Permalänk

Fjärde skärmen fungerar inte

Halloj! har nyligen skaffat en LG-TV på 50" som jag vill koppla till min dator, som för tillfället har 1 BenQ XL2420T och 2st okända fyrkantiga 19-tummare. Dessa tre skärmar har fungerat utmärkt att köra med extended desktop på. Men nu när jag ville koppla in TVn så får jag erroret "To extend the desktop, a desktop or display must be disabled.". Det är alltså den fjärde skärmen som får erroret, när jag disableade en av de fyrkantiga skärmarna kunde jag köra extended desktop på TVn utan problem. Efter att ha googlat lite verkar det som att det har något att göra med aktiva och passiva sladdar, men jag fattar ingenting om det. Mina tre skärmar är kopplade med DVI (Ingen aning om det är DVI-A,D eller I, hur ser jag det?) och TVn med en HDMI. Dessutom är alla skärmar förutom BenQ kopplade med antingen Display Port => DVI eller Display Port => HDMI.

Jag har ett AMD Radeon HD 6990 som ska kunna stödja upp till 6 skärmar, så problemet ligger inte där.

Vad för slags sladdar bör jag skaffa för att det ska fungera?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Entusiast

Denna videon från AMD borde kunna hjälpa dig https://www.youtube.com/watch?v=Jf0X0lNFmgw

Sammanfattningen är att du kan ha 6 skärmar varav minst 4 måste vara kopplade direkt med Displayport (eller via aktiv adapter). Med andra ord; max 2 vga/hdmi/dvi.

Permalänk
Medlem

Vilka och hur många av varje port har ditt AMD Radeon HD 6990?
Det finns flera varianter med olika portar.

Vilka portar i grafikkort och skärmar/TV har du egentligen kopplat till?
Först skrev du att skärmarna var kopplade med DVI MEN senare skrev du andra portar.

EXAKT vilka DisplayPort adaptrar har du köpt?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vilka och hur många av varje port har ditt AMD Radeon HD 6990?
Det finns flera varianter med olika portar.

Vilka portar i grafikkort och skärmar/TV har du egentligen kopplat till?
Först skrev du att skärmarna var kopplade med DVI MEN senare skrev du andra portar.

EXAKT vilka DisplayPort adaptrar har du köpt?

Mitt kort har 1 DVI och 4st Displayport. Jag har inte köpt några adaptrar, utan använder de som följde med (2 DVI och 1 HDMI), alltså har jag 1 DVI direkt från kortet och 2 DVI som är kopplade från Displayportadaptrar och 1 HDMI från en adapter.

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Är det Sapphire som tillverkat ditt AMD Radeon HD 6990?

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde...
En av adaptrarna man fick med deras är passiv och en av de andra har de inte skrivit alls om den är aktiv eller passiv. 2 st passiva adaptrar skulle förklara felet. Troligen går det bra med 1 passiv för att ditt grafikkort bara har 1 port som INTE är displayport.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Är det Sapphire som tillverkat ditt AMD Radeon HD 6990?

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde...
En av adaptrarna man fick med deras är passiv och en av de andra har de inte skrivit alls om den är aktiv eller passiv. 2 st passiva adaptrar skulle förklara felet. Troligen går det bra med 1 passiv för att ditt grafikkort bara har 1 port som INTE är displayport.

Kan mycket väl vara det som är problemet då, jag vet faktiskt inte om det var Sapphire, det står endast "AMD Radeon HD 6990" på kartongen. Själva kortet ser ut typ som det du länkade, förutom att det inte har samma bild och annorlunda kylare, men samma "formation" utgångar. Hur ser jag om en adapter är passiv eller aktiv? Ligger problemet alltså hos adaptrarna och inte själva sladdarna?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Det är bara när man köper adapter från butiker som de på hemsidorna skriver ordet aktiv eller eyefinity i beskrivningen (rubriken). Står inget på hemsidan så är det 99% passiv. Särskilt om det är billigt.

Har man redan prylarna så går det inte att se skillnad på kontakterna vad jag vet så man få leka detektiv och testa sig fram. Troligen har dom skickat med samma tillbehör med ditt kort så adaptern med HDMI borde vara passiv.

Står det något på de 2 displayport till DVI adaptrarna eller är dom identiska?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det är bara när man köper adapter från butiker som de på hemsidorna skriver ordet aktiv eller eyefinity i beskrivningen (rubriken). Står inget på hemsidan så är det 99% passiv. Särskilt om det är billigt.

Har man redan prylarna så går det inte att se skillnad på kontakterna vad jag vet så man få leka detektiv och testa sig fram. Troligen har dom skickat med samma tillbehör med ditt kort så adaptern med HDMI borde vara passiv.

Står det något på de 2 displayport till DVI adaptrarna eller är dom identiska?

Det stämmer förmodligen att det är den med HDMI är passiv, förmodligen en av DVI också, då problemet uppstod när jag kopplade in HDMI. Jag köpte en HDMI-sladd på 3m nyligen, och de enda "adaptrar" jag hittar är minst 1m långa och har endast HDMI-hanar, vilket innebär att jag inte kan koppla min sladd i dem. Skulle du kunna kolla om du hittar någon adapter (Den jag har nu är typ 10cm lång) som är aktiv och så kort som möjligt?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre ta en sån här och koppla en passande kabel/adapter till.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/136913-x...
XFX också en version för MINI displayportar så va uppmärksam om du tänker leta själv.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Jag skulle hellre ta en sån här och koppla en passande kabel/adapter till.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/136913-x...
XFX också en version för MINI displayportar så va uppmärksam om du tänker leta själv.

Hoppsan, har glömt att skriva att det är Mini Displayport jag har. Det är en sådan slags adapter jag letat efter, men lyckades endast hitta längre sladdar när jag letade förut. Spelar det någon roll om jag köper en MiniDP=>DVI eller MiniDP=>HDMI? Jag har märkt att TVn hackat lite lätt på snabbare scener i filmer, skulle det kunna vara en effekt av att ha en passiv adapter?

När jag tänker på det så har den ena av de 2 identiska skärmarna alltid varit långsammare än den andra när Windows startar bl.a då de visar samma bild. Båda de skärmarna är kopplade med DVI=>MiniDP, förmodligen den långsammare som är passiv då?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta MiniDP=>DVI
Minns inte riktigt när DVI var bättre än HDMI

http://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisp...
Här är mini versionen. Verka ha blivit lite dyrare än när jag köpte den för nåt år sedan.