelat för mycket Sims och tror att Sverige bara är ett "dockhus" i lite större format.

Jag vill med dom orden rikta ett stort tack till alla förväxta dagisbarn som sätter Sverige i konkurs inom 10 år.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Det här är lika löjligt som att finansiera andra sport-gymnasier.

Idrott är inte en utbildning.

Visst att vissa extremt få otroligt hängivna och duktiga spelare kan tjäna slantar (Zlatan/Stephano) så betyder inte det att det är en utbildning eller någonting som staten ska finansiera.

Permalänk
Medlem

Om krig hade utkämpats i cyberrymden så hade Sverige varit en supermakt!

... men nu är det inte så, så det kanske skulle vara bättre att utbilda dom till militärer istället?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är löjligt hur många som är emot detta. Vad är skillnaden på detta gentemot ett hockeygymnasium? Det finns jättemånga som går på hockeygymnasium som inte blir proffs. Man kanske bara vill fokusera på sporten några år, för att sedan studera vidare/skaffa vanligt jobb.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det korkade med detta är att mängder kommer välja programmet och det kommer leda till folk som inte har någon riktig utbildning. Blir man inte proffs (vilket är extremt osannolikt att bli) så har man ingen vidare bra utbildning för vanliga arbeten. Känns som detta gymnasium bara vill få in elever för att få pengar från staten

Det roliga med det här är att av alla dom som går på valfritt idrottsgymnasium (jag kommer från Mariestad, vi hade utan att ljuga ~300 personer som hade extra tid för fotboll, skytte, basket, handboll osv) så kommer istortsett inga här heller att bli proffs och leva på det.

Våra idrottsprogram var helt enkelt att man sökte som vanligt och sedan fick man extra tid utöver sina vanliga kurser att utöva sin sport på, p ådet sättet så påverkades inte den normala skolgången, och allting var bra efteråt.
Om man sedan ska sitta och peka på folk som "valde fel gymnasielinje och nu inte är något" så kan man ju kolla på en stor mängd av alla dom som läser på estetiska programmen med inriktning musik, det är inte många där som "lyckas" eller "jobbar" med det heller.

Jag tycker personligen att det här är ett skitbra initiativ, och jag gillar att spelande normaliseras mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Man får inte glömma att det även finns oändligt mycket mer pengar att hämta i dom sporterna än i e-sport.

% procentuellt finns det också bra mycket mer jobb idrotts linjerna var väl från början till för att hitta unga med talang till våra landslag, att lyckas inom e sport så måste man verkligen lyckas, men jag misstänker att innan man "lyckas" måste man ändå ha ett vanligt jobb, summa summarum intressant expriment. Men enligt mig Nej

Men om man ändå ska göra något inom spel varför inte skapa en Indie spelskapar linje, eftersom sverige ändå är relativt stora när det kommer till spel,

Permalänk
Medlem

Verkar ju som att e-sport utbildningen kombineras med ett program man väljar av vad jag lite snabbt förstår av deras hemsida, tittade på hur andra program verkade vara uppbyggda.

Lägger man ihop e-sportande med typ ekonomi/marknadsinriktning så kanske man lägger en fin grund för nätpersona om inte annat?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
SpelClockers

Jag gissar på att det inte är en yrkesförberedande utbildning.
När jag gick på Teknik hade vi några som gick på friidrottsgymnasiet.
Dom gick i samma klass som oss och läste samma kurser, det enda som skiljde var att dom läste några poäng mer och att deras individuella val hade något med friidrott att göra.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Hoppas inte tonåringar väljer det här istället för en redig utbildning.

Redig utbildning på gymnasienivå finns ändå inte. Det är bara en förlängning av grundskolan.
Det är ju långt efter gymnasiet är klart som en faktisk utbildning tar vid.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

det här måste ju vara det säkraste karriärvalet som finns, undrar hur många av de som satsar på detta lyckas? 1%? 0.1%?

