Asus r9 290x 6pin till 8pin adapter? Corsair HX750W

Permalänk
Skrivet av JuzniFront:

skiten har några år på nacken, kan vara därför?
http://i.imgur.com/kOPIMBP.jpg

Du har lika mycket amper på 12v som jag har. 62A. Ska räcka, men visst de är kanske dags och byta agg om de är gammalt. Jag ska byta agg och hårddiskar härnäst på mitt bygge då de är dom äldsta delarna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Du har lika mycket amper på 12v som jag har. 62A. Ska räcka, men visst de är kanske dags och byta agg om de är gammalt. Jag ska byta agg och hårddiskar härnäst på mitt bygge då de är dom äldsta delarna.

Jo men denna är multirail eller vad fan det heter, kanske belastas det för hårt? Inte ett jämn fördelning?

Därför jag vill testa brorsans hx750w ifall den klarar av det.

Kortet funkar men om jag maxxar kortet till 100% fan och drar igång DA;I eller Shadow of Mordor så startar hela datorn om när något riktigt krävande händer.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk
Skrivet av JuzniFront:

Jo men denna är multirail eller vad fan det heter, kanske belastas det för hårt? Inte ett jämn fördelning?

Därför jag vill testa brorsans hx750w ifall den klarar av det.

Kortet funkar men om jag maxxar kortet till 100% fan och drar igång DA;I eller Shadow of Mordor så startar hela datorn om när något riktigt krävande händer.

Ja de är möjligt.
hx750w ska fixa de, däremot skulle jag inte köra adapter via molex till grafikkortet. Men för en kortare stunds testande så kanske de funkar. Jag vet faktiskt inte.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Ja de är möjligt.
hx750w ska fixa de, däremot skulle jag inte köra adapter via molex till grafikkortet. Men för en kortare stunds testande så kanske de funkar. Jag vet faktiskt inte.

Korter funkar samt startar om med mitt Odin 800w ofc

Tack för alla svaren speciellt dina supersnabba svar Sparky

Får be till gud att jag kan fixa några modulära kabelfan någonstans utan att behöva pröjsa som en idiot.

Vad som helst för modulära 8pins kablar borde funka väl, måste inte vara corsair?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk
Skrivet av JuzniFront:

Korter funkar samt startar om med mitt Odin 800w ofc

Tack för alla svaren speciellt dina supersnabba svar Sparky

Får be till gud att jag kan fixa några modulära kabelfan någonstans utan att behöva pröjsa som en idiot.

Vad som helst för modulära 8pins kablar borde funka väl, måste inte vara corsair?

Dom måste passa in i agget iaf. Vet inte om de skiljer från olika tillverkare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuzniFront:

Jag hade gärna gjort det men dessa är de enda pcie kabelfan jag har

2st 6+2 och en 8pin som bara funkar för cpu och en 2 eller 4pin som är på den.

Fan vad sur man blir haha fett dyrt med kablarna också...............
http://i.imgur.com/RBCmGAR.jpg

Mysko, är det ett modulärt nätagg med? för din brors agg bör ha extra kablar till.
Men testa Corsair agget men kör bara med 6-pinsanslutninarna och testa, det bör funka även om du saknar dom 2 extra pinsen, och gör det inte så kraschar det precis som nu.
Blås ur agget från dammet först bara

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

De 2 extra pins som sitter på 8-pins kontakten är bara - så det gör ingen direkt skillnad om man har en 6->8pin med bara 1 kontakt i varje ända om du har ett nätagg som har en 12V lina. Det är inte grövre area på 8pins kontakterna och de extra 2 brukar vara ännu tunnare än övriga. Denna duger: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/88858-deltaco...

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Mysko, är det ett modulärt nätagg med? för din brors agg bör ha extra kablar till.
Men testa Corsair agget men kör bara med 6-pinsanslutninarna och testa, det bör funka även om du saknar dom 2 extra pinsen, och gör det inte så kraschar det precis som nu.
Blås ur agget från dammet först bara

har där jag kan koppla in 2st 6pin pcie på min odin 800w verkar det som men har inte de kablarna heller

Ska testa, men mitt graffe kommer inte sprängas eller något hoppas jag? jävligt synd då det är helt nytt

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuzniFront:

har där jag kan koppla in 2st 6pin pcie på min odin 800w verkar det som men har inte de kablarna heller

Ska testa, men mitt graffe kommer inte sprängas eller något hoppas jag? jävligt synd då det är helt nytt

Nej nej för attan du ska inte använda kablar från ett annat nätagg för det kan bli kortslutning om dom är annorlunda kopplade
Jag menade att du ska testa datorn med hans nätagg men bara köra med 2st 6-pin och testa.

Edit: Haha jag läste fel först men nej det kommer inte hända något med ditt kort om du bara kör 2st 6-pins, antingen funkar det eller så gör det inte.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

De 2 extra pins som sitter på 8-pins kontakten är bara - så det gör ingen direkt skillnad om man har en 6->8pin med bara 1 kontakt i varje ända om du har ett nätagg som har en 12V lina. Det är inte grövre area på 8pins kontakterna och de extra 2 brukar vara ännu tunnare än övriga. Denna duger: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/88858-deltaco...

