Permalänk
Medlem

Ta bort damm i datorn?

Hej!

Har hört att dammsuga i datorn kan vara farligt då dammsugaren alstrar mycket statisk elektricitet som kan kortsluta komponenter.. Undrar därför hur jag ska göra för att få bort dammet? Hört att man kan använda tryckluft, men flyttar inte det snarare bara runt dammet i datorn/ trycker in det i skrymslen osv? Tänker att man vill ju hellre suga upp dammet än bara blåsa runt det... Att koppla ett ESD-armband till dammsugaren funkar antagligen inte? ;D

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk.
Används med fördel utomhus, annars har du en del att dammsuga sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag brukar blåsa ur datorn med tryckluft och det har funkat för mig i alla år.
Vissa vill tycka att detta inte är bra alls då det kan finnas viss fukt i luften. Men det är väl bara att låta datorn torka en stund innan man sätter igång den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Hej!

Har hört att dammsuga i datorn kan vara farligt då dammsugaren alstrar mycket statisk elektricitet som kan kortsluta komponenter.. Undrar därför hur jag ska göra för att få bort dammet? Hört att man kan använda tryckluft, men flyttar inte det snarare bara runt dammet i datorn/ trycker in det i skrymslen osv? Tänker att man vill ju hellre suga upp dammet än bara blåsa runt det... Att koppla ett ESD-armband till dammsugaren funkar antagligen inte? ;D

Tar du en ordentlig kompressor så flyttar du dammet till grannen, inte bara runt i chassit

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag bruka köra med en kompressor ^^,

Permalänk
Medlem

Ah, skaffat en tryckluftsburk nu så får se hur det går

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Skrivet av Afsky:

Ah, skaffat en tryckluftsburk nu så får se hur det går

håll i fläktarna så du inte bränner sönder lagret när den spinner upp i 10000rpm av tryckluften

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Kompressorn är det optimala. Tejpa fast fläkten bara så den inte spinner sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Kompressorn är det optimala. Tejpa fast fläkten bara så den inte spinner sönder

Hur är det med ESD/Vatten i luften med kompressorer? Antar man måste ha ett vattenfilter samt ESD munstycke?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tror kompressor/tryckluft är det bästa. Luft på burk har inte tillräckligt 'tryck' för att få bort det tunna lilla dammlager som ligger överallt förutom i fläktarna (som ändå ej ger någon extra värme). För att få bort det tunna lager damm i fläktarna brukar jag använda tops (sådana man petar sig i öronen med)...är ganska pilligt att komma åt om man inte lossar på komponenterna dock.

Finns kanske någon bättre lösning för att få bort det sista dammet i fläktarna, än tops?

F.ö rengjorde jag min dator med luft på burk som jag missbrukade (sprutade sönder) typ varannan vecka, när datorn var ny, insåg sedan att en burk kostar runt 100 kr så jag la ut över 200 kr/mån på rengöra min dator lol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Hur är det med ESD/Vatten i luften med kompressorer? Antar man måste ha ett vattenfilter samt ESD munstycke?

Visst finns det risker även med luft på burk/kompressor men om du/man är försiktig och låter den stå ett par timmar bör risken vara minimal att den skulle strula. Oljan som ev kommer ut är ju inte så farlig mer än att det gör att dammet fastnar lite hårdare till nästa gång. Har använt både kompressor utan filter och tryckluft på flaska och än så länge har det inte genererat fel på de maskiner jag gjort det på. (ca: 25 års tid)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som de andra säger, Kör tryckluft på burk på tex. Biltema el Kjell o co. Ta ut datorn utomhus. Var noga med att hålla flaskan upprät annars kommer sörjan att följa med upp.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Tryckluft på burk.
Används med fördel utomhus, annars har du en del att dammsuga sen.