även om man lägger all tid på det är det inte direkt någon garanti att man blir riktigt lyckad

Precis som med alla andra sportgymnasium

Permalänk

Till skillnad från vanliga sportutbildningar tar man sönder sin kropp med e-sportutbildningar.
Med vanlig sportutbildning håller man sej iaf i fysisk trim o kan i värsta fall ta fysiska jobb.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

De tar förmodligen inte in vem som helst. Hoppas inte ungdomar börjar "elitsatsa" på detta i högstadiet för att komma in på detta program haha

Går man gymnasiet har man dessutom massor med fritid att spela på. Skolschemat behöver inte göras ännu luftigare för att få tid med det.

Permalänk

Alltså ingen i denna tråden verkar förstå hur idrottsinriktade linjer fungerar. Min kompis går på en idrottslinje där de tränar sina respektive sporter en del, men sedan läser de ju ändå samma ämnen som i samhälle så de får full behörighet till att bli typ jurister, ekonomer m.m.

Jag har svårt att tänka mig att ett idrottsgymnasium skulle låta sina elever gå ut ur gymnasiet utan någon behörighet, låter väldigt dumt.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk

När man väljer till gymnasiet så väljer man till ex. IT inriktning webbutveckling. Det betyder att man får ända upp till matte 4 m.m. Sedan läser man specifik webbutveckling. Idrotts delen läggs utanpå det så man för en utbildning inom webbutveckling med tillägget e-sport. För mig så läser jag Natur-natur med tillägget Elitidrott. det betyder att jag har träning från 7.00 till 9.15 varje morgon och sedan börjar med de vanliga lektionerna som alla andra 10.10. Så min träning är innan de vanliga lektionerna men räknas som skola: ALLA får en grundläggande utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuq:

De tar förmodligen inte in vem som helst. Hoppas inte ungdomar börjar "elitsatsa" på detta i högstadiet för att komma in på detta program haha

Går man gymnasiet har man dessutom massor med fritid att spela på. Skolschemat behöver inte göras ännu luftigare för att få tid med det.

Spela är inte samma sak som e-sport

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

För att vara en tekniksajt så är det väldigt många som är emot e-sport. Även skollaptopar är många på Sweclockers emot. Om det är avundsjuka eller något annat vet jag inte.

Har inget emot laptops för gymnasieelever men för 7-9 samt ipads för 4-6? Slöseri med skattepengar.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Utbildning inom E-sport eller inte.... Den frågan är ganska ointressant enligt mig...

Vad jag undrar är: Vad sjutton blir du på detta? Som någon i tråden skrev så kanske 1% eller möjligen mindre av de som väljer denna utbildning verkligen blir vad utbildningen utlovar. Vad gör denne då? Välkommen till Arbetsförmedlingen!

Men vad är det folk har så svårt att förstå? Detta är inget program det är en profil.
Dvs, du går teknik, natur, samhälle, whatever sedan väljer du till en profil i detta fall E-sport likt gymnasier som erbjuder profiler såsom fotboll, ridsport, skateboard.

Det är inte så att de kommer sitta lira datorspel 6 timmar om dagen på skoltid. De blir exakt samma som alla andra som går ett högskoleförberedande program, ingenting mer än redo för högskola/uni.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Fast det är oändligt många fler som livnär sig på sin "sport" typ fotbol och liknande jämfört med esport än så länge.

Har du något register där allmänheten kan söka på annan påhittad statistik?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det här måste ju vara det säkraste karriärvalet som finns, undrar hur många av de som satsar på detta lyckas? 1%? 0.1%?

även om man lägger all tid på det är det inte direkt någon garanti att man blir riktigt lyckad

fast så är det väl ändå med ALLA specialinriktningar?

Permalänk

Inte första gymnasiet

Voxnadalens gymnasium gick ut redan i höstas med att de kommer ha e-sport som val för årskullen 99 och framåt så att säga att denna skola är först är ju faktiskt en lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Har du något register där allmänheten kan söka på annan påhittad statistik?

Förmodligen är det som han säger att fler livnär sig på dessa sporter då de är ofantligt mycket större. Dock så får man ju jämföra procentuellt för att inte få en skev bild av det hela.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Ha ha, länge sedan jag garvade så mycket åt ett kommentarsfält......

De flesta uttalar sig negativt om denna artikel, de kommer inte få jobb, waste...samhället i putten osv. En liten reflektion...

Sweclockers lever på reklamintäkter, de skriver nyheter på ett sätt som förmedlar ett värde och skapar debatt.

