Hjälp med förstärkare till B&O Beovox 1500

Permalänk
Medlem

Hjälp med förstärkare till B&O Beovox 1500

Hej alla ljudnördar på Sweclockers.

Har möjligheten att få ett par B&O Beovox 1500 högtalare, dock så saknar de någon form av förstärkare så att det är omöjligt att prova dem, för att se om de fortfarande fungerar eller är något att ha. Själv är jag en helt novis när det kommer inom HiFi området, men jag kan tillräckligt mycket om el-lära att det inte bara är att ta vilken förstärkare som helst och koppla in.

Så jag undrar, finns det någon vettig förstärkare som gör att man kan använda till dem?
Var och hjälpte en granne att installera ett par högtalare med en Dynavox D-amp 2 förstärkare, vilket enligt mina öron blev mycket lyckat, skulle en sån passa eller åtminstone låna och testa dem med?
Länk till D-ampen: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-2-forstarkare...

Lite bilder och spec:

Förtydligande av sista bilden:
4 OHM, 15 (30) W

Tackar för all hjälp!!

Permalänk
Medlem

Det blir nog en perfekt kombo. Tycker du att ljudet blir tråkigt så behåll förstärkaren och uppgradera till ett par bättre begagnade bokhyllehögtalare.

Permalänk
Medlem

46-47 år, är dom verkligen fortfarande bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det blir nog en perfekt kombo. Tycker du att ljudet blir tråkigt så behåll förstärkaren och uppgradera till ett par bättre begagnade bokhyllehögtalare.

Låter bra då.
Men det är OK med en 25W förstärkare för ett par 15W högtalare, eller är det siffran inom parentes man skall gå efter? Är som sagt var har jag ingen aning om vilka nummer man skall gå efter, eller är risken så att man gör sönder dem om man vrider upp volymen för högt?
Har förresten pratat med grannen som hade den förstärkaren jag länkade till och jag kommer få låna den i helgen så jag slipper köpa en bara för att testa om de fungerar och hur de låter, så win-win

Skrivet av Alpha77:

46-47 år, är dom verkligen fortfarande bra

Det är just det här jag frågar mig, och det finns ju bara ett sätt att få reda på det, vilket blir på lördag
Bände av skyddet fram på dem, vilket var spikat , och högtalarelementen såg "fräscha" ut, inga membran som var spruckna eller så, frågan är hur elektroniken inuti har överlevt alla dessa år (i synnerhet kondensatorerna).

Permalänk
Medlem

15W(30W) brukar betyda 15W kontinuerlig, 30W peak, så 25W blir bra.
(inte för att det spelar så stor roll, spela till det låter illa och sänk sedan lite)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

15W(30W) brukar betyda 15W kontinuerlig, 30W peak, så 25W blir bra.
(inte för att det spelar så stor roll, spela till det låter illa och sänk sedan lite)

Tackar för förklaringen.

Permalänk
Medlem

Var och lånade förstärkaren ikväll redan, så de är nu inkopplade och spelar på rätt bra. Har ju inte den basen jag är van vid (vet ej om det är högtalarnas fel eller bara det att jag är van vid ett 2.1 system). Låter bra att spela klassiskt med i alla fall
Har hela dagen på mig imorgon att lyssna i alla fall innan jag behöver att lämna tillbaka förstärkaren..

Så vi får se vad som händer när man skruvar upp volymen lite mer

EDIT: testade ett 20 - 20kHz sinusvåg svep och det verkar som om det inte är några problem på den fronten i alla fall.

Permalänk
Medlem

Efter att ha spenderat ett par timmar med att lyssna på dem så kan jag komma fram till att de låter riktigt bra (mycket bättre än mitt gamla Logitech Z4 som jag brukar använda). De börjar visa lite distorsion när man kommer upp i maxvolym från datorn och förstärkaren, men skruvar man ner datorn till 50%, så blir det perfekt för volymkontrollen på förstärkaren, inga missljud och maxvolym blir ändå för högt för normalt lyssnande.

Men även om de låter bra så funderar jag på att de är alldeles för stora för mitt utrymme, dock vet jag nu att de fungerar finfint vilket var målet med denna test

Tackar så mycket för hjälpen!!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du byter elektrolyt kondensatorerna på delningsfiltret. 40+år kondensatorer brukar inte vara något vidare. Sen med förstärkareffekt så spelar det ingen större roll, men hellre för mycket effekt än för lite. Av egen erfarenhet är risken större att förstöra högtalare med för lite effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]