GTX 970 Serien, vilket kort ska du köpa? Den stora frågan! HÄR ÄR SVARET!

Permalänk

om man kör ett riktigt kallt chassi som jag har haf 932.
borde ett köp av ett 290 vara bättre alltså ? men då räknar man med en del överklockning eller ?

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av raaaz:

EDIT2:
För att bidra till förvirringen ser kortet ut att faktiskt ha en backplate i denna review:
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-980-97...

Får öppna kartongen och kika imorrn

Kortet på den bilden är ett G1 Gaming, står tom på backplaten

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

om man kör ett riktigt kallt chassi som jag har haf 932.
borde ett köp av ett 290 vara bättre alltså ? men då räknar man med en del överklockning eller ?

På luft kan du nog få mer prestanda ur ett 970. Men det kostar ju också ca 1300kr mer.

På vatten däremot är 290 vassare mer rejäl oc. Och jag har bara vanliga ref. kort med FC block.

Permalänk

Ett gigabyte gtx 970 INTE g1 versionen utan vanliga för 2990kr känns sjuk lockande. Ska man slå till? Det är inga problem med specifikt detta kort va?

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulketchup:

Ett gigabyte gtx 970 INTE g1 versionen utan vanliga för 2990kr känns sjuk lockande. Ska man slå till? Det är inga problem med specifikt detta kort va?

Läst föregående sida i tråden? Kortet saknar backplate och är lägre klockat än G1-varianten, vilket skulle innebära att det är lägre kvalitet på ASIC:en. Det senare bör dock inte spela någon större roll om du inte tänkt överklocka. Ingen aning om detta kort lider av coil whine, men det verkar vanligt i GTX 970-serien.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Skrivet av raaaz:

Läst föregående sida i tråden? Kortet saknar backplate och är lägre klockat än G1-varianten, vilket skulle innebära att det är lägre kvalitet på ASIC:en. Det senare bör dock inte spela någon större roll om du inte tänkt överklocka. Ingen aning om detta kort lider av coil whine, men det verkar vanligt i GTX 970-serien.

Att det vanliga WF-kortet har sämre asic är inte riktigt sant. Jag hade ett WF men köpte två G1-or istället, båda med sämre asic och sämre klockningsförmåga än standard WF-kortet. Ingen skillnad på temperatur heller trots "sämre" fläkt. Nu i efterhand borde jag köpt två WF för totalt 6000kr istället för två G1 för 7400kr.

Permalänk
Skrivet av raaaz:

Läst föregående sida i tråden? Kortet saknar backplate och är lägre klockat än G1-varianten, vilket skulle innebära att det är lägre kvalitet på ASIC:en. Det senare bör dock inte spela någon större roll om du inte tänkt överklocka. Ingen aning om detta kort lider av coil whine, men det verkar vanligt i GTX 970-serien.

Tack för svar, skummade igenom tråden men måste väl ha missat det! Sorry! Det sitter ingen "ASIC" på något av korten, men förstår vad du menar, men tänkte om det var något Gigabyte hade sagt. Alltså att det sitter golden samples på g1 korten, det har det ju gjort förut.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att någon klämmer ur varenda mhz ur Inno3D Herkules Big Boss X4!!
Någon taggad?!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Att det vanliga WF-kortet har sämre asic är inte riktigt sant. Jag hade ett WF men köpte två G1-or istället, båda med sämre asic och sämre klockningsförmåga än standard WF-kortet. Ingen skillnad på temperatur heller trots "sämre" fläkt. Nu i efterhand borde jag köpt två WF för totalt 6000kr istället för två G1 för 7400kr.

Intressant att höra, är mest skeptisk för att jag läste folk som haft problem med att PCB:n skadas av tung kylare när den saknar backplate, men det är nog lite överdrivet kanske. Har nog ändå inte tänkt överklocka något. Men nu blev jag mer sugen på att köra på WF-kortet ändå Var det nån direkt skillnad i ljudnivå om fläktarna är olika?

Skrivet av Gulketchup:

Tack för svar, skummade igenom tråden men måste väl ha missat det! Sorry! Det sitter ingen "ASIC" på något av korten, men förstår vad du menar, men tänkte om det var något Gigabyte hade sagt. Alltså att det sitter golden samples på g1 korten, det har det ju gjort förut.

Sitter garanterat ASIC:s på ett grafikkort Men jag syftade på termen som kommer från GPU-Z:s funktion att mäta grafikkortets "ASIC Quality", se t.ex.: http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1239692-asic-qualit...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Vad är normala grafikpoäng i Fire Strike för ett 970 i stock klock?
Själv fick jag 11757 på mitt nya G1.

Permalänk
Kontot avslutas

1x Asus Strix 970
1x msi 970 gaming 4g
1x EVGA 970 SC ACX2
1x EVGA 970 SSC ACX2

Coil whine på varenda jävla kort. Det med råge. Redan vid 60-120fps existerar det i form av ett jobbigt fräsande.
Precis installerat mitt EVGA SC och det har varit värst hittills. Går igenom ett stängt Define R4.
Asus Strix och msi's gaming har varit bäst eftersom de under tiden man spelade (60-300fps) nästan inte kunde höra det genom chassit. Nattetid utan ljud dock så var det riktigt irriterande. Allra bäst var nog Asus, men det var fortfarande inget snack om saken för att de skulle ta in något av korten hos Inet.
För 3.4-3.7k är det skrattretande dåligt av alla tillverkare att inte adressera detta problem.

Kanske testar jag ett nytt Strix igen, men snart skiter jag i 900-serien helt om det inte visar sig vara åtgärdat snart.
Det ska inte finnas en jobbigt fräsande under tiden man spelar. Spoltjut under extrem fps skiter jag i eftersom det går att åtgärda med en begränsning av din framerate, men det är enda gången det skulle vara ok. För att jämföra så hade mitt gamla 660 Ti, 760 och R9 290X ingen coil whine ens under 3000+fps. Om du hade örat precis vid grafikkorten så hördes det, men det var sådan äcklig skillnad så jag vet inte vad.

Kan inte alla med ett 970 testa sina kort med öppet chassi och rapportera sin coil whine mellan 60-300fps?