Ominstallations Nyckel

Permalänk
Medlem

Ominstallations Nyckel

Tjena

Jag hade tänkt att byta mitt moderkort för att jag tänkte börja köra med SLI, men då måste man installera om Windows.

Min fråga är kan man använda samma nyckel till Windows eller måste man köpa en ny?

Jag har nu en dator med förinstallerad windows från komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Tjena

Jag hade tänkt att byta mitt moderkort för att jag tänkte börja köra med SLI, men då måste man installera om Windows.

Min fråga är kan man använda samma nyckel till Windows eller måste man köpa en ny?

Jag har nu en dator med förinstallerad windows från komplett.

Borde fungera utan problem. Har installerat om min OEM nyckel flera gånger.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Tjena

Jag hade tänkt att byta mitt moderkort för att jag tänkte börja köra med SLI, men då måste man installera om Windows.

Min fråga är kan man använda samma nyckel till Windows eller måste man köpa en ny?

Jag har nu en dator med förinstallerad windows från komplett.

Har du windows-skiva? Antagligen behöver du bara aktivera om windows när det väl är installerat. Kan hända att du behöver ringa microsoft för detta.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Samma nyckel fungerar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Har du windows-skiva? Antagligen behöver du bara aktivera om windows när det väl är installerat. Kan hända att du behöver ringa microsoft för detta.

Nej jag har ingen skiva, jag har en förbyggd dator så när jag startade första gången så installerade den sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Nej jag har ingen skiva, jag har en förbyggd dator så när jag startade första gången så installerade den sig själv.

Då blir de aningen mer knepigt. Kolla med Komplett om möjlighet att få tag på en recovery skiva/sticka. Fick du någon OEM windows manual med nyckel?

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Då blir de aningen mer knepigt. Kolla med Komplett om möjlighet att få tag på en recovery skiva/sticka. Fick du någon OEM windows manual med nyckel?

Tyvärr inte Satt bara en klister lapp på chassit med koden på.

Permalänk
Medlem

Kolla i utforskaren om det finns partition för återställning för Windows. Den kan du t.ex använda för att installera om Windows.

Permalänk

HAr du bara en egen installationsnyckel så går det att ladda ner en ISO av Windows från Microsofts hemsida, gjorde det själv förra veckan.

Här finns det lite olika att välja på:
http://www.techverse.net/download-windows-7-iso-x86-x64-micro...

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kolla i utforskaren om det finns partition för återställning för Windows. Den kan du t.ex använda för att installera om Windows.

det är väl lite halvsanning...

ofta brukar dessa även installera Drivrutiner som tillhör moderkortet det kom med också och kan där med ge drivrutinsproblem och krockar om inte nya kortet använder samma drivrutiner då det i princip bara är en clon av den ursprungliga installationen som kopieras till partitionen.

men om man bara får igång datorn i felsäkert läge borde det gå att byta drivrutinerna i efterhand men ingen garanti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Tjena

Jag hade tänkt att byta mitt moderkort för att jag tänkte börja köra med SLI, men då måste man installera om Windows.

Min fråga är kan man använda samma nyckel till Windows eller måste man köpa en ny?

Jag har nu en dator med förinstallerad windows från komplett.

Det kan gå att aktivera med samma nyckel igen men det är ändå ett licensbrott, eftersom en OEM-licens är knuten till det moderkort där den först installeras, dock om moderkortet går sönder får det bytas till ett likvärdigt, dvs utan fler funktioner som SLI. Sen om du vill försöka köra utan en giltig Windows-licens är väl mest en fråga för dig och ditt samvete.

Permalänk
Medlem

Jag prövade att ladda hem en iso fil av windows 8 för att koden för windows 8 funkar inte för 8.1, iallafall när jag måste skriva in koden för att göra den läsbar på skiva så säger den att den är ogiltig.
Koden jag har är helt laglig och är aktiverad just nu med min dator.

Permalänk
Medlem

Från Microsoft kan du inte ladda hem med en OEM-nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Från Microsoft kan du inte ladda hem med en OEM-nyckel.

Så jag måste fixa en ny nyckel?

Permalänk
Medlem

Som sagt, en OEM-licens är knuten till moderkortet och Microsoft hittar på allt fler sätt för att folk ska följa det.

Men generellt när det gäller ominstallationer av OEM-versioner så är det datortillverkarens (i ditt fall Komplett) som är ansvarig för att fixa det, t ex genom en återställningspartition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Som sagt, en OEM-licens är knuten till moderkortet och Microsoft hittar på allt fler sätt för att folk ska följa det.

Men generellt när det gäller ominstallationer av OEM-versioner så är det datortillverkarens (i ditt fall Komplett) som är ansvarig för att fixa det, t ex genom en återställningspartition.

Okej Tack för hjälpen.