Intel Broadwell och Skylake lanseras i andra kvartalet 2015

Permalänk
Medlem

Vad gäller uppgradering av CPU så är det fler faktorer som spelar in. T ex kommer nya OS med stöd för nya saker, men bara om man har ett moderkort med kretsen ifråga. Och detta nya moderkort, i sin tur, stöder då inte din gamla propp. Och vips! så blir det motiverat att uppgradera proppen, alldeles oavsett om prestandaökningen i sig inte motiverar en uppgradering.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

PCI-E 2.0 räcker ju fortfarande till för vilken single GPU som helst och hastigheten på RAM är sällan någon stor flaskhals. Nej jag väntar en rejäl ökning i CPU-prestanda då man kanske även kommer att ha verklig nytta av PCI-E 4.0 och DDR4.

Fast alla kör inte med endast ett grafikkort. Vad försöker du bevisa genom att förkasta något som är bättre bara för att du inte skulle kunna utnyttja dess fulla potential ännu?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Fast alla kör inte med endast ett grafikkort. Vad försöker du bevisa genom att förkasta något som är bättre bara för att du inte skulle kunna utnyttja dess fulla potential ännu?

Om man inte använder mer än en GPU så behöver man ju inte något snabbare än PCI-E 2.0 inom den närmast överskådliga framtiden. Jag kommer att köpa en ny dator först när CPU-prestandan höjs anmärkningsvärt mycket (förmodligen då 8 kärniga CPUer blir main stream).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

CPU-prestandan kommer knappast öka mycket de senare generationerna heller. Du kommer nog få sitta kvar på din SB i all evighet om du vill ha en stor prestandabump.

Nej det är ju inte samma sak. Men om det inte blir några stora kliv så kan man ju uppgradera bara varannan generation eller något.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

CPU-prestandan kommer knappast öka mycket de senare generationerna heller. Du kommer nog få sitta kvar på din SB i all evighet om du vill ha en stor prestandabump.

Det har jag svårt att tro men i så fall köper jag nytt då jag behöver något snabbare än PCI-E 2.0. Annars tror jag nästa riktigt stora steg i prestandautvecklingen blir när vi får 8-kärning processorer och då menar jag inte entusiast processorer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det har jag svårt att tro men i så fall köper jag nytt då jag behöver något snabbare än PCI-E 2.0. Annars tror jag nästa riktigt stora steg i prestandautvecklingen blir när vi får 8-kärning processorer och då menar jag inte entusiast processorer.

Eftersom intel är ju nere på 14 nm vid Skylake, efter det kommer det bli extremt svårt med krympning eftersom tunnling kommer uppstå i större grad.

För spel kommer åttakärniga processorer inte göra någon skillnad förrän spelutvecklare lär sig att utnyttja kärnorna bättre. Långt ifrån alla spel använder alla fyra kärnor, alltså kommer åttakärniga processorer inte ge någon prestandabump i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Man kan lika bra uppgradera till skylake när den kommer, eftersom att den känns rätt så framtidssäker i 6-7 år framåt med PCI-E 4.0 och DDR 4. Har nu en i7 Bloomfield ifrån 2008 så de blir nog en rätt bra uppgradering. Jag är en sån som uppgraderar rejält emellan 6-7 år. Mycket roligare än att sitta och köpa lite sämre grejer varje år. Man får tänka på plånboken ju.

Finns ju knappt något behov att uppgradera en Bloomfield. Speciellt om man bara sitter på en 60Hz skärm.
Min i7 920 @4.0GHz tuffar på, tut tut!