Om alla domedagsprofeter behagat sig med att läsa det faktiska pressmeddelandet hade ni insett om att de handlar om 3 till 4 lektioner per vecka. Tror min dotter som går på samma gymnasium och läser natur lägger mer tid på waste än det....bara en reflektion.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Man får väl se detta som att gå "hockeygymnasie, handbollsgymnasie.", tycker det är ett bra initiativ.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Jag har svårt att tänka mig att ett idrottsgymnasium skulle låta sina elever gå ut ur gymnasiet utan någon behörighet, låter väldigt dumt.

Det låter inte bara dumt som du säger utan det hade aldrig blivit godkänt av de som bestämmer (har inte riktigt koll på vem som drar i trådarna). Man kan inte bara starta en skola rakt uppochner.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Men vad är det folk har så svårt att förstå? Detta är inget program det är en profil.
Dvs, du går teknik, natur, samhälle, whatever sedan väljer du till en profil i detta fall E-sport likt gymnasier som erbjuder profiler såsom fotboll, ridsport, skateboard.

Det är inte så att de kommer sitta lira datorspel 6 timmar om dagen på skoltid. De blir exakt samma som alla andra som går ett högskoleförberedande program, ingenting mer än redo för högskola/uni.

Men det spelar ingen roll om det så är rymdforskning som är det primära programmet där E-sport endast är ett tillval.

För vad du glömmer är att folk som kommer välja denna utbildning är folk som totalt skiter i skolan och bara vill ägna sin tid åt att spela. Totalt meningslöst....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att e-sport baserad utbildning borde finnas i grundskolan....!

Nyckeln ligger i utbildningens utformning.
Utgångspunkten för utformningen skall vara färdigheter och egenskaper som eleven ska utveckla, inte vilket spel som spelas.
För att människan ska utveckla färdigheter och egenskaper måste den gå igenom något i livet som kallas utmaning, för just utmaning är det som ger möjlighet till resultat inom färdigheter och egenskaper. Här kommer Spel in, spel är ett galant medium för utmaning!
Med detta sagt finns det inte ett enda spel som kan ge alla utmaningar för samtliga färdigheter och egenskaper som önskas, däremot kan flera olika spel utmana olika färdigheter och egenskaper på olika sätt. (Helst tillsammans med andra medium som film och böcker)

Dessa färdigheter och egenskaper jag tänker mig faller inom följande: samarbete, gemenskap, strategiskt tänkande, konsekvensanalys, självförtroende & agency (agency: kapabel att ta kommando över sitt liv, ett verb för självförtroende jag efterlyser), multitask m.m.
Om vi tar ett färdighetsexempel som strategiskt tänkande kan både CS, Civ och Portal utmana denna färdighet vardera på olika sätt, där ena utmanar snabbtänkande, den andra komplexa konsekvenstänk och den tredje kreativa "out of the box" tänk. Att sedan studera och göra en analys av sitt tänkande, ex. via en replay av en CS match, skapar det en djupare förståelse av misstagen och möjligheterna.

Självförtroende och agency, att våga ta till handling och influera sitt liv är något som spel är otroligt bra på. Spel är en plattform som har möjligheten till att ge snabb feedback och chansen att försöka om och om igen tills spelaren lyckas. Andra plattformar ger inte alltid denna chans att misslyckas, att våga misslyckas för det är just vid misslyckande vi lär oss som mest!

Tanken bakom detta är inte att bli bättre på själva spelen utan att utvecklas inom dessa färdigheter och egenskaper.
Vad annat än spel? Vad annat kan bryta elevens tankemönster, utmana och kräva mer av elevens kapacitet samt ge snabb feedback på elevens handling så att eleven kan anpassa, korrigera och lära sig nytt än just spel?
Sen att vara som mest mottaglig och på tipp topp behöver även kroppen vara prima så e-sport ersätter inte sport/idrott.

Kanske underförstått, en side topic att utöver färdigheter och egenskaper så är spel även bra på att lära ut kunskap, precis som böcker och film. Men denna topic handlar om e-sport där färdigheter och egenskaper är i fokus inte kunskap

Hoppas jag inte upprör folk med mina nymodigheter =P