Har hört att man inte ska använda tryck luft heller =/ de jag har hört är man ska plocka isär moderkort och processor och sen rengöra på nått sätt!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Avstängd

Jag kör med dammsugaren och har ett finger över hålet så den inte ska sugafast nånstans och här före sommaren då vart det vårstädning så skruvade itur mitt nätagg kollade kondingarna "garantin har gått ut" och dammsög det riktigt då det kan bli rester kvar och böt kylpasta på cpu och en sommar oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag kör med dammsugaren och har ett finger över hålet så den inte ska sugafast nånstans och här före sommaren då vart det vårstädning så skruvade itur mitt nätagg kollade kondingarna "garantin har gått ut" och dammsög det riktigt då det kan bli rester kvar och böt kylpasta på cpu och en sommar oc

Ja, för dammsugaren är ju kanon att ha inne i datorn...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_vasagos:

Jag kör med dammsugaren och har ett finger över hålet så den inte ska sugafast nånstans och här före sommaren då vart det vårstädning så skruvade itur mitt nätagg kollade kondingarna "garantin har gått ut" och dammsög det riktigt då det kan bli rester kvar och böt kylpasta på cpu och en sommar oc

Varför man inte ska använda dammsugaren i en dator 101:

Minns du på fysiken i typ mellanstadiet? Man tog en plaststav och en trasa, gnuggade dem på ett sätt som fick alla att fnissa. Sen kunde man manipulera vattenstrålar, lyfta ballonger, osv.
Detta är statisk elektricitet.
Det är också det du kan känna som en stöt när du tar i t.ex. ett dörrhandtag efter att ha sprungit runt på en matta.

En dator har delar så små att du inte ens kan se dem med blotta ögat. De är väldigt känsliga för den typen av stötar du får av dörrhandtaget. Dessutom, eftersom de är så små, så krävs det mycket mindre för att skada dem än vad som krävs för att du ska känna det.

Här är ett exempel på en skada uppkommen p.g.a. statisk elektricitet, i.e. en ESD skada:

Det kan mycket väl göra din dator obrukbar. Oftast är skadan inte direkt uppenbar. Den kan skada komponenten utan att förstöra den till att börja med, men med användning förvärras skadan och datorn kan hux flux sluta fungera efter allt från någon dag till flera år. Det är rätt drygt om ditt fina grafikkort slutar fungera efter 1,5 år när det egentligen skulle ha fungerat i 10.

Ett dammsugarmunstycke är ett plaströr, och dammpartiklar som rusar förbi det har samma effekt som den där trasan från fysiken. En elektrisk laddning byggs upp i munstycket, allt som skiljer det från dina komponenter är ditt finger och luft. Båda är kapabla att leda en laddning och anfalla dina komponenter.

Då kanske du säger "Men jag har gjort det många gånger och har aldrig haft några problem". En rökare kan röka många cigaretter utan att känna av problem. En bilist har kört många mil utan incident.
Det är inte ett så uppenbart hot som ett stup, eller i datorns fall, en spann vatten, men det är dödligt hot.

Permalänk
Avstängd

jag vet vad ecd är och gör men med lite distans i mellan och att man går över flänsar ett par gånger om året kommer ge någon skada är jag skeptisk mot och vist plaströr laddar men tror iaf inte det kommer skada hårdvaran ... om man drar röret mot korten fram och tillbaks då är det fara men annars så tror jag det är lungt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag vet vad ecd är och gör men med lite distans i mellan och att man går över flänsar ett par gånger om året kommer ge någon skada är jag skeptisk mot och vist plaströr laddar men tror iaf inte det kommer skada hårdvaran ... om man verkligen drar röret mot korten fram och tillbaks då är det fara men annars så tror jag det är lungt

Du förstår inte det han skriver. Det är som att förklara evolutionsteorin för en kreationist...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Jag bruka köra med en kompressor ^^,

Samma här Köpte en kompressor för runt femhundringen på Jula. Idag brukar jag dumförklara mig själv att jag brukade gå och köpa dedär jävla burkarna Usch vilka bortkastade pengar!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Du förstår inte det han skriver. Det är som att förklara evolutionsteorin för en kreationist...

haha så envis är jag inte men tror inte att en urladdning når långt nog för att har möjlighet att skada hårdvaran och även om det inte är nån urladdning och hela röret är statiskt så är inte nån komponent så nära att dom blir skadade och har jag fel så alla år jag sparat pengar med dammsugaren och det inte pajat nått så skulle jag nästan kunna steka hela datorn utan att gå minus så jag fortsätter nog att leva på the razors edge

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Samma här Köpte en kompressor för runt femhundringen på Jula. Idag brukar jag dumförklara mig själv att jag brukade gå och köpa dedär jävla burkarna Usch vilka bortkastade pengar!

