Google ändrar plats på kartor och bilder

Permalänk
Medlem

Google ändrar plats på kartor och bilder

Hej!

Jag är sjukt irriterad över att countless times ha råkat gå in på "kartor" istället för "bilder". Google verkar utan logik byta plats på dessa lite smått slumpmässigt, antagligen för att det mest relevanta ska vara först. Så vill jag dock inte ha det.

Grafikkort ger bilder som första (efter webben)

Avokadoskål däremot ger KARTOR som första flik efter webben.

Finns det något sätt att fixa det här på? Någon CSS-grej eller liknande?

Tack för hjälp!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Vill bara flika in med att jag med undrat över det här, tack för att du tog upp frågan!

Permalänk
Medlem

Samma här, det är sjukt störande, har klickat på fel flik massor av gånger!

Permalänk
Medlem

Det är nog medvetet av dom men hänt mig att jag klickat fel fler gånger också

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:
Skrivet av airhead:
Skrivet av Oneinalifetime:
Skrivet av rinosaur:

Google vill styra över innehållet som användare ges. Detta är en taktik som används för att generera mer pengar (Tycker egentligen de tjänar gott och väl redan...) och det när man börjar tycka någonting är lite smått störande bör man genast tänka efter om det finns någon som medvetet riktar innehåll man får visat. Det är väl känt att Google gör sådant.

Jag kan rekommendera att du använder en alternativ, integritetsskyddande sökmotor som söker på Google med proxy. Duckduckgo är en sådan. Eller varför inte använda Europas egen som är bosatt i Nederländerna: Startpage.com

Personligen föredrar jag den sistnämnda. Inte bara för att vi har mycket snabba linor till Nederländerna, utan framförallt för landets hårda jurisdik som skyddar nätanvändarna.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Google vill styra över innehållet som användare ges. Detta är en taktik som används för att generera mer pengar (Tycker egentligen de tjänar gott och väl redan...) och det när man börjar tycka någonting är lite smått störande bör man genast tänka efter om det finns någon som medvetet riktar innehåll man får visat. Det är väl känt att Google gör sådant.

Jag kan rekommendera att du använder en alternativ, integritetsskyddande sökmotor som söker på Google med proxy. Duckduckgo är en sådan. Eller varför inte använda Europas egen som är bosatt i Nederländerna: Startpage.com

Personligen föredrar jag den sistnämnda. Inte bara för att vi har mycket snabba linor till Nederländerna, utan framförallt för landets hårda jurisdik som skyddar nätanvändarna.

Ingen av dom söksidorna fungerar lika bra som google tyvärr...
Men jag förstår din poäng.

Google kanske switchar bilder och kartor ibland för att få lite Xtra-klick? ;D

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Ingen av dom söksidorna fungerar lika bra som google tyvärr...
Men jag förstår din poäng.

Google kanske switchar bilder och kartor ibland för att få lite Xtra-klick? ;D

Nja, webbsök vet jag inget negativt om. För mig genererar de ungefär samma resultat som Google själv gör. Man kan också justera inställningarna om det är fel land t.ex. Däremot bilderna och de andra söktyperna funkar de inte så bra på.

Får du skillnad är dina sökresultat medierade. Då vet Google en del om dig och dina vanor och genererar resultat baserade på dem. Du kanske tycker resultaten verkar bättre men det är inte vad resten av världen ser och det är inte direkt till fördel, anser jag.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erwya:

.........
Jag kan rekommendera att du använder en alternativ, integritetsskyddande sökmotor som söker på Google med proxy. Duckduckgo är en sådan. Eller varför inte använda Europas egen som är bosatt i Nederländerna: Startpage.com ......

Tack för tipset. Jag har gått från Google till Duckduckgo sedan ett tag sedan men känt att kvaliteten på resultaten varierar kraftigt ibland.. Men startpage.com verkar vara grym! Tack