Så adapter funkar också? Ja eller nej haha?

Teori fråga nummer 2 ifall allt annat brister.

Kan jag ta en sketen gammal psu jag har och koppla den till alla delar förutom graffen och låta min odin 800 t.ex bara köra mitt grafikkort?

Ultimat gipsy build men borde funka?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Nej nej för attan du ska inte använda kablar från ett annat nätagg för det kan bli kortslutning om dom är annorlunda kopplade
Jag menade att du ska testa datorn med hans nätagg men bara köra med 2st 6-pin och testa

Det jag också menade haha

Men funkar inte något kan jag isåfall ta en gammal schleten psu och koppla mitt moderkort, cpu m.m och köra det genom den medan min graffe kör genom min Odin 800w?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Nej nej för attan du ska inte använda kablar från ett annat nätagg för det kan bli kortslutning om dom är annorlunda kopplade
Jag menade att du ska testa datorn med hans nätagg men bara köra med 2st 6-pin och testa.

Edit: Haha jag läste fel först men nej det kommer inte hända något med ditt kort om du bara kör 2st 6-pins, antingen funkar det eller så gör det inte.

Asus ROG r9 290x har två st led lampor som lyser rött ifall det är felkopplat på graffen.

När jag körde 2st 6pin istället för 8pin så lyste båda rött

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk
Medlem

Nja, jag skulle köra på corsair agget bara med adaptrar. Det kommer att funka utan problem. Att köra 2st agg brukar bli problem, tex starta båda samtidigt är struligt utan reläer och det kan fortfarande bli problem med olika potentialer mellan aggen så det bör du låta bli.

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Nja, jag skulle köra på corsair agget bara med adaptrar. Det kommer att funka utan problem. Att köra 2st agg brukar bli problem, tex starta båda samtidigt är struligt utan reläer och det kan fortfarande bli problem med olika potentialer mellan aggen så det bör du låta bli.

Yes gäller bara att fixa adaptrar också

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuzniFront:

Asus ROG r9 290x har två st led lampor som lyser rött ifall det är felkopplat på graffen.

När jag körde 2st 6pin istället för 8pin så lyste båda rött

Okej då vet vi att det inte räcker med 2 6-pins iaf
Men kablarna ser lite mystiska ut på corsair agget, deras kablar ser inte ut så om det är original, kan du ta några fler bilder på kablarna och även var dom är anslutna till agget?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/88858-deltaco...

Enligt corsair har du 4 pci anslutningar, står dock inget om det är 6 pin eller 6+2
(har själv TX 750, 4st 6+2)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Tack för alla svar men själva problemet med adapter hit o adapter dit löstes av Asus mindfuck kablar

Kabelsatan som jag länkade till innan funkade att använda utan att behöva använda 2x 6-pin pcie för en 8pin
Det räckte med en 6pin pcie i den högra så funkade skiten som en 8pin utan problem

Jag tog brorsans HX750W Corsair och kopplade in de två st 6pin till de två adaptrarna man fick med och iaf just nu så kom jag igenom på den delen av DA: I som min dator tvärdog av varje gång.
:

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk

Tack för alla svar men själva problemet med adapter hit o adapter dit löstes av Asus mindfuck kablar

Kabelsatan som jag länkade till innan funkade att använda utan att behöva använda 2x 6-pin pcie för en 8pin
Det räckte med en 6pin pcie i den högra så funkade skiten som en 8pin utan problem

Jag tog brorsans HX750W Corsair och kopplade in de två st 6pin till de två adaptrarna man fick med och iaf just nu så kom jag igenom på den delen av DA: I som min dator tvärdog av varje gång.
:

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuzniFront:

Tack för alla svar men själva problemet med adapter hit o adapter dit löstes av Asus mindfuck kablar

Kabelsatan som jag länkade till innan funkade att använda utan att behöva använda 2x 6-pin pcie för en 8pin
Det räckte med en 6pin pcie i den högra så funkade skiten som en 8pin utan problem

Jag tog brorsans HX750W Corsair och kopplade in de två st 6pin till de två adaptrarna man fick med och iaf just nu så kom jag igenom på den delen av DA: I som min dator tvärdog av varje gång.
:http://i.imgur.com/qMAFViM.jpg

Hur gammalt är egentligen det där HX750 agget?

Alla jag sett har flera 6+2 kablar, men kanske var bara 6pins på tidiga ex...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Hur gammalt är egentligen det där HX750 agget?

Alla jag sett har flera 6+2 kablar, men kanske var bara 6pins på tidiga ex...

Bara gud vet hur gammalt skitet är

Men det fanns troligen med massa kablar som gamla ägaren inte skickade med.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8H77-v
Ram: 8GB corsair
Processor: i7 2600K klockad till 4.2Ghz (CoolerMaster fläkt)
Grafikkort: Radeon Asus ROG r9 290x 2GB
HD: 120 GB SSD corsair - 750GB sata samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuzniFront:

Bara gud vet hur gammalt skitet är

Men det fanns troligen med massa kablar som gamla ägaren inte skickade med.

Ja HX serien är modulär, kablar har en förmåga att komma bort till dessa, speciellt när dom som bäst behövs

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Sammanfogar då vi fortfarande inte tillåter korspostning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...