Haha, jag har aldrig köpt sånt xD Tyckte redan från början att liksom wtf? xD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_vasagos:

haha så envis är jag inte men tror inte att en urladdning når långt nog för att har möjlighet att skada hårdvaran och även om det inte är nån urladdning och hela röret är statiskt så är inte nån komponent så nära att dom blir skadade och har jag fel så alla år jag sparat pengar med dammsugaren och det inte pajat nått så skulle jag nästan kunna steka hela datorn utan att gå minus så jag fortsätter nog att leva på the razors edge

Om vi bortser från alla risker med dammsugare och istället bara jämför de praktiska bitarna så är tryckluft fortfarande att föredra.

Dammsugare är bra på att rengöra släta ytor tack vare golvmunstyckets design. Det skapar en smal luftspalt där luften rusar igenom och drar med sig allt damm. Utan golvmunstycket och/eller på ojämna ytor är de inga höjdare.
Ett tryckluftsaggregat sprutar en luftstråle (kon) som i fria luften verkar på mycket längre avstånd.

I praktiken betyder detta att du med en dammsugare inte kommer åt alla trånga skrymslen och vrår i en dator, och det du kommer åt blir ganska halvdant städat.
Tryckluft däremot tar sig kaotiskt in och rör upp allt damm. Enda nackdelen är att detta i princip måste göras utomhus, det blir ganska dammigt runtomkring datorn.

Det jag vill komma till i denna kommentaren är att rekommendera inte dammsugartekniken till någon. Förutom att den är skadlig för datorn så är den dessutom sämre.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

men tror inte

tro gör man i kyrkan, är det nånting du vet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har alltid i ca. 10 års tid dammsugit datorer, meckat med de väldig ofta under senaste 2 år utan ESD, endast med ett några sekunders grep på element innan och det har aldrig hänt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

tro gör man i kyrkan, är det nånting du vet ?

Väx upp, något du känner till än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Har alltid i ca. 10 års tid dammsugit datorer, meckat med de väldig ofta under senaste 2 år utan ESD, endast med ett några sekunders grep på element innan och det har aldrig hänt något.

Vad kul, men du vet att greppa ett element är som att hålla i bibeln innan du skall mecka med datorn alternativt damsuga.

Dammsugare genererar kraftfullt med ESD och har chans att få en urladdning men visst sitt du och fortsätt med det du gör men nämn inte det som något alternativ förutom att städa ett tomt chassi.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Finns ett par i den här tråden som inte har en aning om vad de pysslar med och vad ESD betyder... Inte ens när de får saker förklarat för sig så tar de åt sig av informationen. "Dammsuga datorn är ofarligt, det har jag gjort i 10 år.", "Ta i elementet så är du säker"... Jo... Eller nä...

Det finns en anledning till att ESD armband, mattor och liknande säljs. De säljs för att användas vid montering av komponenter, inte för att knyta fast sig i elementet eller diskbänken. Det finns även en anledning till varför tryckluft på burk säljs, det är inte bara en gimmick... Men visst, om ni nu vill fortsätta dammsuga datorerna i ytterligare 10 år "för det har jag alltid gjort", så kör på bara... Kom inte och gnäll sedan när komponenterna havererar.

Ta nu inte detta personligt, utan mer som en pekare i rätt riktning

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

Om vi bortser från alla risker med dammsugare och istället bara jämför de praktiska bitarna så är tryckluft fortfarande att föredra.

Dammsugare är bra på att rengöra släta ytor tack vare golvmunstyckets design. Det skapar en smal luftspalt där luften rusar igenom och drar med sig allt damm. Utan golvmunstycket och/eller på ojämna ytor är de inga höjdare.
Ett tryckluftsaggregat sprutar en luftstråle (kon) som i fria luften verkar på mycket längre avstånd.

I praktiken betyder detta att du med en dammsugare inte kommer åt alla trånga skrymslen och vrår i en dator, och det du kommer åt blir ganska halvdant städat.
Tryckluft däremot tar sig kaotiskt in och rör upp allt damm. Enda nackdelen är att detta i princip måste göras utomhus, det blir ganska dammigt runtomkring datorn.

Det jag vill komma till i denna kommentaren är att rekommendera inte dammsugartekniken till någon. Förutom att den är skadlig för datorn så är den dessutom sämre.

Säger inte att det är ultimata lösningen men ett enkelt sätt att få rent i datorn och har man fingret i mellan och följer varje fläkt ca 2 varv så är tussar borta även om det kan sitta lite ytligt damm i flänsen så är det minimalt och blir faktiskt ett bra resultat men tryckluft ger bättre resultat då det mer finkorniga verkligen försvinner 100% även om det inte skulle märkas någon temperatur skillnad

sen tryckluft är inte helt ultimata lösningen heller för i nätagg tex där kan man blåsa in tussar så dom verkligen fastnar mellan kondingar flänsar osv och samma sak med laptops så åker oftast det finkorniga med ut men ofta så blir större tussar som brukar bli en liten ryamatta i flänsen liggandes kvar i datorn och för att få det riktigt rent måste man nästan ta i tur dom även man använder tryckluft

sen att jag tycker dammsugaren är ett alternativ för alla har en och kompressor är oftast rätt dyra om man inte vill ha en diy kväll med ett kylskåp som någon övergett och använder man huvudet lite och följer fläktarna ett par varv så skulle jag tordas kalla dammsugare en safe metod som är ok och passar mig som har 2 katter och takfläkt snurrande hela dagarna och ingen kompressor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag har dammsugit alla mina datorer i alla år, har aldrig använd ESD armband heller. Innan du slutar läsa låt mig förklara lite. Jag har dammaugit mina datorer för att det har varit lättare än att köpa eller bära datorn utomhus och använda tryckluft. Jag säger inte att det är bra att göra så men det är så jag gjort i alla mina år. Men efter ett lan hos en vän så kom jag hem kopplade i allt igen och efter att bara kolla facebook och tittat på lite youtube kände jag hur datorn blåste vart på mig, kände efter med handen på top fläkten och kände verkligen att det var varm luft. Tog upp msi afterburner och coretemp och såg att grafikkortet låg på 53grader och processorn på 46grader. Tänk på att detta var temps i bara windows med internet öppet. Öppnade upp och tog fram dammsugarn och jag kan till lägga att vi har en bra och stark dammsugare för extra rengöring eller liknande "slogon". 1600W suger dammsugare of doom det var vad ord bajsningen på förbakningen sa i alla fall åter till saken. Jag skruvade loss ena fläkten för vattenkyare till processorn och såg verkligen dammet på radiatorn. (Komplett vattenkylningslösning från antec) tog upp dammsugaren i högsta hugg och börja dammsuga radiatorn och fläktarna och hela datorn helt enkelt. Men jag kunde se att det inte var rent specielt inte i radiatorn så jag gick in i garaget och tog kompressorn med lite hjälp från farsan så hade jag den på och rätt munskyte var på satt. Började blåsa ur radiatorn UTANFÖR chassit och jag såg hur dammet bara flög iväg! Tog ur graffik kortet hålde i fläktarna och blåste ur det, även där såg jag hur dammet flög ut på baksidan. Satte ihop allt och startade sedan datorn igen, allt fungerade som vanligt men allt var så tyst? Temperaturerna som förut var 53 och 46 hade nu gått till 36 och 32. Ca 15 grader kallare än förut! Jag kommer aldrig använda dammsugaren igen! Använd lufttryck det blir både renare och tydligen säkrare.
(Ber om ursäkt för alla fel stavningar eller om någon bokstav saknas då det här är skrivet från min telefon)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

jag vet vad ecd är och gör men med lite distans i mellan och att man går över flänsar ett par gånger om året kommer ge någon skada är jag skeptisk mot och vist plaströr laddar men tror iaf inte det kommer skada hårdvaran ... om man drar röret mot korten fram och tillbaks då är det fara men annars så tror jag det är lungt

ESD. All luft som "gnuggas" mot grafikkortet med undertryck från dammsugaren och snabbt luftflöde räcker för att skadan ska uppstå. Att du är skeptisk beror på att du inte förstår hur det fungerar, om du hade förstått hur skadan kan uppstå annat än rent övergripande. Ifall du tog reda på mer om detta skulle du inse att det du gör riskerar att ha sönder dina komponenterer.

Orsaken till att folk här avråder dig (och andra) från att göra på det här sättet är inte för att leka besserwisser utan för att förhoppningsvis undvika att prylar värda tusentals kronor går sönder i onödan.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz