3 olika R280x och samma fel?

Permalänk
Medlem

3 olika R280x och samma fel?

Hej

Jag har ett problem som ser ut så här:

https://onedrive.live.com/redir?resid=AC8CB5829C83B501!18454&...

Jag kan göra vad som helst på datorn, surf, spel eller annat. Helt plötsligt kommer detta och datorn står still.

Jag har haft 3 olika 280x och alla har gjort samma sak. De 2 första har jag även testat hos andra kompis och de har fått samma fel.

Kan det verkligen vara möjligt att det är fel på mitt nya kort också?

Korten jag har haft är Asus 280x TOP, Sapphire 280x och nu Asus 280x CU II.

Kan det vara något annat som spökar i datorn som göra att detta fel uppkommer?

Jag ska även säga att tempen är det inte den korten ej får över 72 grader.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Skrivet av Axan:

Hej

Jag har ett problem som ser ut så här:

https://onedrive.live.com/redir?resid=AC8CB5829C83B501!18454&...

Jag kan göra vad som helst på datorn, surf, spel eller annat. Helt plötsligt kommer detta och datorn står still.

Jag har haft 3 olika 280x och alla har gjort samma sak. De 2 första har jag även testat hos andra kompis och de har fått samma fel.

Kan det verkligen vara möjligt att det är fel på mitt nya kort också?

Korten jag har haft är Asus 280x TOP, Sapphire 280x och nu Asus 280x CU II.

Kan det vara något annat som spökar i datorn som göra att detta fel uppkommer?

Jag ska även säga att tempen är det inte den korten ej får över 72 grader.

Vad har du för nätagg? Kört korten överklockade?

Permalänk
Medlem

Du har väl testat med annan monitor och annan kabeltyp?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

För att utesluta fel på OS, drivers etc, har du provat att boota på t ex någon Linux Live-dist och sett ifall samma sak inträffar?

Har det någonsin fungerat? Alltså ditt första 280X t ex, fungerade det länge för att plötsligt få problem eller är det ett nybygge?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vad har du och kompisen gemensamt? Kan det vara software-fel?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

För att utesluta fel på OS, drivers etc, har du provat att boota på t ex någon Linux Live-dist och sett ifall samma sak inträffar?

Har det någonsin fungerat? Alltså ditt första 280X t ex, fungerade det länge för att plötsligt få problem eller är det ett nybygge?

Nej har faktiskt inte tänkt på att testa ett annat OS, vad rek du??

Nja, mitt sista kort här nu Asus CU II har fungerat kanon sen jag fick det, ca 1v sedan. Har kört lite olika spel, tex BF4 och även benchmark Heaven. Idag helt plötsligt började det jävlas och nu får jag problemet även i Windows som sagt.

Skrivet av rinosaur:

Vad har du och kompisen gemensamt? Kan det vara software-fel?

Vad menar du? Vi har likadan skärm, annars är det inte mycket som är sig likt.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Kan det vara nättaget som sabbat alla?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Kan det vara nättaget som sabbat alla?

Hur menar du? Strömspikar eller vad?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Hur menar du? Strömspikar eller vad?

Det tror jag låter mer troligt än att 3 grafikkort som inte ens är från samma märke har exakt samma fel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Hur menar du? Strömspikar eller vad?

Japp nått i den stilen tyvärr vet jag inte hur du ska få veta det säkert utan att byta...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Du har ju en väldig otur om det är så att alla kort är fel på vilket inte är så troligt men ändå verkar det som att nästan alla 280x är något fel på. Vissa har haft tur och fått sina felfria.
Fick själv byta ut mitt. Har också läst att vissa här fått byta ut sina kort 3 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Japp nått i den stilen tyvärr vet jag inte hur du ska få veta det säkert utan att byta...

Menar du att det nya kortet också är kasst då?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Menar du att det nya kortet också är kasst då?

Nej jag syfta på att du borde testa med att byta nättag inan du testar med fler grafikort eftersom det kan vara det som bränner dom så dom inte funkar hos din kompis heller.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Nej jag syfta på att du borde testa med att byta nättag inan du testar med fler grafikort eftersom det kan vara det som bränner dom så dom inte funkar hos din kompis heller.

Jag testade faktiskt ett CM nätagg under kort 2 om vi säger så, då blev det samma fel. Håller på att ladda hem Linux nu så får testa med det lite.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Det är ju klart märkligt om den gick närmare en vecka felfritt med ett av korten.

Om nu nätagget är uteslutet, har du testat minnena t ex med XF86 memtest?

Kan du testa ditt kort i en annan burk? Eftersom det EVENTUELLT skulle kunna vara något fel på din burk skulle jag avråda ifrån att låna ett annat kort av en kompis eller så.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det är ju klart märkligt om den gick närmare en vecka felfritt med ett av korten.

Om nu nätagget är uteslutet, har du testat minnena t ex med XF86 memtest?

Har du möjlighet att låna något annat AMD-kort i någon vecka eller två?

Har även kört memtest, inga fel där heller.

Ska se om jag kan låna något, får då köra ett hårdtest.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Har även kört memtest, inga fel där heller.

Ska se om jag kan låna något, får då köra ett hårdtest.

Reträtt på den förresten! OM det är så att det är något knas på din burk som steker korten, vilket iofs är långsökt, så tycker jag snarare att det skulle vara bättre om du testade ditt kort i en annan burk. Känns som att det är mindre riskabelt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Jag testade faktiskt ett CM nätagg under kort 2 om vi säger så, då blev det samma fel. Håller på att ladda hem Linux nu så får testa med det lite.

Från början? Eller starta du kortet på det du har först? Annars hur går det om du kör integerad garfik?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Reträtt på den förresten! OM det är så att det är något knas på din burk som steker korten, vilket iofs är långsökt, så tycker jag snarare att det skulle vara bättre om du testade ditt kort i en annan burk. Känns som att det är mindre riskabelt.

Yes. Testade med en annan skärm och kabel nu, fick samma fel. Nu är den avstängd och jag får testa kortet hos min kompis i helgen.

Skrivet av jacobtr:

Från början? Eller starta du kortet på det du har först? Annars hur går det om du kör integerad garfik?

Nej, körde med min psu först och sen den. Har inte testat integrerad, borde det ge samma fel? Har även bytt moderkort mellan dessa grafikkort så jag tror inte att det är det heller.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att du inte kör överklockat under felsökningen?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag förutsätter att du inte kör överklockat under felsökningen?

Nej, kör helt default

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB